DB 990 imupaineen tunnistin
4 posters
Sivu 1 / 1
DB 990 imupaineen tunnistin
Lainaus OlleK
"Voimanoton alla oleva "paineventtiili" on imupaineen tunnistin ja sen messinkiliitin menee pumpun imuputkeen ja tiivistetään putkeen O-renkaalla. Jos tämä liitos vuotaa tai messinkiliitin on poikki, saa pumppu ilmaa ja nostolaite voi sen vuoksi olla tehoton. "
Taavetissani on pitkään ollut pientä peräöljyvuotoa,mutten ole viitsinyt pienen käytön vuoksi(ja pienen vuodon) ottaa selvää ,mistä vuotaa.
No tänä kesänä tuntui jo ,että sai alvariinsa lisätä öljyä ja tuosta tapikasta sitä tuntui mehtävän.Kasvaneen öljyvuodon mukana nostolaite ensin alkoi nytkyttää ja sitten lakkasi toimimasta kokonaan.
Luulin alkuun,että laite on rikki,mutta sinivihreän mönjän alta tunnistin paljastui.
Olen myös ihmetellyt,millä se pysyy paikoillaan,kun ei ole kierteitä.Pitääkö o-rengas sen paikoillaan vai miten ?Kai o-rengas on pettänyt ja vuoto johtui siitä.
Ja mihin se johto menee(varoitusvalo ?) ja pitäisikö tapin kannassa olla sille liitin ?
"Voimanoton alla oleva "paineventtiili" on imupaineen tunnistin ja sen messinkiliitin menee pumpun imuputkeen ja tiivistetään putkeen O-renkaalla. Jos tämä liitos vuotaa tai messinkiliitin on poikki, saa pumppu ilmaa ja nostolaite voi sen vuoksi olla tehoton. "
Taavetissani on pitkään ollut pientä peräöljyvuotoa,mutten ole viitsinyt pienen käytön vuoksi(ja pienen vuodon) ottaa selvää ,mistä vuotaa.
No tänä kesänä tuntui jo ,että sai alvariinsa lisätä öljyä ja tuosta tapikasta sitä tuntui mehtävän.Kasvaneen öljyvuodon mukana nostolaite ensin alkoi nytkyttää ja sitten lakkasi toimimasta kokonaan.
Luulin alkuun,että laite on rikki,mutta sinivihreän mönjän alta tunnistin paljastui.
Olen myös ihmetellyt,millä se pysyy paikoillaan,kun ei ole kierteitä.Pitääkö o-rengas sen paikoillaan vai miten ?Kai o-rengas on pettänyt ja vuoto johtui siitä.
Ja mihin se johto menee(varoitusvalo ?) ja pitäisikö tapin kannassa olla sille liitin ?
turpaa- David Brown : DB 990 -73
DBTCF:n jäsen nro : 33
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Kouvola
Vs: DB 990 imupaineen tunnistin
Tunnistimessa on laippa jossa kaksi pulttia, onko sinulta pultit tippuneet kokonaan pois? Ei se pelkästään tiivisteen varassa pysy,
olisko se sinun mönjä jotakin liimamassaa, jolla venttiili on liimattu paikoilleen. Pultit on myös voitu vääntää poikki ja siksi
venttiili sitten liimattu paikoilleen.
olisko se sinun mönjä jotakin liimamassaa, jolla venttiili on liimattu paikoilleen. Pultit on myös voitu vääntää poikki ja siksi
venttiili sitten liimattu paikoilleen.
David 990 Nilsiä- Viestien lukumäärä : 10
Vs: DB 990 imupaineen tunnistin
David 990 Nilsiä kirjoitti:Tunnistimessa on laippa jossa kaksi pulttia, onko sinulta pultit tippuneet kokonaan pois? Ei se pelkästään tiivisteen varassa pysy,
olisko se sinun mönjä jotakin liimamassaa, jolla venttiili on liimattu paikoilleen. Pultit on myös voitu vääntää poikki ja siksi
venttiili sitten liimattu paikoilleen.
Tässä yksilössä peräpää on aika ruosteessa,enkä ihmettele,jos ovat ruostuneet ja hävinneet kokonaan.Jollain massalla ajattelin liimata paikalleen.
turpaa- David Brown : DB 990 -73
DBTCF:n jäsen nro : 33
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Kouvola
Vs: DB 990 imupaineen tunnistin
Kyllä se messinkikappale vaatii pultit pysyäkseen paikallaan, liimaaminen ei oiken sovi tähän kohtaan. O-rengas messinkitapin yläpään ympärillä tiivistää tapin pumpun imukanavaan mutta tiivistys vaihteiston koteloon tapahtuu niillä kahdella pultilla ja laipaan alla olevalla tiivisteellä. Sen messinki kappaleen päässä on eräänlainen öljykello (johon on kytketty johto) joka maadoittaa kojetaulussa olevan merkkivalon mikäli alipaine imukanavassa kasvaa liian suureksi. Valon syttyminen kertoo, että imusuodattimen yhteyteen rakennettu sihti ja sen sisällä oleva venttiili aukeaa, päästäen öljyn pumpulle suodattimen ohi. Öljy kulkee tässä tapauksessa sen sihdin kautta joka on sen verran karkea, että se ei oikein riitä suodattamaan öljyn Selectamatic venttiilipesäkkeen tarvitsemalla tavalla. Öljykellon kytkeytymiseen (lampun syttymiseen) tarvittava alipaine on suurin piirtein saman suuruinen, kun suodattimen ohitusventtiilin avautumiseen tarvittava alipaine.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 990 imupaineen tunnistin
Kyllä vain, monestihan se kylmillä öljyillä vilkkuu tai syttää hetkeksi. Keväällä lingotessa, kone käynnissä jonkun vartin ja nollan pinnassa lämpötila, valo syttyy kun laittaa lingoon pyörimään ja antaa kierroksia. Ei viitsi kierrättää öljyä turhaan sihdin kautta kun kiire ei ole, joten antaa lämmetä TCU asennossa vielä hetki.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 imupaineen tunnistin
David 990 Nilsiä kirjoitti:Tunnistimessa on laippa jossa kaksi pulttia, onko sinulta pultit tippuneet kokonaan pois? Ei se pelkästään tiivisteen varassa pysy,
olisko se sinun mönjä jotakin liimamassaa, jolla venttiili on liimattu paikoilleen. Pultit on myös voitu vääntää poikki ja siksi
venttiili sitten liimattu paikoilleen.
Kun oli sadepäivänä aikaa,niin tutkin tuota tarkemmin ja kyselin tunnistinta Marjakankaalta.Laitoin pari kuvaa mukaan ja selvisi,että oli ns. "korkannut".Eli tunnistimen toinen pää irti ja toinen pää(eli tynkä) jengassa paikoillaan.
Aikani peuhattuani ison mahani kanssa taavetin alla ja painokasta "pajasanastoa" säästelemättä sain vesipumppupihdeillä tyngän kierreltyä irti.Ja kierrehän sieltä löytyi ja uusi tulee kirjepostissa.
Tämä laippajuttu ja kaksi pulttia minua hiukan hämäsi.
turpaa- David Brown : DB 990 -73
DBTCF:n jäsen nro : 33
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Kouvola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa