Tauno 880 S nostolaitepulma
+3
käyttäjä
erkki
Tauno 880 S
7 posters
Sivu 1 / 1
Tauno 880 S nostolaitepulma
Keväällä harauksen jälkeen ei Taunon(Tauno 1-vuotta perheessä) varret ole toimineet kunnolla(öljyt ja suodin vaihdettu, tilattu Ranskalainen teräshyttysverkko).Klapikonetta nosti nihkeästi ylös-alas viimeviikonloppuna.Nyt jäi hiekkakuuppa ylös.Sain alas tämän sivuston opeilla venttiiliä avaamalla.Venttiilit hiottu ja sitten taas välillä kiroiltu, meisseliruuvia venttiileiden takaa naputeltu.Venttiilit otettu pois-toinen pois-puutappia ylösnostoventtiiliin jousen tilalle yms. sivuston opein. Tauno ylämäkeen pötkölleen, ei auta. Joten mitäpäs seuraavaksi tehdään???
Tauno 880 S- Viestien lukumäärä : 11
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Uuuh... onhan tuossa oireita ja tapahtumia aika tavalla selostettu mutta ei nyt oikein avaudu mikä on ongelma.
Jos nostaa huonosti niin ongi ylös nostoventtiili ja tarkista, että tyhjäkäynnillä sen porauksesta pulputtaa kuplatonta öljyä. Sitten puhtaaksi ne hilut luistin sisältä! Tarkista vielä kerran, että ohjausventtiili laskeutuu tiiviisti alas kun nostovipu on takana. Jos noista ei ole apua, niin on aika tarkistaa pumpun tuottama paine. Voi olla pumpusta tiivisteet valmiit.
Ylös jumittuminen kuulostaa kyllä erikoiselta. Syynä voi olla takertuva pito-laskuventtiilin luisti, mutta jos se on kerran kiillotettu ja liikku hyvin porauksessa niin vika ei ole siinä. Muita selityksiä ei nyt oikein tule mieleen kuin että täytyy olla mujua ohjausventtiilissä. Siihen ei auta juuri muu kuin puhdistaminen. Purkamatta sitä on vaikea puhdistaa, mutta voihan sitä yrittää sellaista konstia, että avaat sen venttiilin niin porauksen takaseinämässä tulee näkyviin alaviistoon lähtevä poraus. Siihe voi spruutata jotain puhdistus/ irrotusöljyä ja pillisuuttimella voi kokeilla myös tyrkätä paineilmaa siihen reikään kun nostovipu on edessä. Tai voi sitä vipua liikutellakin jos siltä tuntuu.
Jos nostaa huonosti niin ongi ylös nostoventtiili ja tarkista, että tyhjäkäynnillä sen porauksesta pulputtaa kuplatonta öljyä. Sitten puhtaaksi ne hilut luistin sisältä! Tarkista vielä kerran, että ohjausventtiili laskeutuu tiiviisti alas kun nostovipu on takana. Jos noista ei ole apua, niin on aika tarkistaa pumpun tuottama paine. Voi olla pumpusta tiivisteet valmiit.
Ylös jumittuminen kuulostaa kyllä erikoiselta. Syynä voi olla takertuva pito-laskuventtiilin luisti, mutta jos se on kerran kiillotettu ja liikku hyvin porauksessa niin vika ei ole siinä. Muita selityksiä ei nyt oikein tule mieleen kuin että täytyy olla mujua ohjausventtiilissä. Siihen ei auta juuri muu kuin puhdistaminen. Purkamatta sitä on vaikea puhdistaa, mutta voihan sitä yrittää sellaista konstia, että avaat sen venttiilin niin porauksen takaseinämässä tulee näkyviin alaviistoon lähtevä poraus. Siihe voi spruutata jotain puhdistus/ irrotusöljyä ja pillisuuttimella voi kokeilla myös tyrkätä paineilmaa siihen reikään kun nostovipu on edessä. Tai voi sitä vipua liikutellakin jos siltä tuntuu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Pahus, unohtui tuo nostoventtiilin reiästä katsominen ilman venttiiliä.Kokeillaan, mutta taitaa olla perän aukaisu edessä.Eli vaihteisto-öljyt taas ulos astiaan, perästä 12-pulttia pois ja ulosotto nätisti pumppukärryllä irti Taunosta???Lähteekö nätisti vai onko sorkkarautaa julmempaa työkalua käytettävä??
Tauno 880 S- Viestien lukumäärä : 11
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Kannattaa tehdä pikkasen töitä ulkopuolelta ennekuin kaivaudut sisään.
Varmista ensin, että ongelma on paineentuotossa. Sen varmistamiseksi ensin lukitaan nostoventtiilin kara alas, siis esim, rautatangon pätkällä, joka laitetaan jousen tilalle. Sitten kun moottorin käynnistää ja nostovivun vetää taakse, varret nousee ihan ylös ja ulosottovaihteen sisältä pitäisi alkaa kuulua ylipaineventtiilin mourina. Ellei sitä kuulu, niin hommaa jostakin painemittari lainaksi ja mittaa paine joko kipin ulosotosta tai istuimen oikealla puolella olevan liitoskappaleen takimmaisesta propusta. Jotain 150 barin tietämissä oleva paine on jo ihan hyvä, mutta joka tapauksessa päälle 100 pitää löytyä jotta useimmat hommat luistaa.
Jos paineet on kateissa niin sitten öljyt ulos, tunnistimen vaijeri irti ja pultit pois Jos traktorissa on kolme varoitusvaloa, eli myöskin peräöljyn suodattimen varoitusvalo, pitää ulosottovaihteen pohjasta irrottaa myös painetunnistin. Ulosottovaihde jää kahden ohjaustapin varaan ja se lähtee irtoamaan kun sitä moksauttaa vähän vaikka isolla puunuijalla. Vaihde painaa sen verran, että kannattaa hieman katsoa miten sitä kannattelee, kaikilla ei ole tarpeeksi papua sen käsittelemiseen syliotteella ja vaihteeseen tuleva kytkinakselikin pitää saada tuupattua erilleen booriholkista kun vaihteen vetää ulos. Pumppu jää tasauspyörästön takaseinään kiinni. Pumpun päällä on ylipaineventtiili, joka kannattaa tutkia että se liikkuu moitteettomasti. Lähtöputki on pumpun takana ja yhteessä on 0-rengas tiivistys. Tunnetaan tapauksia, että se 0-rengas on kulahtanut risaksi ja paineet karkaa sitä kautta. Jos pumppu on Dowty niin siinä on sisällä vaihdettavat tiivisteet. Plesseystä en tiedä. Loppuun kulunut pumppu kannattaa vaihtaa uuteen, ne maksaa jotain runsaat pari sataa + käyttöhammaspyörä vajaan satasen. Vanhassa pumpussa on lieriömäinen akseli ja noissa tarvikepumpuissa kartio, joten käyttöpyörät ei sovi ristiin.
Pumpun kunnon saa testattu penkissä, ainakin Anterolla on siihen pelit ja pensselit.
Varmista ensin, että ongelma on paineentuotossa. Sen varmistamiseksi ensin lukitaan nostoventtiilin kara alas, siis esim, rautatangon pätkällä, joka laitetaan jousen tilalle. Sitten kun moottorin käynnistää ja nostovivun vetää taakse, varret nousee ihan ylös ja ulosottovaihteen sisältä pitäisi alkaa kuulua ylipaineventtiilin mourina. Ellei sitä kuulu, niin hommaa jostakin painemittari lainaksi ja mittaa paine joko kipin ulosotosta tai istuimen oikealla puolella olevan liitoskappaleen takimmaisesta propusta. Jotain 150 barin tietämissä oleva paine on jo ihan hyvä, mutta joka tapauksessa päälle 100 pitää löytyä jotta useimmat hommat luistaa.
Jos paineet on kateissa niin sitten öljyt ulos, tunnistimen vaijeri irti ja pultit pois Jos traktorissa on kolme varoitusvaloa, eli myöskin peräöljyn suodattimen varoitusvalo, pitää ulosottovaihteen pohjasta irrottaa myös painetunnistin. Ulosottovaihde jää kahden ohjaustapin varaan ja se lähtee irtoamaan kun sitä moksauttaa vähän vaikka isolla puunuijalla. Vaihde painaa sen verran, että kannattaa hieman katsoa miten sitä kannattelee, kaikilla ei ole tarpeeksi papua sen käsittelemiseen syliotteella ja vaihteeseen tuleva kytkinakselikin pitää saada tuupattua erilleen booriholkista kun vaihteen vetää ulos. Pumppu jää tasauspyörästön takaseinään kiinni. Pumpun päällä on ylipaineventtiili, joka kannattaa tutkia että se liikkuu moitteettomasti. Lähtöputki on pumpun takana ja yhteessä on 0-rengas tiivistys. Tunnetaan tapauksia, että se 0-rengas on kulahtanut risaksi ja paineet karkaa sitä kautta. Jos pumppu on Dowty niin siinä on sisällä vaihdettavat tiivisteet. Plesseystä en tiedä. Loppuun kulunut pumppu kannattaa vaihtaa uuteen, ne maksaa jotain runsaat pari sataa + käyttöhammaspyörä vajaan satasen. Vanhassa pumpussa on lieriömäinen akseli ja noissa tarvikepumpuissa kartio, joten käyttöpyörät ei sovi ristiin.
Pumpun kunnon saa testattu penkissä, ainakin Anterolla on siihen pelit ja pensselit.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Kiitos Erkki.
Tästä päästään eteenpäin. Olisko kellään halkaisukuvaa tästä kohtaa perää??
Kaksi valoa on vain mittaristossa, joten ei tarvitse kun syvyyssäätövaijerin irroittaa.
Enpä rupea voimistelemaan joten, vaneri maahan alle ja pumppukärry pikkulavalla peliin.
Tästä päästään eteenpäin. Olisko kellään halkaisukuvaa tästä kohtaa perää??
Kaksi valoa on vain mittaristossa, joten ei tarvitse kun syvyyssäätövaijerin irroittaa.
Enpä rupea voimistelemaan joten, vaneri maahan alle ja pumppukärry pikkulavalla peliin.
Tauno 880 S- Viestien lukumäärä : 11
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Olisko näistä apuja vai onko ihan eri vehes ?
http://www.ramin.fi/Taavetti/rajautuskuvat/
http://www.ramin.fi/Taavetti/rajautuskuvat/
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Nuo Käyttäjän kuvat on implematicista eikä niistä ole tähän remonttiin juuri apuja.
Se ulosottovaihteen irrotus on aika pieni operaatio, siinä ei ole kuvista apua, rohkeasti vaan ruuvit auki. Venttiilipesän irrotukseen pitää purkaa hiukan enemmän, ei mahdottomia siihenkään, mutta säädöt pitää osata laittaa suunnilleen kohdilleen kootessa.
Se ulosottovaihteen irrotus on aika pieni operaatio, siinä ei ole kuvista apua, rohkeasti vaan ruuvit auki. Venttiilipesän irrotukseen pitää purkaa hiukan enemmän, ei mahdottomia siihenkään, mutta säädöt pitää osata laittaa suunnilleen kohdilleen kootessa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
hmmm....nyt on kokeiltu tyhjäkäynnillä miten pulputtaa, joo kyllä öljyä tulee. Metallitapin laitoin painamaan nostoventtiiliä, niin mitään ei tapahtunut. Ei kurnutusta(paineventtiilin ääntä) eikä varret ylös nousseet.Tänään happirikkaassa vesisateessa hermostuin repimään perän auki. Hyvinhän se lähti. Pumppu on Dowty. Puhuit Erkki tiivisteistä, mutta tarkoitit ehkä messinkiholkkeja joissa pumpun hammaspyörät ovat????Pumppu on CP6304/66, eli oletan että runko on vuodelta-66? Pyöritysratas on kyllä karttiotapissa(eli rattaat ja holkit vaihdettu joskus??) ja se akseli lonksuu vähän??Eli vaihdetaanko hiluja vai ostetaanko koko roska uusi??Ai niin se paineventtiili...mitä siitä voi saada selville, irroitin sen mutta ei sisä-kartiosta jaksa painaa sitä auki. Onko venttiili ruuvattava pois paikaltaan jotta jotain selviäis??....tässä taas ihmetystä!
Tauno 880 S- Viestien lukumäärä : 11
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Kuluneen hydrauliikkapumpun ei voi korjata ratassarjoja ja laakereita vaihtamalla. Paine saadaan aikaan hammaspyörien päiden ja pumpun pesän alaosan välillä ja uudet laakerit nostavat roottorit ylös pesän pinnasta, jolloin painetta ei tule ollenkaan. Jos pumpun laakerit ovat kuluneet on pumppu vaihdettava uuteen.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Nyt pumppu-asiaa on tutkittu tarkemmin kotioloissa ja paremmassa valaistuksessa.Pumpun rattaat on tehneet pientä uraa sinne pohjaosaan, juuri sormin tunnistettavissa.Messinkiholkit ok, ei uria eikä pahemmin kulumaa.Pumppu taas kasassa ja menee paikalleen uusin o-renkain.Se painekytkimen toiminta selvisi irroituksen jälkeen.Kartion sisällä on vain 1mm luokkaa oleva venttiilikaran pää josta on painettava, että selviää jousen vastus.Näytti toimivan.Mutta seuraavana ajattelin vikaa etsiä lasku-nostoventtiilipaketista.Olisko hyviä vinkkejä mistä aloittaisi???
Tauno 880 S- Viestien lukumäärä : 11
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Tuli mieleen että voisiko nostosylinterin tiivisteet olla hajalla kun varsissa ei tapahdu mitään??Pitäis tietää mihin panostaisi vapaa-aikansa ensiksi luistipakettiin vai nostosylinteriin??
Tauno 880 S- Viestien lukumäärä : 11
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Nostolaitemännän tiivisteet ei paljon kustanna.Oma pikku puuhastelu toki vaihtaminen on.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Pääseekö sylinteriin kiinni irroittamalla nostovarsien nostajat molemmin puolin???onko samalla esillä nuo luistitapit - nostoventtiilipaketti traktorin oikealla puolella...kysellä pitää kun kone on mökillä ja viikonlopuksi näyttää tulevan ruuvaamista.Ja sitä ohjekirjaa sitten ei löytynyt täältä sivuilta vai??
Tauno 880 S- Viestien lukumäärä : 11
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Ei taida näillä sivuilla korjauskirjaa olla tuohon malliin vaikka muutamaan onkin. Sen sijaan netistä löytyy kuvastoja, joissa osat on räjäytetty erilleen ja alapuolella on lista, hyödyllistä tietoa sekin. Tässä yksi esimerkki, mistä voi etsiskellä
https://webparts.pvassociates.net/cnh/webparts/main.php
Vasempaan yläkulmaan kun kirjoittaa vaikkapa 880, niin tulee lista mistä voi valita mieluisen mallin, esimerkiksi 880A David Brown Selectamatic Tractor, niin on jo melko lähellä. Alle avautuu eri osioita niinkuin moottori, runko, sähköt ym ym. On kyllä englanninkieltä, mutta haittaako.
Että pääsee käsiksi nostosylinteriin, niin pitää purkaa pois nostoakseli, se viisisenttinen poikittain oleva umpirauta, missä nostovarsien kynkät on kiinni. Mäntä lähtee reiästään sitten kaivelemalla tai ilmauspropusta paineilmaa varovasti antamalla. Hurjimmat pistää koneen käyntiin ja ottaa sen ulos öljyllä. Tarkempia ohjeta tähän löytyy näitä sivuja selailemalla tai saattaa joku tietävämpi sattua paikalle kirjoitteleen.
https://webparts.pvassociates.net/cnh/webparts/main.php
Vasempaan yläkulmaan kun kirjoittaa vaikkapa 880, niin tulee lista mistä voi valita mieluisen mallin, esimerkiksi 880A David Brown Selectamatic Tractor, niin on jo melko lähellä. Alle avautuu eri osioita niinkuin moottori, runko, sähköt ym ym. On kyllä englanninkieltä, mutta haittaako.
Että pääsee käsiksi nostosylinteriin, niin pitää purkaa pois nostoakseli, se viisisenttinen poikittain oleva umpirauta, missä nostovarsien kynkät on kiinni. Mäntä lähtee reiästään sitten kaivelemalla tai ilmauspropusta paineilmaa varovasti antamalla. Hurjimmat pistää koneen käyntiin ja ottaa sen ulos öljyllä. Tarkempia ohjeta tähän löytyy näitä sivuja selailemalla tai saattaa joku tietävämpi sattua paikalle kirjoitteleen.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
ok! Kävin kurkkaamassa Casen osaluetteloa. Sivut päivityksessä joten kuvien selaus pätkii vähän.Homma selvisi eli taas tiivistekauppaan.
Tauno 880 S- Viestien lukumäärä : 11
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Perä on uusin tiivistein kasassa ja sylinteri auki. Millä ilveellä männän saa pois???Ei attanut paineilma.Yritin rasvaa ilmaruuvista, mutta eihän siihen prässi mene...prkele.. Pääseekö sitä koputtelemaan jostakin vai onko tehtävä ulosvetäjä??Yritin puutapilla kalauttaa syöttöpuolen reiästä, mutta koko sylinteripesä yrittää irtiottoa. Varsien akselia en saa irti koska joku kanittaa vasemmalla syvyydensäätösysteemissä. Purin sen mutta ei auttanut???Pitääkö taas ruuvata auki käsijarrupuoli(kässärin kunnostuksen tein jo tässä välissä kun hermostuin siihen joutavaan toimimattomaan vipstaakiin, ei auttanut liottelut, eikä lämpö sen jousi tulpan esille saamiseksi. No kunnon kultaporanterä 5mm ja reikä valurunkoon suoraan jousen alkupäähän((20mm akselista)) rasvanipalle 6mm kierteet ja nippa paikalleen ja rasvaprässillä rasvaa niin johan tappi ulos tuli)ja sieltä joku ruuvi???
Ai miksikö taas näin kyselen, no se saakutin männästä lähtevä pyöreäpäinen akseli on lähtenyt messinki holkista pois ja messinkiholkki on mennyt poikittain männän sisään. Sain sen irti, mutta mäntä ei inahdakkaan koska tappi on liiskannut sen messingin kasaan ja myös paukutellut männän reunoihin jälkiä. Eli mitä tästä opimme, älkää hyvät ihmiset nostako käsin Taavin nostovarsia ylös, koska mäntä ei seuraa nostovivuston tappia ja voi käydä näin kuten minulle jossakin vaiheessa, että se messinkiholkki on poikittain männän sisällä männän tappi hakka seinämiä. Onko nämä Taavin jotain peruskauraa kun tuntuu että kaikki on kiinalaisittain tehtyä????No kun männän saan kondikseen niin sitten on vuorossa ne luistit, mutta Se saakutin männän irtiotto hiertää...uusi sateinen viikonloppu tulossa...Löytyykö palstalta tietämystä???
Ai miksikö taas näin kyselen, no se saakutin männästä lähtevä pyöreäpäinen akseli on lähtenyt messinki holkista pois ja messinkiholkki on mennyt poikittain männän sisään. Sain sen irti, mutta mäntä ei inahdakkaan koska tappi on liiskannut sen messingin kasaan ja myös paukutellut männän reunoihin jälkiä. Eli mitä tästä opimme, älkää hyvät ihmiset nostako käsin Taavin nostovarsia ylös, koska mäntä ei seuraa nostovivuston tappia ja voi käydä näin kuten minulle jossakin vaiheessa, että se messinkiholkki on poikittain männän sisällä männän tappi hakka seinämiä. Onko nämä Taavin jotain peruskauraa kun tuntuu että kaikki on kiinalaisittain tehtyä????No kun männän saan kondikseen niin sitten on vuorossa ne luistit, mutta Se saakutin männän irtiotto hiertää...uusi sateinen viikonloppu tulossa...Löytyykö palstalta tietämystä???
Tauno 880 S- Viestien lukumäärä : 11
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Moi,
>>Hurjimmat pistää koneen käyntiin ja ottaa sen ulos öljyllä.
Pumppasin itse DB 990:n sylinterin hydrauliikan paineella. En tosin tohtinut käynnistää konetta vaan pyöritin startilla sammutin vipu päällä.
Jos startti ei riitä niin sitten kone käyntiin ja tynnyri alle.
>>Hurjimmat pistää koneen käyntiin ja ottaa sen ulos öljyllä.
Pumppasin itse DB 990:n sylinterin hydrauliikan paineella. En tosin tohtinut käynnistää konetta vaan pyöritin startilla sammutin vipu päällä.
Jos startti ei riitä niin sitten kone käyntiin ja tynnyri alle.
Hente- Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kajaani
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Messinkiholkki ei pitäisi normaalisti lähteä liikkeelle männän sisältä. Olen nostellut Taavin vetovarsia yli neljäkymmnetä vuotta mutta ainakaan minulle ei ole tullut vastaan sen laakerikupin löystymistä. Kun sylinterin etupäästä löysää liitoskappaleen tai kolmitieventtiilin, kumpi siinä nyt sattuu olemaankaan, niin takaa tulee näkyviin pienoinen reikä, jonka kautta männän saa painettua ulos ohuella rautatangolla tai vaikka paineilmalla.
Männän tiiviste ei käytännössä voi mennä niin huonoon kuntoon, että systeemi lakkaa kokonaan nostamasta. Kun tiiviste on oikein kulunut niin nostolaite pilkkii eikä pysy ylhäällä kun moottorin sammuttaa.
Männän tiiviste ei käytännössä voi mennä niin huonoon kuntoon, että systeemi lakkaa kokonaan nostamasta. Kun tiiviste on oikein kulunut niin nostolaite pilkkii eikä pysy ylhäällä kun moottorin sammuttaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Tauno, asiat eivät noitumalla ja kiroilemalla parane. Kielenkäyttösi on tähän mennessä estänyt minua vastaamasta, mutta nyt annan asiasta hieman tietoa. Se messinkikuppi toimii laakerina sen pyöreäpäisen tapin etupäässä, eikä tappi kuulukaan olla kiinni kupissa. Kuppi on puristamalla kiinnitetty mäntään ja kupin keskellä on pieni reikä. Kupin saa käytön aikana irti sillä tavalla, että ajetaan pomppuisella alustalla niin lujaa , että työkone hyppii ylös ja alas omia aikojaan. Tämä tekee sen, että kupissa oleva öljy pumppaantuu reiän läpi messinkikupin taakse ja paine "pumppaa" pikku hiljaa kupin irti männästä. Ulospäin liikkunut kuppi ei pääse takaisin paikallaan nostolaitetta nostettaessa koska tappi tiivistää reiän ja lopulta kuppi putoaa pois paikaltaan.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Kiitos OlleK palautteesta ja teknisestä selvityksestä.Näin ehkä kevään harauksessa kävi(pumppausta kuppia vasten peruuttaessa äes ylhäällä). Asiaa varmaan on avittanut sylinterin sisällä ollut vaseliinimönjä n.0,5l ja samainen määrä vaihteistoöljyä.Mutta luulisi laitteiden kestävän työnteon??. Kun saan männän pois, niin pääsen tarkastelemaan vaurioita. Vaikuttaa että se on kiilaantunut jotenkin sinne päätyyn tiivisteiden kera, koska ei edes pyörähdä paikallaan.Kysymys onkin että jos sylinterin mäntä on ehjä, niin löytyykö siihen uutta messinkikuppia???
Tauno 880 S- Viestien lukumäärä : 11
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Taitaa alka vika löytymään. Jos männän 0-rengas leikkautuu niin että siitä tulee säikeitä jotka kiilautuu männän ja sylinterin väliin niin nostolaite pystyy menemään niin pahasti jumiin, että nostaa huonosti ja laskeutuu vielä huonommin. Engelsmannin keskustelupalstalla on joskus joku kertonut, että oli aikamoinen paini ottaa mäntä ulos kun tiivisteet oli kiilautuneet väliin. En jaksa muistaa millä tempulla mahtoi saada kiristyksen löysääntymään, mutta yleensä kumin ja muovin sekaiset aineet pehmenee jos niihin saa menemään lämpöä jotain parisataa astetta.
Jumiutuneesta männästä huolimatta pitäisi painekokeella saada pumpusta kunnon paine. Jostain se nyt fuskaa.
Jumiutuneesta männästä huolimatta pitäisi painekokeella saada pumpusta kunnon paine. Jostain se nyt fuskaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Nostolaitesylinterin mäntä on pois saatu ja uusi käytetty tiivistein tilalla.Tein oman laipan alkuperäisen tilalle kuparilatasta 10mm johon laitoin 8mm rasvanipan sisäänmenon kohdalle ja kaksi tuubia rasvaa prässillä sisään, niin hyvin lähti vanha mäntä.Sitten otin venttiilistön irti, kahteen kertaan....opettelumeininkiä.Purettu ja putsattu.Painemittari olisi ollut aivan projektin alussa tärkeä kapistus tähän nostolaitemysteeriin.Ekin opein putkistoa tarkastellen näyttäisi olevan halkeama pumpulta lähtevässä putkessa.Täyden varmuuden saan piakkoin kun otan perän taas auki.Kysymys onkin että pääseekö putken vaihtamaan pumpun ja istuimen oikealla puiolella olevan laipan väliltä helposti ilman suurempia purkuoperaatioita??Ja onko se takana oleva valurautalaippa ainoastaan pumpun pultilla kiinni vai lähteekö se noin vain irti nykäisemällä??
Tauno 880 S- Viestien lukumäärä : 11
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Pumpulta lähtevä putki ei pääse tulemaan tarpeeksi alaspäin ennen, kun oikaenpuoleinen pyöränvälitys on irrotettu. Irrota takasillan päällä oleva "kamelinkyttyrä" ja sen alta paljastuva lukituslevy joka pitää kolme putkea pakallaan. Muista lukita tasauspyörästön lukon poljin ala-asentoon ennen, kun irrotat oikeanpuoleisen pyöränvälityksen. Hydrauliikkapumppu on kiinni välilevyssä ja välilevyssä on muistaakseni yksi ruuvi jota pitää irrottaa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Tauno 880 S nostolaitepulma
Ai niin, yksi asia unohtui. Tarkista pumpun paineputken kummankin pään O-renkaat ennen, kun irrotat pyöreänvälityksen. Rikkinäinen O-rengas on yleisempi vika, kun paineputken halkeaminen.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa