Nivelakselit
+2
turpaa
Paulig
6 posters
Sivu 1 / 1
Nivelakselit
Pitäis hankkia uusi nivelakseli lumilingon ja traktorin väliin. Entinen on hyväkuntoinen, mutta siinä ei ole mitään ylikuormakytkintä. Pelkkien lingon sokkapulttien varassa ei varmaan kannattaisi olla, joten uusi akseli kytkimellä olis tarpeen.
Mitäpä niiden ostossa kannattaisi huomioida? Lähinnä tuon kytkimen osalta ? Vaikuttaako traktorin teho jotain?
Kytkimiä näyttää olevan erilaisia, levykytkin varmaan linkokäytössä paras? Muuta käyttöä tälle akselille ei toistaiseksi ole, kun muille koneille löytyy omat akselinsa.
Mitäpä niiden ostossa kannattaisi huomioida? Lähinnä tuon kytkimen osalta ? Vaikuttaako traktorin teho jotain?
Kytkimiä näyttää olevan erilaisia, levykytkin varmaan linkokäytössä paras? Muuta käyttöä tälle akselille ei toistaiseksi ole, kun muille koneille löytyy omat akselinsa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Nivelakselit
Paulig kirjoitti:Pitäis hankkia uusi nivelakseli lumilingon ja traktorin väliin. Entinen on hyväkuntoinen, mutta siinä ei ole mitään ylikuormakytkintä. Pelkkien lingon sokkapulttien varassa ei varmaan kannattaisi olla, joten uusi akseli kytkimellä olis tarpeen.
Mitäpä niiden ostossa kannattaisi huomioida? Lähinnä tuon kytkimen osalta ? Vaikuttaako traktorin teho jotain?
Kytkimiä näyttää olevan erilaisia, levykytkin varmaan linkokäytössä paras? Muuta käyttöä tälle akselille ei toistaiseksi ole, kun muille koneille löytyy omat akselinsa.
Muistelen,että ainakin joskus oli myynnissä pelkkää levykytkinosaa,joka tuli tavallisen nivelakselin ja lingon väliin.
Levykytkin on ainoa oikea ylikuormakytkin tuohon käyttöön,erikokoisia on ja varmaan tehon mukaan.
Ei minusta lingon akselilla levykytkimellä oikein muuta juuri voi tehdäkään,muistelen,ettei ole omassa pikakiinnitystä,vaan pulteillä booreissa.
Kestää tosi pitkään(ikuinen ei tämäkään ole),eikä hajoa nivelet,levyt kuluu,jos luistaa ja joutuu tiukkaamaan pultteja,joskus vaihtamaan levytkin.
Vanhemmiten tosin putki katkesi aivan nivelen vierestä,samaten kävi toisessa päässä,varmaan metallin väsymistä.
turpaa- David Brown : DB 990 -73
DBTCF:n jäsen nro : 33
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Kouvola
Vs: Nivelakselit
Levykytkin, sovitettuna tietenkin etukoneen tehoihin nähden, sen lisäksi ÄKKINÄISIÄ iskuja (esim kiviä) varten varustettuna lisäksi vielä "murtopultilla"
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Nivelakselit
Kitkakytkinten helmasynti on ollut iän kaiken se, että kuin ne on kauan liikkumatta niin ne jumahtaa kiinni ja sitten jos sitä hiukan löysää niin se herkästi alkaa luistaa liian pienellä momentilla. Siinä ahtaassa väissä ei tahdo saada kitkaolosuhteita pysymään vakiona. Murtopultti on todella toimiva ratkaisu, mutta pitä jaksaa nähdä se vaiva että etsii sooivan paksuisen pultin ja vaihtaa senkin silloin tällöin vaikka vanha ei olisi vielä katkennut. Nekin käytössä hakkaantuu sen verran, että lopullinen katkeaminen tapahtuu aika pienellä vastuksella.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Nivelakselit
Tuossa IKH:lla pari mielestäni hyvää vaihtoehtoa:
Tämä oli tarjouksessa 199e. Tuskin on 990:lla liian heikkotekoinen?
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=20485&nav=300200383
Toinen olis http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=20519&nav=300200383 Tämä sitten pikkuisen enemmän kestää tehoja.
Mites tuo levykytkimen säätö menee, saako sitä momenttia missä kytkin irrottaa, säädettyä? Ettei ole liian "tiukka" kun silloinhan siitä ei ole minulle mitään hyötyä jos kone sammuu ennemmin kuin kytkin irrottaa lingon traktorista
Lingossa on pulttisokka lisänä.
Tämä oli tarjouksessa 199e. Tuskin on 990:lla liian heikkotekoinen?
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=20485&nav=300200383
Toinen olis http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=20519&nav=300200383 Tämä sitten pikkuisen enemmän kestää tehoja.
Mites tuo levykytkimen säätö menee, saako sitä momenttia missä kytkin irrottaa, säädettyä? Ettei ole liian "tiukka" kun silloinhan siitä ei ole minulle mitään hyötyä jos kone sammuu ennemmin kuin kytkin irrottaa lingon traktorista
Lingossa on pulttisokka lisänä.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Nivelakselit
Saapi säädettyä noista akseleista. Kiertelee vaan noita pultteja jotka ovat tuossa levypakassa. Harjuritilan niittomurskaimen comerin akselin ylikuormakytkintä ei voinut säätää millään tavalla, kun kerran lykkäs savut kitkalevyiltä niin hommat seis ja pajalle. 100hv kone ja 2.8m niittomuskain
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Nivelakselit
Kitkakytkimen ajatus on olla nimeomaan ylikuormakytkin, eli kun se on oikein säädetty niin traktori ei jaksa luistattaa sitä, mutta jos esim. linkoon kiilautuu kivi ja tulee ns. äkkipysäys niin traktorin moottorin vauhtipyörä ja muu pyörivä massa ei rusauta ulostottovaihteesta hampaita sileäksi tai akselia puneelle. Jos traktori jaksaa vääntää ylikuormakytkimen luistamaan niin siinä kuumenee pinnat äkkiä ja pito loppuu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Nivelakselit
Kaveri joskus pyysi lisätehoa NH TM155 koneeseen, perässä oli 4m Maschio jyrsin, valitteli että tahtoo savikossa hyytyä......
Noh, minähän laitoin (NH-huoltoja silloin tein)....
Seuraavalla kerralla kun talossa myöhemmin kävin, sanoi ettei voima nyt kyllä lopu, on "riitttävästi".... (arviolta 180 tappiteho)
Sanos vaan, että 2 kertaa joutunu uusimaan akseliin levyt, kun sekunnin-kaks luistaa, on palaneet jo.... (levyt makso sillon 2005 sellaisen 90€ sarja....)
Noh, minähän laitoin (NH-huoltoja silloin tein)....
Seuraavalla kerralla kun talossa myöhemmin kävin, sanoi ettei voima nyt kyllä lopu, on "riitttävästi".... (arviolta 180 tappiteho)
Sanos vaan, että 2 kertaa joutunu uusimaan akseliin levyt, kun sekunnin-kaks luistaa, on palaneet jo.... (levyt makso sillon 2005 sellaisen 90€ sarja....)
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Nivelakselit
Eli ei haittaa jos ostan kw teholtaan hieman järeämmän akselin. Säädän vaan kytkimen momentin sopivaksi. Melkoinen viidakko akseleita on tarjolla.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Nivelakselit
Koneviesti 2012-06-07 oli mielenkiintoinen juttu Peuralan Konepajan kehittämästä portaattomasti 0-100 säädettävästä nivelakselin suojakytkimestä.
"Peuralan suojakytkin perustuu toistaiseksi salaisena pysyvään oivallukseen, joka on yksinkertainen ja mahdollistaa kytkimen momenttitason säädön nollasta sataan. Kytkin säilyttää täyden pidon, kunnes asetettu momentti ylittyy, jolloin kytkin vapautuu täysin.
Takaisinkytkentä tehdään pyöräyttämällä työlaitteen akselia hivenen taaksepäin, jolloin kytkin alkaa jälleen pitää. Säätö toteutetaan kääntämällä asteikolla varustettua ja lukittavaa säätöpulttia. Kytkin kestää laukeamisia huomattavasti perinteisiä jousivoimaan perustuvia kytkimiä paremmin.
Vaihtoehtoisesti kytkin voidaan varustaa joko mekaanisella tai sähköisellä takaisinkytkennällä. Öljykylpyinen rakenne säilyttää kytkimen toimintavarmuuden tasaisena. Koska laitteessa ei ole perinteisellä tavalla rasitukselle alttiiksi joutuvia osia, ei ylläpitoonkaan kulu paljon rahaa."
Eipä ole tullut kysyttyä, että milloinka tuosta tulee tuotantoversio myyntiin. Vaikuttaa kuitenkin mielenkiintoiselta keksinnöltä.
"Peuralan suojakytkin perustuu toistaiseksi salaisena pysyvään oivallukseen, joka on yksinkertainen ja mahdollistaa kytkimen momenttitason säädön nollasta sataan. Kytkin säilyttää täyden pidon, kunnes asetettu momentti ylittyy, jolloin kytkin vapautuu täysin.
Takaisinkytkentä tehdään pyöräyttämällä työlaitteen akselia hivenen taaksepäin, jolloin kytkin alkaa jälleen pitää. Säätö toteutetaan kääntämällä asteikolla varustettua ja lukittavaa säätöpulttia. Kytkin kestää laukeamisia huomattavasti perinteisiä jousivoimaan perustuvia kytkimiä paremmin.
Vaihtoehtoisesti kytkin voidaan varustaa joko mekaanisella tai sähköisellä takaisinkytkennällä. Öljykylpyinen rakenne säilyttää kytkimen toimintavarmuuden tasaisena. Koska laitteessa ei ole perinteisellä tavalla rasitukselle alttiiksi joutuvia osia, ei ylläpitoonkaan kulu paljon rahaa."
Eipä ole tullut kysyttyä, että milloinka tuosta tulee tuotantoversio myyntiin. Vaikuttaa kuitenkin mielenkiintoiselta keksinnöltä.
Jarkki- Viestien lukumäärä : 118
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa