DB 950 savuaa
+2
LandRover
Henrik
6 posters
Sivu 1 / 1
DB 950 savuaa
Olen äskettäin hankkinut mökkitraktoriksi/projektiksi DB 950 (-59) jonka moottori kyllä käy tasaisesti ja tehojakin näyttäisivät olevan, savukaasutkin näyttävät tasaisilla kierroksilla normaaleilta. Sen sijaan se savuaa aika lailla kun painaa kaasua, myös moottorin ollessa lämmin. Johtuu ilmeisesti joko pumpusta tai suuttimista – mitähän kannattaisi itse yrittää tehdä? Vai onko oire vakavammasta?
Onko kellään muuten kokemuksia polttoaineen lisäaineesta joka korjaa vanhan moottorin kulumista? Suositeltavaa vai humpuukia?
Onko kellään muuten kokemuksia polttoaineen lisäaineesta joka korjaa vanhan moottorin kulumista? Suositeltavaa vai humpuukia?
Henrik- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Minun DB 885 savutti kanssa / pakkosyotto oli jumissa.
Moi
Itsekin olin huolissani oman taavetin savutuksesta ja minulla oli hyva tuuri koska pakkosyotto oli paalla ja jumissa. Sen kun sain normiasentoon kaynti kaunistui ja savutus katosi samantein. Sormivoimin ei siipimutteri kaantynyt / lieko ollut jo vuosia unoduksissa tuohon asentoon.
CRC:lla herkistely auttoi ja sain se auki. Pirun hankala nyhertaa kun ei tiennyt onko vai ei, mutta nyt pelaa ja toivottavasti sinulla sama vika joka ei sen kummempaa korjausta kaipaa.
Itsekin olin huolissani oman taavetin savutuksesta ja minulla oli hyva tuuri koska pakkosyotto oli paalla ja jumissa. Sen kun sain normiasentoon kaynti kaunistui ja savutus katosi samantein. Sormivoimin ei siipimutteri kaantynyt / lieko ollut jo vuosia unoduksissa tuohon asentoon.
CRC:lla herkistely auttoi ja sain se auki. Pirun hankala nyhertaa kun ei tiennyt onko vai ei, mutta nyt pelaa ja toivottavasti sinulla sama vika joka ei sen kummempaa korjausta kaipaa.
LandRover- David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 65
Paikkakunta : Jämsä
Vs: DB 950 savuaa
Kiitos vinkistä, tuo ei tullut mieleen. Sopii kyllä kuvaan siinäkin mielessä että olen yrittänyt katsoa missä kyseinen siipimutteri on, mutta sellaista ei ainakaan tästä yksilösta enää löydy. Voipi olla että se on vain edellisen omistajan toimesta väännetty pihdeiilä siten että siipiä ei enää ole.... Täytyy tutkia kun käyn mökillä viikonloppuna; missä kohtaa pumppua se oikein on?
Henrik- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: DB 950 savuaa
Jos kaasun äkkipolkaisulla moottori puhaltaa mustan viuhkan pakoputkesta niin se on normaalia. Jos pöllähdys on epätavallisen runsas ja musta niin pumppuun on saatettu lisätä syöttöjä joskus menneisyydessä. Jos savu on sinertävän harmaata niin se on aika todennäköisesti merkki siitä, ettei moottori ole saanut vääntää itseään kunnolla kuumaksi pitkiin aikoihin. Minun reseptini on, että puuhaat traktorille sellaisen työmaan jossa se saa möyrytä oikein kunnolla edes muutamia tunteja, mutta mieluusti muutaman päivän. Jos moottori kerran käynnistyy ja käy muuten hyvin niin ei ekaksi kannata alkaa aukomaan mitään paikkoja.
Siipiruuvi pitäisi löytyä pumpun mahapuolelta suunnilleen keskeltä pumpun runkoa. Siipiruuvi kiinni väännettynä ennakonsäätö on lukittuna myöhäiselle ja silloin moottori röpöttää ja savua piisaa myös tyhjäkäynnillä.
Siipiruuvi pitäisi löytyä pumpun mahapuolelta suunnilleen keskeltä pumpun runkoa. Siipiruuvi kiinni väännettynä ennakonsäätö on lukittuna myöhäiselle ja silloin moottori röpöttää ja savua piisaa myös tyhjäkäynnillä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 950 savuaa
erkki kirjoitti:Jos kaasun äkkipolkaisulla moottori puhaltaa mustan viuhkan pakoputkesta niin se on normaalia. Jos pöllähdys on epätavallisen runsas ja musta niin pumppuun on saatettu lisätä syöttöjä joskus menneisyydessä. Jos savu on sinertävän harmaata niin se on aika todennäköisesti merkki siitä, ettei moottori ole saanut vääntää itseään kunnolla kuumaksi pitkiin aikoihin. Minun reseptini on, että puuhaat traktorille sellaisen työmaan jossa se saa möyrytä oikein kunnolla edes muutamia tunteja, mutta mieluusti muutaman päivän. Jos moottori kerran käynnistyy ja käy muuten hyvin niin ei ekaksi kannata alkaa aukomaan mitään paikkoja.
Siipiruuvi pitäisi löytyä pumpun mahapuolelta suunnilleen keskeltä pumpun runkoa. Siipiruuvi kiinni väännettynä ennakonsäätö on lukittuna myöhäiselle ja silloin moottori röpöttää ja savua piisaa myös tyhjäkäynnillä.
Savutus loppu kun keväällä oli taavi lingon edessä useita tunteja. Umpihankea vieläpä linkosin runsaasti. Nyt taas näyttää tupsuttelevan, joten olisko taas hyvä poltella karstoja...
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 950 savuaa
Vois olla hyvä....
Ja tuohon 2-T öljyasiaan palatakseni, ei jokin 1-2% öljyseos tee lainkaan huonoa parikertaa vuodessa tankkiin laitettuna
Ja tuohon 2-T öljyasiaan palatakseni, ei jokin 1-2% öljyseos tee lainkaan huonoa parikertaa vuodessa tankkiin laitettuna
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 950 savuaa
Kiitos vain neuvoista Erkki ja muut! Kyllä se savuaminen ensisijaisesti johtui siitä että pumppu oli "käynnistysasennossa". Siipimutteria ei toisin löytynyt - jäljellä on vain sen messinkinen akseli. Lisäksi kone käynnistyy lämpimänä nyt heti, on ollut aika nihkeä aikaisemmin tuon kännistysasennon takia.
Vaikka savu nyt näyttää aika normaalilta on varmaan syytä järjestää sille vähän oikeata työtä, sillä tämä yksilö on tainnut viettää aika paljon aikaa pressun alla viime vuosina...
Olisi vähän sähköasiaakin, otan sille uuden otsikon.
Vaikka savu nyt näyttää aika normaalilta on varmaan syytä järjestää sille vähän oikeata työtä, sillä tämä yksilö on tainnut viettää aika paljon aikaa pressun alla viime vuosina...
Olisi vähän sähköasiaakin, otan sille uuden otsikon.
Henrik- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: DB 950 savuaa
Näin sitten jollei öljyä mistään pihalle puske,se kun on taas merkki ohipuhalluksista kuten meillä!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 950 savuaa
Tuon ”öljyn puskemisesta”, niin mikä on sitten hälyttävä määrä? Miten sinulle kävi Tessu?
Taitaa olla niin että vanhoissa koneissa aina puskee jonkin verran öljyä palotilaan kulumisen takia,mutta sille ei välttämättä kannata yrittää tehdä mitään ihan heti. Omassa tapauksessa en tässä vaiheessa aikonut tehdä mitään kun savuaminen ei enää ole kovin voimakasta. Savu on muuten enemmän sinertävä kuin vaalea, mikä lienee merkki siitä että se on peräsin öljystä.
Jos käyttää ”starttipilottia” tms. piristettä, niin onko se tuhoisaa kuluneelle koneelle? Itse olen huomannut että jo hyvin kevyt suihkutus riittää (muutama plusaste) – kone käynnistyy heti, muuten saa kyllä vähän aikaa (20 sek) yrittää.
Onko kellään muuten kokemuksia näistä korjausaineista jotka lisätään öljyyn (esim. RVS niminen)? Ainakin mainostajien mukaan se tekee suorastaan ihmeitä – ihan kaikkeen nyt en usko - toisaalta ei kaikki ehkä ole humpuukiakaan.
Taitaa olla niin että vanhoissa koneissa aina puskee jonkin verran öljyä palotilaan kulumisen takia,mutta sille ei välttämättä kannata yrittää tehdä mitään ihan heti. Omassa tapauksessa en tässä vaiheessa aikonut tehdä mitään kun savuaminen ei enää ole kovin voimakasta. Savu on muuten enemmän sinertävä kuin vaalea, mikä lienee merkki siitä että se on peräsin öljystä.
Jos käyttää ”starttipilottia” tms. piristettä, niin onko se tuhoisaa kuluneelle koneelle? Itse olen huomannut että jo hyvin kevyt suihkutus riittää (muutama plusaste) – kone käynnistyy heti, muuten saa kyllä vähän aikaa (20 sek) yrittää.
Onko kellään muuten kokemuksia näistä korjausaineista jotka lisätään öljyyn (esim. RVS niminen)? Ainakin mainostajien mukaan se tekee suorastaan ihmeitä – ihan kaikkeen nyt en usko - toisaalta ei kaikki ehkä ole humpuukiakaan.
Henrik- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: DB 950 savuaa
Vanhaa ja kulunutta moottoria ei korjaa mikään ihmeaine.
Strattipilotti on sikäli hankalaa ainetta että se tekee moottorin äkkiä riippuvaiseksi. Syytä on pohdittu monellakin fooruumilla ja monesti on vallalla käsitys, että kun moottori tottuu pilottiin niin se ei hetken kuluttua käynnisty edes kesähelteellä ilman pikku tujausta.
Jos traktorin parkkipaikalle saa verkkovirtaa niin laita imletkuun sellainen haaroitus, josta saa puhallettua kuumailmapuhaltimella suoraan imusarjaan starttauksen aikana. Lähtee aina ja heti.
Strattipilotti on sikäli hankalaa ainetta että se tekee moottorin äkkiä riippuvaiseksi. Syytä on pohdittu monellakin fooruumilla ja monesti on vallalla käsitys, että kun moottori tottuu pilottiin niin se ei hetken kuluttua käynnisty edes kesähelteellä ilman pikku tujausta.
Jos traktorin parkkipaikalle saa verkkovirtaa niin laita imletkuun sellainen haaroitus, josta saa puhallettua kuumailmapuhaltimella suoraan imusarjaan starttauksen aikana. Lähtee aina ja heti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 950 savuaa
Tuo meijän Taavi on kyllä ollu koneeltaan jo ehtoopuolella niinpitkään kun muistipelaa heh ja starttipilotistakin monia juttuja kuulee,ainakin ohjekirja oikein käskee kylminävuodenaikoina kastamaan eetteri tulpan eetteriliuokseen ja ruuvaamaan kiinni ja starttaamaan,nykysin liuosta vaan ei saa ja onkin siirrytty suihkeisiin jo aikas päivää sitte!
Pikku tiraus ei tee moottorille yhtikäs mitään mutta jos sitä startatessa sinne laskee puolpulloo et moottori kolisee ja kilkattaa niin senhän nyt jokainen kuulee että hyvin ei kohta käy!
MUTTA ittekin kyllä suosittelen että ruisku ym laitteet on kunnossa ja moottoria saa joteskin lämmitettyä koska öljythän on melkein yhtäpuuta pakkasessa,nytkin tääl ollu jo pariastetta pakkasta yöllä niin olen jo autossakin lohkaria käyttäny,en siksi ettei lähtis vaan siksi että säästää moottoria,kaikessa oltava järki mukana jollei ole pakko lähtee tulipalopakkaseen niin sillon säästä VARMASTI itseä ja koneita.
Letku,lohko ym lämmittimiä olen laittanu niihin laitteisiin joita talvella tarvii,huonokin laite lähtee lämpimänä käyntiin ja hyvän saa varmasti rikki ennenaikojaan jos pakkasessa väkisin vääntää ja yrittää ,näin se vaan on!
Monasti on jo ne moottoritmenny väljäksi muutenkin mitä pilotilla yritetään sen jälkeen käynnistää...
Pikku tiraus ei tee moottorille yhtikäs mitään mutta jos sitä startatessa sinne laskee puolpulloo et moottori kolisee ja kilkattaa niin senhän nyt jokainen kuulee että hyvin ei kohta käy!
MUTTA ittekin kyllä suosittelen että ruisku ym laitteet on kunnossa ja moottoria saa joteskin lämmitettyä koska öljythän on melkein yhtäpuuta pakkasessa,nytkin tääl ollu jo pariastetta pakkasta yöllä niin olen jo autossakin lohkaria käyttäny,en siksi ettei lähtis vaan siksi että säästää moottoria,kaikessa oltava järki mukana jollei ole pakko lähtee tulipalopakkaseen niin sillon säästä VARMASTI itseä ja koneita.
Letku,lohko ym lämmittimiä olen laittanu niihin laitteisiin joita talvella tarvii,huonokin laite lähtee lämpimänä käyntiin ja hyvän saa varmasti rikki ennenaikojaan jos pakkasessa väkisin vääntää ja yrittää ,näin se vaan on!
Monasti on jo ne moottoritmenny väljäksi muutenkin mitä pilotilla yritetään sen jälkeen käynnistää...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 950 savuaa
Minäkin olen käyttänyt lohkolämmitintä, +5 asteen lämpötilassa ja sen alle, käytän autossa ja taavetissa myös. Kyllä tuo VW:n dieselmoottori ihan eritavalla nakuttaa jos ilman lämppäriä laittaa käymään. On vaikutusta ihan korvin kuultavasti.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 950 savuaa
Totta sen minkä sähkössä menettää sen saa moottorin ym kestoiässä takaisin!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 950 savuaa
Tessu kirjoitti:Totta sen minkä sähkössä menettää sen saa moottorin ym kestoiässä takaisin!
Eipä tuollaiselle tunnin parin lämmitykselle rahallista arvoa jää juurikaan. Enempi vie polttoainetta kylmänä ja siinä ainakin menettää.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa