David Brown 850 huono käynnistymään.
4 posters
Sivu 1 / 1
David Brown 850 huono käynnistymään.
Tervehdys arvon Taavetistit.
Tuli hommattua otsikonmukainen vm. 60 implematic ensimmäiseksi traktorikseni ja kaipailisin neuvoja käyntiinlähdön ongelmissa.
Elikkäs lähtee kylmänä aivan törkeen nuhasesti käyntiin. Joutuu sahamaan noin. 15 sek ennenkuin kone alkaa pikkuhiljaa heräilemään(+5c).
Savua alkaa nousemaan kyllä putkesta heti starttauksen alkuvaiheessa mutta mitään ei silti tapahdu. Järjestelmä ilmattu, suutinkärjet ja venttiilit säädetty, öljynpaineet ok (kylmänä ja lämpimänä) ja pakkosyötölläkin kokeiltu mutta tulos sama.
Heti käynnistyksen jälkeen kun kylmän koneen sammuttaa ja starttaa uudelleen niin käynnistyy loistavasti kuin myös lämpimällä koneella.
Öljynvaihdon yhteydessä otin oljypohjan pois selvittääkseni ettei konessa pyöri mitään oravaa suurempaa roipetta mukana. Alakautta katsottuna näytti sylinteriputkissa näkyvän vielä hoonausjäljetkin joten kovin väljäksi en konetta veikkaisi.
Avautumispaine suuttimissa säädetty 175 bar ja mietinkin että olisiko liian korkea vanhalle mahdollisesti kuluneelle pumpulle eikä näin ollen jaksa startatessa antaa suuttimista tasaista sumua. Kone ei lämpimänä savuta ja vetojakin tuntuu olevan tallella (persdynolla mitattuna).
Masiina toimii muutoin kaikinpuolin loistavasti kun sais vain käynnistymään edes hieman paremmin. Ei huvittais roikottaa traktoria jatkuvasti laturin päässä kun ei ehdi tälläisessä pikku pihatöissä tarpeeksi latautumaan käytön aikana.
Tuli hommattua otsikonmukainen vm. 60 implematic ensimmäiseksi traktorikseni ja kaipailisin neuvoja käyntiinlähdön ongelmissa.
Elikkäs lähtee kylmänä aivan törkeen nuhasesti käyntiin. Joutuu sahamaan noin. 15 sek ennenkuin kone alkaa pikkuhiljaa heräilemään(+5c).
Savua alkaa nousemaan kyllä putkesta heti starttauksen alkuvaiheessa mutta mitään ei silti tapahdu. Järjestelmä ilmattu, suutinkärjet ja venttiilit säädetty, öljynpaineet ok (kylmänä ja lämpimänä) ja pakkosyötölläkin kokeiltu mutta tulos sama.
Heti käynnistyksen jälkeen kun kylmän koneen sammuttaa ja starttaa uudelleen niin käynnistyy loistavasti kuin myös lämpimällä koneella.
Öljynvaihdon yhteydessä otin oljypohjan pois selvittääkseni ettei konessa pyöri mitään oravaa suurempaa roipetta mukana. Alakautta katsottuna näytti sylinteriputkissa näkyvän vielä hoonausjäljetkin joten kovin väljäksi en konetta veikkaisi.
Avautumispaine suuttimissa säädetty 175 bar ja mietinkin että olisiko liian korkea vanhalle mahdollisesti kuluneelle pumpulle eikä näin ollen jaksa startatessa antaa suuttimista tasaista sumua. Kone ei lämpimänä savuta ja vetojakin tuntuu olevan tallella (persdynolla mitattuna).
Masiina toimii muutoin kaikinpuolin loistavasti kun sais vain käynnistymään edes hieman paremmin. Ei huvittais roikottaa traktoria jatkuvasti laturin päässä kun ei ehdi tälläisessä pikku pihatöissä tarpeeksi latautumaan käytön aikana.
James Br- Vierailija
Vs: David Brown 850 huono käynnistymään.
Moottorista on puristukset vajenneet. 850 ei ollut uutenakaan ihan paras käynnistyjä, eikä aika tuota ominaisuutta ole parantanut.
Venttiilirempalla käynnistyvyys todennäköisesti paranee huomattavasti, mutta jos ja kun siihen ei ole tilaisuutta tai hinkua ryhtyä niin ensiavuksi suosittelen kuumailmapuhaltimen käyttöönottoa kylmäkäynnistyksessä. Se säästää akkua, starttia ja hermoja.
850:sä on vielä ristiin hengittävä kansi, joten imusarja on pakosarjan seassa moottorin vasemmalla puolella. Imusarjan ja ilmanpuhdistimen väliseen letkuun pitää värkätä haaroitus, josta saa puhallettua kuumaa ilmaa imuputkistoon samalla kun starttaa. Pölyisillä keleillä haaroitus pitää tietenkin tulpata kun moottori käy, mutta sehän käy vaikka puutapilla jos ei satu olemaan tarkoitukseen sopivaa sulkuventtiilä tai muuta läppää hyllyssä. Noin etusormen mentävä reikä riittää tuohon tarkoitukseen hyvin.
Joku muu saattaa suositella eetteriä, kamfertin tippoja, jarrucleaneria, nestekaasua tai starttipilottia sumutettavaksi imuputkeen, mutta minä en.
Venttiilirempalla käynnistyvyys todennäköisesti paranee huomattavasti, mutta jos ja kun siihen ei ole tilaisuutta tai hinkua ryhtyä niin ensiavuksi suosittelen kuumailmapuhaltimen käyttöönottoa kylmäkäynnistyksessä. Se säästää akkua, starttia ja hermoja.
850:sä on vielä ristiin hengittävä kansi, joten imusarja on pakosarjan seassa moottorin vasemmalla puolella. Imusarjan ja ilmanpuhdistimen väliseen letkuun pitää värkätä haaroitus, josta saa puhallettua kuumaa ilmaa imuputkistoon samalla kun starttaa. Pölyisillä keleillä haaroitus pitää tietenkin tulpata kun moottori käy, mutta sehän käy vaikka puutapilla jos ei satu olemaan tarkoitukseen sopivaa sulkuventtiilä tai muuta läppää hyllyssä. Noin etusormen mentävä reikä riittää tuohon tarkoitukseen hyvin.
Joku muu saattaa suositella eetteriä, kamfertin tippoja, jarrucleaneria, nestekaasua tai starttipilottia sumutettavaksi imuputkeen, mutta minä en.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 850 huono käynnistymään.
Onko ruiskupumpun ajoitusmerkit kohdakkain? Liian aikainen ajoitus huonontaa käyntiinlähtöä. Käännä hiukan ajoitusta myöhäsemmälle kokeeksi.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: David Brown 850 huono käynnistymään.
En kyllä tosta pumpusta mitään ajoitusmerkkejä löytänyt (kokemus dieseleistä aika retuperällä). Pumpun päällä kaksi ruuvia jotka ilmeisesti tehdasasetuksissa kun on sinetöity rautalanka/ lyijymöntillä ja alkp. maalit päällä. Täytyy väkertää tohon toi imuilman esilämmitys niin ei tarvitse tota starttia niin paljon rääkätä. Piloteilla ei viitsi alkaa vanhaa konetta kiusaamaan. Kannen välistä tihkuu öljyä niin joutuu tiivisteen ehkä jossain vaihessa vaihtamaan. Samalla vois venttiiliremontinkin tehdä kun kansi kerran irti otetaan. Käyttö on sen verran vähäistä että pienet öljyvuodot ei menoa tällä hetkellä haittaa. Eikös näissä vanhoissa pihatraktoreissa ole muutenkin aina moottorit mustan mönjän peitossa. Lähinnä tulee haettua tolla polttopuita lähimetsästä ja luotua lunta talvisin. Jossain vaiheessa olisi tarkoitus tehdä entisöintiä ja viimeistään silloin laittaa kone kaikinpuolin kuntoon. Lähinnä jos saisi ton nyt elvytettyä paremmin käyntiin lähteväksi niin olisin tyytyväinen.
David Br- Vierailija
Vs: David Brown 850 huono käynnistymään.
Merkit, pienet viivat on siinä kohtaa missä pumppu kiinnittyy moottoriin. Eli pumpun etupäässä kiinnityspinnassa. Pumpusta kolme mutteria rungosta löysälle ja pikku liikautus muistaakseni niinpäin että pumpun yläosa kallistuu kauemmas moottorista. Eli pumpun viiva siirtyy lohkon viivan alle, noin niinkuin periaatteessa. Viivat kohdakkain pitäis ajoituksen olla liki kohdallaan. Itellä on viivan verran aikasemmalla...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: David Brown 850 huono käynnistymään.
Kylmäkäynnistyksen ajaksi ajoitus pitäisi lukittua myöhäiselle jos ennen starttausta kääntää pumpun mahapuolella olevan pienen siipiruuvin kiinni. Sen pitäisi sulkea painekanava hydrauliseen ruiskutusennakon säätimeen ja kun moottori käy niin hanan avaamalla ennakko palautuu normaaliksi ja moottorin käynti tasoittuu. Kun ennakko on siipiruuvilla lukittu myöhäiselle niin moottorin pitäisi savuta harmaata, käydä epätasaisesti ja röpöttää isommilla kierroksilla, mutta käynnistyä selvästi paremmin kylmästä. On nähty sellaisiakin tapauksia, että sen ruuvin asento ei vaikuta mitään käyntiin, mutta myös sellaisia, että ruuvi on unohtunut kiinni ja omistajaa on ihmetyttänyt moottorin runsas savuaminen ja ruma käynti.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ti Loka 16 2012, 12:29, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 850 huono käynnistymään.
Lämpötila +8c, David virunut ulkosalla pari päivää. Starttaus kaasu pohjassa ja ennakonsäätöruuvi kiinni. 10sec sahaus ennekuin jaksoi käydä omin voimin. Aluksi röpöttää ja kun ruuvia vääntää auki niin käynti tasoittuu eli ainakin sillä on vaikutusta. Ilman "ruuvaamista" sahausta on sitten jo noin 20sec.
Katselin tubesta vanhojen Davidien käynnistymisiä niin ei toi nyt ihan huonoimmasta päästä ole
Talvella tilanne voi sitten olla aika toivoton ilman imuilman lämmitystä ja lohkolämmitintä. Ei tota ainakaan uskalla jatkojohtoa pidemmälle viedä.
Katselin tubesta vanhojen Davidien käynnistymisiä niin ei toi nyt ihan huonoimmasta päästä ole
Talvella tilanne voi sitten olla aika toivoton ilman imuilman lämmitystä ja lohkolämmitintä. Ei tota ainakaan uskalla jatkojohtoa pidemmälle viedä.
David Br- Vierailija
Vs: David Brown 850 huono käynnistymään.
Vanhalle traktorille nuo on ihan siedettäviä lukuja. Imuilman esilämmitys on ratkaisu pakkaskäynnistykseen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 850 huono käynnistymään.
No nyt olisi haaraputki paikallaan. Hiustenkuivaajalla n. 15 sec esilämmitys ja Davidhan otti ja pörähti laakista käyntiin. Perskeles! Kiitokset loistavasta vinkistä.
David Br- Vierailija
Vs: David Brown 850 huono käynnistymään.
Juuh, hiustenkuivaajallakin se onnistuu niin kauan kun kullannuppu sietää mustia sormenjälkiä koneen kahvassa. Oikea kuumailmapistooli on tehokkaampi ja sillä on merkitystä kun mennään kunnolla pakkasen puolelle. Minulla on kymmenen euron Einhell palvellut tuossa tehtävässä moitteetomasti useita vuosia, joka kerta on lähdetty kun on haluttu vaikka akkukin on ollut välillä laiskalla tuulella.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 850 huono käynnistymään.
Kullannupultani olen lunastanut kuivaajan jo aikapäiviä sitten. Tosin "sain" kyllä hankkia lainauksen jälkeen tilalle uuden, koska vanhasta kuivaajasta puuttui jokin tuikitarpeellinen suulake, jota ilman ei kuulemma toimeen tule. Löytyy kyllä ihan kuumailmapistoolikin tuolta jostain rom.. aarteiden seasta. Sattui nyt toi hiustenkuivaaja ensimmäisenä käteen esilämmitystä testattaessa. Laitoin ton esilämmityksen liitosputken tohon ilmanputsarin yläosaan kun en raaskinut imusarjaan alkaa reikää kairaamaan. Joku 30mm putki juottamalla kiinni putsariin ja siihen semmoisella "adapterilla" (siis viemäriputkesta ja suppilosta rakennettu viritelmä) fööni kiinni. Harvallapa kuitenkaan Vidal Sassoonin esilämmitintä Pystyy varmaan hoitaa ton lämmityksen tohollakin kunhan liekkiä pitää sopivalla etäisyydellä putkesta.
David Br- Vierailija
Vs: David Brown 850 huono käynnistymään.
Gumma juttu, mutta kaasutöhö ei ole yhtä hyvä kuin Vidal sassoon. Se kai johtuu siitä, että vaikka hönkä on kuumaa, niin kaasu on polttanut siitä hapen vähiin. Olen kaasutöhöä käyttäny niin, että väännettiin selectamaticin imusarjassa olevaan eetteritulpan tilalle rautaputken pätkä, semmoinen vajaan puoli metriä pitkä ja se korvennettiin töhöllä kuumaksi enen starttausta. Toimii kyllä hyvin niinkin jos vaan on töhössä sen tyyppinen kaasu, joka suostuu tulemaan ulos pullosta pakkasessa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 850 huono käynnistymään.
Minulla oli aikanaan 880 imple ja muuttui yks kaks huonommaksi käynnistymään.
Syyksi selvisi pumpun löystyneet kiinnitysruuvit.Näin pumppu oli päässyt kiertymään myötäpäivään takaa katsottuna.
Kääntö takaisn sytystysmerkkiin ja vika korjaantui.
Sytytysviiva löytyy siitä vasemmanpuoleisesta kiinnityskorvakkeeesta ja vastaviiva kiinityslevystä.
Syyksi selvisi pumpun löystyneet kiinnitysruuvit.Näin pumppu oli päässyt kiertymään myötäpäivään takaa katsottuna.
Kääntö takaisn sytystysmerkkiin ja vika korjaantui.
Sytytysviiva löytyy siitä vasemmanpuoleisesta kiinnityskorvakkeeesta ja vastaviiva kiinityslevystä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: David Brown 850 huono käynnistymään.
Terveppä taas.
Tämän talven lumityöt hoidettu lumilingolla ja traktori on ollut kylmässä varastoituna. Kokeilin tossa eilen huvikseni taavetin käynnistämistä.
Nostelin akun paikoilleen, pakkasta joku -5 ja kone tosiaan ollut n.2kk kylmässä pressuhallissa lepäilemässä. Kone pörähti välittömästi tulille ilman mitään sahaamista ja esilämmittelyjä. Vähän omituinen juttu kun sitä on lämpimänäkin saanut sahata ihan reilulla kädellä. Ilmeisesti tämä on joku arktinen versio kun ei lämpimällä suostu yhteistyöhön. Mikäköhän mahtaa olla diagnoosi moiselle käytökselle?
Tämän talven lumityöt hoidettu lumilingolla ja traktori on ollut kylmässä varastoituna. Kokeilin tossa eilen huvikseni taavetin käynnistämistä.
Nostelin akun paikoilleen, pakkasta joku -5 ja kone tosiaan ollut n.2kk kylmässä pressuhallissa lepäilemässä. Kone pörähti välittömästi tulille ilman mitään sahaamista ja esilämmittelyjä. Vähän omituinen juttu kun sitä on lämpimänäkin saanut sahata ihan reilulla kädellä. Ilmeisesti tämä on joku arktinen versio kun ei lämpimällä suostu yhteistyöhön. Mikäköhän mahtaa olla diagnoosi moiselle käytökselle?
david br- Vierailija
Vs: David Brown 850 huono käynnistymään.
Todennäköisesti moottori on joskus menneisyydessä ollut vähäisellä käytöllä tai hyvin kevyessä ajossa että on tottunut kevyeen käyntiin. Jostakin omituisesta syystä moottori menettää tehoaan ja puristuksiaan kun se on vaarin kauppa-ajokkina liian kauan. Reipas ajo putsaa paikat ja palauttaa voimat.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 850 huono käynnistymään.
Ei se niistä huonoimpia ole,mut meillä ollu jo sen 40v semmoi samanlainen öljyruisku heh,on se kesällä viel käyntii saatu,tää on jo parhaat kyntönsä tehny vaikkei päältä uskois.
Josko tuo vielä keväällä herä? pitää sitten kertoa
Hyvä että olet Taavin löytäny ja pelastanu itelles
Josko tuo vielä keväällä herä? pitää sitten kertoa
Hyvä että olet Taavin löytäny ja pelastanu itelles
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» David Brown 25D huono käynnistymään moottorin ollessa lämmin tai kylmä
» david brown 880
» David Brown 25D
» david brown 25
» David Brown 880Bselectamatic
» david brown 880
» David Brown 25D
» david brown 25
» David Brown 880Bselectamatic
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa