DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
+2
outsider
jani_tool
6 posters
Sivu 1 / 1
DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Jostain syystä on päässyt pultit, millä vaihteiston kehto kiinnittyy runkoon, päässeet löystymään. Mikähän olisi noihin oikea kiristymomentti?
jani_tool- David Brown : 850 vm. -61
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 48
Paikkakunta : Outokumpu
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Enpä ole noita koskaan momenttiin kiristänyt.Sen verran mitä normaaleilla avaimilla menee.
Tuolla info-puolella on joitain kiristysmomentteja.Veikkaisin että 7kp aika lähellä totuutta.
Tuolla info-puolella on joitain kiristysmomentteja.Veikkaisin että 7kp aika lähellä totuutta.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Liekö kukaan muu törmännyt samaan ongelmaan. Näyttäisi että vaikka pulttit eivät ole löystyneet, on vaihteisto löysällä ja sen mukana tasauspyörästö. Pulttien kantojen ja vaihteiston kehdon välissä on silminnähtävä rako, n. 0,5mm luokkaa. Ei se suinkaan normaalia ole? Aukaisin vaihdelaatikon kannen ja irroitin ulosoton koska taavetti alkoi "paukuttamanaan niin että persnahassa tuntuu" kun linko perässä pyöritti linkoa ilman kuormaa, eli tyhjiltään. Vika täytynee olla taavissa koska käytössä uusi nivelakseli ja lingon laakereissa ei ole välystä? Noin äkkiseltään tuntuisi että vika piilee irrallaan olevassa vaihteistos-tasauspyörä yhdistelmässä?!?!
jani_tool- David Brown : 850 vm. -61
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 48
Paikkakunta : Outokumpu
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Taavetin vaihteiston kiinnityksessä on holkit, jotka ovat noin 0,5 mm pidemmät, kun vaihteiston korvakkeiden korkeus. Vaihteisto on näin ollen "uivasti" kiinnitetty traktorin runkoon ja vaihteisto pystyy hieman liikkumaan kaikkiin suuntiin, kun siihen kohdistuu vääntömomenttia. Pultit kiristävät holkit kiinni runkoon mutta vaihteisto jää "kellumaan".
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Kiitoksia informaatiosta, jäi turha pulttien aukaisu pois. Olisihan ne holkit siinä vaiheessa huomannut. Ja olisihan se ollutkin liian helppoa jos se syy siihen paukutukseen olisi ollut siinä. Mikähän piru sitä taavettia vaivaa? Vinkkejä?
jani_tool- David Brown : 850 vm. -61
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 48
Paikkakunta : Outokumpu
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Jos nivelakseli on liian jyrkässä kulmassa niin se alkaa kyllä kolkuttaa aika tavalla. Vaikuttaako kolkutukseen mitenkään se, että onko linko maassa vai yhäällä? Ainakin joissakin isommissa Taaveissa ulosottoakseli on hiukan liian korkealla joillekin lingoille ja se alkaa siksi maassa ollessa kolkuttaa vaikka ilmassa pyörii tasaisesti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Sama linko on ollut perässä kohta 20 vuotta, aikaisemmin ei paukuttanut ollenkaan. Eli vika ei voi olla niveakselin kulmassakaan.
jani_tool- David Brown : 850 vm. -61
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 48
Paikkakunta : Outokumpu
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Ulosoton voimalinjan ainoat hammaspyrät on ulosottovaihteen sisällä. Varmaankin täytyy testailla että olisiko siellä laakeri- tai hammaspyörävaurio.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Eihän lingon nivelaksilan ristikon laakereissa olisi vikaa ja kolisuttaisi ulosottoakselia jolloin ääni kuuluisi traktorin sisältä vaikka ei olisikaan siellä?
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Sori ! Vika ei voi olla siellä koska aksilahan on uusi. Onko nivelaksilan kulmat samat kuin ennenkin?Riku kirjoitti:Eihän lingon nivelaksilan ristikon laakereissa olisi vikaa ja kolisuttaisi ulosottoakselia jolloin ääni kuuluisi traktorin sisältä vaikka ei olisikaan siellä?
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Ulosottovaihde käytetty auki, laakerit ja hammaspyörät hyvässä kunnossa. Täytynee kokeilla vielä jollain toisella lingolla jos se kuitenkin olisi lingossa, vaikka ei siinäkään välystä tunnu.
jani_tool- David Brown : 850 vm. -61
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 48
Paikkakunta : Outokumpu
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
On niin mielenkiintoinen juttu, että kerro miten kävi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Meillä ainoana traktorina vuoteen 1978 asti DB 850 vm.-60. Ennen kuin meillä oli omaa niittokonetta lainailtiin naapureista semmoista. Toisella naapurilla oli Wärtsilän valmistama Pomo-merkkinen ja sen pyörittäminen aiheutti ylimääräistä naputesta Taavetin perän/vaihdelaatikon vaiheilla. Toisella naapurilla Wärtsilän Esa-merkkinen joka taasen ei aiheuttanut mitään naputesta. Näillä niitokoneillahan ei pitäisi olla muuta eroa kuin rungon malli, mutta jostain syystä tuo toisen pyörittäminen aiheutti ylimääräisen äänen traktorista. "Niinkuin tupakka holkilla jokin kopistaisi vaihelaatikon kylkeen" kuvasi isäni tuota naputusta.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Tarkista vielä varmuuden vuoksi sellainen nivelakseliin liittyvä perusasia, että sinä on nivelhaarukat samoin päin molemmissa päissä. Kun akseli on paikoillaan, niin sekä traktorin että lingon puoleisessa päässä pitää nivelhaarukoiden akselit olla samansuuntaiset. Tämä johtuu siitä, että kun nivelakselia käytetään kulmassa niin kun traktorin ulosotto pyörii tasaisesti niin nivelakselin käynti on epätasaista sitä enemmän mitä isommassa kulmassa se on. Kun ristikot on akselin molemmissa päissä samalla tavalla niin lingon puoleisessa päässä kulma aiheuttaa sen, että traktorin puoli päässä syntynyt epätasainen käynti kompensoituu suunnilleen tasaiseksi jos kulma on molemmissa päissä sama.
Jos akseli on rakenteeltaan sellainen, että teleskoopit mahtuu sisäkkäin väärässä asennossa niin pystyy käymään niin, että traktorin päässä syntynyt epätasainen käynti kasvaa vielä isommaksi lingon puolen päässä ja se aiheuttaa takuuvarmasti kolkatusta. Nykyään kun osia tehdään ties missä, ovat ihan kummalliset asennus- ja rakennevirheet mahdollisia uusissakin vehkeissä.
Tuli vaan mieleen.
Jos akseli on rakenteeltaan sellainen, että teleskoopit mahtuu sisäkkäin väärässä asennossa niin pystyy käymään niin, että traktorin päässä syntynyt epätasainen käynti kasvaa vielä isommaksi lingon puolen päässä ja se aiheuttaa takuuvarmasti kolkatusta. Nykyään kun osia tehdään ties missä, ovat ihan kummalliset asennus- ja rakennevirheet mahdollisia uusissakin vehkeissä.
Tuli vaan mieleen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Täytyy kasata taavetti viikonloppuna ja tarkistaa vielä nivelakselikin. Jouduin lyhentämään sitä joten saattaahan se olla väärin kasattu. Ja täytyy vielä kysellä naapureilta linkoa lainaan ja kokeilla pyörittää sitä. Ilmoittelen tuloksista tuonnempana. Kiitoksia jo nyt kaikille apuansa tarjonneille.
jani_tool- David Brown : 850 vm. -61
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 48
Paikkakunta : Outokumpu
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Erkki taisi keksiä syyn ryminään. Jos akselin voi laittaa kahten asentoon ja panee sen väärin, niin (vain) 15 asteen kulmalla joka kierroksella linko yrittää pyöriä 540 minuuttikierroksen sijaan 580 ja 500 kierrosta kaksi kertaa, siis joka kierroksella. Saa varmasti aikaan ryminää. Jos akseliputki on kolmikulmainen, niin vaikutus on vähäisempi, mutta varmasti senkin kuulee. Ja tämmösen virheen kyllä pystyy tekemään ihan vaan ajattelematta asiaa, ei tyhmyyttään. Näitähän sattuu kaikille.
Pikkasen teoriaa. Kardaaninivel ei suinkaan ole vakionopeusnivel muulloin kuin nollakulmalla. Kulmaerolla ulostulevan akselin kulmanopeus vaihtelee kaksi kertaa kierroksella (w/cos alfa) jossa alfa on nivelen kulma. Tämä ero kompensoidaan akselissa panemalla kaksi niveltä peräkkäin ja olettamalla että kulma on lähes sama kummassakin nivelessä.
matti
Pikkasen teoriaa. Kardaaninivel ei suinkaan ole vakionopeusnivel muulloin kuin nollakulmalla. Kulmaerolla ulostulevan akselin kulmanopeus vaihtelee kaksi kertaa kierroksella (w/cos alfa) jossa alfa on nivelen kulma. Tämä ero kompensoidaan akselissa panemalla kaksi niveltä peräkkäin ja olettamalla että kulma on lähes sama kummassakin nivelessä.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Taavetti jälleen kasassa ja koeajettu, pauke senkun jatkuu. Kyllä se ääni lähtee vaihdelaatikosta, epäilenpä laakerivikaa. Täytynee nostaa vaihteisto pöydälle viikonloppuna kun kerta nuo lumetkin sulaa pois.
jani_tool- David Brown : 850 vm. -61
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 48
Paikkakunta : Outokumpu
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Tuleeko pauketta vain kun ulosotto pyörii?
Jos ajopuolen vedossa ei paukuta tai tunnu mitään erikoista niin vika ei ole vaihdelaatikossa. Ulosotolle tulee voima kytkinakselin jatkeelta eikä välissä ole mitään hammaspyörää tai laakeria joka voisi tuon aiheuttaa. Akselilla on biooriholkkijatkos, joka periaatteessa voisi olla syypää, siis niin kulunut, että boorit hyppii yli ja rymisee, mutta en ole koskaan kuullut mokomasta joten aika epätodennäköinen tapaus on sekin.
Jos ajopuolen vedossa ei paukuta tai tunnu mitään erikoista niin vika ei ole vaihdelaatikossa. Ulosotolle tulee voima kytkinakselin jatkeelta eikä välissä ole mitään hammaspyörää tai laakeria joka voisi tuon aiheuttaa. Akselilla on biooriholkkijatkos, joka periaatteessa voisi olla syypää, siis niin kulunut, että boorit hyppii yli ja rymisee, mutta en ole koskaan kuullut mokomasta joten aika epätodennäköinen tapaus on sekin.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm La Marras 03 2012, 11:03, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Pauke tulee selvästi vaihteistosta, ja vain ulosotto päällä.
jani_tool- David Brown : 850 vm. -61
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 48
Paikkakunta : Outokumpu
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Kokeile vielä sellaista hommaa, että laita sammutin päälle ja ulosotto päälle ja kokeile vaikka rautakangen laihalla päällä pyörittää ulosottoakselia ristikosta. Jos voimansiirtolinja on ehyt niin siellä ei tunnu mitään hyppäyksiä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Ja sitten taas uusi ongelma, hydrauliikassa tuntuisi olevan ilmaa, ei nostolaite nosta kunnolla. Hydrauliikkaan en koskenut remontin aikana joten ei pitäisi olla asennusvirhettä yms. Saako sen ilmattua jotenkin?
jani_tool- David Brown : 850 vm. -61
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 48
Paikkakunta : Outokumpu
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Jos hydrauliikkaa kulkeutuu satunnaisesti jostain syystä ilmaa niin se kyllä lähtee itsekseenkin järjestelmästä kun nostolaitetta käyttää. Minulla tuli ekana mieleen, että onkohan pumppu alkanut vettä ilmaa öljyn sekaan niin siitä tulee yhdenlaista vaahtoa. Siinä on sitten kai sellaista kumipallon tuntua varsissa kun epäilet ilmaongelmaa? Onko mitenkään mahdollista että olisi sen verran vettä peräöljyn seassa että imusihti yrittää tukkeutua jääsohjosta ja pumppu kiskoo ilmaa jostain välistä?
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm To Marras 08 2012, 20:34, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Vettähän siellä öljyn seassa oli ennen remonttia. Itse alan kanssa epäilemään että imusihti olisi mennyt tukkoon, täytynee tarkistaa sihti.
jani_tool- David Brown : 850 vm. -61
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 48
Paikkakunta : Outokumpu
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Imusihti aivan tukossa, eli vika hydrauliikan toimimattomuuteen varmastikin siinä. On vaan sihti parhaat päivänsä nähnyt, on hieman revennyt muutamasta kohti. Saaneeko mistään uusia?
jani_tool- David Brown : 850 vm. -61
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 48
Paikkakunta : Outokumpu
Vs: DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
Jos ei jostain löydy oikeaa uutta niin...
On nähny moottoriziligoonilla (punane) paikattuja sihtejä ja hyvin on pitäny. Tietysti sinne voi pistää oikeaa vanhan kansan pronssiviirakin, jos jostain vielä löytyy. Mutta joo, on tiedossa tapauksia, kun oikein "huoltomiehet" on tökkineet meisselillä reikiä sihtiin, että saa öljyn kiertämään, vastuutonta.
On nähny moottoriziligoonilla (punane) paikattuja sihtejä ja hyvin on pitäny. Tietysti sinne voi pistää oikeaa vanhan kansan pronssiviirakin, jos jostain vielä löytyy. Mutta joo, on tiedossa tapauksia, kun oikein "huoltomiehet" on tökkineet meisselillä reikiä sihtiin, että saa öljyn kiertämään, vastuutonta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Similar topics
» Vaihteiston vaihto
» .db 1390 vaihteiston ääni
» 1490 vaihteiston virittelyä
» 1212 HS vaihteiston remontti
» Ostaisin vaihteiston osia
» .db 1390 vaihteiston ääni
» 1490 vaihteiston virittelyä
» 1212 HS vaihteiston remontti
» Ostaisin vaihteiston osia
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa