Peukalo keskellä kämmentä
4 posters
Sivu 1 / 1
Peukalo keskellä kämmentä
Olisikohan jollain heittää pientä neuvoa. Omat taidot kyllä riittää pitämään jakoavainta kädessä mutta kun ei tiedä mistä väännän ja mitä mutteria
Eli kyseessä David Brown 996 vm.77 Alkuperäinen tehas etukuormain. Etukuormaimessa ei ole tehoja. Hydraali öljyn määrä ok. Pitäisi olla uudet öljyt. Sitä en tiedä onko oikeat öljyt sisällä. Mistä löydän hydraali suodattimen? jos vaihtaa suodattimen tuleeko öljyt pihalle? Mitä öljyä pitäisi olla? Edellinen omistaja minusta laittanut 10w/30
Käyttääkö 996 malli perä vai vaihteisto öljyä hydralipuolella?
Etukuormaaja jaksaa nostaa noin 200 - 300kg kun oikein antaa kierroksia myllyyn. Öljyä ei ole kadonnut eikä näy että olisi vuotoja missään. Jos kauhan nostaa tyhjänä ylös niin kauha on samassa paikassa vaikka hamaan tulevaisuuteen. Takanostimen tehoa en ole kokeilut mutta lumilinko nousee perässä ihan ok.
Eli kyseessä David Brown 996 vm.77 Alkuperäinen tehas etukuormain. Etukuormaimessa ei ole tehoja. Hydraali öljyn määrä ok. Pitäisi olla uudet öljyt. Sitä en tiedä onko oikeat öljyt sisällä. Mistä löydän hydraali suodattimen? jos vaihtaa suodattimen tuleeko öljyt pihalle? Mitä öljyä pitäisi olla? Edellinen omistaja minusta laittanut 10w/30
Käyttääkö 996 malli perä vai vaihteisto öljyä hydralipuolella?
Etukuormaaja jaksaa nostaa noin 200 - 300kg kun oikein antaa kierroksia myllyyn. Öljyä ei ole kadonnut eikä näy että olisi vuotoja missään. Jos kauhan nostaa tyhjänä ylös niin kauha on samassa paikassa vaikka hamaan tulevaisuuteen. Takanostimen tehoa en ole kokeilut mutta lumilinko nousee perässä ihan ok.
Taavimies- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: Peukalo keskellä kämmentä
Öljynsuodatin on vaihdelaatikon alla olevassa noin 15 cm halkaisijaltaan peltipurkissa. Öljyt pitää laskea ulos ennen suodattimen avaamista. Jos traktorissa on merkkivalot kunnossa niin siinä pitäisi olla yksi merkkivalo joka ilmoittaa tukkoisesta suodattimesta. Noin vanhassa traktorissa merkkivalo saattaa olla epäkunnossa ja jopa sekin on mahdollista, että kotelossa ei ole enää suodatinpatruunaa lainkaan. Taavin takapäässä on yhteiset öljyt perälle, vaihdelaatikolle ja hydrauliikalle, olikohan sitä jotain 23 litraa yhteensä, 10W30 on ihan hyvä siihen tarpeeseen.
Heikon nostovoiman selvittelyn aloittaisin mittaamalla hydraulipaineen vaikka kipin ulosotosta. Miten kuormaaja on kytketty? Onko käytössä traktorin kaksitoimiventtiilit vai onko kuormaajan venttiileille otettu öljy kolmitieventtiilin kautta? Kulunut pumppu tapaa oikutella niin, että se antaa painetta kohtuullisesti kylmillä öljyillä mutta kun öljy lämpenee ja notkistuu niin paineet heikkenee.
Heikon nostovoiman selvittelyn aloittaisin mittaamalla hydraulipaineen vaikka kipin ulosotosta. Miten kuormaaja on kytketty? Onko käytössä traktorin kaksitoimiventtiilit vai onko kuormaajan venttiileille otettu öljy kolmitieventtiilin kautta? Kulunut pumppu tapaa oikutella niin, että se antaa painetta kohtuullisesti kylmillä öljyillä mutta kun öljy lämpenee ja notkistuu niin paineet heikkenee.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Peukalo keskellä kämmentä
Onko etukuormaajassa kaksitoimiset nostosylinterit? Onko kuormaajan letkuissa pikaliittimiä? Minusta viallinen pikaliitin voisi aiheuttaa juuri tuollaisia ongelmia, jos nostolaitteessa on kyllä nostotehoa. Nimimerkillä kourakuormainen kourankääntäjän sielun elämään tutustunut, kun pikaliitin oli irronneet toisistaan.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Pumppu?
Vaikuttaisi siltä että ehkä pumppu olisi sitten loppu, kun kylmänä tuntu tehoa olevan hiukan enemmän. Miten tuon öljyn määrän tarkistus. Vasemmalla puolen hytän alla on sellainen tarkistus silmä. Pitääkö koneen olla käynnissä vai sammuksissa öljynmäärää tarkistaessa. Ei käynissä öljyn määrä yli puolen välin tarkustus silmään. Käynnissä näyttää tyhjältä.
Mistä löydän itse hydraalipumpun? Suodattimen paikka löytyi
Kauha on kaksi toiminen ja hyttään tulee penkin alle lähelle lattian rajaa neliasentoinen vipu jolla säädetään pumpun syöttöä joko etukuormaajalle tai takanostimille. Sitä en itse tiedä missä asennossa vivut pitää olla. välillä saa arpoa että löytyy oikea asento
Mistä löydän itse hydraalipumpun? Suodattimen paikka löytyi
Kauha on kaksi toiminen ja hyttään tulee penkin alle lähelle lattian rajaa neliasentoinen vipu jolla säädetään pumpun syöttöä joko etukuormaajalle tai takanostimille. Sitä en itse tiedä missä asennossa vivut pitää olla. välillä saa arpoa että löytyy oikea asento
Taavimies- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: Peukalo keskellä kämmentä
Öljyä pitäisi näkyä silmässä traktorin ollessa pysähdyksissä.
Pumppu on ulosottovaihteen kotelon sisällä. Jos haluat tutkia sitä tarkemmin niin päästä öljyt ulos ja irrota ensin ulosottovaihteen alapinnasta painekytkimen tunnistin. Sitten työntövarren korvakkeesta vetovastussäädön vaijeri irti, kopan kehäpultit auki ja kopautat vaihteen irti. Pumppu on tasauspyörästön takaseinään kiinni pultattuna.
Jos pitää neliasentoisesta vivusta arpoa kuormaimen toiminta, niin silloin se on asennettu kolmitieventtiilin jatkoksi.
Pumppu voi olla harva, mutta yleensä väljyys näkyy niin, että ihan kylmänä nostelee aika mukavasti ja lämpimänä ei oikein mitään.
Muita mahdollisuuksia: 1. Nostolaite on TCU:lla. Silloin se nostaa jonkin verran kun vipu on edessä, laskee kun vipu on puolessa välissä kaarta ja nostaa kun vipua painaa ihan taakse jousipainetta vasten. Ennekuin käännät valitsinta, paina nostovipu ihan taakse.
2. Nostoventtiili on likainen. Sen ensioire on, että nostolaite vastaa pienellä viiveellä vivun liikkeisiin, kun tilanne kehittyy niin nostot heikkenee ja lopulta loppuu kokonaan. Vnettiilin puhsitus on selostettu UKK- otsikoiden alla.
3. Pumpun lähtöputken 0-rengas vuotaa. Sen saa näkyviin vain irrottamalla hydraulipumppu.
4. Jokin muu syy, esim putkivuoto tms.
Kannattaa tutkia nuo muutamat jutut ennen uuden pumpun ostoa.
Pumppu on ulosottovaihteen kotelon sisällä. Jos haluat tutkia sitä tarkemmin niin päästä öljyt ulos ja irrota ensin ulosottovaihteen alapinnasta painekytkimen tunnistin. Sitten työntövarren korvakkeesta vetovastussäädön vaijeri irti, kopan kehäpultit auki ja kopautat vaihteen irti. Pumppu on tasauspyörästön takaseinään kiinni pultattuna.
Jos pitää neliasentoisesta vivusta arpoa kuormaimen toiminta, niin silloin se on asennettu kolmitieventtiilin jatkoksi.
Pumppu voi olla harva, mutta yleensä väljyys näkyy niin, että ihan kylmänä nostelee aika mukavasti ja lämpimänä ei oikein mitään.
Muita mahdollisuuksia: 1. Nostolaite on TCU:lla. Silloin se nostaa jonkin verran kun vipu on edessä, laskee kun vipu on puolessa välissä kaarta ja nostaa kun vipua painaa ihan taakse jousipainetta vasten. Ennekuin käännät valitsinta, paina nostovipu ihan taakse.
2. Nostoventtiili on likainen. Sen ensioire on, että nostolaite vastaa pienellä viiveellä vivun liikkeisiin, kun tilanne kehittyy niin nostot heikkenee ja lopulta loppuu kokonaan. Vnettiilin puhsitus on selostettu UKK- otsikoiden alla.
3. Pumpun lähtöputken 0-rengas vuotaa. Sen saa näkyviin vain irrottamalla hydraulipumppu.
4. Jokin muu syy, esim putkivuoto tms.
Kannattaa tutkia nuo muutamat jutut ennen uuden pumpun ostoa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Räjäytyskuvaa
Olisiko tuosta pumpun irroittamisesta räjäytys kuvaa kellään tiedossa?
Taavimies- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: Peukalo keskellä kämmentä
Taavimies kirjoitti:Onko 880 sama pumppu kuin 996?
Taitaa olla sama pumppu 880 selectassa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa