David Brown 990 selectamatic nostolaite
2 posters
Sivu 1 / 1
David Brown 990 selectamatic nostolaite
Mistä johtuu että tyhjillään olevat nostovarret nousee ylös vaikka vipu on lasku asennossa ja pudotusventtiili ylhäällä? Onko tuohon vaivaan tehtävissä mitään vai onko se vaan taavetin ominaisuus?
antap- Vierailija
Vs: David Brown 990 selectamatic nostolaite
Nyt sinulla ei varmaankaan ole kolmiasentoinen valitsinvipu keskiasennossa. Tarkoitan sitä valitsinvipua joka on pudotusventtiilin takana. Muista työntää nostolaitteen vipu ihan taakse ennenkuin käännät valitsinvipua.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
David Brown 990 selectamatic nostolaite
Kyllä kyseinen valitsinvipu on keskiasennossa.
antap- Vierailija
Vs: David Brown 990 selectamatic nostolaite
Ei ole ominaisuus. Vaikka varret nousee niin eikös ne laskeudu alas käsivoimin painamalla vaikka moottori käy?
Todennäköisin syy tuohon on lukkoventtiilin eli latching valven holkin kiertyminen pesässään, jolloin nostoventtiilin päälle alkaa kertyä painetta. Sitä ei oikein saa korjattua ottamatta venttiilipesää pöydälle, mutta pika-apuna saattaa kannattaa kokeille seuraavanlaista kikkaa:
Avaa nostoventtiilin tulppa. Kurkista poraukseen sisään, niin istuimen puolimmaisessa seinämässä on kanava, joka on ehkä runsaan sentin syvyydessä venttiilin yläpinnasta. Taivuta jäykästä rautalangasta L -muotoinen koukku jonka sakaran saat tungettua kyseiseen poraukseen. Kun L- sakara on sopivan pituinen, noin sentin, niin se tapaa reijän pohjan. Jos lukkoventtiilin holkki on pyörähtänyt pesässään, langan pää osuu kyseisen holkin kylkeen. Holkissa on reikä, jonka pitäisi olla kohdakkain tuon lohkon porauksen kanssa, mutta jos hokki on pyörähtänyt, reijät eivät ole kohdakkain ja sen seurauksena holkki tulppaa porauksen ja aiheuttaa paineen nostoventtiilin päälle. Hyvällä onnella reijät ovat kuitenkin hiukan ristikkäin joko porauksen ylä- tai alareunalla ja kun L- koukun kärjen teroittaa neulan teräväksi, sen voi onnistua pistämään rajaviivalle niin, että L:n kärjen saa tarttumaan holkkiin ja painamalla tai nostamalla koukkua saa kyseisen holkin pyörähtämään.
Temppu ei ehkä onnistu, mutta hyvällä säkällä voi myös onnistua.
Jos otat venttiilin ulos, niin holkkia pitelevä ruuvi on venttiililohkon etupinnassa. Siellä on ruuvin takana jousi ja lukoventtiili luisti ja pohjimmiasena on kyseinen holkki. Reijästä pitää putsata rasva pois ja laittaa tippa laakerilukitetta ennekuin holkin työntää paikalleen. On tärkeää, että holkin reikä tulee kohdakkain lohkon porauksen kanssa.
Jos lohkon irrotus ei innosta niin onhan sekin vaihtoehto olemassa, että kun ensin irrotat lohkon, jossa nostovipu ja käsijarrun kahva ovat kiinni, niin paina porakoneella reikä taka-akseikoteloon arviolta kyseisen venttiilin kohdalle, niin sen kautta voi tarkalta pojata onnistua korjaus lohkoa irrottamatta. Kotelo tuskin heikkenee ratkaisevasti yhdestä ylimääräisestä reijästä.
Todennäköisin syy tuohon on lukkoventtiilin eli latching valven holkin kiertyminen pesässään, jolloin nostoventtiilin päälle alkaa kertyä painetta. Sitä ei oikein saa korjattua ottamatta venttiilipesää pöydälle, mutta pika-apuna saattaa kannattaa kokeille seuraavanlaista kikkaa:
Avaa nostoventtiilin tulppa. Kurkista poraukseen sisään, niin istuimen puolimmaisessa seinämässä on kanava, joka on ehkä runsaan sentin syvyydessä venttiilin yläpinnasta. Taivuta jäykästä rautalangasta L -muotoinen koukku jonka sakaran saat tungettua kyseiseen poraukseen. Kun L- sakara on sopivan pituinen, noin sentin, niin se tapaa reijän pohjan. Jos lukkoventtiilin holkki on pyörähtänyt pesässään, langan pää osuu kyseisen holkin kylkeen. Holkissa on reikä, jonka pitäisi olla kohdakkain tuon lohkon porauksen kanssa, mutta jos hokki on pyörähtänyt, reijät eivät ole kohdakkain ja sen seurauksena holkki tulppaa porauksen ja aiheuttaa paineen nostoventtiilin päälle. Hyvällä onnella reijät ovat kuitenkin hiukan ristikkäin joko porauksen ylä- tai alareunalla ja kun L- koukun kärjen teroittaa neulan teräväksi, sen voi onnistua pistämään rajaviivalle niin, että L:n kärjen saa tarttumaan holkkiin ja painamalla tai nostamalla koukkua saa kyseisen holkin pyörähtämään.
Temppu ei ehkä onnistu, mutta hyvällä säkällä voi myös onnistua.
Jos otat venttiilin ulos, niin holkkia pitelevä ruuvi on venttiililohkon etupinnassa. Siellä on ruuvin takana jousi ja lukoventtiili luisti ja pohjimmiasena on kyseinen holkki. Reijästä pitää putsata rasva pois ja laittaa tippa laakerilukitetta ennekuin holkin työntää paikalleen. On tärkeää, että holkin reikä tulee kohdakkain lohkon porauksen kanssa.
Jos lohkon irrotus ei innosta niin onhan sekin vaihtoehto olemassa, että kun ensin irrotat lohkon, jossa nostovipu ja käsijarrun kahva ovat kiinni, niin paina porakoneella reikä taka-akseikoteloon arviolta kyseisen venttiilin kohdalle, niin sen kautta voi tarkalta pojata onnistua korjaus lohkoa irrottamatta. Kotelo tuskin heikkenee ratkaisevasti yhdestä ylimääräisestä reijästä.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ma Marras 19 2012, 12:21, muokattu 2 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
David Brown 990 selectamatic nostolaite
Kyllä ne nostovarret käsivoimin laskeutuu alas moottorin käydessä. Mutta eikö niiden pitäs laskeutua myös omalla painollaan . Hankala kun peräkärryä laittaa kiinni niin joutuu aina hyppimään traktorista pois ja paineleen varsia alas.
Pitää kuitenkin kokeilla tuota rautalanka konstia niin saa selville onko se lukkoventtiili pyörähtäny.
Pitää kuitenkin kokeilla tuota rautalanka konstia niin saa selville onko se lukkoventtiili pyörähtäny.
antap- Vierailija
Vs: David Brown 990 selectamatic nostolaite
Juu, kyllä ne omalla painollaan pitää hissukseen vajota alas. Jos se lukkoventtiilin holkki on lähtenyt pyörimään pesässään, niin vähitellen haamunosto voimistuu. Sellaisiakin tapauksia on kuulemma nähty, että venttiilipesä on erittäin likainen ja ohjausventtiilin kanavistoon on kertynyt moskaa niin paljon, että se aiheuttaa samantapaisen oireen. Yksi puliveivauskikka on sekin, että laittaa letkun kolmitieventtiilin "1" -portista suoraan paluuöljykanavaan. Kun kolmitieventtiilin naksauttaa ihan oikealle niin paine karkaa sylinteristä suoraan takaisin vaihdelaatikkoon.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
David Brown 990 selectamatic nostolaite
Tänään testasin tuota L-rautalanka konstia. Ei onnistunut ja se lankakaan ei mennyt kuin puoli senttiä sinne koloon eli taitaa olla se lukkoventtiili pyörähtäny.
Kokeilin vielä moottorin käynnissä ollessa liikutella nostovarsia ylös ja alas (piti ite käydä painamassa varret alas) niin jossain vaiheessa alko laskeutuun kun nosti pudotusventtiilin ylös. Heti kun pudotus venttiilin laskí alas jo nostovarret taas alko nousta ylös .Myös sillon nostovarret nousi ylös kun pudotusventtiili oli ylhäällä ja sitten lisäsin kierroksia koneeseen pikkusen.
Kokeilin vielä moottorin käynnissä ollessa liikutella nostovarsia ylös ja alas (piti ite käydä painamassa varret alas) niin jossain vaiheessa alko laskeutuun kun nosti pudotusventtiilin ylös. Heti kun pudotus venttiilin laskí alas jo nostovarret taas alko nousta ylös .Myös sillon nostovarret nousi ylös kun pudotusventtiili oli ylhäällä ja sitten lisäsin kierroksia koneeseen pikkusen.
antap- Vierailija
Vs: David Brown 990 selectamatic nostolaite
Juu, noin se tekee kun holkki on pyörähtänyt. Luistia vasten painava jousi on sen verran jäpäkkä, ettei holkkia saa kääntymään sen kylkeä raaputtamalla. Jos pudotiusventtiili on ylös vedettynä niin se pienentää laskuventtiilin virtausvastusta ja helpottaa nostolaitteen laskemista. Öljy siis menee takaiskuventiilin kautta jatkuvasti sylinterilinjaan ja pakenee sieltä vaihdelaatikkoon laskuventtiilin kautta.
Jos ja kun otate edestä auki lohkon, jossa on nostovipu ja käsijarru niin muista laskea kierrokset mutterista, jolla kierretanko on säädetty nostovivun alapään niveleen. Takaisin asentaessa on tärkeää että se tulee takaisin samaan asentoon.
Jos ja kun otate edestä auki lohkon, jossa on nostovipu ja käsijarru niin muista laskea kierrokset mutterista, jolla kierretanko on säädetty nostovivun alapään niveleen. Takaisin asentaessa on tärkeää että se tulee takaisin samaan asentoon.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
David Brown 990 selectamatic nostolaite
Voiko sen lukiteliiman laittaa suoraan siihen holkin päähän ja sitten työntää takaisin sinne koloon ? Eli se liimautuu siitä holkin pohjasta venttiilipesäkkeen seinämään? Aion alkaa kokeileen tuota reiän tekoa ettei tarvis koko pesäkettä irrottaa. Saapa nähä miten tulee käymään.
antap- Vierailija
Vs: David Brown 990 selectamatic nostolaite
Kunhan liimaa menee väliin niin se riittää.
Jollain jarrunpesusprayllä saa puhallettua kaikki rasvan pois pinnoilta.
Ahtaat paikat siinä on operoida. Kun otat ensin lohkon etupään näkyviin niin pystyt paremmin
arviomana miten kannattaa toimia. Lohkon etupinnassa on meno- ja lähtöputkien liittymät
ja lukkoventtiilli on aika tarkasti keskellä niiden välissä, mutta hieman ylempänä, porrasmaisen
syvennyksen pinnassa. Jos päätät ottaa koko lohkon pois niin edestä pitää riisua lisäksi
-työntövarren korvakkeen lohko
-nokkalevy nostoakselin oikeasta päästä peltiluukun takaa
-kansi auki nostoakselin vasemmasta päästä
-koko nostoakseli pois
-voiteluputkiston helmiliitin löysälle takalokasuojan ja akseliokotelon välissä olevaa 5/16" pulttia löysäämällä
Lohko lähtee sen jälkeen nostoakselin oikean pään laakeripesän mukana ulos.
Jollain jarrunpesusprayllä saa puhallettua kaikki rasvan pois pinnoilta.
Ahtaat paikat siinä on operoida. Kun otat ensin lohkon etupään näkyviin niin pystyt paremmin
arviomana miten kannattaa toimia. Lohkon etupinnassa on meno- ja lähtöputkien liittymät
ja lukkoventtiilli on aika tarkasti keskellä niiden välissä, mutta hieman ylempänä, porrasmaisen
syvennyksen pinnassa. Jos päätät ottaa koko lohkon pois niin edestä pitää riisua lisäksi
-työntövarren korvakkeen lohko
-nokkalevy nostoakselin oikeasta päästä peltiluukun takaa
-kansi auki nostoakselin vasemmasta päästä
-koko nostoakseli pois
-voiteluputkiston helmiliitin löysälle takalokasuojan ja akseliokotelon välissä olevaa 5/16" pulttia löysäämällä
Lohko lähtee sen jälkeen nostoakselin oikean pään laakeripesän mukana ulos.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa