tasauspyörästön säätö (1594)
+2
David
seppox
6 posters
Sivu 1 / 1
tasauspyörästön säätö (1594)
elikkäs ongelmana tässä nyt tullut vaihdelaatikko remontin ja tasauspyörästön planeetan poskilaakereita uusiessa kyseseen että minkälaisiin välyksiin nuo poskilaakerit on kiristettävä tai minkälaisiin välyksiin planeetan ja vaihdelaatikon akselin välille tarvitaan?? Kyseessä case 1594 Hydra-shiftin kera... ettei heti tarvis uudestaan purkaa ja kun en muualta kovin tarkkaa tietoa löytänyt. Ohjekirjassa vain maininta että tasauspyörästössä 4 kartiorullaa ja että laakerit asennetaan "thrust" merkintä ulospäinplaneetasta.
seppox- Viestien lukumäärä : 13
Vs: tasauspyörästön säätö (1594)
Tuosta mun 995:sta sääti yksi vanha Taavetin huoltomies ton lautaspyörän ja murikkarattaan välyksen oikeaksi samalla kun koottiin kahdesta vaihdelaatikosta yksi hyvä...Kyseisen paikan välystä en nyt justiin muista, mutta välys säädettiin niin että, asetettiin siihen johonki kiinteään rungon osaan magneettikiinnitteinen "heittokello", ja sen heittokellon "kosketus sensori" laitettiin lautaspyörän yhtä hammasta vasten, ja sitte sitä lautaspyörää "nypyytettiin" pyörimissuuntaan sen välyksen verran, ja tätä mittailua toistettiin laakerien säätöjen välis niin kauan kunnes heittokello näytti hyvät lukemat....Tuo oikea välys ei ollu todellakaa kovin paljoa, mutta en nyt kyllä tosiaan yhtää muista mikä se välys oli, mutta mittaustyyli oli tommonen.
David- David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165
Vs: tasauspyörästön säätö (1594)
1690:n etuakselin lautaspyörän välys on 0,15-0,25mm .
Jos et parempaa lukemaa löydä niin luulis tuon pelittävän takapäässäkin.
Kuten David mainitsi niin heittokellolla se säädetään.
Jos et parempaa lukemaa löydä niin luulis tuon pelittävän takapäässäkin.
Kuten David mainitsi niin heittokellolla se säädetään.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: tasauspyörästön säätö (1594)
Täytynee jostain tekaista tuollainen mittari... mutta minkälainen kireys kartiokuulalaakereille mitkä planeetan poskilla kannattaa jättää?
seppox- Viestien lukumäärä : 13
Vs: tasauspyörästön säätö (1594)
Itse olen kiristänyt niin että akseli pyörii helposti käsin .
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: tasauspyörästön säätö (1594)
Jos tarkoitat planeettapyörillä tasauspyörästön neljää kartionmuotoista kruunupyörää niin kyllä kai se riittää, että ne pyörii vapaasti, mutta on tärkeätä, että kaikki neljä on yhtä syvällä. Jos yksi tai pari on ulompana niin töissä on sen jälkeen vain ne kaksi jotka on sisempänä ja se voi aiheuttaa vaurion myöhemmin. Noissa isommissa Taaveissa on neljä pyörää nimenomaan siitä syystä, että siellä on isommat vääntömomentit pelissä. Tuotannon alkuvaiheessa??? tai jossakin vaiheessa kuitenkin, markkinoille tuli traktoreita, joissa oli koneistusvirhe kai noiden kruunupyörien akselitapeissa siten, että ne veti vain kadella pyörällä ja se johti vaurioihin.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm To Marras 29 2012, 14:37, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: tasauspyörästön säätö (1594)
hieman epäselvästi olen kirjoitanut mutta lähinnä tätä tarkoitin jos nyt kuvan sain tulemaan..
seppox- Viestien lukumäärä : 13
Vs: tasauspyörästön säätö (1594)
http://imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img341/1855/perfk.jpg
seppox- Viestien lukumäärä : 13
Vs: tasauspyörästön säätö (1594)
Juu, tuo on perävaihteen säätö. Planeettapyörästössä on nääs aurinkopyörä, kehäpyörä ja planeetat....
Pääsääntöisesti tuo välyksen säätö tehdään värillä. Tarkoitukseen on olemassa kosketusväriä tuubitavarana. Sitä sipaistaan ohuesti käyttävän hammaspyörän hampaiden kylkiin ja pyöritetään sitten sillä lautaspyörää samalla kevyesti jarruttaen. Kun välys on kohdillaan niin toiseen hammaspyörään jää kosketuksesta hiukan banaaninmuotoinen värijälki hampaiden keskelle. Jäljen sijaintiin vaikuttaa sekä pikkupyörän asento aksiaalisesti että ison pyörän asema poikittain. Valitettavasti en osaa neuvoa sen tarkemmin. Joka tapauksessa jos ison pyörän hampaisiin jää kahden kosketuspisteen kuviota tai kosketuspiste on kovin terävä ja/tai lähellä hampaan tyveä tai kärkeä niin säätö ei ole kohdallaan. Nuohan ovat sellaisia osia, jotka hioutuvat hieman keskenään käytössä, joten on vaikea sanoa minkälainen kuvio hioutuneessa parissa pitäisi olla. Itte yrittäisin kuitenkin säätää siihen pulskan banaanin kuvan.
Pääsääntöisesti tuo välyksen säätö tehdään värillä. Tarkoitukseen on olemassa kosketusväriä tuubitavarana. Sitä sipaistaan ohuesti käyttävän hammaspyörän hampaiden kylkiin ja pyöritetään sitten sillä lautaspyörää samalla kevyesti jarruttaen. Kun välys on kohdillaan niin toiseen hammaspyörään jää kosketuksesta hiukan banaaninmuotoinen värijälki hampaiden keskelle. Jäljen sijaintiin vaikuttaa sekä pikkupyörän asento aksiaalisesti että ison pyörän asema poikittain. Valitettavasti en osaa neuvoa sen tarkemmin. Joka tapauksessa jos ison pyörän hampaisiin jää kahden kosketuspisteen kuviota tai kosketuspiste on kovin terävä ja/tai lähellä hampaan tyveä tai kärkeä niin säätö ei ole kohdallaan. Nuohan ovat sellaisia osia, jotka hioutuvat hieman keskenään käytössä, joten on vaikea sanoa minkälainen kuvio hioutuneessa parissa pitäisi olla. Itte yrittäisin kuitenkin säätää siihen pulskan banaanin kuvan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: tasauspyörästön säätö (1594)
Yleensä poskilaakereille annetaan tietty esikiristysmomentti, jota minä en tiedä ko.merkkiin. Mutta tässä on kuitenkin selviää perusperiaate siihen säätöön Sisun perän säätöohjeilla. (kuvat lainattu luvattu sisun korjaamokirjasta, jos jotakuta asia vaivaa, niin poistan kuvat...)
Veli-Matilla nuo esikiristys ja muut tiedot luultavasti olisivat, mutta hän ei ilmeisesti enään ole näillä sivustoilla?
Veli-Matilla nuo esikiristys ja muut tiedot luultavasti olisivat, mutta hän ei ilmeisesti enään ole näillä sivustoilla?
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: tasauspyörästön säätö (1594)
Taavetin perän tarkat säätöohjeet löytyvät näiden kotisivujen kohdasta "Info" Etsi siitä David Brown Shop Manual, mistä ohjeet löytyvät eri traktorimalleille. 1594 kohdalla voidaan käyttää 1690 ohjeet, koska perät ovat samat. Traktorin valmistajan ohjeissa ei käytetä siniväriä, koska kartiopyörän etäisyys säädetään erikoistyökalun avulla. Mikäli kukaan ei ole koskenut kartiopyörän akselin etäisyyden säätöön eikä lutaspyöräparia ole vaihdettu, tarvitaan vain hammasvälyksen säätö ja sinivärillä tarkistus (varmuuden vuoksi).
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: tasauspyörästön säätö (1594)
No nyt alkaa hahmottua jo työn toimenpiteet ja säätöarvot! Iso kiitos kaikille tiedonannista! Ja toivotaan että paketti pysyy jatkossa kasassa.
Vielä täytynee hydra-shifti säätää kun kasaan saan kompleksin, ohjeiden mukaiset pantojen kireydet asetin(kerran jo jouduin vaihtamaan kun tiedotteessa ilmeni että uudemmanmallin laatikko---> pantojen männät/mäntäkotelo matalampi vahvistetun laatikkorungon takia ja siten eri säätöarvo) mutta luultavasti vielä säädettävä kun kerran ohje arvoja.
Vielä täytynee hydra-shifti säätää kun kasaan saan kompleksin, ohjeiden mukaiset pantojen kireydet asetin(kerran jo jouduin vaihtamaan kun tiedotteessa ilmeni että uudemmanmallin laatikko---> pantojen männät/mäntäkotelo matalampi vahvistetun laatikkorungon takia ja siten eri säätöarvo) mutta luultavasti vielä säädettävä kun kerran ohje arvoja.
seppox- Viestien lukumäärä : 13
Similar topics
» vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
» Tasauspyörästön ratas
» Tasauspyörästön lukko
» 950 tasauspyörästön lukko,
» tasauspyörästön lukko
» Tasauspyörästön ratas
» Tasauspyörästön lukko
» 950 tasauspyörästön lukko,
» tasauspyörästön lukko
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa