Neliveto maantiellä?
+8
Taavettifanaatikko
TIKO
jusape
ikilika
outsider
Riku
erkki
jounitapio
12 posters
Sivu 1 / 1
Neliveto maantiellä?
Miten tuon nelivedon kanssa maantiellä meno? Pitäs vedellä rankakuormaa n.30 km perässä ja on aika liposa keli. Mites, uskaltaako ajella 4-veto päällä vai onko siitä jotain haittaa?
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: Neliveto maantiellä?
Pitävällä kelillä neliveto syö renkaita, lähinnä kai eturenkaita. Liukkalla kelillä sitä ongelmaa ei taida olla, mutta jos etu- ja takapään renkaiden kulumistilanne on kovin erilainen niin silloin etupää joko sutii tai jarruttaa ryömimällä, mikä voi vaikuttaa ohjaukseen. Ittellä ei ole aiheesta kokemusta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Neliveto maantiellä?
Kyllä minä pitäisin päällä varsinkin liukkaalla kelillä. On se silloin minusta paremmin kuljettajan komennossa. Minulla unohtuu joskun kesäkelilläkin Taavetissa neliveto päälle, kun se ei aiheuta hetikään niin suurta ääntä kuin tuossa Saksalaisessa Casessa isolla vaihteella ajaessa. Minusta liukkaalla eivät nuo renkaakkaan pahemmin kulu. Neliveto päällä jarrutettaessa myös etupyörät jarruttavat, siksi nuon sähkökytkettävät nelivedot kytkevät nelivetoa päälle jarrua painaessa, ainakin tuo "sakemanni".
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: Neliveto maantiellä?
Ohjekirja (1690) sanoo ympäripyöreästi että älä käytä nelivetoa kovalla alustalla,koska kuluttaa renkaita.
Tarkoittanee samaa mitä poijjaat edellä kirjoittivat .
Liukkaalla ehdottomasti kannattaa ajella neliveto päällä.
Nelivedon rengastus on suuniteltu niin että etupää on 0-4% nopeampi kuin takapää.
Tarkoittanee samaa mitä poijjaat edellä kirjoittivat .
Liukkaalla ehdottomasti kannattaa ajella neliveto päällä.
Nelivedon rengastus on suuniteltu niin että etupää on 0-4% nopeampi kuin takapää.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Neliveto maantiellä?
Entäs jos on etukuormain ja kauha, eikä takapainoja? Kuormain ja kauha tuo etuakselille jotain 800kg:n nurkilla lisäpainoa, ja ylikin koska kauha roikkuu "kaukana" etuakselin edessä. Luulis käyvän nelikko päällä asfaltilla ajellessa melkosesti voimansiirron päälle...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Neliveto maantiellä?
Niin, jos on pitävä alusta alla.... Käväisin tuossa Loimaalla tänään, niin tie 41 oli paljas, mut helv... liukas,
500metrin matkalla sai jo 70kmh vauhtiakin, siitäkin kun hiuka paino kaasua, ni 4sella pisti heti joutavaa....
500metrin matkalla sai jo 70kmh vauhtiakin, siitäkin kun hiuka paino kaasua, ni 4sella pisti heti joutavaa....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Neliveto maantiellä?
ihan surutta voi ajella neliveto päällä, tietenkin! onhan se turvallisempaa jonkun äkkitilanteen yllättäessä. Mulla tuossa 1490 koko ajan etuveto päällä talvikelillä, kun 45-50kmh vauhtia päästelee, etukuormainkin kauhoineen. Ajeleehan nuo harjausurakoitsijatkin keväällä etukuormaimessa painavat lastit nelikko päällä. UUdempi kalusto tietenkin, mutta kumminkin.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Neliveto maantiellä?
jusape kirjoitti:500metrin matkalla sai jo 70kmh vauhtiakin, siitäkin kun hiuka paino kaasua, ni 4sella pisti heti joutavaa....
Taavetillakos sinä 70 km/h ajelit?
Taavettifanaatikko- David Brown : Isäukolla 2X1290, 995 ja 880
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 56
Paikkakunta : Asikkala
Vs: Neliveto maantiellä?
Joo.. Eikun ihan pösöpiilillä.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Neliveto maantiellä?
No nyt tuli itekkin todettua nelikko päällä 12km/suunta, mennessä jyristi ja metelöi kun oli vanhat takarenkaat, kotiin tullessa ei mitään jyrinöitä uusilla takakumeilla. Tais pyörimisnopeudet täsmätä, edessähän oli jo uudet renkaat mennen tullen.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Neliveto maantiellä?
Eipä siitä nelivedosta suurempaa haittaa ole, aina kannattaa käyttää kun tarvetta on. Itse en käytä edes talvella maantieajossa nelivetoa jos traktorissa on oikeanlaiset renkaat alla. Paljon kevyemmin kulkee ilman nelivetoa kylmillä öljyillä eikä ulise turhaan.
Renkaitakin on moneen lähtöön, toisilla etenemiskyky takaveto päällä vetää vertoja henkilöautolle, toisilla taas voi ajaa 50 km/h takaveto päällä ihan huoletta pakkaskelillä.
Renkaitakin on moneen lähtöön, toisilla etenemiskyky takaveto päällä vetää vertoja henkilöautolle, toisilla taas voi ajaa 50 km/h takaveto päällä ihan huoletta pakkaskelillä.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Neliveto maantiellä?
Itse käytän lähinnä ylä/alamäissä nelikkoa, joskus on sellasia alamäkiä kun kaasun laskee niin lähtee pyörät luistamaan ellei oo nelikko päällä.
Taavettimiestä komppaan, meillä Fordissa (5000) ei oo ollu ketjuja käytössä kun on ns. sunnuntaitraktorina, vielä ei oo mihinkään jääny jumiin mutta 390illä kun ajelee takaveto päällä niin ruopii kaikkialla. Foortissa senverta kapeampi rengas että varmaankin enempi kitkaa ja muutenkin kevyempi traktori.
Taavettimiestä komppaan, meillä Fordissa (5000) ei oo ollu ketjuja käytössä kun on ns. sunnuntaitraktorina, vielä ei oo mihinkään jääny jumiin mutta 390illä kun ajelee takaveto päällä niin ruopii kaikkialla. Foortissa senverta kapeampi rengas että varmaankin enempi kitkaa ja muutenkin kevyempi traktori.
Vs: Neliveto maantiellä?
hespex kirjoitti:Itse käytän lähinnä ylä/alamäissä nelikkoa, joskus on sellasia alamäkiä kun kaasun laskee niin lähtee pyörät luistamaan ellei oo nelikko päällä.
Taavettimiestä komppaan, meillä Fordissa (5000) ei oo ollu ketjuja käytössä kun on ns. sunnuntaitraktorina, vielä ei oo mihinkään jääny jumiin mutta 390illä kun ajelee takaveto päällä niin ruopii kaikkialla. Foortissa senverta kapeampi rengas että varmaankin enempi kitkaa ja muutenkin kevyempi traktori.
Juu, kyllä renkaasta riippuva asia, kouluaikoina 390 ferku ei menny yhtä tiettyä mäkeä suojakelillä nelikko päällä, jäi paikoilleen, ite zetka 7745 peräs ajoin, meni vaivatta sen paikan ylös. Aikamoinen ero oli..
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Neliveto maantiellä?
Miseliinit o iha kauheet, meillä oli 6400 vallus ne, nyt on contit ja menee jokamäen takavedolla, ennen löi kokoaja tyhjää ku oli joka kulmalla miseliinit.. Nykyää ne miseliinit on 865 renkaina, neliveto kokoaja päällä, ei se kule mihinkää ilma nelivetoo, nelivedollaki tekee joskus tiukkaa...
ValtraValmet- David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 27
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi
Vs: Neliveto maantiellä?
Kun toi 784 tuli niin renkaista ei oo mitään pahaa sanottavaa. Olen sanonut että neliveto päällä ei ajeta yli 15km/h. Pari kertaa unohtunut päälle ja ihmetellyt mistä on kuuluu ihmeellinen ujellus. Etuakseli kun on harvinaislaatuisempi ja varaosia ei oo liikaa saatavilla niin paras pelata varman päälle.
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa