Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Takapyörä klonksaa

+2
outsider
Keissi
6 posters

Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Takapyörä klonksaa

Viesti  Keissi La Joulu 15 2012, 18:17

Vaihdoin 1390.n jarrunauhat ja jarruakselin stefat.Se sujui ilman kämmäämistä.Mutta pyöränakselissa tuli jotakin häikkää,kun nyt koitin rengasta vääntää niin sehän heiluu kuin maitohammas.Simmilevyt on poissa ja vielä on noin puolen sentin päittäsvälys akselissa.Ei se ennen remppaa tommonen ollut,eli jotain olen tehnyt pieleen.Kuuluuko ulommaisen ison laakerin ulkokehä mennä olakkeeseen asti,eli ihan stefaan kiinni.Aika löysässä se ulkokehä oli kun tipahti purettaessa pois.Kertokaahan mikä meni pieleen. Embarassed
Keissi
Keissi

David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Salo

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  outsider La Joulu 15 2012, 19:38

Outoa Question Question
Kiristitkö sen ison mutterin pyöränakselilla varmasti tiukalle?

Mitä itse olen noita pyöränakselin stefoja vaihtanut niin yleensä se iso laakeri on tosi tiukassa akselilla.
Laakerinhan joutuu irroittamaan koska stefa on siellä laipan ulko-osassa.

Entä se pyöränakselin sisempi laakeri tuliko paikalleen koolin kera??

Ei tuossa montaa mokan paikkaa ole. Rolling Eyes Rolling Eyes

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  Keissi Su Joulu 16 2012, 08:23

Mutteri on tiukassa ja sisempi pikkulaakeri paikoillaan.Tosin sekin tuli paikoiltaan pois ulkokehineen purettaessa.Täytynee uusia kummatkin laakerit jos se sillä tulisi piukaksi.Mistä muuten kannattaa ne hankkia.Onko ihan yleistä tavaraa hyllyssä vai taavetin spesiaali kokoa.Vielä siitä isomman laakerin asennussyvyydestä,jätetäänkö huulille vai tuuppastaan pohjaan asti stefan olakkeeseen.
Keissi
Keissi

David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Salo

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  TIKO Su Joulu 16 2012, 10:12

Kattelepas vielä kertaalleen sen pyöränakselin lyöntimutterin kireys. Laakerit saa tilaamalla, itse olen pihlajaniemeltä tilaillut. On niitä muitakin kauppapaikkoja. Laakerit maksaa yht jotain 250€ stefoineen. Kesällä vaihdoin yhteen 1290 traktoriin nuo. Kai muistit tasauspyörästön polkimen pönkätä pohjaan jos oikeanpuoleisen ronkan pois otit.. Enpä nyt tarkasti muista tuon laakerin asennussyvyyttä,pakettihan puristuu kasaan laipan pulteilla.
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  Keissi Su Joulu 16 2012, 10:39

Juu lukko oli pohjassa.Mutteri on piukassa,kilahdus kuuluu eikä mene yhtään enempää.Täytyy ihmetellä lisää kun lumihommat loppuu.Toivottavasti ennen huhtikuuta Evil or Very Mad
Keissi
Keissi

David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Salo

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  outsider Su Joulu 16 2012, 10:51

Laakeriliikkeestä laakerit saa edullisimmin ,muista ostaa myös koolit,siis ne ulkokehät.Eivät vättämättä kuulu samaan pakettiin.
Malli tai numerot mukaan liikkeeseen.

Kyllä se laakeri muistaakseni tulee kiinni asti siihen laippaan.

Kuutostaaveteissa on myös siellä pikkulaakerin koolin takana shimmilevyjä.
Jos vanhat laakerit on hyväkuntoisia niin itse kokeilisin laittaa shimmit tuonne.Peltistä vain leikkaa sopivia,jollei originaaleja ole.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  mattkau Su Joulu 16 2012, 12:30

Tuota noin. Laakeroinnit yleensä suunnitellaan niin, että pyörivän osan (tässä tapauksessa akseli) laakerin puolikkaan sovite on tiukka ja pyörimätön puoli on höllemmässä. Niinku tässä kynkän koteloon ja pesään (kanteen) tulevat puolikkaat voisivat olla kohtuullisen löyhässä, mutta ei niiden kyllä kuulu tippua pois. Kuvia katselemalla siellä kannen aukossa kuuluisi olla hartia, jota vasten ulkokooli painetaan sisältä päin. Akselitiiviste ja pölysuoja tulevat ulkopuolelta. Sisäkooli taasen näyttäis olevan tiukattu akselille kahden holkin väliin ja akselimutterilla niputettu yhteen hammaspyörän kanssa.

Tulee vaan mieleen semmonen, että joku neljästä koolista ei ole ollut kasatessa tiukasti paikallaan olakettansa vasten (vaikkapa isomman tai pienemmän laakerin ulkokooli). Sitten kun akselia on pyöritelty, niin on asettuneet koolit paikalleen ja syntynyt välystä. Ei olisi ensimmäinen kerta tämä. Se huonompi vaihtoehto on, että pesä on kulunut lonksuväljäksi tai laakeri ihan loppu. En kuitenkaan usko tätä.

Laakeroinnin säätö taasen tapahtuu tiukkaamalle kolmella ruuvilla kantta tasaisesti, niin että löysät lähtee pois. Mitataan kannen laipan ja kynkän vastinpinnan väli rakomitalla. Vähennetään tästä lukemasta 0.005" eli 0.127mm ja laitetaan saatua lukua vastaava määrä simmejä rakoon. Kun sitten vielä tiukataan kaikki ruuvit 50 naulajalan eli noin 80Nm kireyteen, niin laakeroinnin esijännityksen tulisi olla kohdallaan.

Nämä säätötiedot siis löyty korjaamokäsikirjasta.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  mattkau Su Joulu 16 2012, 16:02

Kattelin uudestaan tätä ketjua ja totesin laakerien ollessa puoli senttiä löysällä, niin ei kyllä kestä paljon ajoa ja alkaa löytymään rikkinäisiä osia, stefaa ynnä muuta.

Voisin lyödä pikku veikan, että ulomman laakerin ulkokooli ei ole mennyt alkujaan perille asti ja siitä ongelma. Ensi tilassa voisit tekasta pienen kokeen. Ryömit sinne rattaan sisäpuolelle avaimen kanssa ja kokeilet pyöritellä pesän kiinnitysruuveja. Tästäkin vois lyödä veikan, että kiristyvät.

Muuten, oppikirjan mukaan akseli otetaan pois vänkäämällä akselin laippaan ruuvaatujen ulosvetoruuvien avulla ulos samalla akselimutteria löysäilemällä. Ruuvien ja laakeripesän väliin pitäisi panna sopivasti mitoitetut raudanpalat (kirjassa mitoitusohje), ettei pesä vahingoitu.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  Keissi Ma Joulu 17 2012, 17:05

Mitähän ruuveja sietä sisäpuolelta kiristetään.Kun en löydä kun lyöntimutterin rattaan kyljestä.Tänään ihmettelin sen verran,että kun ulommaisen laakerin jättää kynkän ulkopinnan tasalle.Eikä lyö pohjaan asti,niin päittäivälys poistuu.Mutta kun pyörä on paikoillaan,niin taas klonksuu.Tuntuu vaan siltä että laakerilta olis tullut tunnit täyteen.No jos uusilla laakereilla saan pyörän klonksaamaan,niin vika löytyy peiliin katsomalla.Saapi sitten Taavetti-tallin mestareista joku tulla kokoomaan brounin ehjäksi. Very Happy
Keissi
Keissi

David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Salo

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  outsider Ma Joulu 17 2012, 17:10

Outo juttu Shocked

Sisäpuolella ei ole muita kiristettäviä kuin se iso mutteri.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  mattkau Ma Joulu 17 2012, 21:17

Siis vähän epäselvästi ilmaisin ne ruuvit. Tarkoitin tietysti niitä laakeri/tiivistepesän kiinnitysruuveja. Siinä ihan ulkopuolella kynkän ja takapyörän välissä olevia. Sori.

Ja tuota, katsoin sinun tietoja tuosta viestin vierestä. Taidan olla naapurissa. Pistä vaikka yksityisviesti jos sitä vois tulla kattoon.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  Keissi Ti Joulu 18 2012, 16:15

Taisi klonksunan vika selvitä,eli oma moka se oli.Pistin ison laakerin väärinpäin paikoilleen.Ulkokoolin selkäpuoli pitäis pistää pyörään päin.Mulla se sojotti perään päin.Että mä oon taitava Embarassed.En sitä vielä koonnut,kun aattelin ne laakeritkin uusia,kun vähän löysässä olivat.Onkohan toisilla mahtanut käydä vastaavan laisia kämmejä.Olisis mukava kuulla,vai kehtaako kukaan muu julkisesti niitä paljastaa.
Keissi
Keissi

David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Salo

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  mattkau Ti Joulu 18 2012, 18:01

Jes, hieno juttu että selvisi. Siinä oli täydet mysteerin aineet kasassa näin kaukoparannusta ajatellen ainakin. Oletkos jo metsästänyt uusia osia (Virtanen?).

Onhan niitä virheitä tullut tehtyä monenlaisia, unohdettua tarpeellisia osia pois, pantua väärään järjestykseen ja joskus liikaakin. Mutta ihmismieli on sellainen, että se mielellään unohtaa ikävät yksityiskohdat. Yhden turhan remontin muistan kyllä elävästi. 127 Fiiun laatikon sisälle tippu vahingossa vaihteensiirtäjän kannen kiinnitysmutteri M6 kokoinen. En uskaltanut jättää silleen ja kaivoin lootan pois autosta ja hölskyttelin. Hetken helisi ja sitten lakkasi. Ei muuta kuin laatikko paloiksi ja mutteri löyty sisällä olevasta ylimääräisestä magneetista. Että silleen. Päivä siinä meni nätisti.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  outsider Ti Joulu 18 2012, 20:15

Kyllä virheitä on tehty vaikkei just tuota.
Vanha totuus on että virheistä oppii parhaiten. Smile

Jos ne laakerit on asiallisen näköiset niin itse en lähtisi niitä suotta uusimaan.
Toistaiseksi on noissa projekteissa riittänyt shimmilevyjen poisto.
Vanhimmat on kuitenkin 60-luvun koneita.
mm nuo ylärivin kolme vasemmanpuoleista.
santa santa

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  erkki Ti Joulu 18 2012, 20:48

Joo, komppaan Outsideria. Ehyttä laakeria ei kannata vaihtaa. Pyöränlaakerit kestää normaalikäyttöä traktorin iän.
Stefoja kuluu jos päästää laakerit löystymään, samaten voi portaalin hammaspyöriin tulla kariesta kun hampaat alkavat vastaamaan vinosti toisiinsa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5096

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  Keissi Ke Joulu 19 2012, 17:29

Kyllä aattelin laakerit uusia,kun pieni välys tuntuu pyörää heilutellessa.Shimmilevyt on ollu kaikki pois välistä molemmin puolin n.1000-tuntia.Tuli lisää murheita taaviin.Päästelin toisen puolen ronkasta öljyä pois,niin ensimmäisenä tulpasta tuli hampaan kappale.Eli jarruakselista puuttuu ainakin yhestä hampaasta pala.Jahka toinen pyörä tulee joskus kasaan,niin pääsen purkaan jarruakselin veke.Tuli ajettua taavi liian liki hallin seinustaa,kun en tiennyt että tääkin puoli oireilee.Saakohan hammasta korjattua koneistamolla,vai tuliko eteen akselin hankinta.Taitaa metässä möyriminen kouran kanssa rasittaa liikaa kun tuollain oireilee.Nostolaitteissa on apusylinteri ja tulee ahnehdittua liikaa kuormaa.Sitten kahella pyörällä jarrulla ohjaten lanssille.Eikä se 12-tonnin apulantakärrykään ihan ilmaseks tule keväällä perässä.
Keissi
Keissi

David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Salo

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  outsider Ke Joulu 19 2012, 18:51

Vetoakselista tarkoittanet että on hampaasta pala pois.Tuskin sitä korjata voi mutta noita löytyy kyllä purkaamoilta ehjiäkin.Toki jos pieni pala on yhdestä hampaasta pois ei vättämättä mene vaihtoon.
Mikähän sinulla on siinä välityssuhde 10/49 ? vai 11/49 vai joku muu??

Todennäköisin syy hampaan lohkeamiseen on just toi välys jos pääsee lonksaamaan niin hammaspeikko voi iskeä.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  erkki Ke Joulu 19 2012, 20:08

Juu, käytetty osa löytyy portaaliin takuuvarmasti. Löysällä laakerilla ajaminen tekee sen, että hammaspyörä vetää toisella kulmalla. Siitä voi olla eism. lohkeeminen seurauksena. Vetoakseli pyörä on niin luja, että tiukassa paikassa akseli menee navarille eikä hammas katkee. Epäilenkin että saattaa puuttua palanen ison hammaspyörän yhdestä hampaasta. Voi sillä silti ajella jos ei puutu kovi isoa murusta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5096

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  jusape Ke Joulu 19 2012, 21:04

Samaa epäilen minäkin, että isosta rattaasta se palanen on lähtenyt, jos lähteäkseen on....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  Keissi To Joulu 20 2012, 07:31

Hampaan profiili oli kyllä samanlainen kuin jarruakslissa.Ja ihan reilun kokoinen pala sieltä kilahti.n.2cm.levee ja 1.cm.-korkee.Välitys on vakio brounin tosi hidas.Ja saa hitaana pysyäkkin.ajo pääasiassa metässä ja pellolla.Alan metsästään akselia jahka vaurion laajuus selviää.Aikanaan meiltä meni 1690.n molemmista jarruakselin vetohampaista hampaita pois ja iso pysyi ehjänä.Ne ajoi isäni rikki.Taitaa olla meillä sukuvikana Very Happy
Keissi
Keissi

David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Salo

Takaisin alkuun Siirry alas

Takapyörä klonksaa Empty Vs: Takapyörä klonksaa

Viesti  Keissi Pe Joulu 21 2012, 18:06

Ei klonksaa enää.Koottu uusilla laakereilla ja oikeinpäin Very Happy Vieläkin ketuttaa millä noin selvän homman voi mokata. Evil or Very Mad No seuraavaksi toista puolta purkaan.Mahtaiskohan joulupukki tuoda mulle 10-hampaisen jarruakselin brouniin.Ollaan oltu kiltisti.
Keissi
Keissi

David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Salo

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa