Takapyörä klonksaa
+2
outsider
Keissi
6 posters
Sivu 1 / 1
Takapyörä klonksaa
Vaihdoin 1390.n jarrunauhat ja jarruakselin stefat.Se sujui ilman kämmäämistä.Mutta pyöränakselissa tuli jotakin häikkää,kun nyt koitin rengasta vääntää niin sehän heiluu kuin maitohammas.Simmilevyt on poissa ja vielä on noin puolen sentin päittäsvälys akselissa.Ei se ennen remppaa tommonen ollut,eli jotain olen tehnyt pieleen.Kuuluuko ulommaisen ison laakerin ulkokehä mennä olakkeeseen asti,eli ihan stefaan kiinni.Aika löysässä se ulkokehä oli kun tipahti purettaessa pois.Kertokaahan mikä meni pieleen.
Keissi- David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Salo
Vs: Takapyörä klonksaa
Outoa
Kiristitkö sen ison mutterin pyöränakselilla varmasti tiukalle?
Mitä itse olen noita pyöränakselin stefoja vaihtanut niin yleensä se iso laakeri on tosi tiukassa akselilla.
Laakerinhan joutuu irroittamaan koska stefa on siellä laipan ulko-osassa.
Entä se pyöränakselin sisempi laakeri tuliko paikalleen koolin kera??
Ei tuossa montaa mokan paikkaa ole.
Kiristitkö sen ison mutterin pyöränakselilla varmasti tiukalle?
Mitä itse olen noita pyöränakselin stefoja vaihtanut niin yleensä se iso laakeri on tosi tiukassa akselilla.
Laakerinhan joutuu irroittamaan koska stefa on siellä laipan ulko-osassa.
Entä se pyöränakselin sisempi laakeri tuliko paikalleen koolin kera??
Ei tuossa montaa mokan paikkaa ole.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Takapyörä klonksaa
Mutteri on tiukassa ja sisempi pikkulaakeri paikoillaan.Tosin sekin tuli paikoiltaan pois ulkokehineen purettaessa.Täytynee uusia kummatkin laakerit jos se sillä tulisi piukaksi.Mistä muuten kannattaa ne hankkia.Onko ihan yleistä tavaraa hyllyssä vai taavetin spesiaali kokoa.Vielä siitä isomman laakerin asennussyvyydestä,jätetäänkö huulille vai tuuppastaan pohjaan asti stefan olakkeeseen.
Keissi- David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Salo
Vs: Takapyörä klonksaa
Kattelepas vielä kertaalleen sen pyöränakselin lyöntimutterin kireys. Laakerit saa tilaamalla, itse olen pihlajaniemeltä tilaillut. On niitä muitakin kauppapaikkoja. Laakerit maksaa yht jotain 250€ stefoineen. Kesällä vaihdoin yhteen 1290 traktoriin nuo. Kai muistit tasauspyörästön polkimen pönkätä pohjaan jos oikeanpuoleisen ronkan pois otit.. Enpä nyt tarkasti muista tuon laakerin asennussyvyyttä,pakettihan puristuu kasaan laipan pulteilla.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Takapyörä klonksaa
Juu lukko oli pohjassa.Mutteri on piukassa,kilahdus kuuluu eikä mene yhtään enempää.Täytyy ihmetellä lisää kun lumihommat loppuu.Toivottavasti ennen huhtikuuta
Keissi- David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Salo
Vs: Takapyörä klonksaa
Laakeriliikkeestä laakerit saa edullisimmin ,muista ostaa myös koolit,siis ne ulkokehät.Eivät vättämättä kuulu samaan pakettiin.
Malli tai numerot mukaan liikkeeseen.
Kyllä se laakeri muistaakseni tulee kiinni asti siihen laippaan.
Kuutostaaveteissa on myös siellä pikkulaakerin koolin takana shimmilevyjä.
Jos vanhat laakerit on hyväkuntoisia niin itse kokeilisin laittaa shimmit tuonne.Peltistä vain leikkaa sopivia,jollei originaaleja ole.
Malli tai numerot mukaan liikkeeseen.
Kyllä se laakeri muistaakseni tulee kiinni asti siihen laippaan.
Kuutostaaveteissa on myös siellä pikkulaakerin koolin takana shimmilevyjä.
Jos vanhat laakerit on hyväkuntoisia niin itse kokeilisin laittaa shimmit tuonne.Peltistä vain leikkaa sopivia,jollei originaaleja ole.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Takapyörä klonksaa
Tuota noin. Laakeroinnit yleensä suunnitellaan niin, että pyörivän osan (tässä tapauksessa akseli) laakerin puolikkaan sovite on tiukka ja pyörimätön puoli on höllemmässä. Niinku tässä kynkän koteloon ja pesään (kanteen) tulevat puolikkaat voisivat olla kohtuullisen löyhässä, mutta ei niiden kyllä kuulu tippua pois. Kuvia katselemalla siellä kannen aukossa kuuluisi olla hartia, jota vasten ulkokooli painetaan sisältä päin. Akselitiiviste ja pölysuoja tulevat ulkopuolelta. Sisäkooli taasen näyttäis olevan tiukattu akselille kahden holkin väliin ja akselimutterilla niputettu yhteen hammaspyörän kanssa.
Tulee vaan mieleen semmonen, että joku neljästä koolista ei ole ollut kasatessa tiukasti paikallaan olakettansa vasten (vaikkapa isomman tai pienemmän laakerin ulkokooli). Sitten kun akselia on pyöritelty, niin on asettuneet koolit paikalleen ja syntynyt välystä. Ei olisi ensimmäinen kerta tämä. Se huonompi vaihtoehto on, että pesä on kulunut lonksuväljäksi tai laakeri ihan loppu. En kuitenkaan usko tätä.
Laakeroinnin säätö taasen tapahtuu tiukkaamalle kolmella ruuvilla kantta tasaisesti, niin että löysät lähtee pois. Mitataan kannen laipan ja kynkän vastinpinnan väli rakomitalla. Vähennetään tästä lukemasta 0.005" eli 0.127mm ja laitetaan saatua lukua vastaava määrä simmejä rakoon. Kun sitten vielä tiukataan kaikki ruuvit 50 naulajalan eli noin 80Nm kireyteen, niin laakeroinnin esijännityksen tulisi olla kohdallaan.
Nämä säätötiedot siis löyty korjaamokäsikirjasta.
Tulee vaan mieleen semmonen, että joku neljästä koolista ei ole ollut kasatessa tiukasti paikallaan olakettansa vasten (vaikkapa isomman tai pienemmän laakerin ulkokooli). Sitten kun akselia on pyöritelty, niin on asettuneet koolit paikalleen ja syntynyt välystä. Ei olisi ensimmäinen kerta tämä. Se huonompi vaihtoehto on, että pesä on kulunut lonksuväljäksi tai laakeri ihan loppu. En kuitenkaan usko tätä.
Laakeroinnin säätö taasen tapahtuu tiukkaamalle kolmella ruuvilla kantta tasaisesti, niin että löysät lähtee pois. Mitataan kannen laipan ja kynkän vastinpinnan väli rakomitalla. Vähennetään tästä lukemasta 0.005" eli 0.127mm ja laitetaan saatua lukua vastaava määrä simmejä rakoon. Kun sitten vielä tiukataan kaikki ruuvit 50 naulajalan eli noin 80Nm kireyteen, niin laakeroinnin esijännityksen tulisi olla kohdallaan.
Nämä säätötiedot siis löyty korjaamokäsikirjasta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Takapyörä klonksaa
Kattelin uudestaan tätä ketjua ja totesin laakerien ollessa puoli senttiä löysällä, niin ei kyllä kestä paljon ajoa ja alkaa löytymään rikkinäisiä osia, stefaa ynnä muuta.
Voisin lyödä pikku veikan, että ulomman laakerin ulkokooli ei ole mennyt alkujaan perille asti ja siitä ongelma. Ensi tilassa voisit tekasta pienen kokeen. Ryömit sinne rattaan sisäpuolelle avaimen kanssa ja kokeilet pyöritellä pesän kiinnitysruuveja. Tästäkin vois lyödä veikan, että kiristyvät.
Muuten, oppikirjan mukaan akseli otetaan pois vänkäämällä akselin laippaan ruuvaatujen ulosvetoruuvien avulla ulos samalla akselimutteria löysäilemällä. Ruuvien ja laakeripesän väliin pitäisi panna sopivasti mitoitetut raudanpalat (kirjassa mitoitusohje), ettei pesä vahingoitu.
Voisin lyödä pikku veikan, että ulomman laakerin ulkokooli ei ole mennyt alkujaan perille asti ja siitä ongelma. Ensi tilassa voisit tekasta pienen kokeen. Ryömit sinne rattaan sisäpuolelle avaimen kanssa ja kokeilet pyöritellä pesän kiinnitysruuveja. Tästäkin vois lyödä veikan, että kiristyvät.
Muuten, oppikirjan mukaan akseli otetaan pois vänkäämällä akselin laippaan ruuvaatujen ulosvetoruuvien avulla ulos samalla akselimutteria löysäilemällä. Ruuvien ja laakeripesän väliin pitäisi panna sopivasti mitoitetut raudanpalat (kirjassa mitoitusohje), ettei pesä vahingoitu.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Takapyörä klonksaa
Mitähän ruuveja sietä sisäpuolelta kiristetään.Kun en löydä kun lyöntimutterin rattaan kyljestä.Tänään ihmettelin sen verran,että kun ulommaisen laakerin jättää kynkän ulkopinnan tasalle.Eikä lyö pohjaan asti,niin päittäivälys poistuu.Mutta kun pyörä on paikoillaan,niin taas klonksuu.Tuntuu vaan siltä että laakerilta olis tullut tunnit täyteen.No jos uusilla laakereilla saan pyörän klonksaamaan,niin vika löytyy peiliin katsomalla.Saapi sitten Taavetti-tallin mestareista joku tulla kokoomaan brounin ehjäksi.
Keissi- David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Salo
Vs: Takapyörä klonksaa
Outo juttu
Sisäpuolella ei ole muita kiristettäviä kuin se iso mutteri.
Sisäpuolella ei ole muita kiristettäviä kuin se iso mutteri.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Takapyörä klonksaa
Siis vähän epäselvästi ilmaisin ne ruuvit. Tarkoitin tietysti niitä laakeri/tiivistepesän kiinnitysruuveja. Siinä ihan ulkopuolella kynkän ja takapyörän välissä olevia. Sori.
Ja tuota, katsoin sinun tietoja tuosta viestin vierestä. Taidan olla naapurissa. Pistä vaikka yksityisviesti jos sitä vois tulla kattoon.
Ja tuota, katsoin sinun tietoja tuosta viestin vierestä. Taidan olla naapurissa. Pistä vaikka yksityisviesti jos sitä vois tulla kattoon.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Takapyörä klonksaa
Taisi klonksunan vika selvitä,eli oma moka se oli.Pistin ison laakerin väärinpäin paikoilleen.Ulkokoolin selkäpuoli pitäis pistää pyörään päin.Mulla se sojotti perään päin.Että mä oon taitava .En sitä vielä koonnut,kun aattelin ne laakeritkin uusia,kun vähän löysässä olivat.Onkohan toisilla mahtanut käydä vastaavan laisia kämmejä.Olisis mukava kuulla,vai kehtaako kukaan muu julkisesti niitä paljastaa.
Keissi- David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Salo
Vs: Takapyörä klonksaa
Jes, hieno juttu että selvisi. Siinä oli täydet mysteerin aineet kasassa näin kaukoparannusta ajatellen ainakin. Oletkos jo metsästänyt uusia osia (Virtanen?).
Onhan niitä virheitä tullut tehtyä monenlaisia, unohdettua tarpeellisia osia pois, pantua väärään järjestykseen ja joskus liikaakin. Mutta ihmismieli on sellainen, että se mielellään unohtaa ikävät yksityiskohdat. Yhden turhan remontin muistan kyllä elävästi. 127 Fiiun laatikon sisälle tippu vahingossa vaihteensiirtäjän kannen kiinnitysmutteri M6 kokoinen. En uskaltanut jättää silleen ja kaivoin lootan pois autosta ja hölskyttelin. Hetken helisi ja sitten lakkasi. Ei muuta kuin laatikko paloiksi ja mutteri löyty sisällä olevasta ylimääräisestä magneetista. Että silleen. Päivä siinä meni nätisti.
Onhan niitä virheitä tullut tehtyä monenlaisia, unohdettua tarpeellisia osia pois, pantua väärään järjestykseen ja joskus liikaakin. Mutta ihmismieli on sellainen, että se mielellään unohtaa ikävät yksityiskohdat. Yhden turhan remontin muistan kyllä elävästi. 127 Fiiun laatikon sisälle tippu vahingossa vaihteensiirtäjän kannen kiinnitysmutteri M6 kokoinen. En uskaltanut jättää silleen ja kaivoin lootan pois autosta ja hölskyttelin. Hetken helisi ja sitten lakkasi. Ei muuta kuin laatikko paloiksi ja mutteri löyty sisällä olevasta ylimääräisestä magneetista. Että silleen. Päivä siinä meni nätisti.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Takapyörä klonksaa
Kyllä virheitä on tehty vaikkei just tuota.
Vanha totuus on että virheistä oppii parhaiten.
Jos ne laakerit on asiallisen näköiset niin itse en lähtisi niitä suotta uusimaan.
Toistaiseksi on noissa projekteissa riittänyt shimmilevyjen poisto.
Vanhimmat on kuitenkin 60-luvun koneita.
mm nuo ylärivin kolme vasemmanpuoleista.
Vanha totuus on että virheistä oppii parhaiten.
Jos ne laakerit on asiallisen näköiset niin itse en lähtisi niitä suotta uusimaan.
Toistaiseksi on noissa projekteissa riittänyt shimmilevyjen poisto.
Vanhimmat on kuitenkin 60-luvun koneita.
mm nuo ylärivin kolme vasemmanpuoleista.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Takapyörä klonksaa
Joo, komppaan Outsideria. Ehyttä laakeria ei kannata vaihtaa. Pyöränlaakerit kestää normaalikäyttöä traktorin iän.
Stefoja kuluu jos päästää laakerit löystymään, samaten voi portaalin hammaspyöriin tulla kariesta kun hampaat alkavat vastaamaan vinosti toisiinsa.
Stefoja kuluu jos päästää laakerit löystymään, samaten voi portaalin hammaspyöriin tulla kariesta kun hampaat alkavat vastaamaan vinosti toisiinsa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Takapyörä klonksaa
Kyllä aattelin laakerit uusia,kun pieni välys tuntuu pyörää heilutellessa.Shimmilevyt on ollu kaikki pois välistä molemmin puolin n.1000-tuntia.Tuli lisää murheita taaviin.Päästelin toisen puolen ronkasta öljyä pois,niin ensimmäisenä tulpasta tuli hampaan kappale.Eli jarruakselista puuttuu ainakin yhestä hampaasta pala.Jahka toinen pyörä tulee joskus kasaan,niin pääsen purkaan jarruakselin veke.Tuli ajettua taavi liian liki hallin seinustaa,kun en tiennyt että tääkin puoli oireilee.Saakohan hammasta korjattua koneistamolla,vai tuliko eteen akselin hankinta.Taitaa metässä möyriminen kouran kanssa rasittaa liikaa kun tuollain oireilee.Nostolaitteissa on apusylinteri ja tulee ahnehdittua liikaa kuormaa.Sitten kahella pyörällä jarrulla ohjaten lanssille.Eikä se 12-tonnin apulantakärrykään ihan ilmaseks tule keväällä perässä.
Keissi- David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Salo
Vs: Takapyörä klonksaa
Vetoakselista tarkoittanet että on hampaasta pala pois.Tuskin sitä korjata voi mutta noita löytyy kyllä purkaamoilta ehjiäkin.Toki jos pieni pala on yhdestä hampaasta pois ei vättämättä mene vaihtoon.
Mikähän sinulla on siinä välityssuhde 10/49 ? vai 11/49 vai joku muu??
Todennäköisin syy hampaan lohkeamiseen on just toi välys jos pääsee lonksaamaan niin hammaspeikko voi iskeä.
Mikähän sinulla on siinä välityssuhde 10/49 ? vai 11/49 vai joku muu??
Todennäköisin syy hampaan lohkeamiseen on just toi välys jos pääsee lonksaamaan niin hammaspeikko voi iskeä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Takapyörä klonksaa
Juu, käytetty osa löytyy portaaliin takuuvarmasti. Löysällä laakerilla ajaminen tekee sen, että hammaspyörä vetää toisella kulmalla. Siitä voi olla eism. lohkeeminen seurauksena. Vetoakseli pyörä on niin luja, että tiukassa paikassa akseli menee navarille eikä hammas katkee. Epäilenkin että saattaa puuttua palanen ison hammaspyörän yhdestä hampaasta. Voi sillä silti ajella jos ei puutu kovi isoa murusta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Takapyörä klonksaa
Samaa epäilen minäkin, että isosta rattaasta se palanen on lähtenyt, jos lähteäkseen on....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Takapyörä klonksaa
Hampaan profiili oli kyllä samanlainen kuin jarruakslissa.Ja ihan reilun kokoinen pala sieltä kilahti.n.2cm.levee ja 1.cm.-korkee.Välitys on vakio brounin tosi hidas.Ja saa hitaana pysyäkkin.ajo pääasiassa metässä ja pellolla.Alan metsästään akselia jahka vaurion laajuus selviää.Aikanaan meiltä meni 1690.n molemmista jarruakselin vetohampaista hampaita pois ja iso pysyi ehjänä.Ne ajoi isäni rikki.Taitaa olla meillä sukuvikana
Keissi- David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Salo
Vs: Takapyörä klonksaa
Ei klonksaa enää.Koottu uusilla laakereilla ja oikeinpäin Vieläkin ketuttaa millä noin selvän homman voi mokata. No seuraavaksi toista puolta purkaan.Mahtaiskohan joulupukki tuoda mulle 10-hampaisen jarruakselin brouniin.Ollaan oltu kiltisti.
Keissi- David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Salo
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa