950 db
3 posters
Sivu 1 / 1
950 db
moro. Olisi muutama aloittelijan kysymys kun pihaan tuli viime syksynä ensimmäinen traktori. Nyt seon saatu viimein pyörimään ja liikkumaan.
Ensimmäisenä kysyisin hallintalaitteista, kun en ole saanut voimanulosottoa kytkettyä päälle, akseli ei lähde pyörimään. Kuinka tuon pitäisi toimia? Nostolaite toimii ainakin ilman kuormaa hyvin. mikä tehtävä on nostolaitteen kytkentävivun vieressä olevalla isolla säätö ruuvilla? Entä siinä vieressä olevalla polkimella (oikean kantapään alla)?
Toiseksi, ongelmana on suurehko öljyvuoto, ilmeisesti kampiakselin kaulalta vauhtipyörän puolelta. traktorin joutuu ilmeisesti katkaisemaan vaihtaakseen tiivisteen. Onko tuossa ihmeempiä huomioitavia?
Ongelma on myös että kakkosvaihde ei pysy päällä. Onko tuohon saatavilla osia järkihintaan? Täytyykö rattaan vaihdon vuoksi myös katkaista traktori, vai onnistuuko muutoin?
tarkoitus olisi tehdä pihatraktori puu- ja lumihommiin.
Ensimmäisenä kysyisin hallintalaitteista, kun en ole saanut voimanulosottoa kytkettyä päälle, akseli ei lähde pyörimään. Kuinka tuon pitäisi toimia? Nostolaite toimii ainakin ilman kuormaa hyvin. mikä tehtävä on nostolaitteen kytkentävivun vieressä olevalla isolla säätö ruuvilla? Entä siinä vieressä olevalla polkimella (oikean kantapään alla)?
Toiseksi, ongelmana on suurehko öljyvuoto, ilmeisesti kampiakselin kaulalta vauhtipyörän puolelta. traktorin joutuu ilmeisesti katkaisemaan vaihtaakseen tiivisteen. Onko tuossa ihmeempiä huomioitavia?
Ongelma on myös että kakkosvaihde ei pysy päällä. Onko tuohon saatavilla osia järkihintaan? Täytyykö rattaan vaihdon vuoksi myös katkaista traktori, vai onnistuuko muutoin?
tarkoitus olisi tehdä pihatraktori puu- ja lumihommiin.
jat16- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: 950 db
Jaahas, minä sitten ehdin ensin. Siitä on viitisenkymmentä vuotta kun ajelin tommosella enempi, niin en välttämättä muista kaikkea oikein mut yritetään.
Ensinnäkin, se sinun traktori on kokopunainen, luultavasti Implematic ja vastailen sen mukaan. Saatat löytää hyödyllistä tietoa näiden sivujen linkki ja ohjeosioista, varsinkin erään sivuston jäsenen varastosta, anteeksi jos menen yksityisalueelle, linkki http://kayttaja.1g.fi/Taavetti/
Mutta asiaan. Se ulosotto pitäisi mennä päälle näin. Ulosottoakselista noin 10 cm ylöspäin ulosottovaihteen takaseinästä pistää ulos noin 20mm paksu mutkalle väännetty pyöreä akselinpätkä. Nostat sen mutkan pystyyn ja vedät taaksepäin, niin vaihteita pitäisi alkaa löytymään. Tietysti pitää olla kytkin alhaalla kun vetetelee siitä.
Se sormipyörä kantapään vieressä on TCU:n eli nostolaitteen painonsiirtojärjestelmän säätöruuvi.
Poljin on tasauspyörästön lukon käyttöpoljin. Sitä ei kannata painaa alas vauhdissa, jos toinen pyörä pyörii kovemmin kuin toinen (toisaalla näillä sivuilla oli just juttua tästä). Poljin palautuu itsekseen kun sitä ei enää paina.
Vuoto kytkinkopan juorureiästä voi tulla joko vaihteistosta tai moottorista (moottoriöljy mustaa, vaihteistoöljy haiskahtaa kissanpissalle). Molemmat tiivisteremontit varmaankin vaativat katkaisua, mutta jos se vuoto tulee moottorista, yrittäisin ensin viidakkomiehen konstia eli tarkastaisin, että kampikammio pääsee huohottamaan vapaasti (jos epäilyttää, niin voi vetäistä erikkoputken sieltä venttiilikopan huohotuskorkista maata kohti). Paine siellä saattaa aiheuttaa vuotoa kampiakselilta.
Vaihteiston irrottaminen ei vaadi traktorin katkaisua, mutta kylläkin takapyörien ja sisempien vetoakselien (jarruakselien) ulosvedon, vaihteiston kannen irrottamisen, ja jotain muita juttuja, mutta siihen saat varmaan ohjeita sitten kun aloitat.
Joku varmaan vielä tarkkoo.
Ensinnäkin, se sinun traktori on kokopunainen, luultavasti Implematic ja vastailen sen mukaan. Saatat löytää hyödyllistä tietoa näiden sivujen linkki ja ohjeosioista, varsinkin erään sivuston jäsenen varastosta, anteeksi jos menen yksityisalueelle, linkki http://kayttaja.1g.fi/Taavetti/
Mutta asiaan. Se ulosotto pitäisi mennä päälle näin. Ulosottoakselista noin 10 cm ylöspäin ulosottovaihteen takaseinästä pistää ulos noin 20mm paksu mutkalle väännetty pyöreä akselinpätkä. Nostat sen mutkan pystyyn ja vedät taaksepäin, niin vaihteita pitäisi alkaa löytymään. Tietysti pitää olla kytkin alhaalla kun vetetelee siitä.
Se sormipyörä kantapään vieressä on TCU:n eli nostolaitteen painonsiirtojärjestelmän säätöruuvi.
Poljin on tasauspyörästön lukon käyttöpoljin. Sitä ei kannata painaa alas vauhdissa, jos toinen pyörä pyörii kovemmin kuin toinen (toisaalla näillä sivuilla oli just juttua tästä). Poljin palautuu itsekseen kun sitä ei enää paina.
Vuoto kytkinkopan juorureiästä voi tulla joko vaihteistosta tai moottorista (moottoriöljy mustaa, vaihteistoöljy haiskahtaa kissanpissalle). Molemmat tiivisteremontit varmaankin vaativat katkaisua, mutta jos se vuoto tulee moottorista, yrittäisin ensin viidakkomiehen konstia eli tarkastaisin, että kampikammio pääsee huohottamaan vapaasti (jos epäilyttää, niin voi vetäistä erikkoputken sieltä venttiilikopan huohotuskorkista maata kohti). Paine siellä saattaa aiheuttaa vuotoa kampiakselilta.
Vaihteiston irrottaminen ei vaadi traktorin katkaisua, mutta kylläkin takapyörien ja sisempien vetoakselien (jarruakselien) ulosvedon, vaihteiston kannen irrottamisen, ja jotain muita juttuja, mutta siihen saat varmaan ohjeita sitten kun aloitat.
Joku varmaan vielä tarkkoo.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 950 db
Ysipuolikkaassa on kampiakselilla vastakierretiivistys, elikkä siellä pyörii ruuvimainen osa tarkassa reijässä ja kauhoo öljyä sisäänpäin. Vanhemmuuttaan kun petilaakereihin tulee välystä, reikä kuluu horoksi ja tiiveys huononee. Siihen saa kohtuullisella vaivalla asennettua tilalle ns. koiranpaskatiivisteen, mutta kampiakseli pitää käyttää irrallaan. Huohotin tosiaan pitää olla auki ja ehkä vielä niin päin, että huohotinputken pää yhdistetään imusarjaan, että kampikammio tulee alipaineiseksi. Sen pitäisi ainakin vähentää vuotoa.
En ole ihan 100% varma miten 950:ssä mahtaa mennä, mutta todennäköisesti vaihteiston saa nostettua ylös ilman katkaisua ja jopa ilman portaalien irrotusta. Ulosottovaihde pitää irrottaa ja tasauspyörästön takakansi, johon hydrauliikka on kiinnitettynä. Sitten voi avata tasauspyörästön laakerikansien kiinnityspultit, jolloin tasauspyörästö irtoaa vaihdelaatikosta. Etupäästä pitää riisua kuoret pois päältä, että kytkinakselin jatkosholkin saa liikkumaan sivuun ja sitten otetaan vaihteisto irti rungosta ja nostetaan ylös. Jotenkin noin sen pitäisi mennä.
Yksi vaihtoehto on katkaista runko vaihdelaatikon ja taka-akselin rajasta. Kun vaihdelaatikon etupään kiinnityspultit on auki ja hydraulipumpun imuputki irti niin vaihdelaatikon pitäisi pystyä pakittamaan erilleen taka-akselin mukana. Kokeneet väittävät sitä helpoimmksi tavaksi ottaa laatikko esille.
Ysipuolikkaan vaihteiston osien suhteen joutuu turvautumaan purkuosiin. En tiedä miten mahtaa olla, että sopiiko 850:n 880:n, 900:n ja 950:n osat keskenään ristiin, mahdollisesti sopivat. Ysipuolikkaiden takapäitä on maannut pihojen reunoilla paljonkin, mutta välillä romun hinta kävi niin korkealla, että niitä on saattaneet metallialan bisnesmiehet keräillä aika ahkerasti kuormiinsa.
En ole ihan 100% varma miten 950:ssä mahtaa mennä, mutta todennäköisesti vaihteiston saa nostettua ylös ilman katkaisua ja jopa ilman portaalien irrotusta. Ulosottovaihde pitää irrottaa ja tasauspyörästön takakansi, johon hydrauliikka on kiinnitettynä. Sitten voi avata tasauspyörästön laakerikansien kiinnityspultit, jolloin tasauspyörästö irtoaa vaihdelaatikosta. Etupäästä pitää riisua kuoret pois päältä, että kytkinakselin jatkosholkin saa liikkumaan sivuun ja sitten otetaan vaihteisto irti rungosta ja nostetaan ylös. Jotenkin noin sen pitäisi mennä.
Yksi vaihtoehto on katkaista runko vaihdelaatikon ja taka-akselin rajasta. Kun vaihdelaatikon etupään kiinnityspultit on auki ja hydraulipumpun imuputki irti niin vaihdelaatikon pitäisi pystyä pakittamaan erilleen taka-akselin mukana. Kokeneet väittävät sitä helpoimmksi tavaksi ottaa laatikko esille.
Ysipuolikkaan vaihteiston osien suhteen joutuu turvautumaan purkuosiin. En tiedä miten mahtaa olla, että sopiiko 850:n 880:n, 900:n ja 950:n osat keskenään ristiin, mahdollisesti sopivat. Ysipuolikkaiden takapäitä on maannut pihojen reunoilla paljonkin, mutta välillä romun hinta kävi niin korkealla, että niitä on saattaneet metallialan bisnesmiehet keräillä aika ahkerasti kuormiinsa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa