Vanhat koneet 1/2013
+4
Riku
käyttäjä
Jyryytin
erkki
8 posters
Sivu 1 / 1
Vanhat koneet 1/2013
Ostin tuollaisen lehden kioskilta kun siinä näytti olevan juttua DB 25:stä. Olihan siinä juttua monesta muustakin aiheesta, mm. entisöidystä MAN -traktorista, joka voitti kauneuskilpailun Tiistenjoella kesällä 2011.
Valitettavasti on tunnustettava, että juttujen taso ei kyllä häikäissyt. Rivien välistä paistaa, että kirjoittajat tietävät traktoreista ja koneista jotain, mutta kotiläksyihin pitäisi kyllä panostaa selvästi enemmän. Minusta taso on selvästi alle Tractor Powerin.
En kyllä tilaa toistaiseksi kumpaakaan.
Valitettavasti on tunnustettava, että juttujen taso ei kyllä häikäissyt. Rivien välistä paistaa, että kirjoittajat tietävät traktoreista ja koneista jotain, mutta kotiläksyihin pitäisi kyllä panostaa selvästi enemmän. Minusta taso on selvästi alle Tractor Powerin.
En kyllä tilaa toistaiseksi kumpaakaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Vanhat koneet 1/2013
Tämä vanhat koneet on sellainen lehti, että juttuja pitää saada tietty määrä julkaistua, mutta kaikki on sitten sellaisia "pintaraapaisuja" koneista. Eli se syventävä juttu puuttuu kokonaan.
Itse kyllä tilaan ko.lehteä.
Tätä kun sitten taas miettii Mobilisti lehteen, niin tasoilla on eroa kuin yöllä ja päivällä.
Taas mitä sitten tulee tractor poweriin. Niin itseä ärsyttää ja samalla sitten olenkin jättänyt lehden hyllyyn siitä syystä, että kun siellä (oli, en tiedä nykytilannetta) on niissä kuvissa punaisilla nuolilla osoitettu jotakin kromipakoputkea ja hehkutettu sitten: katso mikä putki!, luokkaa. Tai sitten jotkin intiaanit ovat kaivattaneet traktorin johonkin metsänevaan niin syvälle, että hytin peilit enään näkyy, ja vieressä on sitten virnuilevia kuskeja. Ei, kun ei iske, niin ei iske!
Tuo englannin Classic tractor- lehti taas sitten on tasoltaan ja mielenkiintoisilla jutuilla tehty lehti, mutta itsellä tuo lontoon murteen taitamisessa on paljon parantamisen varaa. Ainoa positiivinen juttu on se, että tuo löytyy täältä suoraan hyllystä.
Itse kyllä tilaan ko.lehteä.
Tätä kun sitten taas miettii Mobilisti lehteen, niin tasoilla on eroa kuin yöllä ja päivällä.
Taas mitä sitten tulee tractor poweriin. Niin itseä ärsyttää ja samalla sitten olenkin jättänyt lehden hyllyyn siitä syystä, että kun siellä (oli, en tiedä nykytilannetta) on niissä kuvissa punaisilla nuolilla osoitettu jotakin kromipakoputkea ja hehkutettu sitten: katso mikä putki!, luokkaa. Tai sitten jotkin intiaanit ovat kaivattaneet traktorin johonkin metsänevaan niin syvälle, että hytin peilit enään näkyy, ja vieressä on sitten virnuilevia kuskeja. Ei, kun ei iske, niin ei iske!
Tuo englannin Classic tractor- lehti taas sitten on tasoltaan ja mielenkiintoisilla jutuilla tehty lehti, mutta itsellä tuo lontoon murteen taitamisessa on paljon parantamisen varaa. Ainoa positiivinen juttu on se, että tuo löytyy täältä suoraan hyllystä.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: Vanhat koneet 1/2013
Lopetin ton vanhat koneet tilauksen.
Itseänikin alkoi sieppaamaan noi juttujen pintaraapasut.
Synttärilahjaksi sain ton tractor powerin ja se on kyllä naurettavuudessaan huono lehti.
Suurinosa jutuista on jostain isoilta eurooppalaisilta tiloilta missä on telavetosia isoja rattoreita ja se nuoli osoittaa rattoria ja siinä lukee. Iiso kone
Konevisti tars tilata mutta on koko kallis lehdykkä. Ostelen aina irtonumeron ko oikein jutut osuu kohalleen.
Itseänikin alkoi sieppaamaan noi juttujen pintaraapasut.
Synttärilahjaksi sain ton tractor powerin ja se on kyllä naurettavuudessaan huono lehti.
Suurinosa jutuista on jostain isoilta eurooppalaisilta tiloilta missä on telavetosia isoja rattoreita ja se nuoli osoittaa rattoria ja siinä lukee. Iiso kone
Konevisti tars tilata mutta on koko kallis lehdykkä. Ostelen aina irtonumeron ko oikein jutut osuu kohalleen.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: Vanhat koneet 1/2013
Minulle tulee kyseinen lehti. Kun Vanhat Koneet lehti alkoi ilmestyä tilasi vaimo sen minulle joululahjaksi ja olen itse sitten tilausta jatkanut. Minusta Vanhat Koneet lehti oli hieman parempi kuin Traktor Power, joka tuli minulle ennenmin. Traktor Powerissa oli siihen aikaan vain kauheaa kehuskelua kuka sai upotettua koneen esim. syvimmälle suohon tms. Nyt sielläkin toimittajat vaihtuneet ja teksti tullut hieman asia pitoisemmaksi.
Lukiessani Vanhat Koneet lehdestä siitä ruskeaan vivahtavasta DB 25 kerrottiin Taavetissa olevan suuri puute: maavoimanoton puuttuminen, koska Ferkussa yms. sellainen oli. Mietin huuli pöyreän mikä tuo maavoimanotto on ja tulin siihen päätelmään, että olisiko se ajovoimanotto.
Te vanhemmat traktorimiehet varmaan osatte kertoa onko se todella tarpeellinen varuste traktorissa? Minä en näe hyötyä siitä muussa kuin vetävienkärryjen kanssa ajattaessa ja eikö tuollaiset "Hiiren Harmaat" ja DB 25 ole turhan pieniä kuorma-autoista tehtyjen kärryjen eteen. Tietenkin kuorma-autotkin olivat pienempiä ennen kuin nykyään.
Minä olen kateellisena lukenut teidän kertomuksia noista "lontoonmurteella" kirjoitetuista lehdistä, kun itseltä se ei taivu. Voi kun olsi kouluaikana tiennyt aikakin englannin hyödyllisyyden.
Lukiessani Vanhat Koneet lehdestä siitä ruskeaan vivahtavasta DB 25 kerrottiin Taavetissa olevan suuri puute: maavoimanoton puuttuminen, koska Ferkussa yms. sellainen oli. Mietin huuli pöyreän mikä tuo maavoimanotto on ja tulin siihen päätelmään, että olisiko se ajovoimanotto.
Te vanhemmat traktorimiehet varmaan osatte kertoa onko se todella tarpeellinen varuste traktorissa? Minä en näe hyötyä siitä muussa kuin vetävienkärryjen kanssa ajattaessa ja eikö tuollaiset "Hiiren Harmaat" ja DB 25 ole turhan pieniä kuorma-autoista tehtyjen kärryjen eteen. Tietenkin kuorma-autotkin olivat pienempiä ennen kuin nykyään.
Minä olen kateellisena lukenut teidän kertomuksia noista "lontoonmurteella" kirjoitetuista lehdistä, kun itseltä se ei taivu. Voi kun olsi kouluaikana tiennyt aikakin englannin hyödyllisyyden.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: Vanhat koneet 1/2013
Komppaan kyllä edellisiä. Tractor Power on jonkinlainen suomennos ruotsalaiselämästä. Ei välttämättä iske suomalaiseen dieselmieheen. Se että kone ajetaan piippua myöten suonsilmään tai kaadetaan johonkin selvään kuoppaan osottaa minusta täydellistä harkintakyvyttömyyttä, tuntuman puutetta puikkoihin tai sitten raudan rajojen ymmärtämättömyyttä. Yksikään näistä kyllä ei ole ainakaan meilläpäin mikään leveilyn aihe. Paremminkin se on, että on taitanut tuomaan koneen ehyenä läpi täysin mahdottoman näköisen paikan.
Vanhat koneet, eikö se kuitenkin ole aika uusi lehti. Ei ehkä ole löytänyt vielä rytmiään. Toisaalta tämän kokoinen maa ei ole kovin kiitollinen toiminta-alue.
Koneviesti 50v. Eikös se jo kerro jotain.
Classic Tractor, joo omaa luokkaansa ainakin tämän sivuston lukijaryhmälle. Kielestä tietysti antaa pikkasen tasotusta näille kotimaisille.
Vanhat koneet, eikö se kuitenkin ole aika uusi lehti. Ei ehkä ole löytänyt vielä rytmiään. Toisaalta tämän kokoinen maa ei ole kovin kiitollinen toiminta-alue.
Koneviesti 50v. Eikös se jo kerro jotain.
Classic Tractor, joo omaa luokkaansa ainakin tämän sivuston lukijaryhmälle. Kielestä tietysti antaa pikkasen tasotusta näille kotimaisille.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Vanhat koneet 1/2013
Olen ostanut muutaman irtonumeron Tractor poweria ja joissakin numeroissa on ollut aika kiinnostaviakin tarinoita historiasta. Se on totta, että turhan paljon siinä on lapsille suunnattua juttua, kai se ajtus on, että lehti olisi sekä iskän että lasten suosikki.
Mitä Jyryytin mainitsi Mobilistista, pitää paikkansa. On siinäkin välillä sellaista juttua, jotka saatan jopa jättää lukematta vaikka olen kestotilaaja, mutta jokseenkin joka numerossa on juttu tai pari, jotka on tehty todella hyvin ja vaivoja säästelemättä. Samanlainen linja kun löytyisi johinkin kotimaiseen traktorilehteen.
Ajovoimaotto on varmaan kätevä vetävän kärryn kanssa jos se pyörii riittävän nopeasti. Muuta käyttöä en tiedä, ei ole tosin minulla koskaan sellaista ollut, joten vaikea arvioda. Minua ihmetytti samassa jutussa Ferguson- systeemin ylistys. Olenko ihan väärässä jos muistelen, ettei harmaafergussa ole asennonsäätöä? Eiköhän siinä ole vetovastussäätö, jonka Ferguson onnistui patentoimaan niin tehokkaasti etteivät muut valmistajat pystyneet tekemään vastaavaa maksamatta lisenssejä. Lisenssejä puolestaan ei kovin moni tainnut maksaa, Fordkin maksoi jälkikäteen pitkän oikeusprosessin jälkeen. Muutenhan se on ylös-alas nostolaite, jolla esim. trukkihaarukan käyttö on aikamoista taiteilua. Uuudemmissa malleissa taitaa olla asennonsäätö. Mutta Fergusonin kehittämä ja patenteilla lähes aukottomasti suojaama systeemi se on epäilemättä.
Mitä Jyryytin mainitsi Mobilistista, pitää paikkansa. On siinäkin välillä sellaista juttua, jotka saatan jopa jättää lukematta vaikka olen kestotilaaja, mutta jokseenkin joka numerossa on juttu tai pari, jotka on tehty todella hyvin ja vaivoja säästelemättä. Samanlainen linja kun löytyisi johinkin kotimaiseen traktorilehteen.
Ajovoimaotto on varmaan kätevä vetävän kärryn kanssa jos se pyörii riittävän nopeasti. Muuta käyttöä en tiedä, ei ole tosin minulla koskaan sellaista ollut, joten vaikea arvioda. Minua ihmetytti samassa jutussa Ferguson- systeemin ylistys. Olenko ihan väärässä jos muistelen, ettei harmaafergussa ole asennonsäätöä? Eiköhän siinä ole vetovastussäätö, jonka Ferguson onnistui patentoimaan niin tehokkaasti etteivät muut valmistajat pystyneet tekemään vastaavaa maksamatta lisenssejä. Lisenssejä puolestaan ei kovin moni tainnut maksaa, Fordkin maksoi jälkikäteen pitkän oikeusprosessin jälkeen. Muutenhan se on ylös-alas nostolaite, jolla esim. trukkihaarukan käyttö on aikamoista taiteilua. Uuudemmissa malleissa taitaa olla asennonsäätö. Mutta Fergusonin kehittämä ja patenteilla lähes aukottomasti suojaama systeemi se on epäilemättä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Vanhat koneet 1/2013
Ajovoimanottoa jotkut ovat käyttäneet rehukoneiden / perunannostokoneiden yms. kanssa tukoksia selvittääkseen. Eli sillä saadaan kone pyörimään takaperin ja tukos poistettua koneesta.
Jos tuon Vanhat koneet lehden saisi muodostumaan samallalailla kuin Mobilistin, niin siinä olisi konemiehelle ja miksei naisellekin sellainen lehti, että oksat pois ja pala latvaa.
Viipalemediat on viimevuosina luoneet monta eri lehteä, ja samalla ilmeisesti osittain samat toimittajatkin tekevät juttuja eri lehtiin, niin eihän silloin voi odottaakaan 110% omistautumista esim. raskaaseen rautaan.
Onhan siinä hieman eri skaalaa, kun tuotetaan Vanhat koneet ja Tuning.fi lehteä samasta toimituksesta.
Niin, muuten Koneviestissä on nyt menossa 61 vuosikerta
Jos tuon Vanhat koneet lehden saisi muodostumaan samallalailla kuin Mobilistin, niin siinä olisi konemiehelle ja miksei naisellekin sellainen lehti, että oksat pois ja pala latvaa.
Viipalemediat on viimevuosina luoneet monta eri lehteä, ja samalla ilmeisesti osittain samat toimittajatkin tekevät juttuja eri lehtiin, niin eihän silloin voi odottaakaan 110% omistautumista esim. raskaaseen rautaan.
Onhan siinä hieman eri skaalaa, kun tuotetaan Vanhat koneet ja Tuning.fi lehteä samasta toimituksesta.
Niin, muuten Koneviestissä on nyt menossa 61 vuosikerta
Viimeinen muokkaaja, Jyryytin pvm Ti Helmi 19 2013, 22:19, muokattu 1 kertaa
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: Vanhat koneet 1/2013
Ajovoimanotto menee helposti rikki, jos o pieni vaihe päällä ja pakittaa nii tulee vääntöä paljo ja kolina käy. Se pitäs suurella vaihteella koittaa nii ei hajois nii helposti.
ValtraValmet- David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 27
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi
Vs: Vanhat koneet 1/2013
Joo, niinpäs olikin Koneviesti melkein yhtä vanha kuin minä, muistin väärin. Vai olisiko se se se, mikä se nyt oli se tauti.
Fergun ajovoimanotto on kans kätevä jos ruuvihalkojassa takertuu oksapuu ruuviin (nimim. kokemusta on tästäkin)
Fergun ajovoimanotto on kans kätevä jos ruuvihalkojassa takertuu oksapuu ruuviin (nimim. kokemusta on tästäkin)
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Vanhat koneet 1/2013
ValtraValmet kirjoitti:Ajovoimanotto menee helposti rikki, jos o pieni vaihe päällä ja pakittaa nii tulee vääntöä paljo ja kolina käy. Se pitäs suurella vaihteella koittaa nii ei hajois nii helposti.
Eikös siellä mahda sama vääntö tapissa olla, oli vaihde mikä tahansa, ja väännön suuruus riippuu akselin päässä olevasta kuormavastuksesta...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Vanhat koneet 1/2013
Perävetokärryn kanssa tahtoo nivelakselit paukkua jos on kovin hidas ajovoimanotto. Samoin kevytrakenteiset vaihdelaatikot, esim Bedford.
Jos saparon nopeus on esim. 3,5 kierrosta/ ajettu metri ja nopeus on vaikka laiskaa kävelyvauhtia 1,5 m/s , tulee pyörimisnopeutta 5,25/r/sekunti = 315 r/minuutti. Jos käy niin, että traktorin pyörä ei pidä ja vetoteho tulee hetkellisesti ulosoton kautta kärryn vedolle, esim. 50 hevosvoimaa = 37,5 kW, on nivelakselin vääntömomentti 113,7 kpm. Sehän on suunnilleen 400 heppaisen kuorma-auton moottorin vääntö.
Tuplasti nopeammalla ajovoimaotolla momentti on tietysti puolta pienempi, mutta tienopeuksissa saparo pyörii sitten vinhasti.
Jos saparon nopeus on esim. 3,5 kierrosta/ ajettu metri ja nopeus on vaikka laiskaa kävelyvauhtia 1,5 m/s , tulee pyörimisnopeutta 5,25/r/sekunti = 315 r/minuutti. Jos käy niin, että traktorin pyörä ei pidä ja vetoteho tulee hetkellisesti ulosoton kautta kärryn vedolle, esim. 50 hevosvoimaa = 37,5 kW, on nivelakselin vääntömomentti 113,7 kpm. Sehän on suunnilleen 400 heppaisen kuorma-auton moottorin vääntö.
Tuplasti nopeammalla ajovoimaotolla momentti on tietysti puolta pienempi, mutta tienopeuksissa saparo pyörii sitten vinhasti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Vanhat koneet 1/2013
Jeps, muistaakseni fiiatin ajo olis luokkaa 8,5kier / renkaan kierr, kun taas esim 903vallu oli sama arvo muistaakseni 37,971kierr (2wd)(8,5r/metri) ja 41,32(4wd)(9r/mertri)....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Vanhat koneet 1/2013
9 kierrosta/metri antaa noilla välityksillä 540r/ min kun nopeus on 1m/s , joka on 3,6 km/h . Jos ajovoimaotto on jäänyt päälle kun lähdetään maantielle ja nopeus nostetaan kymmenkertaiseksi, pyörii akseli sitten jo 5400 r/min. Eli aika kovaa niinkuin Jope sanoisi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Vanhat koneet 1/2013
Joo, vallun ajolla ei kovaa mennä, tuo fiiuun lukema on vain hieman reilu 1/5 vallusta...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Vanhat koneet 1/2013
Olen joskus käyttänyt lumilinkoa BM Volvon ajovoimanotolla. Lentää muuten lumi kauas!
Tommi- Viestien lukumäärä : 144
Similar topics
» Vanhat koneet
» Vanhat koneet lehti
» Vanhat Koneet 3/2012
» Vanhat koneet maksoivat uutena
» Koneviesti 6/2013
» Vanhat koneet lehti
» Vanhat Koneet 3/2012
» Vanhat koneet maksoivat uutena
» Koneviesti 6/2013
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa