nostovarret
5 posters
Sivu 1 / 1
nostovarret
mikähän mahtaa olla vikana..?tyhjillään nostovarret nousevat ja laskevat hyvin mutta kun laittoi kuupan kiinni niin ei hievahdakkaan..aukaisin takaa katsottuna oikealla puolen olevan piku kannen jonka takana on säätötanko..nostin varret ylös ja sammutin,painoin käsin varsia alas päin niin öljyä valui jostakin..ei kuisteskaan panjopultin alumiini rikoista..sen verran näkyi et öljy tulis suoraan vetoakselin yläpuolelta..ei kai se sieltä saa vuotaa?
880imple- Vierailija
Vs: nostovarret
Implematicissa lähtee putki pumpun päällä olevasta venttiilistä, ulosottokotelon sisältä nostosylinterille, joten se öljy ei kierrä siellä nostoakselin oikeassa päässä ollenkaan. Sitävastoin sinne tulee tuosta samasta putkesta haaroitus TCU-venttiilille ja vetovastuksensäätöventtiilille ja jos siellä tosiaan jotain vuotaa lorottamalla, niin ei kyllä nouse varret eikä pysy ylhäällä.
Jos et tarvitse TCU:ta (painosiirtoa) tai vetovastussäätöä niin helpoin ratkaisu on juottaa linja umpeen sieltä luukun takaa. Esim. voit tulpata sen banjopultin niin ettei siitä mene öljy läpi. Jo sensijaan haluat kunnostaa alkuperäisen systeemin niin se on otettava auki. Olikohan niin, että siinä venttiilipatruunan takapäässä oli tulppa seegerillä varmistettuna paikalleen ja joskus se varmistus on sattanut pettää niin että seegerirengas on luiskahtanut pois sijoiltaan.
Nosto- ja laskuventtiilit on siellä pumpun päällä, ulosottovaihteen kotelossa on proppu lähellä etureunaa, neliskanttisella 1/2" koloavaimella avattava ja sen alta näkyy pultin pää, joka pultti nostaa ja laskee venttilejä pesässään.
Jos et tarvitse TCU:ta (painosiirtoa) tai vetovastussäätöä niin helpoin ratkaisu on juottaa linja umpeen sieltä luukun takaa. Esim. voit tulpata sen banjopultin niin ettei siitä mene öljy läpi. Jo sensijaan haluat kunnostaa alkuperäisen systeemin niin se on otettava auki. Olikohan niin, että siinä venttiilipatruunan takapäässä oli tulppa seegerillä varmistettuna paikalleen ja joskus se varmistus on sattanut pettää niin että seegerirengas on luiskahtanut pois sijoiltaan.
Nosto- ja laskuventtiilit on siellä pumpun päällä, ulosottovaihteen kotelossa on proppu lähellä etureunaa, neliskanttisella 1/2" koloavaimella avattava ja sen alta näkyy pultin pää, joka pultti nostaa ja laskee venttilejä pesässään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: nostovarret
seuraavana sellaista kyselisin..tein tuossa lumi hommeleita ja nosto laite toimi hyvin jonkin aikaa, mut sitten ei nosta ylös.jää pilkkimään ala asentoon..pumpussa ei pitäis olla vikaa, oli marjakankaalla huolossa ennen joulua..viime kesänä vaidettu tiiviste/tukirengas mäntään..sekä öljyt ja suodatin
880-impl- Vierailija
Vs: nostovarret
Kokeileppa sellaista temppua, että avaa ulosottovaihteen kotelon päältä, vasemmasta reunasta, läheltä kiinnityslaippaa proppu, johon sopii puolen tuuman neliö -koloavain. Kun nostovipu on takana niin koputa jollakin tangolla reijästä näkyvää pulttia alaspäin.
Jos pultti laskeutuu niin systeemi saattaa alkaa heti nostamaan tuolla tempulla, mutta venttiilien herkistämiseksi sitä pulttia kannattaa nytkyttää nostovivun avulla edestakaisin jos se vaikka lutviutuisi.
Jos pultti laskeutuu niin systeemi saattaa alkaa heti nostamaan tuolla tempulla, mutta venttiilien herkistämiseksi sitä pulttia kannattaa nytkyttää nostovivun avulla edestakaisin jos se vaikka lutviutuisi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: nostovarret
ventiili liikkuu erittäin hyvin eikä takertele..nostaa sen kymmenen senttiä ja tekee jumin..kokeilu mielessä laitoin lämpö puhaltimen tohottamaan öljyn täyttö reiästä jos vaikka oes öljyt hyytyny..
880-impl- Vierailija
Vs: nostovarret
Paremmin tehoaa vaikka irrallinen sähkölevy tai kaasutöhö vaihdelaatikon pohjassa olevan peltiluukun alla. Imusiivilä on siinä suoraan yläpuolella. Jos on vettä öljyn seassa niin vesihileet pystyy tukkimaan sen imusihdin pakkaskelissä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: nostovarret
kelien lämmettyä öljynvaihtoon!
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: nostovarret
Vesiseka öljy vaihteistossa ja perässä on hiukan hankala poistettava kun mahapuolen sisusta on aika sokkeloinen. Vaikka propuista päästää kaikki pois niin muutama desi jää vanhaa seosta kuitenkin jäljelle. Aika kuivaksi sen voisi saada sillä keinolla, että päästää vanhat öljy pois ja kiehauttaa ne peltiämpärissä vedettömäksi ja laittaa ne uudelleen perään. Jos ne saa siellä vähän aikaa sekoittua jämien kanssa niin seuraavalla laskulla luulisi suurimman osan lopustakin vedestä tulevan mukana ulos. En ole kyllä vielä tähän mennessä kuullut yhtään hyvää perustetta miksi kiehauttamalla kuivattua öljyä ei voisi käyttää vaihdelaatikossa, meinaan jos öljyt on suht tuoreet niin mitäpä niitä vaihtamaan jos niissä ei ole vettä tai moskia seassa. Öljyn täytyy kuitenkin käytössä kestää aika korkeita lämpötiloja ilman että niistä haihtuu lisäaineet tai että koostumuksessa tapahtuu isoja muutoksia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: nostovarret
Niin, eihän öljyä kiehuttaa tarvii, riittää kun 100astetta niin vesihän höyrystyy siinä jo pois. Nois uudemmis isois koneis esim Powershift vaihteistojen öljyn normilämpökin on siellä luokkaa 90-110 astetta....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: nostovarret
Juu, kiehuttamisella trakoitin juuri sitä, että pidetään lämpöjä siinä satasen päälle kunnes pinta lakkaa kuohumasta. Siis kiehutetaan vettä, ei öljyä. Vesimäärä on todennäköisesti niin pieni, että se pulputtaa pois seoksesta muutamassa minuutissa, siis ei ollenkaan niin paha homma kuin miltä saattaa kuulostaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: nostovarret
Juu mie oon keittäny/kiehuttanu öljyt puhtaaksi vedestä monet kerrat. Mulla on vanha mehumaijan alakattila keittolevyllä ulkona tiilien päällä ja siinä saa 2-7 litraan kerralla "keitettyä" Liian kovalla lämmllä tuppaa kovasti poksahtelemaan ja roiskumaan. Ja moottoriöljy johon oli vuotanu polttoainetta oli aika jännäämistä kun välillä poksahti niin että lensi roiskeet toista metriä. Aluksi öljy on kuin harmaata kuravelliä mutta kun poreilu loppuu on oljy tyynenä aivan mustaa. Niin mustuus on tetysti nokea ja sitä ei saa pois mutta kyllä öljy tuon "pesun" jälkeen on taas kelvollista. Pahimmillaan vesimäärä lienee ollut liki 10%. Kyllähän siinä vähän puuhaa on ja on oltava huolellinen ettei tulikuuma öly lennä silmille ja kaadu maahan mutta onnistuu kyllä kun ei ole hosujatyyppiä. Vaihteistoöljyhän ei oikeastaan muutoin pilaannukkaan kuin vetisyyden tähden. Ja moottoriöljystä vesi haihtuu yleensä ajossa mutta jos kannentiiviste on vuotanut vettä sekaan runsaasti silloin oon keittäny. Pakkasneste kylläkin tahtoo pilata öljyn.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: nostovarret
Jos talosta tai tutulta löytyy maitotonkka tai lypsykoneen kannu niin sillä kiehauttaa öljyt nopeasti jos on kaasupoltin käytettävissä. Öljyn ominaislämpökapasiteetti on niin pieni että parinkymmenen litran satsi kuumenee sataan tosi äkkiä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: nostovarret
Olen lyönyt 20 litran maalipönton puolilleen vaihteistoöljyä kaasuhellan päälle muhimaan.
Vielä 2 lohkolämmittimen vastusta siihen lisäksi apua antamaan.
Silti noin tunnin verran menee per 10 litraa ennenkuin vesi on kokonaan poissa.
Vielä 2 lohkolämmittimen vastusta siihen lisäksi apua antamaan.
Silti noin tunnin verran menee per 10 litraa ennenkuin vesi on kokonaan poissa.
Paroni- David Brown : 880 implematic,990 implematic,996 selectamatic
Viestien lukumäärä : 13
Ikä : 49
Paikkakunta : Päijät-Häme
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa