Syöttöpumpun virkistys/viritys.
5 posters
Sivu 1 / 1
Syöttöpumpun virkistys/viritys.
Mullon vm 70 990 selektamatic taavetti ja kysysin että onko kukkaa käättäny kysseisen rattorin syöttöpumppua diisselhuollossa virkistettävänä.Tämä rattori on välillä kenttäsirkkelin eessä ja tarviis virkistystä varsinnii isompiinn puitten kohalla.Olis tarpeen kuulla kokemuksia.
carco- Vierailija
Vs: Syöttöpumpun virkistys/viritys.
Tämän tallin sivuilta löytyy ohjeita kuinka pumppua "virkistetään" jos vain näet hiukan vaivaa hakea.
Mikäli pumpussa ei ole vuotoja ja muutenkin toimii ok,niin ei kannata irroittaa lomaa varten.
Mikäli pumpussa ei ole vuotoja ja muutenkin toimii ok,niin ei kannata irroittaa lomaa varten.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Syöttöpumpun virkistys/viritys.
On niitä varmaan virkistetty ihan kotikonstillakin. Mustaa savua ainakin saa aikaan jos ei muuta.
Eniten tietysti riippuu siitä miten nopeasti on tottunut sahaamaan, 990:eillä on aikoinaan sahattu paljon ilman kummempia virittämisiä.
CAV jakajapumpussa on aika herkkä säädin, että se sen puoleen sopii sahaa vääntämään. Jos traktori ollut välillä pitempään kevyissä hommissa niin se saattaa voimistua kun antaa sen vaan pinnistellä muutaman päivän sen minkä se jaksaa. Kevyet työt laiskistaa hevoset ja ne virkistyy siitä vähitellen uudelleen kun niitä kovistellaan. Käynti paranee semmoiseksi hörpötykseksi ja sinniä tulee lisää, itte en oikein ole saanut selvyyttä mistä se mahtaa johtua. Ennenvanhaan jos osti vanhalta ukolta hyvin pidetyn ja vähän ajetun traktorin niin se saattoi alkuun tuntua, että mikä tässä oikein on vikana kun voimaa ei ole ollenkaan.
Syötön saa säädettyä pumpun sivuluukusta kun noudattaa äärimmäistä puhtautta. Luukun takaa näkyy käyttöpyörä, jossa on laipalle kiristettynä kahdella pienellä ruuvilla peltinen ohjauslevy. Sen tehtävä on rajoittaa korkeapainemäntien iskunpituutta ja sitä saa jatkettua kun löysää hiukan ruuveja ja kääntää peltilevyä niin päin, että peltilevyssä olevat spiraalin muotoiset raot laajenee ulospäin.
Jo noin millin liikahdus pitäisi tuntua käytössä. Jos syötön säätää kovin nokiseksi niin pitemmän päälle moottori karstaa männänrengasurat ja aiheuttaa ties mitä ongelmaa. Parhaan hyödyn varmaan saa kun kunnostaa suutinkärjet samalla ja vanhassa traktorissa kannattaa jättää avautumispaineet ehkä 10 % alle tehtaan ohjearvon niin vanha pumppu jaksaa ajaa läpi täydet annokset. Tukkoinen ilmaputsarikin vaikuttaa palamisilman määrään.
Eniten tietysti riippuu siitä miten nopeasti on tottunut sahaamaan, 990:eillä on aikoinaan sahattu paljon ilman kummempia virittämisiä.
CAV jakajapumpussa on aika herkkä säädin, että se sen puoleen sopii sahaa vääntämään. Jos traktori ollut välillä pitempään kevyissä hommissa niin se saattaa voimistua kun antaa sen vaan pinnistellä muutaman päivän sen minkä se jaksaa. Kevyet työt laiskistaa hevoset ja ne virkistyy siitä vähitellen uudelleen kun niitä kovistellaan. Käynti paranee semmoiseksi hörpötykseksi ja sinniä tulee lisää, itte en oikein ole saanut selvyyttä mistä se mahtaa johtua. Ennenvanhaan jos osti vanhalta ukolta hyvin pidetyn ja vähän ajetun traktorin niin se saattoi alkuun tuntua, että mikä tässä oikein on vikana kun voimaa ei ole ollenkaan.
Syötön saa säädettyä pumpun sivuluukusta kun noudattaa äärimmäistä puhtautta. Luukun takaa näkyy käyttöpyörä, jossa on laipalle kiristettynä kahdella pienellä ruuvilla peltinen ohjauslevy. Sen tehtävä on rajoittaa korkeapainemäntien iskunpituutta ja sitä saa jatkettua kun löysää hiukan ruuveja ja kääntää peltilevyä niin päin, että peltilevyssä olevat spiraalin muotoiset raot laajenee ulospäin.
Jo noin millin liikahdus pitäisi tuntua käytössä. Jos syötön säätää kovin nokiseksi niin pitemmän päälle moottori karstaa männänrengasurat ja aiheuttaa ties mitä ongelmaa. Parhaan hyödyn varmaan saa kun kunnostaa suutinkärjet samalla ja vanhassa traktorissa kannattaa jättää avautumispaineet ehkä 10 % alle tehtaan ohjearvon niin vanha pumppu jaksaa ajaa läpi täydet annokset. Tukkoinen ilmaputsarikin vaikuttaa palamisilman määrään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Syöttöpumpun virkistys/viritys.
No kertokeepa sitten että mitä tien sille pumpulle että suan taavettiin lissee poveria.
carco- Vierailija
Vs: Syöttöpumpun virkistys/viritys.
Lisäät syöttöä sen sivuluukun kautta. Muutaman hepan saa sillä konstilla, jos pitää saada enempi niin tarvii ahtimen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Syöttöpumpun virkistys/viritys.
Toinen juttu tässä taavetissa on väljät venttiilin ohjurit,puukkaa oljyä pakosarjan laepan välistä.Onko suatavana uusia ohjureita ja mitähän mahtaa maksoo tuo kannen kunnostus remontti?
carco- Vierailija
Vs: Syöttöpumpun virkistys/viritys.
Minun koneen kansiremppa maksoi n.300e, uudet venttiilit ja pakoventtiileihin koneistettiin pronssi ohjurit. Höylättiin lastu pois tasosta ja seetirenkaista. Syötön lisäys on aika helppo, Puhdista lätkän ympäristö hyvin! ota siitä pumpun kyljestä se pikkanen peltilätkä pois, on kahella ruuvilla kiinni. Alta löytyy mustilla 8mm 12kanta pulteilla lukittu pylpyrä, joudut pyörittämään konetta että saat toisenkin löysälle, keskellä tätä pylpyrää on musta ohut levy jossa pieni hahlo ikäänkuin viisarina, tätä ylöspäin nostamalla saat lisää ruokaa taavetille. MUISTA PUHTAUS!! Sitte vaan kiristys ja pellilätkä takasin pumpun kylkeen ja se on siinä. Löytyy tarkempaakin selostusta cav:n syötön säädölle kun haet tämän foorumin "GOOGLE HAULLA".
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Syöttöpumpun virkistys/viritys.
Kiitos paljon neuvoista.Mistä kannattas nuo venttiilit tilata että sais halavat ja hyvät tietysti?Kans koneistamoko se tekköö ne uuvet ohjurit?Eekö niitä sua uusia ostamalla?
carco- Vierailija
Vs: Syöttöpumpun virkistys/viritys.
Kannessa ei ole vaihdettavia ohjureita, vaan venttiilit on suorassa porauksessa kanteen. Koneistamo poraa isommat reijät johon nuo pronssi ohjurit tuupataan. Venttiileitä kannattaa kysellä vaikka koneistamon kautta, voit saada halvimmalla, tai ainakin helpoimmalla "kaikki samasta paikasta". Myyhän niitä IKH, Marjakangas jne osatoimittajat. Taitaapa koivunenkin pitää ohjelmassa, ehkä.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Syöttöpumpun virkistys/viritys.
carco kirjoitti:Toinen juttu tässä taavetissa on väljät venttiilin ohjurit,puukkaa oljyä pakosarjan laepan välistä.Onko suatavana uusia ohjureita ja mitähän mahtaa maksoo tuo kannen kunnostus remontti?
Tuntematta tarkemmin käyttöhistoriaa niin:
Tuo öljyn pukkaus voi johtua myös liian helposta työstä.
Juuri laitettu moottorikin voi pukata yhtälailla öljyä pakosarjan kautta jos kone vain käydä jolkuttelee.
Elikkä taavetti pitäis laittaa muutamaksi tunniksi lujille ja myös niin ettei koko ajan olla sammalla kierrosalueella.
Polttoaineen sekaan voi myös laittaa karstanirrottajaa esim CRC valmistaa moista.se yhdessä raskaan työn kanssa voi saada ihmeitä aikaan.
Toki 70-vuoden taavetti voi vaatia pikku remonttiakin venttiili ja polttoainepuolelle.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Syöttöpumpun virkistys/viritys.
990 on liian pieni sahanpyöritykseen jos nykyaikainen saha,hurraa kyllä kierroksilla mutta vääntöä ei ole oikein millään kierrosalueella,jos vanha kitkavehe pienellä terällä harrastekäytössä niin menettelee jotenki,ei ole apuja juurikaan syötön lisäyksestä,sehän savuttaa jo vakionakin.
Pikeäminen noissa on tyyppivika jos työ on kevyttä,mutta sahan edessä kun huutaa kaasu pohjassa päivät ei jouda taavettikkaa pikeämään
Edullinen ja hyvä vanha traktori sahanpyöritykseen on esim. Valmet 702
Pikeäminen noissa on tyyppivika jos työ on kevyttä,mutta sahan edessä kun huutaa kaasu pohjassa päivät ei jouda taavettikkaa pikeämään
Edullinen ja hyvä vanha traktori sahanpyöritykseen on esim. Valmet 702
Sahuri- Vierailija
Vs: Syöttöpumpun virkistys/viritys.
Jos nyt aloittaa sillä suuttimien tarkistuksella/kunnostuksella.
Reistaava eli vuotava suutinkin aiheuttaa vuotoa pakosatsin välistä.
Ja myösheikkoa vetoa.
Näyttää kyllä samalta,kuin öljyvuoto,mutta ylimääräinen polttoaine sekoittuneena nokeen..
Itselläni oli ne suutinkärjet..
Helpompi homma,kuin avata koko konetta.
Tietysti tuon ikäisessä voi olla mitä tahansa,mutta halvempi kai kokeilla tuota ensin.
Reistaava eli vuotava suutinkin aiheuttaa vuotoa pakosatsin välistä.
Ja myösheikkoa vetoa.
Näyttää kyllä samalta,kuin öljyvuoto,mutta ylimääräinen polttoaine sekoittuneena nokeen..
Itselläni oli ne suutinkärjet..
Helpompi homma,kuin avata koko konetta.
Tietysti tuon ikäisessä voi olla mitä tahansa,mutta halvempi kai kokeilla tuota ensin.
Paroni- David Brown : 880 implematic,990 implematic,996 selectamatic
Viestien lukumäärä : 13
Ikä : 49
Paikkakunta : Päijät-Häme
Vs: Syöttöpumpun virkistys/viritys.
Juu, suuttimet eka testiin että kuseeko ja missä paineissa aukee. Nehän on helppo säätää kun ei tarvita muuta ku meisseli millä saa kiristettyä tai löysättyä jousta, ei ole niitä säätöprikkoja niinkun esim. bosch:in suuttimissa.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Syöttöpumpun virkistys/viritys.
Omaa tyhmyyttäni laitoin ensin väärät suutinkärjet omaan 880 impleen.
Tyhjäkäyntiä kävi nätisti,mutta vedättäessä tuuttasi reilusti mustaa.
Ja hienosta tyhjäkäynnistä huolimatta alkoi puskea pakosatsin välistä mustaa lientä.
En vielä ota kantaa noihin "seven" kärkiin harrastuskäytössä,
Kolmeen koneeseen olen ne itse laittanut,mutta ne ketkä enemmän töitä näillä tekevät niin tietävät varmasti paremmin kannattaako.
Minulla on kaivuulaitteet perässä,joten ainoastaan kesäkäytössä.
996 aina lämmityksessä talvella ennen lähtöä,niinkuin "vieraat" merkitkin.
Avautumispaineet säädin ihan tehtaan arvoihin,ja hyvin toimii. tosin,jos pumppu vähänkin väljä niin parempi se 10% alempi
Tyhjäkäyntiä kävi nätisti,mutta vedättäessä tuuttasi reilusti mustaa.
Ja hienosta tyhjäkäynnistä huolimatta alkoi puskea pakosatsin välistä mustaa lientä.
En vielä ota kantaa noihin "seven" kärkiin harrastuskäytössä,
Kolmeen koneeseen olen ne itse laittanut,mutta ne ketkä enemmän töitä näillä tekevät niin tietävät varmasti paremmin kannattaako.
Minulla on kaivuulaitteet perässä,joten ainoastaan kesäkäytössä.
996 aina lämmityksessä talvella ennen lähtöä,niinkuin "vieraat" merkitkin.
Avautumispaineet säädin ihan tehtaan arvoihin,ja hyvin toimii. tosin,jos pumppu vähänkin väljä niin parempi se 10% alempi
Paroni- David Brown : 880 implematic,990 implematic,996 selectamatic
Viestien lukumäärä : 13
Ikä : 49
Paikkakunta : Päijät-Häme
Vs: Syöttöpumpun virkistys/viritys.
Yli 5 vuotta on sevenin suutinkärjet olleet 1690 ja 1594:ssa.En mitään urakka-ajoa aja mutta " normiajossa" ei mitään moitittavaa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Syöttöpumpun virkistys/viritys.
Eikös sitä tosian kannattais laitella muut paikat kuntoon ennemmin kuin alkaa syöttöä säätämään?
Sitten vaan kahvat kaakkoon niin alkaa puut haljeta,ei se pelkällä syötönlisäyksellä tosiaankaan voima lisäänny mutta SAVU näköjään kyllä ja vanhoilla väljillä suuttimilla käyntiinlähtö ontuu,jos viel väljäkone siihen päälle niin aina vaan pahenee.
Sitten vaan kahvat kaakkoon niin alkaa puut haljeta,ei se pelkällä syötönlisäyksellä tosiaankaan voima lisäänny mutta SAVU näköjään kyllä ja vanhoilla väljillä suuttimilla käyntiinlähtö ontuu,jos viel väljäkone siihen päälle niin aina vaan pahenee.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa