880 Selectamatic nostolaite...
5 posters
Sivu 1 / 1
880 Selectamatic nostolaite...
Nyt tuli aika kokeilla toimiiko... Laskin öljyt ulos...nättiä kermanväristä litkua. Putsasin sihdin, huuhtelin löpöllä...
Uudet öljyt sisään ja käyntiin...TOIMII!!!
Mutta...sain Erkiltä tietoa toiminnasta:
Nostolaitteessa on kolme toimintamallia: vetovastussäätö, asennonsäätö ja painonsiirto/ulkopuolisen hydrauliikan hallinta, jotka valistaan nostovivun takana olevalla kolmeasentoisella valitsimella. Ennen valitsimen kääntämistä nostovipu painetaan ihan taakse jousipainetta vasten.
Vasemmalla on kyntöasento eli vetovastussäätö. Vipu takana aura nousee ylös, vipu edessä se laskeutuu niin syvälle kuin pääsee ja sillä välillä voi valita miten syvään tahtoo kyntää. Aura menee sitä syvenpään mitä kauemmas eteen vivun työntää. Toimii myös silmukkakultivaattorilla.
Keskellä on asennonsäätö. Kun vipu on takana on nostolaite ylhäällä, vipu edessä se on alhaalla ja väliasennot on sillä välillä.
Oikealla on painonsiirto eli TCU. Kun nostovivun painaa ihan taakse jousipainetta vasten, nostolaite nostaa. Kun vivun hellittää, jousi painaa sitä hiukan eteenpäin, jolloin nostolaite pitää. Kun vipua työntää eteenpäin, notolaite laskeutuu sitä nopeammin mitä kauemmas eteen vivun työntää. Nopeimmillaan laskeutuminen on noin 2/3 osaa vivun kaaresta eteen. Siitä eteenpäin työntämällä nostolaitteeseen alkaa tulla painonsiirtopainetta, eli nostolaite alkaa ottaa osan työkoneen painosta kantaakseen, mutta ei välttämättä nosta sitä irti maasta, vaan antaa työkoneen myötäillä pintaa. Tuota voi käyttää esim lumilingon kanssa kun tarvitsee lisää pitoa vetäville pyörille. Suurimmillaan painonsiirtopaine on ehkä 300 kg kun vipu on ihan edessä.
- Tuo kolmeasentoinen valitsin ei inahdakaan, ei käänny suosiolla, väkisin taitaa hajota, en edes harkitse...MUTTA...kun vedän nostovivun taakse, laskee. Kun tuuppaan eteen, nostaa...Eli toimii nurinpäin...
Oikean jalan kantapään takana on sormipyörä jolla voi säätää raskaan työkoneen laskeutumisnopeutta. Se on hyvä olemassa monessakin tarkassa hommassa, jossa laskeutuminen ei saa olla nykivää. Tyhjä nostolaite laskeutuu hitaasti eikä tuo säätö nopeuta sitä paljonkaan.
- Pyörii ja saattaa toimia, laskee todella hitaasti...
Vasemmalla kädellä on kolmitieventtiili, jolla voidaan ohjata öljy joko nostosylinteriin tai erikseen kahteen ulkopuoliseen yksitoimisylinteriin tai siten, että sama paine menee nostosylinteriin ja yhteen ulkopuoliseen sylinteriin. Viimeksi mainittu asento voi olla kätevä puolihinattavien työkoneiden kanssa.
-Toimii...
Istuimen oikealla puolella on kaksinapainen liitoskappale, jonka tilalle voidaan asentaa venttiili tai useita venttiileitä kaksitoimisten sylintereiden käyttöä varten. Jos käytössä on esim. hydraulihalkoja tai traktorin hydrauliikalla pyöritetään hydraulimoottoria, on kyseisen liitoskappaleen etummainen napa paluulinja. Takimmaisesta navasta saa täyden hydraulipaineen kun nostovipu on vedettynä ihan taakse.
-Testaan myöhemmin, voi olla, etten edes tarvitse. Terapiatraktori, jolla teen pikkusen puuhommia ja lumitöitä...
Siinä on systeemi pääpiirteissään.
Uudet öljyt sisään ja käyntiin...TOIMII!!!
Mutta...sain Erkiltä tietoa toiminnasta:
Nostolaitteessa on kolme toimintamallia: vetovastussäätö, asennonsäätö ja painonsiirto/ulkopuolisen hydrauliikan hallinta, jotka valistaan nostovivun takana olevalla kolmeasentoisella valitsimella. Ennen valitsimen kääntämistä nostovipu painetaan ihan taakse jousipainetta vasten.
Vasemmalla on kyntöasento eli vetovastussäätö. Vipu takana aura nousee ylös, vipu edessä se laskeutuu niin syvälle kuin pääsee ja sillä välillä voi valita miten syvään tahtoo kyntää. Aura menee sitä syvenpään mitä kauemmas eteen vivun työntää. Toimii myös silmukkakultivaattorilla.
Keskellä on asennonsäätö. Kun vipu on takana on nostolaite ylhäällä, vipu edessä se on alhaalla ja väliasennot on sillä välillä.
Oikealla on painonsiirto eli TCU. Kun nostovivun painaa ihan taakse jousipainetta vasten, nostolaite nostaa. Kun vivun hellittää, jousi painaa sitä hiukan eteenpäin, jolloin nostolaite pitää. Kun vipua työntää eteenpäin, notolaite laskeutuu sitä nopeammin mitä kauemmas eteen vivun työntää. Nopeimmillaan laskeutuminen on noin 2/3 osaa vivun kaaresta eteen. Siitä eteenpäin työntämällä nostolaitteeseen alkaa tulla painonsiirtopainetta, eli nostolaite alkaa ottaa osan työkoneen painosta kantaakseen, mutta ei välttämättä nosta sitä irti maasta, vaan antaa työkoneen myötäillä pintaa. Tuota voi käyttää esim lumilingon kanssa kun tarvitsee lisää pitoa vetäville pyörille. Suurimmillaan painonsiirtopaine on ehkä 300 kg kun vipu on ihan edessä.
- Tuo kolmeasentoinen valitsin ei inahdakaan, ei käänny suosiolla, väkisin taitaa hajota, en edes harkitse...MUTTA...kun vedän nostovivun taakse, laskee. Kun tuuppaan eteen, nostaa...Eli toimii nurinpäin...
Oikean jalan kantapään takana on sormipyörä jolla voi säätää raskaan työkoneen laskeutumisnopeutta. Se on hyvä olemassa monessakin tarkassa hommassa, jossa laskeutuminen ei saa olla nykivää. Tyhjä nostolaite laskeutuu hitaasti eikä tuo säätö nopeuta sitä paljonkaan.
- Pyörii ja saattaa toimia, laskee todella hitaasti...
Vasemmalla kädellä on kolmitieventtiili, jolla voidaan ohjata öljy joko nostosylinteriin tai erikseen kahteen ulkopuoliseen yksitoimisylinteriin tai siten, että sama paine menee nostosylinteriin ja yhteen ulkopuoliseen sylinteriin. Viimeksi mainittu asento voi olla kätevä puolihinattavien työkoneiden kanssa.
-Toimii...
Istuimen oikealla puolella on kaksinapainen liitoskappale, jonka tilalle voidaan asentaa venttiili tai useita venttiileitä kaksitoimisten sylintereiden käyttöä varten. Jos käytössä on esim. hydraulihalkoja tai traktorin hydrauliikalla pyöritetään hydraulimoottoria, on kyseisen liitoskappaleen etummainen napa paluulinja. Takimmaisesta navasta saa täyden hydraulipaineen kun nostovipu on vedettynä ihan taakse.
-Testaan myöhemmin, voi olla, etten edes tarvitse. Terapiatraktori, jolla teen pikkusen puuhommia ja lumitöitä...
Siinä on systeemi pääpiirteissään.
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Vs: 880 Selectamatic nostolaite...
Valitsinvivulle on voinut tulla sellainen tapaturma, että on murjottu rikki tai sitten on ruostunut jumiin. Kun avaat takaa peltiluukun nostoakselin oikeasta päästä niin sieltä näkyy siirtohaarukka, jota valitsivipu liikuttaa.
Joka tapauksessa jos nostolaite nostaa kun vipu on edessä niin siellä on TCU päällä. Jos ohjausventtiili on kunnossa niin se nostaa myös kun vivun painaa ihan taakse jousipainetta vasten.
Joka tapauksessa jos nostolaite nostaa kun vipu on edessä niin siellä on TCU päällä. Jos ohjausventtiili on kunnossa niin se nostaa myös kun vivun painaa ihan taakse jousipainetta vasten.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 880 Selectamatic nostolaite...
erkki kirjoitti:Joka tapauksessa jos nostolaite nostaa kun vipu on edessä niin siellä on TCU päällä. Jos ohjausventtiili on kunnossa niin se nostaa myös kun vivun painaa ihan taakse jousipainetta vasten.
Näin päättelinkin, että tuo TCU olisi päällä. Valitsin on kyllä keskiasennosta hiukan oikealle päin, penkiltä katsottuna.
Vipu taakse painettuna ei nosta, vaan laskee, eikä siinä kyllä mitään jousikuormaakaan ole...
Mutta pääasia on, että on edes laitteet elossa
Vaan kyllähän tuo pitää ennen syksyä kuntoon laitella...kaikki vinkit/tieto tervetullutta.
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Vs: 880 Selectamatic nostolaite...
Erkin mainitseman pikku peltiluukun kun avaa niin pääsee heti näkemään/kokeilemaan onko valitsin TCU:lla.
Vivun pystynee siirtää sieltä korkeus-asentoon.
Normikäytössä muita asentoja ei tarvitakkaan.
Vivun pystynee siirtää sieltä korkeus-asentoon.
Normikäytössä muita asentoja ei tarvitakkaan.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Ja luukun takaa löytyi...
...tällaista!
Noinhan noiden ei tuolla pidä olla.
Kaivelin vaseliinien seasta tuollaiset:
Mitäs nyt tehtäis, kun ei ole aavistustakaan, mitä siellä luukun takana kuuluisi olla ja kuinka...
Noinhan noiden ei tuolla pidä olla.
Kaivelin vaseliinien seasta tuollaiset:
Mitäs nyt tehtäis, kun ei ole aavistustakaan, mitä siellä luukun takana kuuluisi olla ja kuinka...
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Vs: 880 Selectamatic nostolaite...
Epäkesko-levy lähtenyt nostoakselin päästä pois.Pultit vissin poikki.
Meneppä tuonne UKK osioon ,880-1200 selectamatic sieltä selectamatic säätöohjeet.
Yhdessä kuvassa näkyy miten epäkesko on kiinni.
Luisti-osa joka sinulla on nyt kahtena kappaleena nojaa siihen epäkeskolevyyn ja katkaisee noston kun nostolaite on ylhäällä.
Luistiosan voit laittaa yhdeksi kappaleeksi vaikka hitsiä apuna käyttäen.
Ei tuosta rikki ole varsinaisesti muuta kuin ne pultit joilla epäkesko kiinnni.Mutta uusien pulttien laitto haastava homma.
Meneppä tuonne UKK osioon ,880-1200 selectamatic sieltä selectamatic säätöohjeet.
Yhdessä kuvassa näkyy miten epäkesko on kiinni.
Luisti-osa joka sinulla on nyt kahtena kappaleena nojaa siihen epäkeskolevyyn ja katkaisee noston kun nostolaite on ylhäällä.
Luistiosan voit laittaa yhdeksi kappaleeksi vaikka hitsiä apuna käyttäen.
Ei tuosta rikki ole varsinaisesti muuta kuin ne pultit joilla epäkesko kiinnni.Mutta uusien pulttien laitto haastava homma.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Tottajoo
Pultit on poikki juu...reiissään tutuvat olevan. On ilmeisesti katkenneet jo hyvän aikaa sitten, koska tuota epäkeskoa on ilmeisesti koitettu hitsata kiinni. Näkyy kuvassakin. Mitkäs noista nyt sitten on ne luistin osat? Latanpätkä ja tuo kaksitappinen nappula? Kuuluukos tuohon tappien varsiin jonkunlainen holkki, kun näyttäisi olevan sopivankokoisia holkinpalojakin tuossa kasassa?
Ja millä viiden lapsen äidin värkillä ne pultit sieltä kulman takaa irrottaa...purkamatta puolta konetta...vai koitanko perkeleellisellä raivolla hitsata ton epäkeskon
Ja millä viiden lapsen äidin värkillä ne pultit sieltä kulman takaa irrottaa...purkamatta puolta konetta...vai koitanko perkeleellisellä raivolla hitsata ton epäkeskon
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Vs: 880 Selectamatic nostolaite...
jos nyt kuitenkaan et hitsaamalla. Sitä nokkalevyä luultavasti joutuu säätelemään ja ruuviliitoksen löysääminen käy paljon kätevämmin kuin liimatipan. Se levy tunnustelee nostolaitteen asentoa valitsinvivun keskiasennossa eli korkeussäädössä.
Ei se nostoakselin irrottaminen ole maailman hankalin asia. Ne on kuulemma käyneet kuussakin, mut tiedä häntä. Mut joo, vetovarsille menevät nostotangot irti, kolmannen varren kiinnitysmutikka irti, akselin molempien päiden laakeripesät auki ja sitten oikeastaan vaan raskaan esinen nostoa. Akselin voi sitten asetella mieluiseen asentoon ruuvien irrotusta varten. Se ehkä käy helpoiten hitsaamalla (sinullahan oli kone) mutterit ruuvien päihin, antamalla niiden jäähtyä ja sitten vaan kiertää pois. Tämän jälkeen alkaa pahin vaihe eli varttituuman UNC ruuvin metsästys.
Ei se nostoakselin irrottaminen ole maailman hankalin asia. Ne on kuulemma käyneet kuussakin, mut tiedä häntä. Mut joo, vetovarsille menevät nostotangot irti, kolmannen varren kiinnitysmutikka irti, akselin molempien päiden laakeripesät auki ja sitten oikeastaan vaan raskaan esinen nostoa. Akselin voi sitten asetella mieluiseen asentoon ruuvien irrotusta varten. Se ehkä käy helpoiten hitsaamalla (sinullahan oli kone) mutterit ruuvien päihin, antamalla niiden jäähtyä ja sitten vaan kiertää pois. Tämän jälkeen alkaa pahin vaihe eli varttituuman UNC ruuvin metsästys.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 Selectamatic nostolaite...
Mjaah.
Sieltä voi nyt löytyä sitten kaikenlaista. Jos sinulle riittää nostolaite "vanhanaikainen" joka nostaa niin kauan kuin vetää vipua, pitää kun vivun löysää ja laskee kun vipua työntää toiseen suuntaan niin asenna siihen tavallinen suuntaventtiili. Siihen kuluu suuntaventtiililohko ja hiukan letkuja/putkia ja nippeleitä. Ei ole monimutkainen homma asentaa. Noihin tuottoihin riittää 3/8" venttiili ja putkitus.
Sieltä voi nyt löytyä sitten kaikenlaista. Jos sinulle riittää nostolaite "vanhanaikainen" joka nostaa niin kauan kuin vetää vipua, pitää kun vivun löysää ja laskee kun vipua työntää toiseen suuntaan niin asenna siihen tavallinen suuntaventtiili. Siihen kuluu suuntaventtiililohko ja hiukan letkuja/putkia ja nippeleitä. Ei ole monimutkainen homma asentaa. Noihin tuottoihin riittää 3/8" venttiili ja putkitus.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 880 Selectamatic nostolaite...
Mattkau antoi hyvät ohjeet.Noilla eteenpäin.
Kun nostolaite kerta pelittää niin alkuperäiskuntoon vain.Ei kulu paljoa rahaa.Työtä päivä.
Kun nostolaite kerta pelittää niin alkuperäiskuntoon vain.Ei kulu paljoa rahaa.Työtä päivä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 880 Selectamatic nostolaite...
Alkuperäisessä systeemissä on hakaneulajousi, jolle on haitat laitettu niin, että viimeinen tuuma nostokaaren perällä pitää painaa jouspainetta vasten. Jos alkuperäinen nostovipu on tallella niin sinä on todennäköisesti myös tuo jousi vielä olemassa, se pitää vaan asettaa oikeaan asemaansa vipukaaren sivulla.
Tuo, että nostolaite ei nosta TCU:lla kun vipu on takana, oireilee siitä, että nostoventtiili taitaa olla jumissa. Jos ohjausventtiili on tahmea niin se saattaapi lutviutua nitkuttamalla ja sen jälkeen nuo perustoiminnot nosta-pidä-laske onkin vivussa olemassa.
Avaa pikku luukku nostovivun takaa ja katso takaviistoon kotelon sisään. Venttiililohkon päällä näkyy kaksi tulppaa, joista vasemmapuolimmainen on pito/laskuventtiili ja oikeanpuolimmainen nostoventtiili. Nostoventtiilin takana näky ohjausventtilin yläpään tuplamutterit. Kun painat nostovivunihan taakse niiin mutterit pitää laskeutua ihan alas, lohkon pintaa vasten. Kun jousipaineen löysää, niin mutterit nousee runsaan millin ja kun vivun vetää noin kaaren puoliväliin niin mutterit nousee taas runsaan millin.
Jos mutterit ei laskeudu alas kun vipu on ihan takana, niitä voi koettaa auttaa laskeutumaan vaikka ruuvimensselin kärjellä painamalla. Jos vastassa tuntuu olevan kiinteä este niin nostovivun alapässä oleva nylock säätömutteri on väärässä säädössä. Säätöön pääsee käsiksi kun avaat laskeutumisnopeuden säätöpyörän takana olevan peltiluukun. Siitä voit kokeilla kiristämällä, tuleeko ohjausventtiiliin liikevaraa. On nimittäin niin, että traktorin aikaisemmassa elämässä kun nuo asennonsäätösysteemit on purkautuneet, on tehty sellainen temppu, että säätötangossa olevaa mutteria on löysätty että TCU -paine on saatu korkeammaksi ja nostoon sitä kautta lisää voimaa.
Oikein säädettynä se on joka tapauksessa kun ihan takana mutterit on alhaalla ja nostolaite nostaa, jousipaineen edessä muttrit on hieman irti lohkosta ja nostolaite pitää, kaaren puolenvälin paikkeilla tai hieman etupuolella mutterit on 2,5 mm ylhäällä ja nostolaite laskee.
Tuo, että nostolaite ei nosta TCU:lla kun vipu on takana, oireilee siitä, että nostoventtiili taitaa olla jumissa. Jos ohjausventtiili on tahmea niin se saattaapi lutviutua nitkuttamalla ja sen jälkeen nuo perustoiminnot nosta-pidä-laske onkin vivussa olemassa.
Avaa pikku luukku nostovivun takaa ja katso takaviistoon kotelon sisään. Venttiililohkon päällä näkyy kaksi tulppaa, joista vasemmapuolimmainen on pito/laskuventtiili ja oikeanpuolimmainen nostoventtiili. Nostoventtiilin takana näky ohjausventtilin yläpään tuplamutterit. Kun painat nostovivunihan taakse niiin mutterit pitää laskeutua ihan alas, lohkon pintaa vasten. Kun jousipaineen löysää, niin mutterit nousee runsaan millin ja kun vivun vetää noin kaaren puoliväliin niin mutterit nousee taas runsaan millin.
Jos mutterit ei laskeudu alas kun vipu on ihan takana, niitä voi koettaa auttaa laskeutumaan vaikka ruuvimensselin kärjellä painamalla. Jos vastassa tuntuu olevan kiinteä este niin nostovivun alapässä oleva nylock säätömutteri on väärässä säädössä. Säätöön pääsee käsiksi kun avaat laskeutumisnopeuden säätöpyörän takana olevan peltiluukun. Siitä voit kokeilla kiristämällä, tuleeko ohjausventtiiliin liikevaraa. On nimittäin niin, että traktorin aikaisemmassa elämässä kun nuo asennonsäätösysteemit on purkautuneet, on tehty sellainen temppu, että säätötangossa olevaa mutteria on löysätty että TCU -paine on saatu korkeammaksi ja nostoon sitä kautta lisää voimaa.
Oikein säädettynä se on joka tapauksessa kun ihan takana mutterit on alhaalla ja nostolaite nostaa, jousipaineen edessä muttrit on hieman irti lohkosta ja nostolaite pitää, kaaren puolenvälin paikkeilla tai hieman etupuolella mutterit on 2,5 mm ylhäällä ja nostolaite laskee.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 880 Selectamatic nostolaite...
Meillä ei muutes tapahdu tuossa 850 Taavissa MITÄÄN kun sitä rattipyörää pyörittää siitä nostolaitevivun vierestä.
On vissiin tossakin joku paikka antautunu kun nostaaa sen minkä vivusta ottaa ja myöskin laskee,tommonen se on meillä ollu aina eikä kukaan ole aukomaan lähteny,eli tässäkään ei varmaan se TCU toimi olleskaan,no eipä sille koskaan ole käyttöäkään ollu ja nykysin ei ollenkaan.
On vissiin tossakin joku paikka antautunu kun nostaaa sen minkä vivusta ottaa ja myöskin laskee,tommonen se on meillä ollu aina eikä kukaan ole aukomaan lähteny,eli tässäkään ei varmaan se TCU toimi olleskaan,no eipä sille koskaan ole käyttöäkään ollu ja nykysin ei ollenkaan.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 Selectamatic nostolaite...
Implematicissa TCU eli painonsiirto toimii siten, että nostovipu passataan tarkasti oikeaan asentoon, eli siten, että on sekä nosto, että laskuventtiili kiinni. Öljy menee silloin takaiskuventtiilin kautta sylinterilinjaan ja siitä haaroitettuun TCU ventiilliin. Kun sormipyörää kiertää sisääänpäon niin se kuristaa TCU venttiiliä ja nostosylinterissä paine kasvaa. Veikkaan, että tuossa Tessun 850:ssäkin venttiili toimii kun nostovivun oikea asento löytyy. Alunpitäen TCU asento oli merkitty peltiseen merkkivipuun siten, että sen voi kääntää oikeaan asentoon ja sen jälkeen nostovivun löytää samaan asentoon sormituntumalla. Päisteissä auraa kuitenkin joutuu nostamaan ja laskemaan, jolloin uuden vaon alussa TCU asento pitää löytyä helposti joka kerta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 880 Selectamatic nostolaite...
Voipihan se noinkin olla? että toimiskin joo eipä ole kukaan muutes kokeillukkaan ikinä meillä tuota,no nyt ei ole edes kynnettävääkään missään että ei sitten tarviikkaan,semmosta se on mutta hyvä tietää sentään tuokin edes jälkikäteen heh
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Ei pysty
Olisikos Vammalan seudulta ketään, joka tulisi tuota nostolaitemysteeriä kanssani ratkomaan. Olen koittanut tuota oikeaa romuna ollutta oikeaa kättäni nyt puoli vuotta parannella, eikä se vieläkään kestä kun kahvikupin painon...Pääsisi lumia lykkimään jos tuon kuntoon saisi...Ilmaiseksi ei tarvi tehdä
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Vs: 880 Selectamatic nostolaite...
Jos kuitenkin päätät investoida pari sataa suuntaventtiilin plus putkitukseen niin se on lyhin tie lumitöihin.
Istuimen oikealla puolella on kaksikyttyräinen kameli. Takakyttyrästä öljy tulee ja etukyttyrästä se menee aina kun moottori käy. Painelinjassa on ylipaineventtiili valmiina.
Kun kamelin päästää irti niin alla näkyy kolme putkenpäätä. Keskimmäisestä öljy tulee pumpulta, takimmaisesta se menee venttiilille ja etummaisesta pääsee takaisin vaihdelaatikkoon. Vasemmalla kädellä on joko kolmitieventtiili tai sitten liitoskappale, jonka kautta painelinja menee nostosylinterille. Kolmitieventtiilin lokasuojan puoleisessa päässä on proppu josta on suora yhteys nostosylinteriin. Jos kolmitieventtiiliä ei ole, niin liitoskappaleen oikeassa päässä olevasta propusta on tie nostosylinteriin avoin.
Näistä nippeleistä saa rakennettua kokonaisuuden. jossa nostolaite nostaa kun suuntaventtiiliä vetää, pitää kun suuntaventtiilin hellittää ja laskee kun venttiiliä painaa eteen. Ensin pitää ottaa kameli irti ja tulpata venttiilille menevä linja (takimmainen) vaikka sileäksi hiotulla kolikolla. Sitten pitää nostovivulle etsiä sellainen asento, jossa venttiilipesän päällä näkyvä ohjausventtiili on alhaalla. (avaa pieni salmiakin muotoinen luukku nostovivun takaa ja katso sisään takaviistoon. Siellä näkyy ohjausventtiilin karan yläpää. Jossakin vivun asennossa karan tuplamutterit ovat tanakasti venttiilin pintaa vasten. Lukitse vipu siihen asentoon pysyvästi) Silloin toimintaan jää alkuperäisen venttiilin shokkiventtiili sen varalta että jotain tosi painavaa tippuu varsille tai paine nousee pilviin kun samanaikaisesti nostaa ja peruuttaa nostolaitekauhaa hiekkakasaan. Sitten vaan letkut kiinni ja lumitöihin.
Jos suuntaventtiili on kaksitoiminen niin se pitää tietenkin putkittaa niin, että kun nostolaitetta laskee niin öljy menee myös painekanavasta paluulinjaan. Tulevaisuuteen varautuva rakentelija hankkii monikaraisen venttiilipöydän ja käyttää yhden karan nostolaitteen hallintaan ja loput muihin kaksitoimisylinterien tarpeisiin, esim. juontokouralle.
Istuimen oikealla puolella on kaksikyttyräinen kameli. Takakyttyrästä öljy tulee ja etukyttyrästä se menee aina kun moottori käy. Painelinjassa on ylipaineventtiili valmiina.
Kun kamelin päästää irti niin alla näkyy kolme putkenpäätä. Keskimmäisestä öljy tulee pumpulta, takimmaisesta se menee venttiilille ja etummaisesta pääsee takaisin vaihdelaatikkoon. Vasemmalla kädellä on joko kolmitieventtiili tai sitten liitoskappale, jonka kautta painelinja menee nostosylinterille. Kolmitieventtiilin lokasuojan puoleisessa päässä on proppu josta on suora yhteys nostosylinteriin. Jos kolmitieventtiiliä ei ole, niin liitoskappaleen oikeassa päässä olevasta propusta on tie nostosylinteriin avoin.
Näistä nippeleistä saa rakennettua kokonaisuuden. jossa nostolaite nostaa kun suuntaventtiiliä vetää, pitää kun suuntaventtiilin hellittää ja laskee kun venttiiliä painaa eteen. Ensin pitää ottaa kameli irti ja tulpata venttiilille menevä linja (takimmainen) vaikka sileäksi hiotulla kolikolla. Sitten pitää nostovivulle etsiä sellainen asento, jossa venttiilipesän päällä näkyvä ohjausventtiili on alhaalla. (avaa pieni salmiakin muotoinen luukku nostovivun takaa ja katso sisään takaviistoon. Siellä näkyy ohjausventtiilin karan yläpää. Jossakin vivun asennossa karan tuplamutterit ovat tanakasti venttiilin pintaa vasten. Lukitse vipu siihen asentoon pysyvästi) Silloin toimintaan jää alkuperäisen venttiilin shokkiventtiili sen varalta että jotain tosi painavaa tippuu varsille tai paine nousee pilviin kun samanaikaisesti nostaa ja peruuttaa nostolaitekauhaa hiekkakasaan. Sitten vaan letkut kiinni ja lumitöihin.
Jos suuntaventtiili on kaksitoiminen niin se pitää tietenkin putkittaa niin, että kun nostolaitetta laskee niin öljy menee myös painekanavasta paluulinjaan. Tulevaisuuteen varautuva rakentelija hankkii monikaraisen venttiilipöydän ja käyttää yhden karan nostolaitteen hallintaan ja loput muihin kaksitoimisylinterien tarpeisiin, esim. juontokouralle.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 880 Selectamatic nostolaite...
Tuotahan ei ilmeisesti saa toimimaan mitenkään, niin että TCU ei ole päällä, ilman noita kuvissa olevia osia. Minkäänlaista kikkaa ei ole valehdella nostolaitteelle, että se oikean perskannikan vieressä oleva kolmiasentovipu olisikin keskiasennosa...
Erkin ehdotus on kyllä houkutteleva tarpeeseen nähden, mutta toisella (terveellä) olkapällä istuva kiltimmän näköinen kaveri on sitä mieltä, että kyllähän tuo kuitenkin, vaikka käyttö ei sitä missään nimessä vaadikaan, tulisi sellainen olla, kun sen kuuluukin...tuo häijymmän näköinen tuossa huutaa korvaan jostain käytännöllisyydestä...ei tuota muutenkaan entisöimässä olla. Sltä se näyttää, kun 45-vuotiaan kuuluukin ja tulee näyttämään. Kunhan toimii ja suostuu pikku hommiin muutaman kerran vuodessa.
Olisi jo korjattu, jos vaan pystyisin...harmittaa...
Suunnitelmissa on keväällä tehdä enemmänkin remppaa koko laitteeseen, pitkään historiaan kun näyttää kuuluvan enemmänkin ilmeisesti väliaikaisiksi tarkoitettuja "patentteja". Ei mitään ongelmallista, mutta niitä tavallisia virityksiä. Kunhan tuo paloiksi mennyt olkapää nyt on ensin luutunut kunnolla ja edes jotenkuten toimiva, yhdellä kädellä kun ei paljoa rakennella. Ei sillä tosin Taavettiakaan ajella, mutta ilokseni olen huomannut, että kun Kantri-Helena (traktori) tuli tontille ja heräsi henkiin, alkoi poikapuolista nuorisoa lumityöt kiinnostamaan, puuhommissakin olivat, noh ainakin toinen käsi, toisessa oli kännykkä. Remonttimiehiksi niistä ikävä kyllä ei ole, ei työkalut kestä, vaikka Taavetti sen kestäisikin, sitäpaitsi rempatessa tulee näpit rasvaisiksi ja sitten sitä rasvaa on kuulemma sen kännykän näytöllä, koska sitähän on jokatapauksessa näplättävä koko ajan...
Erkin ehdotus on kyllä houkutteleva tarpeeseen nähden, mutta toisella (terveellä) olkapällä istuva kiltimmän näköinen kaveri on sitä mieltä, että kyllähän tuo kuitenkin, vaikka käyttö ei sitä missään nimessä vaadikaan, tulisi sellainen olla, kun sen kuuluukin...tuo häijymmän näköinen tuossa huutaa korvaan jostain käytännöllisyydestä...ei tuota muutenkaan entisöimässä olla. Sltä se näyttää, kun 45-vuotiaan kuuluukin ja tulee näyttämään. Kunhan toimii ja suostuu pikku hommiin muutaman kerran vuodessa.
Olisi jo korjattu, jos vaan pystyisin...harmittaa...
Suunnitelmissa on keväällä tehdä enemmänkin remppaa koko laitteeseen, pitkään historiaan kun näyttää kuuluvan enemmänkin ilmeisesti väliaikaisiksi tarkoitettuja "patentteja". Ei mitään ongelmallista, mutta niitä tavallisia virityksiä. Kunhan tuo paloiksi mennyt olkapää nyt on ensin luutunut kunnolla ja edes jotenkuten toimiva, yhdellä kädellä kun ei paljoa rakennella. Ei sillä tosin Taavettiakaan ajella, mutta ilokseni olen huomannut, että kun Kantri-Helena (traktori) tuli tontille ja heräsi henkiin, alkoi poikapuolista nuorisoa lumityöt kiinnostamaan, puuhommissakin olivat, noh ainakin toinen käsi, toisessa oli kännykkä. Remonttimiehiksi niistä ikävä kyllä ei ole, ei työkalut kestä, vaikka Taavetti sen kestäisikin, sitäpaitsi rempatessa tulee näpit rasvaisiksi ja sitten sitä rasvaa on kuulemma sen kännykän näytöllä, koska sitähän on jokatapauksessa näplättävä koko ajan...
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Vs: 880 Selectamatic nostolaite...
Jos siinä on TCU oikein päällä, niin nostolaite pelittää ihan hyvin lumitöissä: Vipu ihan taakse: nostaa, vipu tuuman eteen ihan taka-asennosta: pitää ja vipu kaaren puoliväliin: laskee.
Asennonsäätöä ei saa pelaamaan ennekuin nokkalevy on akselin päässä kiinni ja oikein sädetty. Myös seuraajarullasysteemi pitää olla paikoillaan.
Kaiken nosto- lasku ja pitohomman hoitaa sama venttiili, valitsimella vain valitaan että käytetäänkö suoraa vipuohjausta (TCU), asennontunnistinta (asennonsäätö) vai työntövarren korvakkeen kautta tulevaa vaijeritunnistusta (vetovastusssäätö).
Asennonsäätöä ei saa pelaamaan ennekuin nokkalevy on akselin päässä kiinni ja oikein sädetty. Myös seuraajarullasysteemi pitää olla paikoillaan.
Kaiken nosto- lasku ja pitohomman hoitaa sama venttiili, valitsimella vain valitaan että käytetäänkö suoraa vipuohjausta (TCU), asennontunnistinta (asennonsäätö) vai työntövarren korvakkeen kautta tulevaa vaijeritunnistusta (vetovastusssäätö).
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Päivitetäänpäs tämäkin...
...topiccihan on jo kolme (!) vuotta vanha. Hyvin on saanut ajan kulumaan muissa hommissa ja onpa tuo Kantri-Helenakin nyt taas tuotuna kotiin. Keittelyvaivaa, josta on oma ketjunsa en ole saanut aikaiseksi, siihen perehdyn kun pikkupakkaset hellittää. On näet tuo taivastalli työtilana.
Mitään en ole nostolaitteille tehnyt, kai siellä vaan on jotain jumia ollut ja nyt, kun on tänä kesänä hiukan enemmän koko konetta käytetty on paikat notkistuneet ja homma pelittää. Esimmäiset lumityöt tein tänään ja ikivaha, raskas perälevy nousee ja laskee iloisesti.
Että sellasta tänne
Mitään en ole nostolaitteille tehnyt, kai siellä vaan on jotain jumia ollut ja nyt, kun on tänä kesänä hiukan enemmän koko konetta käytetty on paikat notkistuneet ja homma pelittää. Esimmäiset lumityöt tein tänään ja ikivaha, raskas perälevy nousee ja laskee iloisesti.
Että sellasta tänne
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Vs: 880 Selectamatic nostolaite...
Sulla sitte sama kun mulla ei oo Taavin nostolaitteisiin koskettu koskaan vaikka ei ylhäällä pitoa aina olekkaan jollei kahvasta vedä painetta päälle,ajoa on vaan kesällä niin ei viitti alkaa ruveta rassaamaan kun taitaa tulla vaan lisää yllätyksiä ja ongelmia...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» DB-990 Selectamatic Nostolaite.
» 990 Selectamatic nostolaite
» 990 Selectamatic Nostolaite
» 880 selectamatic nostolaite
» 996 Selectamatic 1973 nostolaite
» 990 Selectamatic nostolaite
» 990 Selectamatic Nostolaite
» 880 selectamatic nostolaite
» 996 Selectamatic 1973 nostolaite
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa