990 selecta nostolaiteongelma
2 posters
Sivu 1 / 1
990 selecta nostolaiteongelma
Terve vaan.
Tuli hommattua -69 990 selectamaticci.
Hienoon laitteeseen tutustellessa on ilmenny nostolaitteessa sellanen ongelma, että asennonsäätöasennolla nostolaite ei laske alas asti(jää siis ainaki 20 senttiä ylemmäs kun muissa asennoissa).
Muilla asennoilla kyllä nousee ja laskee mielestäni normaalisti.
Mahtaneeko tuohon auttaa joku säätö, vai mistä tuota lähtis tutkimaan?
Jos tuohon löytys apuja, niin olisin kiitollinen.
Tuli hommattua -69 990 selectamaticci.
Hienoon laitteeseen tutustellessa on ilmenny nostolaitteessa sellanen ongelma, että asennonsäätöasennolla nostolaite ei laske alas asti(jää siis ainaki 20 senttiä ylemmäs kun muissa asennoissa).
Muilla asennoilla kyllä nousee ja laskee mielestäni normaalisti.
Mahtaneeko tuohon auttaa joku säätö, vai mistä tuota lähtis tutkimaan?
Jos tuohon löytys apuja, niin olisin kiitollinen.
Tuavi- David Brown : selectamatic 990 -69
Viestien lukumäärä : 21
Vs: 990 selecta nostolaiteongelma
Asennonsäätö- asennossa varsien korkeutta haistelee nostoakselin oikeassa päässä oleva nokkalevy. Se on parilla pienellä ruuvilla kiinni akselin päässä ja siinä on pitkulaiset reijät, josta levyn asentoa voi säätää. Toinen säätö on nostovivun alapäässä oleva säätömutteri.
Säätö menee suunnilleen näin: Nostovivun alapäässä oleva mutteri on aika hyvin kohdallaan kun TCU -asennossa nostolaite alkaa nostaa kun vipua painaa jousipainetta vasten taaksepäin sentin verran ja nostolaite pitää kun jousipaineen hellittää. Mutterin saa näkyviin kun avaa peltiluukun jossa törröttää laskeutumisnopeuden säätöpyörä. Nostoakselilla oleva nokkalevy säädetään siten, että muttereita löysätään niin, että vasaralla ja pistepuikolla koputtelemalla nokkalevyn saa kääntymään kiinnityksessään. Siinä tapaa olla pieni pyöreä kolo selässä sitä varten. Nokkalevy on jokseenkin oiken säädettynä kun nostovipu asennonsäätöasennossa ja takana ollessa nostolaite nousee sen verran, että se jää ihan ylimmästä asennosta viitisen senttiä vajaaksi ja joka tapauksessa niin, että vetokoukun nostotangot jää kunnolla löysälle kun koukku on ylös lukittuna. Sillä säädöllä varret ei laskeudu ihan alimpaan asentoon. TCU:lla ja vetovastusssäädöllä ne laskeutuu muutaman sentin alemmaksi. Jostakin syystä se on noin tehty heti uudesta saakka.
Jos et saa noin sitä toimimaan, niin tarkista että traktorissa on nokkalevy asennetuna oiken päin. Niitäkin on nähty, että levy on asennettu väärin päin kun se on ollut irrallaan.
Säätö menee suunnilleen näin: Nostovivun alapäässä oleva mutteri on aika hyvin kohdallaan kun TCU -asennossa nostolaite alkaa nostaa kun vipua painaa jousipainetta vasten taaksepäin sentin verran ja nostolaite pitää kun jousipaineen hellittää. Mutterin saa näkyviin kun avaa peltiluukun jossa törröttää laskeutumisnopeuden säätöpyörä. Nostoakselilla oleva nokkalevy säädetään siten, että muttereita löysätään niin, että vasaralla ja pistepuikolla koputtelemalla nokkalevyn saa kääntymään kiinnityksessään. Siinä tapaa olla pieni pyöreä kolo selässä sitä varten. Nokkalevy on jokseenkin oiken säädettynä kun nostovipu asennonsäätöasennossa ja takana ollessa nostolaite nousee sen verran, että se jää ihan ylimmästä asennosta viitisen senttiä vajaaksi ja joka tapauksessa niin, että vetokoukun nostotangot jää kunnolla löysälle kun koukku on ylös lukittuna. Sillä säädöllä varret ei laskeudu ihan alimpaan asentoon. TCU:lla ja vetovastusssäädöllä ne laskeutuu muutaman sentin alemmaksi. Jostakin syystä se on noin tehty heti uudesta saakka.
Jos et saa noin sitä toimimaan, niin tarkista että traktorissa on nokkalevy asennetuna oiken päin. Niitäkin on nähty, että levy on asennettu väärin päin kun se on ollut irrallaan.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ti Kesä 11 2013, 07:12, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: 990 selecta nostolaiteongelma
No niin, tässä yllättävien kiireiden jälkeen pääsin viimein taavettia hetkellisesti tutkimaan.
Aikani nokkalevy säädettyäni totesin, että ei
nostolaitetta millään saa laskemaan niin alas, kun ois tarve. Semmonenki huomio tuli, että mitä sitä ala-asentoa sai säädettyä alemmas, niin sen alemmas laski myös ylin asento.
Otin sitte nokkalevyn pois, niin selvisi syykin. Sepä olikin kulunu sen verran, että ei ihme, jos ei tomi kunnolla.
Taidan seuraavaksi koittaa, jos siitä sais tehtyä oikean muotoisen.
Aikani nokkalevy säädettyäni totesin, että ei
nostolaitetta millään saa laskemaan niin alas, kun ois tarve. Semmonenki huomio tuli, että mitä sitä ala-asentoa sai säädettyä alemmas, niin sen alemmas laski myös ylin asento.
Otin sitte nokkalevyn pois, niin selvisi syykin. Sepä olikin kulunu sen verran, että ei ihme, jos ei tomi kunnolla.
Taidan seuraavaksi koittaa, jos siitä sais tehtyä oikean muotoisen.
Tuavi- David Brown : selectamatic 990 -69
Viestien lukumäärä : 21
Vs: 990 selecta nostolaiteongelma
Ei taija korjaantua vaikka minkalaiseksi hitsoat levyn,venttiilipesän alla on käyttövipastimen vastalevy shimmeillä säädetty karaventtiilille,ota sieltä shimmejä pois niin tulee oikea liikerata,tahvettiisi on joskus mahettu vaihtoa eri konneen venttiilipesä jostai syystä
Vierailija- Vierailija
Vs: 990 selecta nostolaiteongelma
Kyllä sen varmaan saa toimimaan täydellä alueella myös nokkalevyä täyttämällä. Jos nokan asentaa sellaiseen asentoon, että varret on ylhäällä oikealla korkeudella kun vipu on takana niin sitten kun työntää vivun eteen ja antaa varsien laskeutua niin ala-asennossa voi kokeilla miten paljon seuraajapyörän kohtaan tarvii lisätä ainetta että varret laskeutuu ihan alas. Seuraajapyörää voi kammeta sen verran että väliin saa vaikkapa välysmitan kärjen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: 990 selecta nostolaiteongelma
Jep, kiitokset vastauksista. Täällä niitä näkyy tulevan kun sen lääkeliikkeen hyllyltä.
Luulis tosiaan onnistuvan tuo täyttö tuohon tyyliin.
Raportoin lisää jahka pääsen taas koneen kimppuun.
Luulis tosiaan onnistuvan tuo täyttö tuohon tyyliin.
Raportoin lisää jahka pääsen taas koneen kimppuun.
Viimeinen muokkaaja, Tuavi pvm Ti Kesä 11 2013, 23:31, muokattu 1 kertaa
Tuavi- David Brown : selectamatic 990 -69
Viestien lukumäärä : 21
Vs: 990 selecta nostolaiteongelma
Joo, eli homma onnistu vähän liianki helpolla .
Erkin kertomalla tavalla ensin mittailin paljonko noin pitäs saada lisää, sitten hitsasin täytettä jonka jälkeen hiomalla koitin saada sopivan muodon aikaseks. Ja kas tuurilla osu ensi yrittämällä niin hyvin, että saa olla. Liikerata on nyt joka moodilla sama, eli menee myös asennonsäädöllä alas asti, sekä ihan ylös kun vetää vivun täysin taakse. Nokan muoto ei silti sattunu ihan täydelliseksi, kun alhaalta lähtee nostamaan niin nostovarret nousee suhteessa säätövivun liikkeeseen ehkä vähän enempi kun esim puolivälin paikkeilla.
Mitä tuossa takakauhalla äsken muutamia kiviä siirtelin, niin ei oikeestaan eroa käytössä huomannu.
Mutta oleellisin parannus tuli käyttömukavuuteen, meinas hymyä puskee väkisellä taavetilla ajellessa.
Nyt kun pääsi tää kyselyikä heräämän, niin juolahti mieleen toinen kyssäri nostolaitteeseen liittyen.
Kun todennäkösesti jossain vaiheessa tarvii hydrauliikan ulosottoa ja tuossa sitä ei ole. Siinä on säätövivun vieressä kansi, missä on kaksi tulppaa joista etummainen vissiin on paluu ja taempi paine? Mulla sattuu olemaan ykskaranen kaksitoiminen venttiili, joka pitäs saada toimimaan riippumatta nostolaitteen asennosta. Mitä temppuja se vaatii, kun jos oon oikein ymmärtäny niin siitä painelähöstä ei saa täyttä painetta ennen kun nostolaitevipu on täysin takana ja nostovarret ylhäällä?
Vehkeessä ei ole kolmitieventtiiliä.
Erkin kertomalla tavalla ensin mittailin paljonko noin pitäs saada lisää, sitten hitsasin täytettä jonka jälkeen hiomalla koitin saada sopivan muodon aikaseks. Ja kas tuurilla osu ensi yrittämällä niin hyvin, että saa olla. Liikerata on nyt joka moodilla sama, eli menee myös asennonsäädöllä alas asti, sekä ihan ylös kun vetää vivun täysin taakse. Nokan muoto ei silti sattunu ihan täydelliseksi, kun alhaalta lähtee nostamaan niin nostovarret nousee suhteessa säätövivun liikkeeseen ehkä vähän enempi kun esim puolivälin paikkeilla.
Mitä tuossa takakauhalla äsken muutamia kiviä siirtelin, niin ei oikeestaan eroa käytössä huomannu.
Mutta oleellisin parannus tuli käyttömukavuuteen, meinas hymyä puskee väkisellä taavetilla ajellessa.
Nyt kun pääsi tää kyselyikä heräämän, niin juolahti mieleen toinen kyssäri nostolaitteeseen liittyen.
Kun todennäkösesti jossain vaiheessa tarvii hydrauliikan ulosottoa ja tuossa sitä ei ole. Siinä on säätövivun vieressä kansi, missä on kaksi tulppaa joista etummainen vissiin on paluu ja taempi paine? Mulla sattuu olemaan ykskaranen kaksitoiminen venttiili, joka pitäs saada toimimaan riippumatta nostolaitteen asennosta. Mitä temppuja se vaatii, kun jos oon oikein ymmärtäny niin siitä painelähöstä ei saa täyttä painetta ennen kun nostolaitevipu on täysin takana ja nostovarret ylhäällä?
Vehkeessä ei ole kolmitieventtiiliä.
Tuavi- David Brown : selectamatic 990 -69
Viestien lukumäärä : 21
Vs: 990 selecta nostolaiteongelma
Hieno homma että onnistui kertaheitolla.
Tehtaan alkuperäinen kaksitoimiventtiili tulee juuri tuon maintsemasi liitoskappaleen tilalle ja se toimii ns. sarjakytkentäperiaatteella.
Toisin sanoen, kun kaksitoimiventtiilin karaa liikutetaan niin se sulkee samalla kanavan traktorin nostoventtiilille. Venttiilissä pitää siis olla sarjakytkentänippa. Tiedän että noita on sepitetty niinkin, että kaksikyttyräisen kamelin takimmainen napa on katkaistu alempaa että on saatu molemmat kanavat näkyviin ja niihin sitten tehty kierteet ja tavallinen suuntaventtiili on kytketty takimmaisen ja keskimmäisen navan väliin, siis paluu ja painelinja. Se toimii niinkin, mutta ongelmaksi voi tulla se, että suuntaventtiilin paluupuoli on tavallisesti suunniteltu paineettomaksi ja edellä mainitulla tavalla kytkettynä se paineistuu kun nostolaitetta käytetään. Ainakin pitää välttää sellaista käyttöä että nostaa samanaikaisesti ulkopuolisella sylinterillä ja nostolaitteella. Linjahan on painellinen vain kun nostolaite nostaa. Pitoasennossa siellä ei ole painetta.
Jos tarvitsee käytellä vain kippikärryä ja muita yksitoimisia sylintereitä niin kolmitieventtiin asennus on yksinkertaisin toimenpide. Niitä saa sopuhinnalla kaikilta purkaamoilta.
Tehtaan alkuperäinen kaksitoimiventtiili tulee juuri tuon maintsemasi liitoskappaleen tilalle ja se toimii ns. sarjakytkentäperiaatteella.
Toisin sanoen, kun kaksitoimiventtiilin karaa liikutetaan niin se sulkee samalla kanavan traktorin nostoventtiilille. Venttiilissä pitää siis olla sarjakytkentänippa. Tiedän että noita on sepitetty niinkin, että kaksikyttyräisen kamelin takimmainen napa on katkaistu alempaa että on saatu molemmat kanavat näkyviin ja niihin sitten tehty kierteet ja tavallinen suuntaventtiili on kytketty takimmaisen ja keskimmäisen navan väliin, siis paluu ja painelinja. Se toimii niinkin, mutta ongelmaksi voi tulla se, että suuntaventtiilin paluupuoli on tavallisesti suunniteltu paineettomaksi ja edellä mainitulla tavalla kytkettynä se paineistuu kun nostolaitetta käytetään. Ainakin pitää välttää sellaista käyttöä että nostaa samanaikaisesti ulkopuolisella sylinterillä ja nostolaitteella. Linjahan on painellinen vain kun nostolaite nostaa. Pitoasennossa siellä ei ole painetta.
Jos tarvitsee käytellä vain kippikärryä ja muita yksitoimisia sylintereitä niin kolmitieventtiin asennus on yksinkertaisin toimenpide. Niitä saa sopuhinnalla kaikilta purkaamoilta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Similar topics
» DB850 vm-61 nostolaiteongelma
» Hydrauliikkamysteeri selecta
» 880 selecta ajoitus
» 880 selecta
» DB 990 selecta -66
» Hydrauliikkamysteeri selecta
» 880 selecta ajoitus
» 880 selecta
» DB 990 selecta -66
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa