990 vm 76
+3
erkki
mattkau
jussiyy
7 posters
Sivu 1 / 1
990 vm 76
elikkäs ostamassa tollasta 990 taavettia vuosimallia 76.taaviohjaamolla! onko kyseisessälaitteessa synkrodoidut vaihteet????
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 vm 76
Konedatan mukaan siinä pitäisi kahdestatoista lovesta olla kahdeksan synkronoitua.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 vm 76
Juu, synkro tuli peruskaavan 2. ja 3. vaihteisiin noin vuonna 1972. Ykkösessä ja pakissa ei ole synkronointia, ei myöskään kertojassa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 vm 76
erkki kirjoitti:Juu, synkro tuli peruskaavan 2. ja 3. vaihteisiin noin vuonna 1972. Ykkösessä ja pakissa ei ole synkronointia, ei myöskään kertojassa.
Näin mäkin sen ajattelin, ei ole 8 : saa synkrottua.... kunnei kertojissa(kaan) ole
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 vm 76
Jos neljällä nopeusalueella on kullakin 2 synkronoitua vaihdetta niin eikös se tee yhteensä 8.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 990 vm 76
okei no hyvä homma saa vaihdella vauhdis! entäs kertoja onko muutakun kaks nopeus aluetta?hidas ja nopee!? eiks nois ollu vaikka kuinka monta"kertojaa" ainaki vanhemmis
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 vm 76
outsider kirjoitti:Jos neljällä nopeusalueella on kullakin 2 synkronoitua vaihdetta niin eikös se tee yhteensä 8.
Onha se kyllä noinkin, jos asian sieltäpäin ajattelee, mut perusvaihteistossa, jota esim tieajossa yleensä pelkästään hämmennellään, (paitsi ehkä sitten sellaisilla maksimikuormilla) on vain se 2....
Nuo 4 nopeusaluetta kun ovat ilman synkroja...... et 8 : saa vaihdetta pysty peräjälkeen hämmentämään synkronoituna, niin siksi sanoisin ettei siinä ole kuin se 2 synkronoitua,
jotka on käytettävissä kaikilla 4:jällä synkronoimattomalla nopeusalueella..... Saatte olla asiasta vapaasti erimieltä, mutta noin minä tuon asian näen......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 vm 76
Eipä tuosta mitään kiistakysymystä tarvi kehitellä.Juuri kuten Jusape sanoi jokainen voi ajatella asian miten haluaa.
12+4 vaihdetta noissa taaveteissa kuitenkin ,kaikilla neljällä eteenpäin vievällä alueella on synkronoituja 2, ei pelkästään isoimman alueen 2 nopeinta.
Sikäli hyvin ajateltu että jos tarvii alueen ykkösellä lähteä niin ylöspäin on vaihteet synkronoituja .
12+4 vaihdetta noissa taaveteissa kuitenkin ,kaikilla neljällä eteenpäin vievällä alueella on synkronoituja 2, ei pelkästään isoimman alueen 2 nopeinta.
Sikäli hyvin ajateltu että jos tarvii alueen ykkösellä lähteä niin ylöspäin on vaihteet synkronoituja .
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 990 vm 76
Joo, en mäkään tästä sen isompaa numeroa tee, mut käytännössähän se on noin.....
Aluetta kun vaihtaa, pitää mennä synkrottomien pykälien (kertojien) kautta, niin ei siin ole kuin 2 synkrottua käytännössä......
Aluetta kun vaihtaa, pitää mennä synkrottomien pykälien (kertojien) kautta, niin ei siin ole kuin 2 synkrottua käytännössä......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 vm 76
Jusapella on oikea käsitys asiasta,taavetin loota on vain osasynkronoitu ja vaatii koneen pysäyttämisen alueen vaihon ajaksi,alueita ei saa rutuuttaa vauhissa jos haluaa että vaihteisto kestäisi,eli 2 vaihetta siinä menee ilman rutinoita,vaihteet 2 ja 3,tietenki laskennallisesti saadaan lukemat näyttämään erilaisellekki,mutta käytäntö on jusapen selostuksen mukainen,sama juttu koskee aivan viimesiäkki taavipohjaisia keissejä,tuskin kukaan noilla ajaneilla tuota kiistää,käytännössähän asia on juuri noin:D
Vierailija- Vierailija
Vs: 990 vm 76
nyt on 990 ostettu:D muutakun öljyjä vaihtamaan.mitä öljyä olis hyvä perään/vaihteistoon kaataa?? ihan 10/30 yleistavaraako vai jotai spesiaali kamaa?
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 vm 76
10W-30 universal GL-4 on ihan ok vaihteistoon ja myös alennuspyörästöihin.
Moottoriinkin käy sama ,mutta ehkä pelkkä moottoriöljy kuitenkin parempi.
Moottoriinkin käy sama ,mutta ehkä pelkkä moottoriöljy kuitenkin parempi.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 990 vm 76
Onnea uushankinnalle. Sait hyvän traktorin jos ei sille ole tehty mitään kamalaa edellisessä elämässä. Niksejä: Jos vaihteet tuntuu turhan napakoilta käytellä niin monet on hitsanneet pääkeppiin kymmenen senttiä jatkoa jotta käyttö kevenee. Alkuperäinen satula paranee jos sen etukiinnikkeen pultteja löysää hiukan ja laittaa prikkoja istuimen ja alustan väliin että satula kallistuu hiukan enemmän takakenoon.
Raskaissa hommissa voit tarvita keulalle 100...150 kg lisäpuntteja. Moottori on kierrosherkkä peli joka kiskoo sitä paremmin mitä kovemmin sitä käskee. Kovaa pitoa sitten vaan.
Raskaissa hommissa voit tarvita keulalle 100...150 kg lisäpuntteja. Moottori on kierrosherkkä peli joka kiskoo sitä paremmin mitä kovemmin sitä käskee. Kovaa pitoa sitten vaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 vm 76
kiitokset vaan! tämä yksilö ollu todella hyvissä käsissä.ohjaamon tarratkin paikallaan ja luettavissa..samaten tuntimittari pyörii ja muutkin mittarit pelittää niikun pitääkin! mutta pieni kysymys vielä tosta nostolaitteesta.misäs asennos ns,valitsin vipu pitää olla että lasku ja nosto pelaa normaalisti?pitääkö olla tossa ulkopuolinen kohdassa?
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 vm 76
Kun valitsinta käännetään niin nostoviupu pitää olla ihan taakse jousipainetta vasten painettuna. Asennonsäätö, eli se tavallisin käyttöasento on keskellä. Tyhjät varret laskeutuu hitaasti, se on lajityypillistä, mutta esim. korkeusssäätö on yksi tarkimmista mitä markkinoilta löytyy edelleenkään. Esim. trukkihaarukan käyttö sujuu helposti kun nostolaite tottelee pientä vivun liikautusta.
Vasemmalla on kyntöasento, eli vetovastussäätö ja oikealla ulkopuoliset sylinterit ja painononsiirto eli TCU. Vetovastusssäädöllä nostoventtiili tunnustelee työntövarren korvakkeen liikkeitä ja päästää auran sitä syvemmälle mitä kauemmaksi eteen nostovivun työntää.
Oikealla on perinteinen kippaus/etukuormain -hallinta. Kun vivun painaa taakse jousipainetta vasten niin systeemi nostaa, kun jousipaineen hellittää niin syteemi pitää ja siitä eteenpäin työntäen tapahtuu lasku sitä nopeammin mitä kauemmas eteen vivun työntää. Noin kolmannes vivun liikkeen etupäästä on kuitenkin ns. painonsiirtoaluetta eli nostolaitteeseen alkaa tulla painetta sitä enemmän mitä kauemmas eteen vivun työntää. Nostolaite ei silloin kuitenkaan jämähdä ylös vaan myötäilee maastoa, mutta parhaimmillaan nostaa ehkä noin 400 kg ilmaan.
Tuota TCU :ta voi käyttää esim. metsäkärryn aisakettingin kiristämiseen tai vaikkapa lumilingon kanssa että saa lisää painoa takapyörille.
Vasemmalla on kyntöasento, eli vetovastussäätö ja oikealla ulkopuoliset sylinterit ja painononsiirto eli TCU. Vetovastusssäädöllä nostoventtiili tunnustelee työntövarren korvakkeen liikkeitä ja päästää auran sitä syvemmälle mitä kauemmaksi eteen nostovivun työntää.
Oikealla on perinteinen kippaus/etukuormain -hallinta. Kun vivun painaa taakse jousipainetta vasten niin systeemi nostaa, kun jousipaineen hellittää niin syteemi pitää ja siitä eteenpäin työntäen tapahtuu lasku sitä nopeammin mitä kauemmas eteen vivun työntää. Noin kolmannes vivun liikkeen etupäästä on kuitenkin ns. painonsiirtoaluetta eli nostolaitteeseen alkaa tulla painetta sitä enemmän mitä kauemmas eteen vivun työntää. Nostolaite ei silloin kuitenkaan jämähdä ylös vaan myötäilee maastoa, mutta parhaimmillaan nostaa ehkä noin 400 kg ilmaan.
Tuota TCU :ta voi käyttää esim. metsäkärryn aisakettingin kiristämiseen tai vaikkapa lumilingon kanssa että saa lisää painoa takapyörille.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 vm 76
valasi kummasti..tuolla kolmitie venttiiliin asennolla ei taida nostopuoleen olla vaikutusta?olisko siinä 4 lovee?! taitavat vaikuttaa kippaus ym toimintoihin?
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 vm 76
Kolmitieventtiilillä on neljä asentoa.Uloimpaa alkaen 1,2,1/L jaL.
Nostolaite pelaa vain L tai 1/L asennossa. Kippiletkulle sitten paine 2 asennossa.
Muistaakseni näin ainakin taavihytillisissä ja vanhemmissa.
Nostolaite pelaa vain L tai 1/L asennossa. Kippiletkulle sitten paine 2 asennossa.
Muistaakseni näin ainakin taavihytillisissä ja vanhemmissa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 990 vm 76
mitäs kummaa?? ulosotto lähtee komeesti pyöriin molemmilla nopeuksilla! no laitoin sirkkelin perään,eipä enää lähtenykkään.rasahteli vastaan ku koitin molempiakin nopeuksia...ei ymmärrä!!? no sirkkeli pois nii kas kummaa ihan kivuttomasti taas lähti pyöriin!onko työtövarressa jokin tunnustelu sydeemi vai mikä ton tekee?!
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 vm 76
Painoitko varmasti kytkimen pohjaan asti joka kerta ennen voimanoton valitsimen siirtämistä?
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: 990 vm 76
Siellä voi olla voimanoton kytkimen levy takertunut kiinni. Laita sirkkeli kiinni ja sammuta moottori. Sitten ulosoton vaihde päälle ja kytkin pohjassa starttaus. Näin saattaa levy irtaantua asetelman pinnasta ja sen jälkeen toimia täysin moitteetta. Joskus takertuminen saattaa olla tosi tiukka. Aiheesta läytyy keskusteluja tällä foorumilla.
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Vs: 990 vm 76
johan alako toimiin!! survoin kytkimen niin alas kun meni.oli muuten perkuleen kankee se loppu painallus!käytön puutetta?Ei oo varmaa aikoohin käytetty täysin pohjassa?!painelin useempaan kertaan ni alako elpymään ja ulosotto kivuitta Päälle!eli huomenna sirkkeli soi ja halot klapeiksi..
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 vm 76
Sehän on tuo kaksoiskykimen rakenne vähän sellainen,että kun on käyttämättä niin tahtoo ulosoton puoli takertua.Tai sitten irroittaa huonosti kun painelevy liikkuu huonosti hampaillaan.Pari-kytkin on sitten ihan eri juttu.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa