Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

990 vm 76

+3
erkki
mattkau
jussiyy
7 posters

Siirry alas

990 vm 76 Empty 990 vm 76

Viesti  jussiyy Ke Kesä 26 2013, 21:18

elikkäs ostamassa tollasta 990 taavettia vuosimallia 76.taaviohjaamolla! onko kyseisessälaitteessa synkrodoidut vaihteet???? Shocked

jussiyy

Viestien lukumäärä : 121

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  mattkau Ke Kesä 26 2013, 22:37

Konedatan mukaan siinä pitäisi kahdestatoista lovesta olla kahdeksan synkronoitua.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  erkki To Kesä 27 2013, 07:58

Juu, synkro tuli peruskaavan 2. ja 3. vaihteisiin noin vuonna 1972. Ykkösessä ja pakissa ei ole synkronointia, ei myöskään kertojassa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  jusape To Kesä 27 2013, 12:53

erkki kirjoitti:Juu, synkro tuli peruskaavan 2. ja 3. vaihteisiin noin vuonna 1972. Ykkösessä ja pakissa ei ole synkronointia, ei myöskään kertojassa.

Näin mäkin sen ajattelin, ei ole 8 : saa synkrottua.... kunnei kertojissa(kaan) ole
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  outsider To Kesä 27 2013, 13:48

Jos neljällä nopeusalueella on kullakin 2 synkronoitua vaihdetta niin eikös se tee yhteensä 8.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  jussiyy To Kesä 27 2013, 14:55

okei no hyvä homma saa vaihdella vauhdis! entäs kertoja onko muutakun kaks nopeus aluetta?hidas ja nopee!? eiks nois ollu vaikka kuinka monta"kertojaa" ainaki vanhemmis

jussiyy

Viestien lukumäärä : 121

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  jusape To Kesä 27 2013, 15:52

outsider kirjoitti:Jos neljällä nopeusalueella on kullakin 2 synkronoitua vaihdetta niin eikös  se tee yhteensä 8.

Onha se kyllä noinkin, jos asian sieltäpäin ajattelee, mut perusvaihteistossa, jota esim tieajossa yleensä pelkästään hämmennellään, (paitsi ehkä sitten sellaisilla maksimikuormilla) on vain se 2....

Nuo 4 nopeusaluetta kun ovat ilman synkroja...... et 8 : saa vaihdetta pysty peräjälkeen hämmentämään synkronoituna, niin siksi sanoisin ettei siinä ole kuin se 2 synkronoitua,
jotka on käytettävissä kaikilla 4:jällä synkronoimattomalla nopeusalueella..... Saatte olla asiasta vapaasti erimieltä, mutta noin minä tuon asian näen......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  outsider To Kesä 27 2013, 17:00

Eipä tuosta mitään kiistakysymystä tarvi kehitellä.Juuri kuten Jusape sanoi jokainen voi ajatella asian miten haluaa.
12+4 vaihdetta noissa taaveteissa kuitenkin ,kaikilla neljällä eteenpäin vievällä alueella on synkronoituja 2, ei pelkästään isoimman alueen 2 nopeinta.

Sikäli hyvin ajateltu että jos tarvii alueen ykkösellä lähteä niin ylöspäin on vaihteet synkronoituja .

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  jusape To Kesä 27 2013, 21:22

Joo, en mäkään tästä sen isompaa numeroa tee, mut käytännössähän se on noin.....
Aluetta kun vaihtaa, pitää mennä synkrottomien pykälien (kertojien) kautta, niin ei siin ole kuin 2 synkrottua käytännössä......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  Vierailija Pe Kesä 28 2013, 10:25

Jusapella on oikea käsitys asiasta,taavetin loota on vain osasynkronoitu ja vaatii koneen pysäyttämisen alueen vaihon ajaksi,alueita ei saa rutuuttaa vauhissa jos haluaa että vaihteisto kestäisi,eli 2 vaihetta siinä menee ilman rutinoita,vaihteet 2 ja 3,tietenki laskennallisesti saadaan lukemat näyttämään erilaisellekki,mutta käytäntö on jusapen selostuksen mukainen,sama juttu koskee aivan viimesiäkki taavipohjaisia keissejä,tuskin kukaan noilla ajaneilla tuota kiistää,käytännössähän asia on juuri noin:D

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  jussiyy Pe Kesä 28 2013, 12:40

nyt on 990 ostettu:D muutakun öljyjä vaihtamaan.mitä öljyä olis hyvä perään/vaihteistoon kaataa?? ihan 10/30 yleistavaraako vai jotai spesiaali kamaa?

jussiyy

Viestien lukumäärä : 121

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  outsider Pe Kesä 28 2013, 16:05

10W-30 universal GL-4 on ihan ok vaihteistoon ja myös alennuspyörästöihin.
Moottoriinkin käy sama ,mutta ehkä pelkkä moottoriöljy kuitenkin parempi.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  erkki Pe Kesä 28 2013, 18:05

Onnea uushankinnalle. Sait hyvän traktorin jos ei sille ole tehty mitään kamalaa edellisessä elämässä. Niksejä: Jos vaihteet tuntuu turhan napakoilta käytellä niin monet on hitsanneet pääkeppiin kymmenen senttiä jatkoa jotta käyttö kevenee. Alkuperäinen satula paranee jos sen etukiinnikkeen pultteja löysää hiukan ja laittaa prikkoja istuimen ja alustan väliin että satula kallistuu hiukan enemmän takakenoon.
Raskaissa hommissa voit tarvita keulalle 100...150 kg lisäpuntteja. Moottori on kierrosherkkä peli joka kiskoo sitä paremmin mitä kovemmin sitä käskee. Kovaa pitoa sitten vaan.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  jussiyy Pe Kesä 28 2013, 19:34

kiitokset vaan! tämä yksilö ollu todella hyvissä käsissä.ohjaamon tarratkin paikallaan ja luettavissa..samaten tuntimittari pyörii ja muutkin mittarit pelittää niikun pitääkin! mutta pieni kysymys vielä tosta nostolaitteesta.misäs asennos ns,valitsin vipu pitää olla että lasku ja nosto pelaa normaalisti?pitääkö olla tossa ulkopuolinen kohdassa?

jussiyy

Viestien lukumäärä : 121

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  erkki Pe Kesä 28 2013, 20:24

Kun valitsinta käännetään niin nostoviupu pitää olla ihan taakse jousipainetta vasten painettuna. Asennonsäätö, eli se tavallisin käyttöasento on keskellä. Tyhjät varret laskeutuu hitaasti, se on lajityypillistä, mutta esim. korkeusssäätö on yksi tarkimmista mitä markkinoilta löytyy edelleenkään. Esim. trukkihaarukan käyttö sujuu helposti kun nostolaite tottelee pientä vivun liikautusta.
Vasemmalla on kyntöasento, eli vetovastussäätö ja oikealla ulkopuoliset sylinterit ja painononsiirto eli TCU. Vetovastusssäädöllä nostoventtiili tunnustelee työntövarren korvakkeen liikkeitä ja päästää auran sitä syvemmälle mitä kauemmaksi eteen nostovivun työntää.
Oikealla on perinteinen kippaus/etukuormain -hallinta. Kun vivun painaa taakse jousipainetta vasten niin systeemi nostaa, kun jousipaineen hellittää niin syteemi pitää ja siitä eteenpäin työntäen tapahtuu lasku sitä nopeammin mitä kauemmas eteen vivun työntää. Noin kolmannes vivun liikkeen etupäästä on kuitenkin ns. painonsiirtoaluetta eli nostolaitteeseen alkaa tulla painetta sitä enemmän mitä kauemmas eteen vivun työntää. Nostolaite ei silloin kuitenkaan jämähdä ylös vaan myötäilee maastoa, mutta parhaimmillaan nostaa ehkä noin 400 kg ilmaan.
Tuota TCU :ta voi käyttää esim. metsäkärryn aisakettingin kiristämiseen tai vaikkapa lumilingon kanssa että saa lisää painoa takapyörille.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  jussiyy Pe Kesä 28 2013, 20:45

valasi kummasti..tuolla kolmitie venttiiliin asennolla ei taida nostopuoleen olla vaikutusta?olisko siinä 4 lovee?! taitavat vaikuttaa kippaus ym toimintoihin?

jussiyy

Viestien lukumäärä : 121

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  outsider Pe Kesä 28 2013, 23:13

Kolmitieventtiilillä on neljä asentoa.Uloimpaa alkaen 1,2,1/L jaL.
Nostolaite pelaa vain L tai 1/L asennossa. Kippiletkulle sitten paine 2 asennossa.
Muistaakseni näin ainakin taavihytillisissä ja vanhemmissa.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  jussiyy To Heinä 04 2013, 13:50

mitäs kummaa?? ulosotto lähtee komeesti pyöriin molemmilla nopeuksilla! no laitoin sirkkelin perään,eipä enää lähtenykkään.rasahteli vastaan ku koitin molempiakin nopeuksia...ei ymmärrä!!? no sirkkeli pois nii kas kummaa ihan kivuttomasti taas lähti pyöriin!onko työtövarressa jokin tunnustelu sydeemi vai mikä ton tekee?!

jussiyy

Viestien lukumäärä : 121

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  Riku To Heinä 04 2013, 16:54

Painoitko varmasti kytkimen pohjaan asti joka kerta ennen voimanoton valitsimen siirtämistä?

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  MikkoT To Heinä 04 2013, 21:15

Siellä voi olla voimanoton kytkimen levy takertunut kiinni. Laita sirkkeli kiinni ja sammuta moottori. Sitten ulosoton vaihde päälle ja kytkin pohjassa starttaus. Näin saattaa levy irtaantua asetelman pinnasta ja sen jälkeen toimia täysin moitteetta. Joskus takertuminen saattaa olla tosi tiukka. Aiheesta läytyy keskusteluja tällä foorumilla.

MikkoT

David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  jussiyy To Heinä 04 2013, 21:58

johan alako toimiin!! survoin kytkimen niin alas kun meni.oli muuten perkuleen kankee se loppu painallus!käytön puutetta?Ei oo varmaa aikoohin käytetty täysin pohjassa?!painelin useempaan kertaan ni alako elpymään ja ulosotto kivuitta Päälle!eli huomenna sirkkeli soi ja halot klapeiksi..

jussiyy

Viestien lukumäärä : 121

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm 76 Empty Vs: 990 vm 76

Viesti  outsider Su Heinä 07 2013, 08:11

Sehän on tuo kaksoiskykimen rakenne vähän sellainen,että kun on käyttämättä niin tahtoo ulosoton puoli takertua.Tai sitten irroittaa huonosti kun painelevy liikkuu huonosti hampaillaan.Pari-kytkin on sitten ihan eri juttu.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa