1294 nostolaite "nyppii" ja etunavat vuotaa
4 posters
Sivu 1 / 1
1294 nostolaite "nyppii" ja etunavat vuotaa
Monenlaista tarinaa nyppivästä nostolaitteesta löytyikin mutta vähän jäi hämärän peittoon missä vika ja miten korjataan. Raskaamman taakan alla nostolaite laskee ja korjaa taas varsia ylöspäin, sellaista nyppimistä. Kun koneen sammuttaa niin varret laskevat itsekseen. Välillä nosto tapahtuu tärinän kera. Voimaa kyllä tuntuu olevan. Mitä tuolle pitäisi tehdä ja kuinka isotöinen remontti on tiedossa? Massikan jälkeen tuo taavetti tuntuu aika vieraalta.
Samassa vehkeessä etunavat (Carraro) vuotaa öljyä kääntökoteloista, ei paljoa mutta kuitenkin. En ole päässyt selvyyteen tuleeko navoista vai perästä. Vahva epäilys että vuotaa peräöljyä. Millainen homma on uusia tiivisteet?
Samassa vehkeessä etunavat (Carraro) vuotaa öljyä kääntökoteloista, ei paljoa mutta kuitenkin. En ole päässyt selvyyteen tuleeko navoista vai perästä. Vahva epäilys että vuotaa peräöljyä. Millainen homma on uusia tiivisteet?
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 nostolaite "nyppii" ja etunavat vuotaa
Pilkkivän nostolaitteen ensiapu on 0-renkaan vaihto mäntään. Jos traktorissa on kolmitieventtiili niin voit testata männän tiivisteen kunnon niin että nosta työlaite ylös, napsauta kolmitieventtiili asentoon "1" tai "2" ja työnnä vipu eteen. Jos työkone laskee niin männän tiiviste vuotaa. Jos sitävastoin kone pysyy ylhäällä niin männän tiiviste on kunnossa. Seuraavaksi vaihdetaan 0-renkaat pudotusventtiiliin. Sekin voi joskus vuotaa sen verran että aiheuttaa pilkkimistä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1294 nostolaite "nyppii" ja etunavat vuotaa
Kiitos vastauksesta. Millainen homma tuon nostosylinterin O -renkaan vaihtaminen on? Löytyykö jostain ohjeita tällaisella "Taavetti ei niin tuttu" -harrastajalle?
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 nostolaite "nyppii" ja etunavat vuotaa
Vaihdoin juuri omaan 880:aan 0-renkaan. Kai se uudemmissa menee hieman samalla tavalla: Käännä nostolaitteen valitsin kyntöasentoon ja avaa luukku nostoakselin oikeasta päästä. Kiilaa tai sido nostoakselon päässä olevaa nokkalevyä seuraava rulla alas niin, ettei nokka yllä siihen. Avaa nostoakselin oikeassa päässä oleva nostoakselin laakerin kansi ja käännä nostoakselia niin, että koiranluu nousee pois sylinteristä. Poista sylinterin etupäässä oleva liitoskappale/ kolmitieventtiili ja puhalla paineilmalla tai työnnä ohuella terästangolla mäntä ulos. Vaihda tiivisteet, huom 0-rengas kannattaa hankkia varaosana, väärän kokoinen ei toimi tuossa paikassa. Jos uusit nahkaisen tukirenkaan niin liota sitä ensin öljyssä niin kauan että se muuttuu joustavaksi. Itse laitoin muovisen yleismallin tukirenkaan, joka ei ollut ihan jetsulleen sopiva, joten leikkasin siitä ohuen lastun ulkokehältä partaterällä jotta se alkoi mahtua sylinteriin.
Nostolaitteeseen jää hieman ilmaa vaihdon seurauksena, mutta se poistuu sieltä kun nostolaitetta käyttää jonkin aikaa. On siinä kyllä ilmausnippojakin, joista voi ilmoja päästellä pois jos haluaa tehdä just ohjekirjan mukaan.
Nostolaitteeseen jää hieman ilmaa vaihdon seurauksena, mutta se poistuu sieltä kun nostolaitetta käyttää jonkin aikaa. On siinä kyllä ilmausnippojakin, joista voi ilmoja päästellä pois jos haluaa tehdä just ohjekirjan mukaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1294 nostolaite "nyppii" ja etunavat vuotaa
Nostolaitemännän o-renkaan pääset vaihtamaan kun irroitat nostotangon vasemmasta päästä kopan irti ,6 pulttia.
Muistaakseni mäntä pääsee tulemaan sitten ulos esim paineilmaa apuna käyttäen.
1294:ssa ei taida olla 3-tie venttiiliä.Pudotusventtiili on ,t-kahva käyttökonsolin keskellä.Sen alapäästä löytyy pudotusventtiili johon voi vaihtaa o-renkaat.
Vuotava pudotusventtiili voi myös olla syy nostolaitteiden laskulle.
Siihen saa o-rengassarjan esim IKH:lta ,Pihlajaniemeltä tai Marjakankaalta
Etunapaan en ole koskaan stefoja vaihtanut mutta vanhemman mallin carraaroon olen vetoakselin stefat uusinut.Ihan miehekäs homma.
Muistaakseni mäntä pääsee tulemaan sitten ulos esim paineilmaa apuna käyttäen.
1294:ssa ei taida olla 3-tie venttiiliä.Pudotusventtiili on ,t-kahva käyttökonsolin keskellä.Sen alapäästä löytyy pudotusventtiili johon voi vaihtaa o-renkaat.
Vuotava pudotusventtiili voi myös olla syy nostolaitteiden laskulle.
Siihen saa o-rengassarjan esim IKH:lta ,Pihlajaniemeltä tai Marjakankaalta
Etunapaan en ole koskaan stefoja vaihtanut mutta vanhemman mallin carraaroon olen vetoakselin stefat uusinut.Ihan miehekäs homma.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1294 nostolaite "nyppii" ja etunavat vuotaa
Erkin kanssa samaan aikaan naputeltiin vastauksia:D
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1294 nostolaite "nyppii" ja etunavat vuotaa
Kiitos vastauksista. Pitääkö peräöljyt tyhjentää ennen hommaa vai pysyykö öljyt sisällä kun rempan tekee? Tarkennus vielä, eli tuo nostalaitteen mäntä löytyy vasemmalta puolelta? Pudotuskahva löytyy ja sen takana joku kolmeasentoinen valitsin, joista yksi on ilmeisesti kyntöasento ainakin logon perusteella. Olikohan muut vetovastussäättöön ja painonsiirtoon liittyvät asennot.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 nostolaite "nyppii" ja etunavat vuotaa
Peräöljyä ei tarvi laskea pois.
Nostolaitemäntä on vasemmalla puolen kun istuu nenä menosuuntaan.
Valitsin on kolmiasentoinen.Syvyys,korkeus ja ulkopuoliset.Korkeusasento (keskimmäinen)on se missä valitsin on normaalisti(99,9%).
Mikäli valitsin syvyysasennossa=aurankuva niin syvyyden säätö on tarkempaa .Mutta raskaan koneen lasku voi rymistää ja kenties laskeutuukin omia aikojaan herkemmin.
Joten tarkistappa tuo valitsimen asento.
Vedä nostolaitevipu ihan taka-asentoon jousta vasten kun siirrät tuota valitsinta.Traktori ei tarvi olla käynnissä.
Nostolaitemäntä on vasemmalla puolen kun istuu nenä menosuuntaan.
Valitsin on kolmiasentoinen.Syvyys,korkeus ja ulkopuoliset.Korkeusasento (keskimmäinen)on se missä valitsin on normaalisti(99,9%).
Mikäli valitsin syvyysasennossa=aurankuva niin syvyyden säätö on tarkempaa .Mutta raskaan koneen lasku voi rymistää ja kenties laskeutuukin omia aikojaan herkemmin.
Joten tarkistappa tuo valitsimen asento.
Vedä nostolaitevipu ihan taka-asentoon jousta vasten kun siirrät tuota valitsinta.Traktori ei tarvi olla käynnissä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1294 nostolaite "nyppii" ja etunavat vuotaa
Nyt on nostolaitteen männäntiivisteet uusittu. Edellinen seppä oli jättänyt tukirenkaan pois, männässä oli pelkkä O -rengas. Nyht laitoin muovisen tukirenkaan. Puhalsin männän ilmausnipan reiän kautta paineilmalla ulos. Jostain syystä en saanut ilmausnippaa enää pitämään ja nyt on joka paikka reilusti öljytty. Itse vaiva ei tuolla remontilla poistunut. Huomenna pudotusventtiilin kimppuun.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 nostolaite "nyppii" ja etunavat vuotaa
Nyt on vaihdettu myös pudotusventtiilin tiivisteet. Sarjassa oli muutama tiiviste, joille en löytänyt paikkaa männästä. Nyt uusin kaikki O -renkaat männän ympärille. Lopputulos sama kuin eilen eli nykiminen jatkuu. Tuo nykäys tapahtuu arviolta 5s välein. Onko vielä jotain helppoja konsteja mitä voi kokeilla vai annanko olla? Ei tuo nykiminen periaatteessa haittaa mitään.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 nostolaite "nyppii" ja etunavat vuotaa
Tulihan se tukirengas nostosylinterin mäntään oikeassa järjestyksessä? Vaihdoin nimittäin viikko sitten omaan 1200 tuon saman ja loppui nyppiminen ja painava perälevy pysyi ylhäällä pari vuorokautta. Vanhasta tukirenkaasta(joka oli nahkainen) oli jäljellä n. 7 cm:n pitunen "puolikuu", eikä sen alkuperäistä sijaintia pystynyt päättelemään. Löysin kuitenkin englantilaisilta sivuilta kuvan, josta järjestys selvisi.
Oli muuten yllättävän helppo remontti, pelkäsin sen olevan hankalampi. Eikä enää jää lätäkköä alle kuten aiemmin, männän väärällä puolella oli arviolta 2 litraa öljyä.
-okie
Oli muuten yllättävän helppo remontti, pelkäsin sen olevan hankalampi. Eikä enää jää lätäkköä alle kuten aiemmin, männän väärällä puolella oli arviolta 2 litraa öljyä.
-okie
okie- David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 23
Paikkakunta : Mäntsälä
Vs: 1294 nostolaite "nyppii" ja etunavat vuotaa
Tukirengas tuli paineettomalle puolelle eli pitäisi olla ok. Öljyä tuossakin oli männän väärällä puolella.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 nostolaite "nyppii" ja etunavat vuotaa
Jos ohjauvsenttiili on alkanut vuotaa niin se johtuu siitä, että venttiilin karan ja porauksen johtoreunaan on syöpynyt pienoinen kolo joka päästää öljyä lävitseen. Jos kuluma ei ole kovin suuri, kuten esim. tuosta 5 sekunnin pilkki ajasta voisi päätellä, venttiili voi alkaa pitämään jos karaa kiertää porauksessa sen verran, etteivät karaan ja poraukseen kuluneet urat ole kohdakkain, siis esim puoli kierrosta. Tempun saa tehtyä kun otat pois sen luukun jossa pudotusventtiili törröttää pystyssä. Luukun alla näkyy nostoventtiilin tulppa ja sen takana tuo ohjausventtiilin karan yläpää, jossa on tuplamutteri. Kokeile pyöräyttää karaa pesässään. Se saattaa tepsiä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1294 nostolaite "nyppii" ja etunavat vuotaa
Tänään korjasin lumilinkoa ja traktori kävi varmaan pari tuntia linko ylhäällä. En huomannut nykimistä. En tiedä onko tuo linko niin paljon takalevyä kevyempi että vuoto on pienempää vai onko sitten aika "korjannut" ongelman, koska edellisen viestin jälkeen mitään korjauksia ei ole tehty. Nyt taidan tarkkailla tilannetta. Seuraavaksi pitäisi saada koneeseen vähintään yksi kaksitoiminen lohko lisää kun tuli asennettua linkoon hydraulisylinteri luukkuja aukomaan. Melkoinen taiteilu oli saada vipusuhteet kohdalleen niin että yhdellä sylinterillä saa joko jomman kumman luukun auki tai molemmat yhtä aikaa. Homma tuli apinoitua Youtubesta, jossa esiteltiin Runni -linkoon tehtyä vastaavaa systeemiä. Kannattaa tutustua. Aika näyttää toimiiko tuo systeemi myös käytännössä. Äsken tuli säädettyä ventiilit kun selvittelin pientä öljyvuotoa suuttimien alueella ja vaihdoin venttiilikopan tiivarin yhden vuotokohdan eliminoimiseksi.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 nostolaite "nyppii" ja etunavat vuotaa
On saattanut vasta asennetut 0-renkaat löytää uuden tarkan asemansa ja vuoto tyssäsi siihen.
2-toimiventtiilit on istuimen oikealla puolella, kopin alla. Vakiona taitaa olla yksi lohko. Siihen pystyy pinoamaan päälle lisää niitä, pultit vaan pitää vaihtaa pitemmiksi. Toinen vaihtoehto on asentaa vaihtoventtiili, joka asennetaan kaksitieventtiilin jatkoksi ja sillä saa valittua mitä sylinteriä sillä varsinaisella venttiilillä liikuttaa.
2-toimiventtiilit on istuimen oikealla puolella, kopin alla. Vakiona taitaa olla yksi lohko. Siihen pystyy pinoamaan päälle lisää niitä, pultit vaan pitää vaihtaa pitemmiksi. Toinen vaihtoehto on asentaa vaihtoventtiili, joka asennetaan kaksitieventtiilin jatkoksi ja sillä saa valittua mitä sylinteriä sillä varsinaisella venttiilillä liikuttaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa