Ihan eka traktori ja vielä DB1200
+2
erkki
Taavit Ruskea
6 posters
Sivu 1 / 1
Ihan eka traktori ja vielä DB1200
Morjens kaikille tasapuolisesti,
Hankittiin ihan eka traktori taloon ja tämän Taavetti-tallin villitsemänä merkiksikin valikoitui David Brown.
Aiempi traktorikokemus on nollassa mutta jokainen joskus on aloittanut, ei haittaa yhtään.
Malliksi valikoitui 1200. Toivottavasti ei tullut tehtyä liian isoa "nuotiota", ettei tarvitse mennä turhan kauas lämmittelemään= pienempikin traktori olisi varmasti näihin lumitöihin/pikkuhommeleihin ja harrastuskoneeksi riittänyt. Mutta eiks iso ole aina kaunista?!
Moottorin kyljessä myös suomikyltti, jossa sarjanumeroa, perävälitystä ja muuta suomenkielistä huolto-ohjettakin (varmaan normijuttu).
Taavetti-talli on todellinen tietouden aarreaitta ja vaikuttaa erittäin aktiiviselta. Täältä kyllä tieto löytyy sitä tarvitsevalle.
Kaikkien suodattimien ja nesteiden vaihto-operaatio tehtävä ensi tilassa ennen talven tuloa, samoin akku menee uusintaan heti. Ja sitten erinäisiä sähköjä kytkemään seuraavaksi.
Nuo UKK/Info 990/996 tietopläjäykset eri nesteistä ja tyypeistä pätee varmaan 1200seenkin? Olikos jossain mainintaa 1200 tilavuusmääristä, jos eri?
Kiitos jo etukäteen vastauksista ja vielä kerran moro kaikille:sunny:
Hankittiin ihan eka traktori taloon ja tämän Taavetti-tallin villitsemänä merkiksikin valikoitui David Brown.
Aiempi traktorikokemus on nollassa mutta jokainen joskus on aloittanut, ei haittaa yhtään.
Malliksi valikoitui 1200. Toivottavasti ei tullut tehtyä liian isoa "nuotiota", ettei tarvitse mennä turhan kauas lämmittelemään= pienempikin traktori olisi varmasti näihin lumitöihin/pikkuhommeleihin ja harrastuskoneeksi riittänyt. Mutta eiks iso ole aina kaunista?!
Moottorin kyljessä myös suomikyltti, jossa sarjanumeroa, perävälitystä ja muuta suomenkielistä huolto-ohjettakin (varmaan normijuttu).
Taavetti-talli on todellinen tietouden aarreaitta ja vaikuttaa erittäin aktiiviselta. Täältä kyllä tieto löytyy sitä tarvitsevalle.
Kaikkien suodattimien ja nesteiden vaihto-operaatio tehtävä ensi tilassa ennen talven tuloa, samoin akku menee uusintaan heti. Ja sitten erinäisiä sähköjä kytkemään seuraavaksi.
Nuo UKK/Info 990/996 tietopläjäykset eri nesteistä ja tyypeistä pätee varmaan 1200seenkin? Olikos jossain mainintaa 1200 tilavuusmääristä, jos eri?
Kiitos jo etukäteen vastauksista ja vielä kerran moro kaikille:sunny:
Taavit Ruskea- David Brown : DB 1200
DBTCF:n jäsen nro : 92
Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Huittinen
Vs: Ihan eka traktori ja vielä DB1200
Onnea uudelle traktorille (tai taitaa se olla jo päälle neljänkymmenen silti). Mitä vuosimallia, onko Klippanin mutkaputki hytti ja 12 vaihdetta eteen?
Täytösmäärät: moottoriöljy 7,5 litraa, ilmanputsari 0.9 litraa, perä/vaihdelaatikko 34 litraa, portaalit 2x2,3 litraa, ohjaustehostin 1,8 litraa, jäähdytysjärjestelmä 14 litraa.
Kokonaispituus 363 cm akseiliväli 225 cm, kääntösäde jarrulla 351 cm, paino kolmisen tonnia, josta etuakselilla noin 1100, alkuperäisakku 126 Ah, Startti Lucas M 45 G, laturi myös Lucas, hydrauliikan tuotto 28 l/min, suurin nostovoima 2 tonnia.
Siinä tärkeimmät. Suurin ero 996:een on syöttöpumppu, joka on Simmsin rivipumppu. Pakkosyöttönappi on sammutusvivun päässä, se jää pohjaan kun ensin vetää kaasun auki ja sitten painaa napin alas.
Pikku pihatöihin 1200 on hieman tarkasti ajettava ettei mene rakennuksista nurkat pyöreiksi. Moottori ärjähtää mukavasti kierroksia eikä se oikeastaan edes pidä tyhjäkäynnillä hissuttelusta. Mutta jos ei ole entuudestaan paljon tullut ajeltua traktoreilla niin onhan tietty varovaisuus aluksi tarpeen.
Täytösmäärät: moottoriöljy 7,5 litraa, ilmanputsari 0.9 litraa, perä/vaihdelaatikko 34 litraa, portaalit 2x2,3 litraa, ohjaustehostin 1,8 litraa, jäähdytysjärjestelmä 14 litraa.
Kokonaispituus 363 cm akseiliväli 225 cm, kääntösäde jarrulla 351 cm, paino kolmisen tonnia, josta etuakselilla noin 1100, alkuperäisakku 126 Ah, Startti Lucas M 45 G, laturi myös Lucas, hydrauliikan tuotto 28 l/min, suurin nostovoima 2 tonnia.
Siinä tärkeimmät. Suurin ero 996:een on syöttöpumppu, joka on Simmsin rivipumppu. Pakkosyöttönappi on sammutusvivun päässä, se jää pohjaan kun ensin vetää kaasun auki ja sitten painaa napin alas.
Pikku pihatöihin 1200 on hieman tarkasti ajettava ettei mene rakennuksista nurkat pyöreiksi. Moottori ärjähtää mukavasti kierroksia eikä se oikeastaan edes pidä tyhjäkäynnillä hissuttelusta. Mutta jos ei ole entuudestaan paljon tullut ajeltua traktoreilla niin onhan tietty varovaisuus aluksi tarpeen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ihan eka traktori ja vielä DB1200
Kiitos tiedoista!
Tietääkseni vuosimallia -68/-69 alkuvuosi, ainakin sarjanumeron perusteella ajoittuu johonkin tuolle alueelle.
Hyttiä ei ole ja vaihteita 6+2.
Juuh, tarttee totutella iisisti ja onneksi on talven tuloonkin vielä aikaa hyvin.
Tietääkseni vuosimallia -68/-69 alkuvuosi, ainakin sarjanumeron perusteella ajoittuu johonkin tuolle alueelle.
Hyttiä ei ole ja vaihteita 6+2.
Juuh, tarttee totutella iisisti ja onneksi on talven tuloonkin vielä aikaa hyvin.
Taavit Ruskea- David Brown : DB 1200
DBTCF:n jäsen nro : 92
Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Huittinen
Vs: Ihan eka traktori ja vielä DB1200
Onneksi olkoon uudesta hankinnasta ja tervetuloa saitille.
exso- David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004
Viestien lukumäärä : 541
Paikkakunta : Suur-Sammatti
Vs: Ihan eka traktori ja vielä DB1200
Onnittelut täältäkin, runsaan vuoden olleen DB1200 omistajalta. Koostaan huolimatta yllättävän ketterä tuo on. Ensin epäröin hankintaa, mutta kaverin isän kuolinpesästä sen hankin, kun siihen oli tehty koneremontti vain pari vuotta sitten.
Pihan lumityöt sujuu luultavasti nopeammin kuin kolalla, nytkin menee n. 1,5 h/kerta.
Yleisenä huomiona eräs seikka, konepellin irroituksen (avaamisen)helpottamiseksi olisi insinöörit voineet käyttää hieman enemmän aikaa.
Pihan lumityöt sujuu luultavasti nopeammin kuin kolalla, nytkin menee n. 1,5 h/kerta.
Yleisenä huomiona eräs seikka, konepellin irroituksen (avaamisen)helpottamiseksi olisi insinöörit voineet käyttää hieman enemmän aikaa.
okie- David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 23
Paikkakunta : Mäntsälä
Vs: Ihan eka traktori ja vielä DB1200
Konepeltihän on kiinni vain kahdella jousella takareunasta ja kahdella "ikkunasalvalla" etureunasta??? Jos nuo alkuperäiskiinnikkeet on tallella niin aika kätsysti pelti kyllä irtoaa, alle minuutissa jos pakoputki ei ole kuuma. Loput peltiosista onkin sitten lujemmasti kiinni.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ihan eka traktori ja vielä DB1200
Onnittelut uusille 1200:n omistajille.
1200 on "mahtisonni", pitkä konepelti
Se tosiaan on ketterä ,ulkomuoto voi pettää. Akseliväli 990:iin verrattuna vain 25 cm suurempi.
Mutta runkorakenne paljon järeämpi.
1200 on "mahtisonni", pitkä konepelti
Se tosiaan on ketterä ,ulkomuoto voi pettää. Akseliväli 990:iin verrattuna vain 25 cm suurempi.
Mutta runkorakenne paljon järeämpi.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Ihan eka traktori ja vielä DB1200
Joo, onhan nuo konepellin kiinnikkeet simppelit, sen pois nostaminen vaan ei ole kovin mukavaa. Pitää seistä ohjaussylinterin päällä, koittaa pitää etupää ylhäällä käyttäen jotain keppiä poikittain etupellillä, joka silti vaan tuppaa naarmuuntumaan.
Lisäksi ohjaamo tiivisteineen tekee konepellin hivuttamisen paikoiltaan ja varsinkin takaisin hankalammaksi.
Em. jumppa on tullut tutuksi, se kun pitää tehdä, jotta saa irroitettua mittaripaneelin. Tämä taas johtuu siitä, että pitäisi saada jonkun aiemmin "huolella" tehdyt sähköjohdotukset toimimaan.
-okie
Lisäksi ohjaamo tiivisteineen tekee konepellin hivuttamisen paikoiltaan ja varsinkin takaisin hankalammaksi.
Em. jumppa on tullut tutuksi, se kun pitää tehdä, jotta saa irroitettua mittaripaneelin. Tämä taas johtuu siitä, että pitäisi saada jonkun aiemmin "huolella" tehdyt sähköjohdotukset toimimaan.
-okie
okie- David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 23
Paikkakunta : Mäntsälä
Vs: Ihan eka traktori ja vielä DB1200
Samoin täältä sanoisin että hyvä valinta! parempaakin on mutta myös pahempaa heh ja kokohan on taas jokaisen omajuttu se mikä on saatu niin sillä sit pitää pärjätä jolei haluu vaihtaa.
Mulla ei noista suuremmista koppivehkeistä kokemuksia ole mutta samaa vanhaa HYVÄÄ ja yksikertaista tekniikka se niissäkin ON
Ei Taavetteja turhaan tehty onkin joku sanonu...
Mulla ei noista suuremmista koppivehkeistä kokemuksia ole mutta samaa vanhaa HYVÄÄ ja yksikertaista tekniikka se niissäkin ON
Ei Taavetteja turhaan tehty onkin joku sanonu...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Ihan eka traktori ja vielä DB1200
Kiitoksia paljon toivotteluista kaikille!
Eka tilauskin tehty DB Partsiin Englantiin, pientä sähkösälää ja vaihdelaatikon öljytikkukin löytyi käytettynä sieltä samaa lähetykseen.
Kyselin Englannnistakin kun tuossa Taavetissa on "öljynpainemittari" asennettuna kojelautaan. Anturi/yhde on öljynsuodattimen päällä moottorissa ja siitä muoviputkella menee suoraan mittarille(joka rikki) letkulla tavaraa. Ei ole kuullemma Peterin mukaan koskaan DB tehtaalla moista laitettu, merkkivalo vain.
Eka tilauskin tehty DB Partsiin Englantiin, pientä sähkösälää ja vaihdelaatikon öljytikkukin löytyi käytettynä sieltä samaa lähetykseen.
Kyselin Englannnistakin kun tuossa Taavetissa on "öljynpainemittari" asennettuna kojelautaan. Anturi/yhde on öljynsuodattimen päällä moottorissa ja siitä muoviputkella menee suoraan mittarille(joka rikki) letkulla tavaraa. Ei ole kuullemma Peterin mukaan koskaan DB tehtaalla moista laitettu, merkkivalo vain.
Taavit Ruskea- David Brown : DB 1200
DBTCF:n jäsen nro : 92
Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Huittinen
Similar topics
» O: Traktori
» Traktori linkkejä
» Käytetyn etukuormaaja nelivetotraktorin testaus
» M. Fiat 70-90 traktori
» O:880 moottori tai koko traktori
» Traktori linkkejä
» Käytetyn etukuormaaja nelivetotraktorin testaus
» M. Fiat 70-90 traktori
» O:880 moottori tai koko traktori
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa