David Brown 950 peräpäästä...
4 posters
Sivu 1 / 1
David Brown 950 peräpäästä...
Tervehdys arvoisat traktoritekniikan taitajat ! Itse kirjuutan ensikerran tänne nyt. (Taavin kanssa kyllä pelattu vuodesta -85 lähtien Jaala-Kouvola suunnalla.)
Onko vaihteiston ja alennuspyörästöjen välillä minkäänlaista stefaa tai muuta tiivistystä ? Vaihdoin viime syksynä alennuspyörästöihin uudet öljyt ja laitoin tasan "yläräjaan". No vaihteisto / peräöljyn uusin tuossa viime keväänä ja se meni himpun yli ylärajan ( varmaan noin puoltoista senttiä... jos ei kaksikin )
Nyt keväällä sitten tein äestyshommia, niin huomasin, että takapyörien akselien stefoista oli vuotanut jonniiverran öljyä.kattoin alennuspyörästöihin, että onko siellä vielä tavaraa, niin sieltä tuli noin puolisen litraa kummaltakin puolelta.
Järki ei nyt ymmärrä, mistä moinen Mulla ei muuta vaihtoehtoa tullut mieleen, kuin että ylitäydestä lootasta / perästä olisi akseliputkia pitkin valunut alennuspyörästöihin ja jotenkin ylitäyttänyt net... Sitten kovemmassa rasituksessa akselien stefoista vuotanut.
Laskin ylimääräisen öljyn pois ja ainakaan nyt ei ole vuotanut, tosin ei ole rattori kovassa rasituksessa ollutkaan viime aikoina.
Ettiskelin täältä vastausta, mutta ei silmiin sattunut moista aihetta..
Onko vaihteiston ja alennuspyörästöjen välillä minkäänlaista stefaa tai muuta tiivistystä ? Vaihdoin viime syksynä alennuspyörästöihin uudet öljyt ja laitoin tasan "yläräjaan". No vaihteisto / peräöljyn uusin tuossa viime keväänä ja se meni himpun yli ylärajan ( varmaan noin puoltoista senttiä... jos ei kaksikin )
Nyt keväällä sitten tein äestyshommia, niin huomasin, että takapyörien akselien stefoista oli vuotanut jonniiverran öljyä.kattoin alennuspyörästöihin, että onko siellä vielä tavaraa, niin sieltä tuli noin puolisen litraa kummaltakin puolelta.
Järki ei nyt ymmärrä, mistä moinen Mulla ei muuta vaihtoehtoa tullut mieleen, kuin että ylitäydestä lootasta / perästä olisi akseliputkia pitkin valunut alennuspyörästöihin ja jotenkin ylitäyttänyt net... Sitten kovemmassa rasituksessa akselien stefoista vuotanut.
Laskin ylimääräisen öljyn pois ja ainakaan nyt ei ole vuotanut, tosin ei ole rattori kovassa rasituksessa ollutkaan viime aikoina.
Ettiskelin täältä vastausta, mutta ei silmiin sattunut moista aihetta..
Taavi- Viestien lukumäärä : 27
Vs: David Brown 950 peräpäästä...
Moro
Tietämykseni mukaan ei pitäisi olla mahdollista peräöljyn vuoto alennuspyörästön ölyyn.
Siinähän on stefat takasillan ulommaisessa osassa ja jarruasetelma ennenkuin mennään alennuspyörästön öljytilaan:roll:
Vaihdelaatikon voi ylitäyttää ihan ohjekirjankin mukaan jos on tarvetta ulkopuoliselle hydrauliikalle.
Alennuspyörästöihin on punaisissa suositeltu SAE 140.Jos on alkuperäiset stefat pyöränakselissa niin lämpimällä kelillä lämpimät notkeat öljyt voi valahtaa vanteelle.
Tietämykseni mukaan ei pitäisi olla mahdollista peräöljyn vuoto alennuspyörästön ölyyn.
Siinähän on stefat takasillan ulommaisessa osassa ja jarruasetelma ennenkuin mennään alennuspyörästön öljytilaan:roll:
Vaihdelaatikon voi ylitäyttää ihan ohjekirjankin mukaan jos on tarvetta ulkopuoliselle hydrauliikalle.
Alennuspyörästöihin on punaisissa suositeltu SAE 140.Jos on alkuperäiset stefat pyöränakselissa niin lämpimällä kelillä lämpimät notkeat öljyt voi valahtaa vanteelle.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Kiitoksia vastaukesta !
Joo, mulla onkin sitte liian ohutta öljyn litkua siellä alennuspyörästöissä. Taitaapi olla jotain sae 80 (muistini mukaan) Pitää käydä hommaamassa oikeanlaista rasvaa ja jos sitten vielä roiskii, niin hommaa uudet stefat... ( ja vaihtaa, kun on voima päällä ) ...
Taavi- Viestien lukumäärä : 27
Vs: David Brown 950 peräpäästä...
No mulla vuotaa 850 Taavissa kans pyöränpuolelta stefa ja on kyl vuotanu jo pitkiä aikoja,ja on kyllä laakerikin varmaan jo entinen kun lotaa,juu ei se lootasta pitäis päästä mitenkään pyöriin menemään,tai sitten on jotain kummaa tapahtunu?
Mulla ainakin on kaikissa muissa paikoissa 80/90 hypoidiöljy paitsi tietty moottorissa ja ilmanputsarissa,noin käskee ohjekirja laittamaan.
KUN taas 275 Natikassa käy loota/perään normi moottoriöljy,kummia ovat suositukset?
En ole sitten vaihtanu mihinkään kun noilla on pelannu,etten taas tee väärää valintaa
Mulla ainakin on kaikissa muissa paikoissa 80/90 hypoidiöljy paitsi tietty moottorissa ja ilmanputsarissa,noin käskee ohjekirja laittamaan.
KUN taas 275 Natikassa käy loota/perään normi moottoriöljy,kummia ovat suositukset?
En ole sitten vaihtanu mihinkään kun noilla on pelannu,etten taas tee väärää valintaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David Brown 950 peräpäästä...
Takapyörän laakerit voi kiristää jos lotisee. En nyt muista takuuvarmasti, että oliko implessä takapyörän laakerin kannen alla shimmilevyjä, joilla välys passataan. Kun laakeri kuluu väljemmäksi, niin kannen alta otetaan ohut shimmi pois niin laakerin ulkokehä painuu pitemmälle laakerin poraukseen. Se laitetaan sen verran tiukalle,ettei tunnu klappia mutta ei myöskään ahdista. 80-90W pelittää noissa portaaleissa vallan hyvin. Jos tehdään jatkuvasti kyntöä, äestystä yms. niin pikkasen paksumpi tökötti on parempaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 950 peräpäästä...
Juu eihän punaisten taavettien ja selectamaticin alennuspyörästöissä juuri eroja ole.
Valkoisten alennuspyörästöihin ohjekirja suosittelee 10W-30. Joka on viskositeetiltaan liki sama kuin 80W90 .
Kaikkiin implehin mitä olen entisöinyt olen laittanut tuota notkeampaa eikä ole vanteelle valunut.Toki stefatkin olen aina vaihtanut.
Valkoisten alennuspyörästöihin ohjekirja suosittelee 10W-30. Joka on viskositeetiltaan liki sama kuin 80W90 .
Kaikkiin implehin mitä olen entisöinyt olen laittanut tuota notkeampaa eikä ole vanteelle valunut.Toki stefatkin olen aina vaihtanut.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
perästä asiaa
No niin, kävin ostamassa vähän "hevimpää" öljyä. Kouvolasta öljyhuollosta sae 80/140, kun ei kuuleman pelkkää sae 140 öljyä löydy nyt hyllystä. Se (DB) on nykyisin lähinnä talvella lumikoneena Normetin perälevyn kanssa ja kesällä satunnaisesti harrastepohjaisesti peltotöissä... (Yhdessä Ford 4000 vm -65 kanssa..) Siitä vaan on tullut "perheenjäsen" vuosien mittaan, että se täytyy pitää jonniilaisessa kunnossa.
Taavi- Viestien lukumäärä : 27
Vs: David Brown 950 peräpäästä...
Viskositeetti voi olla samaa mutta toinen onkin hypoidiöljyä,niissä onkin sitten se ero.
Joo ei kyl ole mitään hajua mistä laakeria kiristöää,vaikka 900 Taavín aikoinaa purin niin en kyl muista nähneeni paikkaa mistä kirrata?
No voipi olla samalaulu kun etupyörissäkin että laakeri kulunu jo vuoskymmenien aikana loppuun että ei paljoa kiristykset auta?
Tuolla laittella ei ole enää muuta käyttöä kuin vain kesällä ajaa puita,lanata nurkkia ja hinata jotain,ompa niinpaljon kaikkea laitettavaa että parempi ois toinen tai sitten joku kuka haluis laittaa rahaa kiinni,itellä ei oikein sytytä kun nää on perikunnan vermeet.
Joo ei kyl ole mitään hajua mistä laakeria kiristöää,vaikka 900 Taavín aikoinaa purin niin en kyl muista nähneeni paikkaa mistä kirrata?
No voipi olla samalaulu kun etupyörissäkin että laakeri kulunu jo vuoskymmenien aikana loppuun että ei paljoa kiristykset auta?
Tuolla laittella ei ole enää muuta käyttöä kuin vain kesällä ajaa puita,lanata nurkkia ja hinata jotain,ompa niinpaljon kaikkea laitettavaa että parempi ois toinen tai sitten joku kuka haluis laittaa rahaa kiinni,itellä ei oikein sytytä kun nää on perikunnan vermeet.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
.
Joo, kevyitä hommia miekii tolla koneella yleensä, mutta viime keväänä alkoi öljyä tyrkkäämään pakoputkesta konepellille, niin ajattelin että kuormitetaan nyt kunnolla. Jonkin aikaa tuli melkosta savua ja sitten loppu savutus ja öljyn tulo pakoputkesta. Tein varmuuden vuoksi pakotuken yläosaan 90-asteen käyrän, että jos sieltä vielä öljytippoja tulee, niin ei ainakaan rattorin päälle tule.
(sitten tulikin vuorostaan öljyä takavanteille ja kai se jostain aina pitää vuotaa )
En muistanu eilen öljyä ostaessa kysyä hypoidiöljyä, mainitsin kyllä mihin se tulee ja paikallinen öljyhuollon kaveri laitto 5-litran kannun öljyä.
Olen pannu merkille, että täällä Kouvolan ( nykyisin Kouvostoliitto ) seudulla ei tahdo löytyä asiantuntemusta etenkään vanhoihin koneisiin. ...ja varsinkaan taavettiin...
Joo ja noi on aina vähän onkelmallisia noi perikuntajutut... Vaikea niihin on oikein sijoittaa/panostaa, kun ei koskaan tiedä, mitä jollekkin osakkaalle mieleen juolahtaa ...
(sitten tulikin vuorostaan öljyä takavanteille ja kai se jostain aina pitää vuotaa )
En muistanu eilen öljyä ostaessa kysyä hypoidiöljyä, mainitsin kyllä mihin se tulee ja paikallinen öljyhuollon kaveri laitto 5-litran kannun öljyä.
Olen pannu merkille, että täällä Kouvolan ( nykyisin Kouvostoliitto ) seudulla ei tahdo löytyä asiantuntemusta etenkään vanhoihin koneisiin. ...ja varsinkaan taavettiin...
Joo ja noi on aina vähän onkelmallisia noi perikuntajutut... Vaikea niihin on oikein sijoittaa/panostaa, kun ei koskaan tiedä, mitä jollekkin osakkaalle mieleen juolahtaa ...
Taavi- Viestien lukumäärä : 27
Vs: David Brown 950 peräpäästä...
Tuo ostamasi SAE 80-140 on ihan oikeaa öljyä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Similar topics
» David Brown 25
» David Brown 880Bselectamatic
» david brown 880
» david brown 995 pääsulakeongelma
» David Brown 25 -57
» David Brown 880Bselectamatic
» david brown 880
» david brown 995 pääsulakeongelma
» David Brown 25 -57
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa