Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

David Brown 950 peräpäästä...

4 posters

Siirry alas

David Brown 950 peräpäästä... Empty David Brown 950 peräpäästä...

Viesti  Taavi Pe Elo 30 2013, 07:18

Tervehdys arvoisat traktoritekniikan taitajat !   Itse kirjuutan ensikerran tänne nyt. (Taavin kanssa kyllä pelattu vuodesta -85 lähtien Jaala-Kouvola suunnalla.)
  Onko vaihteiston ja alennuspyörästöjen välillä minkäänlaista stefaa tai muuta tiivistystä ?   Vaihdoin viime syksynä alennuspyörästöihin uudet öljyt ja laitoin tasan "yläräjaan".   No vaihteisto / peräöljyn uusin tuossa viime keväänä ja se meni himpun yli ylärajan ( varmaan noin puoltoista senttiä... jos ei kaksikin  Embarassed )  
Nyt keväällä sitten tein äestyshommia, niin huomasin, että takapyörien akselien stefoista oli vuotanut jonniiverran öljyä.kattoin alennuspyörästöihin, että onko siellä vielä tavaraa, niin sieltä tuli noin puolisen litraa kummaltakin puolelta.    
 Järki ei nyt ymmärrä, mistä moinen Question        Mulla ei muuta vaihtoehtoa tullut mieleen, kuin että ylitäydestä lootasta / perästä olisi akseliputkia pitkin valunut alennuspyörästöihin ja jotenkin ylitäyttänyt net... Sitten kovemmassa rasituksessa akselien stefoista vuotanut.

Laskin ylimääräisen öljyn pois ja ainakaan nyt ei ole vuotanut, tosin ei ole rattori kovassa rasituksessa ollutkaan viime aikoina.

Ettiskelin täältä vastausta, mutta ei silmiin sattunut moista aihetta..

Taavi

Viestien lukumäärä : 27

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 950 peräpäästä... Empty Vs: David Brown 950 peräpäästä...

Viesti  outsider Pe Elo 30 2013, 09:38

Moro

Tietämykseni mukaan ei pitäisi olla mahdollista peräöljyn vuoto alennuspyörästön ölyyn.Shocked 
Siinähän on stefat takasillan ulommaisessa osassa ja jarruasetelma ennenkuin mennään alennuspyörästön öljytilaan:roll: 

Vaihdelaatikon voi ylitäyttää ihan ohjekirjankin mukaan jos on tarvetta ulkopuoliselle hydrauliikalle.

Alennuspyörästöihin on punaisissa suositeltu SAE 140.Jos on alkuperäiset stefat pyöränakselissa niin lämpimällä kelillä lämpimät notkeat öljyt voi valahtaa vanteelle.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 950 peräpäästä... Empty Kiitoksia vastaukesta !

Viesti  Taavi Pe Elo 30 2013, 14:35

Joo, mulla onkin sitte liian ohutta öljyn litkua siellä alennuspyörästöissä. Taitaapi olla jotain sae 80 (muistini mukaan) Pitää käydä hommaamassa oikeanlaista rasvaa ja jos sitten vielä roiskii, niin hommaa uudet stefat... ( ja vaihtaa, kun on voima päällä Laughing ) ...

Taavi

Viestien lukumäärä : 27

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 950 peräpäästä... Empty Vs: David Brown 950 peräpäästä...

Viesti  Tessu Pe Elo 30 2013, 15:28

No mulla vuotaa 850 Taavissa kans pyöränpuolelta stefa ja on kyl vuotanu jo pitkiä aikoja,ja on kyllä laakerikin varmaan jo entinen kun lotaa,juu ei se lootasta pitäis päästä mitenkään pyöriin menemään,tai sitten on jotain kummaa tapahtunu?
Mulla ainakin on kaikissa muissa paikoissa 80/90 hypoidiöljy paitsi tietty moottorissa ja ilmanputsarissa,noin käskee ohjekirja laittamaan.
KUN taas 275 Natikassa käy loota/perään normi moottoriöljy,kummia ovat suositukset?
En ole sitten vaihtanu mihinkään kun noilla on pelannu,etten taas tee väärää valintaa

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 950 peräpäästä... Empty Vs: David Brown 950 peräpäästä...

Viesti  erkki Pe Elo 30 2013, 16:32

Takapyörän laakerit voi kiristää jos lotisee. En nyt muista takuuvarmasti, että oliko implessä takapyörän laakerin kannen alla shimmilevyjä, joilla välys passataan. Kun laakeri kuluu väljemmäksi, niin kannen alta otetaan ohut shimmi pois niin laakerin ulkokehä painuu pitemmälle laakerin poraukseen. Se laitetaan sen verran tiukalle,ettei tunnu klappia mutta ei myöskään ahdista. 80-90W pelittää noissa portaaleissa vallan hyvin. Jos tehdään jatkuvasti kyntöä, äestystä yms. niin pikkasen paksumpi tökötti on parempaa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 950 peräpäästä... Empty Vs: David Brown 950 peräpäästä...

Viesti  outsider Pe Elo 30 2013, 16:53

Juu eihän punaisten taavettien ja selectamaticin alennuspyörästöissä juuri eroja ole.
Valkoisten alennuspyörästöihin ohjekirja suosittelee 10W-30. Joka on viskositeetiltaan liki sama kuin 80W90 .

Kaikkiin implehin mitä olen entisöinyt olen laittanut tuota notkeampaa eikä ole vanteelle valunut.Toki stefatkin olen aina vaihtanut.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 950 peräpäästä... Empty perästä asiaa

Viesti  Taavi Pe Elo 30 2013, 20:34

No niin, kävin ostamassa vähän "hevimpää" öljyä. Kouvolasta öljyhuollosta sae 80/140, kun ei kuuleman pelkkää sae 140 öljyä löydy nyt hyllystä. Se (DB) on nykyisin lähinnä talvella lumikoneena Normetin perälevyn kanssa ja kesällä satunnaisesti harrastepohjaisesti peltotöissä... (Yhdessä Ford 4000 vm -65 kanssa..) Siitä vaan on tullut "perheenjäsen" vuosien mittaan, että se täytyy pitää jonniilaisessa kunnossa.

Taavi

Viestien lukumäärä : 27

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 950 peräpäästä... Empty Vs: David Brown 950 peräpäästä...

Viesti  Tessu Pe Elo 30 2013, 23:20

Viskositeetti voi olla samaa mutta toinen onkin hypoidiöljyä,niissä onkin sitten se ero.
Joo ei kyl ole mitään hajua mistä laakeria kiristöää,vaikka 900 Taavín aikoinaa purin niin en kyl muista nähneeni paikkaa mistä kirrata?
No voipi olla samalaulu kun etupyörissäkin että laakeri kulunu jo vuoskymmenien aikana loppuun että ei paljoa kiristykset auta?
Tuolla laittella ei ole enää muuta käyttöä kuin vain kesällä ajaa puita,lanata nurkkia ja hinata jotain,ompa niinpaljon kaikkea laitettavaa että parempi ois toinen tai sitten joku kuka haluis laittaa rahaa kiinni,itellä ei oikein sytytä kun nää on perikunnan vermeet.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 950 peräpäästä... Empty .

Viesti  Taavi La Elo 31 2013, 07:20

Joo, kevyitä hommia miekii tolla koneella yleensä, mutta viime keväänä alkoi öljyä tyrkkäämään pakoputkesta konepellille, niin ajattelin että kuormitetaan nyt kunnolla.  Jonkin aikaa tuli melkosta savua ja sitten loppu savutus ja öljyn tulo pakoputkesta. Tein varmuuden vuoksi pakotuken yläosaan 90-asteen käyrän, että jos sieltä vielä öljytippoja tulee, niin ei ainakaan rattorin päälle tule.

 (sitten tulikin vuorostaan öljyä takavanteille ja kai se jostain aina pitää vuotaa Wink   )

En muistanu eilen öljyä ostaessa kysyä hypoidiöljyä, mainitsin kyllä mihin se tulee ja paikallinen öljyhuollon kaveri laitto 5-litran kannun öljyä.
Olen pannu merkille, että täällä Kouvolan ( nykyisin Kouvostoliitto ) seudulla ei tahdo löytyä asiantuntemusta etenkään vanhoihin koneisiin. ...ja varsinkaan taavettiin...
Joo ja noi on aina vähän onkelmallisia noi perikuntajutut... Vaikea niihin on oikein sijoittaa/panostaa, kun ei koskaan tiedä, mitä jollekkin osakkaalle mieleen juolahtaa  Neutral    ...

Taavi

Viestien lukumäärä : 27

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 950 peräpäästä... Empty Vs: David Brown 950 peräpäästä...

Viesti  outsider La Elo 31 2013, 08:14

Tuo ostamasi SAE 80-140 on ihan oikeaa öljyä.Very Happy 

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 950 peräpäästä... Empty perästä asiaa...

Viesti  Taavi La Elo 31 2013, 18:38

Löytää sokeakin kana joskus kukon !!! Very Happy 

Taavi

Viestien lukumäärä : 27

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa