db 990 sitkeys
2 posters
Sivu 1 / 1
db 990 sitkeys
Vm. 65-71 oli iskunpituus 114,3 3045 kuutios.
71-77 101,6 3195 kuutios.
Mitä mahtaa vaikuttaa polttoainekuluihin?Onko viisaammilla tiatoo?
Pulteri
71-77 101,6 3195 kuutios.
Mitä mahtaa vaikuttaa polttoainekuluihin?Onko viisaammilla tiatoo?
Pulteri
Pulteri- Viestien lukumäärä : 12
erkki
Pieniruokaisia on molemmat. Vanhempi implen märkäputkikone on konkareiden mielestä parempi vääntöinen kuin uudempi lyhtiskuinen jossa on poraus suoraan lohkossa. Jälkimmäisessä on muutama hevosvoima enempi. Omasta mielestä 990:n lyhytiskuinen moottori on kierroskone. Siinä on hönkää yli 2000 kierroksella, mutta esim. raskaan kärryn kanssa huomaa, että jos kierrokset tippuu alle 1600 niin uuteen vauhtiin saaminen vaatii kepitystä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: db 990 sitkeys
Mikä mahtoi olla vuosi kun 990:iin tuli 100:sen mäntä
Pulteri
Pulteri
Pulteri- Viestien lukumäärä : 12
erkki
Tehtaalta 100 mm männillä alkoi tulla 990:aa v1968 mutta märkäputkisia on voitu myydä silti myöhemminkin varastosta Suomessa. 100 männillä olevassa moottorissa on kuulemma öljyn täyttöaukko jakopää kopassa ja öljyn mittatikku on pienessä reijässä traktorin vasemmalla sivulla. Vanhemmassa mallissa öljyn täyttöaukko on alarungossa ja mittatikku on sen tulpassa kiinni. Onko kaupat tekeillä?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: db 990 sitkeys
Ihan vähän. Mietin vaan, kun jossain on tietoo, että selectamatic 990 mallia olis
tehty alle 100:sen männällä v:een 1971 asti. Oliskohan noin!
Kiitos mielenkiinnosta.
Pulteri.
tehty alle 100:sen männällä v:een 1971 asti. Oliskohan noin!
Kiitos mielenkiinnosta.
Pulteri.
Pulteri- Viestien lukumäärä : 12
Vs: db 990 sitkeys
Oisko niin ,että 990 oli 92,1x 114,3 männillä 68 saakka.Sitten 990 100x101,6 3,195 Litraa 80 vuoteen saakka ja 1290 myös 80-81.
Makuasia varmaankin kumpi on parempi.Mutta kuten Erkki sanoi nuorempi on ärhäkkä kierroskone,kokemuksesta voin olla samaa mieltä. Mulla on vm69 11/49 välityksillä ,12+4 vaihteistolla.Namu peli ,aikansa huippua.
Makuasia varmaankin kumpi on parempi.Mutta kuten Erkki sanoi nuorempi on ärhäkkä kierroskone,kokemuksesta voin olla samaa mieltä. Mulla on vm69 11/49 välityksillä ,12+4 vaihteistolla.Namu peli ,aikansa huippua.
Vieraili- Vierailija
Vs: db 990 sitkeys
Seuraavassa linkissä on sitten virheitä?
http://www.konedata.net/Traktorit/db.htm
Pulteri
http://www.konedata.net/Traktorit/db.htm
Pulteri
Pulteri- Viestien lukumäärä : 12
Vs: db 990 sitkeys
Joo,näkyy olevan virheitä,noin se menee,niinkuin tuossa edellä Markku sanoi,1290 on tosiaan tehty vähänaikaa pienemmällä moottorilla,mutta vaihtuu sitten 3,6 litraiseksi.
990 on kierroskone sillä uudemmalla moottorilla,kylläkin vetää aika hyvin ,kun moottorissa on 2000 kiekkaa ja enemmänki,ja silti polttoaineenkulutus on tosi pieni.
Aikanaa kun karhittiin peltoja ,niin siinä tuli tuo näkösälle,meillä otti tuo missä on telat päällä tuolla galleriassa 2600 kierrosta koko ajan,mitä se meillä oli,ja hyvin pelitti.
990 on kierroskone sillä uudemmalla moottorilla,kylläkin vetää aika hyvin ,kun moottorissa on 2000 kiekkaa ja enemmänki,ja silti polttoaineenkulutus on tosi pieni.
Aikanaa kun karhittiin peltoja ,niin siinä tuli tuo näkösälle,meillä otti tuo missä on telat päällä tuolla galleriassa 2600 kierrosta koko ajan,mitä se meillä oli,ja hyvin pelitti.
Vieraili- Vierailija
erkki
Juu, konedatassa on pikku virheitä. DB:n osalta sekin, että ilmoitetut tehot 880 ja 990:lle olivat 48,5 ja 58 hv DIN. SAE -hevosvoimina ne ovat nelisen heppaa isommat.
3.6 litraisen moottorin syntyhistoria taitaa mennä niin, että kun tarvittiin tehokkaampaa moottoria niin 990:n lohkosta jätettiin märät putket pois ja siihen tehtiin lohkoon 4" poraus, jolloin iskutilavuus kasvoi 3,6 litraan.
3.6 litrainen pantiin aluksi 1200:n keulalle ja kun märistä putkista luovuttiin kokonaan niin samaan lohkoon 990:ä varten tehtiin kampeen lyhyempi mutka ja männäntappia siirrettiin muutama mm. alemmaksi. Kytkintä tai muuta voimansiirtoa ei tarvinnut järeyttää kun teho ja vääntö pysyivät suunnilleen ennallaan. Myöhemmin kun tehtiin synkronoitu laatikko niin ilmeisesti voimasiirtoketju katsottiin läpi niin, että voitiin tehdä 995/996 mallit 990:n kanssa samaan takapäähän.
Kolmipyttyisen selecta 880:n isku on 4,5" kuten 3.6 litraisessa, kiertokanget ja männät on kai samat. Perä ja vahdelaatikko on kai sama kuin 990:ssa.
3.6 litraisen moottorin syntyhistoria taitaa mennä niin, että kun tarvittiin tehokkaampaa moottoria niin 990:n lohkosta jätettiin märät putket pois ja siihen tehtiin lohkoon 4" poraus, jolloin iskutilavuus kasvoi 3,6 litraan.
3.6 litrainen pantiin aluksi 1200:n keulalle ja kun märistä putkista luovuttiin kokonaan niin samaan lohkoon 990:ä varten tehtiin kampeen lyhyempi mutka ja männäntappia siirrettiin muutama mm. alemmaksi. Kytkintä tai muuta voimansiirtoa ei tarvinnut järeyttää kun teho ja vääntö pysyivät suunnilleen ennallaan. Myöhemmin kun tehtiin synkronoitu laatikko niin ilmeisesti voimasiirtoketju katsottiin läpi niin, että voitiin tehdä 995/996 mallit 990:n kanssa samaan takapäähän.
Kolmipyttyisen selecta 880:n isku on 4,5" kuten 3.6 litraisessa, kiertokanget ja männät on kai samat. Perä ja vahdelaatikko on kai sama kuin 990:ssa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa