db 990 vanteet
5 posters
Sivu 1 / 1
db 990 vanteet
tuli ostettua tollainen 990 vm71 joka on ollut ennen minua yhdellä omistajalla, kone on hyvin pidetty mitä nyt ruoste vähän iskenyt ja renkaat hapertuneet elikkä onko muissa merkeissä samaa pulttijakoa kun braunissa?
ville400- Viestien lukumäärä : 24
Vs: db 990 vanteet
Sama pulttijako löytyy ainakin MF 165 ja mahdollisesti joistakin Leylandeista. Reikien kartiokkuus on kulemma hitusen eri kulmassa, mutta sitä en tiedä että passaako pyöränmutterit ristiin. Helpompi homma taitaa olla, että putsaat vanhat ja sudit uutta maalia päälle.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: db 990 vanteet
nyt kävi niin että braunihan oli seisonut melkein kymmenen vuotta niin alkoi vesipumppu vuotamaan, loppuukohan vuoto vai tilaanko heti uuden pumpun , onkohan paha homma vaihtaa?
ville400- Viestien lukumäärä : 24
Vs: db 990 vanteet
Onko pumpun hihnapyörässä väljyyttä? Selviää helposti kun koittaa tuulettajan siivikkoa heiluttaa.
Vesipumppu kannattaa yleensä vaihtaa hyvin pian jos huomaa vuodon tai väljyyttä laakerissa. Vika pahenee aika nopeasti ja jossain vaiheessa tuulettajan siivikko löytyy jäähdyttimen kennosta
Taavetin vesipumppuihin saa tietääkseni korjaussarjaa mutta kannattaa kyllä laittaa ehdottomasti uusi pumppu, korjaussarjan hinta on ylipuolet uuden pumpun hinnasta.
Ei ole alkuunkaan paha homma vaihtaa, helpoimmalla tietysti pääsee jos irroittaa jäähdyttäjän mutta onnistuu myös ilman jäähdyttimen irroitusta, tuulettajan siivikon irroituksen jälkeen tulee sen verran tilaa että pumpun mahtuu vaihtamaan. Pientä varovaisuutta kun noudattaa ettei kolhi jäähdytintä.
Vesipumppu kannattaa yleensä vaihtaa hyvin pian jos huomaa vuodon tai väljyyttä laakerissa. Vika pahenee aika nopeasti ja jossain vaiheessa tuulettajan siivikko löytyy jäähdyttimen kennosta
Taavetin vesipumppuihin saa tietääkseni korjaussarjaa mutta kannattaa kyllä laittaa ehdottomasti uusi pumppu, korjaussarjan hinta on ylipuolet uuden pumpun hinnasta.
Ei ole alkuunkaan paha homma vaihtaa, helpoimmalla tietysti pääsee jos irroittaa jäähdyttäjän mutta onnistuu myös ilman jäähdyttimen irroitusta, tuulettajan siivikon irroituksen jälkeen tulee sen verran tilaa että pumpun mahtuu vaihtamaan. Pientä varovaisuutta kun noudattaa ettei kolhi jäähdytintä.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: db 990 vanteet
Vaihda pumppu.
Niihin saa ehkä korjaussarjojakin, mutta sisukset on saattaneet sen verran ottaa korroosiota ettei sitä saa pelkällä korjaussarjan asennuksella pitkään pelittämään. En ole nyt ihan varma, että onko 990:ssakin jossakin mallissa noin tuuman pituinen kumipalje pumpun ja termostaattikotelon välissä, mutta jos siinä on, niin uusi se samalla.
Joku Taika-Jim vaihtaa pumpun sivusta käsinkin, mutta minusta konepeiton ja jäähdyttimen irrotus on niin pieni homma, että ne kannattaa ottaa pois ihan ensin. Pumppu lähtee itri pultit löysäämällä. Jos pumppua ei ole milloinkaan irroitettu niin on siinä se vaara, että katkeaa pultti lohkon pinnan tasalle. Ne on aika pienet ruuvit, taitaa olla 5/16" UNC tai sinne päin, joten sellaisen vääntää poikki lähes vahingossa. Kannattaa ehkä nasauttaa vasaralla pultin kantaan ennenkuin alkaa kiertää auki, se voi helpottaa ruostuneen pultin avaamista. Jos pultti katkeaa niin tyngän saa parhaiten pois kun hitsaa puikolla prikan siihen tyngän päähän ja siihen mutterin. Hitsauksen lämpö tekee juuttuneelle pultille ihmeitä, siis sitten kun se jäähtyy takaisin kylmäksi, kokemusta on.
Jos on peltinen propelli niin katso sitten tarkkaan, ettei siinä ole hiushalkeamia lapojen tyvipuolella.
Niihin saa ehkä korjaussarjojakin, mutta sisukset on saattaneet sen verran ottaa korroosiota ettei sitä saa pelkällä korjaussarjan asennuksella pitkään pelittämään. En ole nyt ihan varma, että onko 990:ssakin jossakin mallissa noin tuuman pituinen kumipalje pumpun ja termostaattikotelon välissä, mutta jos siinä on, niin uusi se samalla.
Joku Taika-Jim vaihtaa pumpun sivusta käsinkin, mutta minusta konepeiton ja jäähdyttimen irrotus on niin pieni homma, että ne kannattaa ottaa pois ihan ensin. Pumppu lähtee itri pultit löysäämällä. Jos pumppua ei ole milloinkaan irroitettu niin on siinä se vaara, että katkeaa pultti lohkon pinnan tasalle. Ne on aika pienet ruuvit, taitaa olla 5/16" UNC tai sinne päin, joten sellaisen vääntää poikki lähes vahingossa. Kannattaa ehkä nasauttaa vasaralla pultin kantaan ennenkuin alkaa kiertää auki, se voi helpottaa ruostuneen pultin avaamista. Jos pultti katkeaa niin tyngän saa parhaiten pois kun hitsaa puikolla prikan siihen tyngän päähän ja siihen mutterin. Hitsauksen lämpö tekee juuttuneelle pultille ihmeitä, siis sitten kun se jäähtyy takaisin kylmäksi, kokemusta on.
Jos on peltinen propelli niin katso sitten tarkkaan, ettei siinä ole hiushalkeamia lapojen tyvipuolella.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: db 990 vanteet
Ja poikkeus vahvistaa säännöt: Kaverilla Fordsonin vesipumppu niin väljä että kolina kävi mutta kas kun ei vuotanu,ite sain Natikkaan kaksi käytettyä pumppua varalle kun oma tiputti hieman,no empä ole vieläkään vaihtanu kun ei paljoa näytä vuotavan,ei kyl ole lähteny siivetlentoon kuin VW LT Volkkarista kaverilla se kuulemma tyyppivika,joo ja itte olen saanu kahden auton vesipumpun vuotamaan kun vaihdoin uudet glykolit koneeseen,no empä sitten enää turhaan vaihdakkaan niin on pysyny sisällä.
HEEH että tämmöstä se on päättelinkin noista että sitten vaihdan kun alkaa oikeasti vuotamaan että ihan niinku kokoajan,kaverikin ihmetteli että miten ne ennenvanhaan aina vuoti vesipumput niin mä sanoin et kun sitä vettä käytettiin niin se ruostutti kaikki paikat ja se taas tuhos pumput,eipä paljoa nykyauton pumppuja vaihella tai sitte on kilsoja jo paljonkin.
Toivotaan että läks auki eikä katkennu pultit? kokemuksia on siitäkin B Kadetista!
HEEH että tämmöstä se on päättelinkin noista että sitten vaihdan kun alkaa oikeasti vuotamaan että ihan niinku kokoajan,kaverikin ihmetteli että miten ne ennenvanhaan aina vuoti vesipumput niin mä sanoin et kun sitä vettä käytettiin niin se ruostutti kaikki paikat ja se taas tuhos pumput,eipä paljoa nykyauton pumppuja vaihella tai sitte on kilsoja jo paljonkin.
Toivotaan että läks auki eikä katkennu pultit? kokemuksia on siitäkin B Kadetista!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: db 990 vanteet
Allikses kans eka herätyksillä pumppu tiputteli, mut sellaisen vartin käytön jälkeen ei ole koko kesänä tarvinnut lisäillä.....
Tosin kone oli seissyt ennen herättelyjä 7-9vuotta........
Tosin kone oli seissyt ennen herättelyjä 7-9vuotta........
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: db 990 vanteet
pumppu vaihdettu ja nyt kiinnostaa saisko siihen ohjaustehostajan
ville400- Viestien lukumäärä : 24
Vs: db 990 vanteet
Kyllä saa. Pitäisi kuitenkin ensin ottaa peitelevy pois oikella reunalla jakokopan takapinnasta, siis tehostimen pumpun reijän päältä ja koettaa vilkaista, että minkälainen hammastus on jakopyörissä. Vanhemmissa 990:ss saattaa olla harvahamapiset valurautapyörät, joiden kanssa yhteensopivaa tehostimen pumpun käyttöhammaspyörää ei löydy joka kaupasta. Tiheähampainen teräspyörä jakopää on uudemmissa malleissa ja niihin löytyy paremmin kaikki tarvittava. Alumiinikuorinen ehyt ohjaussimpukka on haluttu purkuosa, joten jos päädyt laittamaan orbitrolin niin simpukalla saa osan investointia tasattua.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Similar topics
» M: vanteet
» Implematicin vanteet
» M: DB 950 36" vanteet
» 950 & 990 implematic vanteet
» M: vanteet Alavudella
» Implematicin vanteet
» M: DB 950 36" vanteet
» 950 & 990 implematic vanteet
» M: vanteet Alavudella
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa