DB 900? Aloittelijalle apua
5 posters
Sivu 1 / 1
DB 900? Aloittelijalle apua
Ihan alkuun sen verran omasta taustasta traktorien kanssa niin taustaa ei ole, joten kaikki neuvot otetaan mielellään vastaan. Eli tuollaisen kuvissa olevan david brownin sain käyntii mökiltä navetan päästä aikani laitosta tutkiessani. Tiettävästi viimeksi ollut käynnissä viitisen vuotta sitte. Tunnen moottorin perustekniikka jonkun verran ja siitä oli apua. Hyvin tuntu taavetti toimivan kun sillä pellolla ajelin rinkiä ja testailin.
Täs ois muutama kuva kyseisestä kapistuksesta, internetin syövereitä selaillessa tulin siihen lopputulokseen että laite olisi malliltaan 900. Korjatkaa jos olen väärässä, seuraavan kerran ku meen käymää mökillä niin täytyy tarkistaa sarjanumero, koska ilmeisesti sen avulla selviäisi malli varmasti?
Kuva 1
Kuva 2
Koitin takanostolaitettakin ja sain sen nousemaan mutta alas ei laskenut kuin menemällä seisomaan päälle. Pitäiskö laskea omalla painollaan vai hydrauliikan avulla? Löytyy myös lumilinko tuohon perään, laitoin sen kiinni ja huomasin että kytkimen ollessa alas painettuna laski linko alas, kuuluuko näin olla vai pitäisikö pysyä ylhäällä myös kytkin alas painettuna?
Rasvasin tänään kaikki nipat mitä löysin, laitoin renkaisiin ilmaa ja tarkistin, että moottoriöljyä ja laatikko öljyä on. Mistä tarkistetaan perän öljyt? Näky vuotavan peräöljyä hieman vasemman renkaan lähistöltä. Mitä kaikkea huoltotoimenpiteitä kannattaisi tehdä näin alkuun?
Miten pakoputken kuuluisi olla kiinni? Tässä kapistuksessa putki on täysin irrallaan, lähtee nostamalla irti ja ajossa heiluu edestakasin.
Tunteja oli kerääntynyt 1320h, näky mittari toimivan ku eilen mittari katoin niin tänään oli tullut tunti lisää ku pyörittelin pihassa.
Eli kaikki neuvot ovat tarpeen ja niitä otetaan mielellään vastaan, kun nuo kokemukset traktorilla ajosta koostuu eilisestä illasta ja tänään päivällä pari tuntia
Täs ois muutama kuva kyseisestä kapistuksesta, internetin syövereitä selaillessa tulin siihen lopputulokseen että laite olisi malliltaan 900. Korjatkaa jos olen väärässä, seuraavan kerran ku meen käymää mökillä niin täytyy tarkistaa sarjanumero, koska ilmeisesti sen avulla selviäisi malli varmasti?
Kuva 1
Kuva 2
Koitin takanostolaitettakin ja sain sen nousemaan mutta alas ei laskenut kuin menemällä seisomaan päälle. Pitäiskö laskea omalla painollaan vai hydrauliikan avulla? Löytyy myös lumilinko tuohon perään, laitoin sen kiinni ja huomasin että kytkimen ollessa alas painettuna laski linko alas, kuuluuko näin olla vai pitäisikö pysyä ylhäällä myös kytkin alas painettuna?
Rasvasin tänään kaikki nipat mitä löysin, laitoin renkaisiin ilmaa ja tarkistin, että moottoriöljyä ja laatikko öljyä on. Mistä tarkistetaan perän öljyt? Näky vuotavan peräöljyä hieman vasemman renkaan lähistöltä. Mitä kaikkea huoltotoimenpiteitä kannattaisi tehdä näin alkuun?
Miten pakoputken kuuluisi olla kiinni? Tässä kapistuksessa putki on täysin irrallaan, lähtee nostamalla irti ja ajossa heiluu edestakasin.
Tunteja oli kerääntynyt 1320h, näky mittari toimivan ku eilen mittari katoin niin tänään oli tullut tunti lisää ku pyörittelin pihassa.
Eli kaikki neuvot ovat tarpeen ja niitä otetaan mielellään vastaan, kun nuo kokemukset traktorilla ajosta koostuu eilisestä illasta ja tänään päivällä pari tuntia
Eemi- David Brown : 900 mk1
Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 900? Aloittelijalle apua
Jo 30 lukijaa, mutta kukaa ei osaa auttaa?
Sellainen asia kiinnostais mua kanssa että onko mahottoman iso homma saada ohjauksen klappi pois kun tuossa on ilmeisesti aika paljon niveliä.
Tohon nostolaitteen ja kytkimen toimintaan löysin vastauksen kun pari tuntia selailin kirjoituksia.
Sellainen asia kiinnostais mua kanssa että onko mahottoman iso homma saada ohjauksen klappi pois kun tuossa on ilmeisesti aika paljon niveliä.
Tohon nostolaitteen ja kytkimen toimintaan löysin vastauksen kun pari tuntia selailin kirjoituksia.
Eemi- David Brown : 900 mk1
Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 900? Aloittelijalle apua
Kyllä se on DB 900, mutta kuvista en erota onko se MK1 vai MK2. MK1 on vanhempi malli ja sen tuntee siitä, että mottorin kohdalla oleva runkopalkki on "vanhaa mallia" eli avoprofiili. MK 2:ssa se on kotelopalkki, jossa on pyöreät nurkat. En jaksa muistaa, että muuttuiko ohjausvaihde tuon tyypin muutoksen myötä, mutta ainakin vanhemmassa mallissa oli heti uutena hiukan klappinen ohjaus, joka käytössä sitten muuttuu enemmän klappiseksi. Jos vaihtaa tiiviitä niveliä se tietenkin auttaa, mutta suurin klappi taitaa tulla simpukasta. Se kannattaa käyttää auki ja katsoa omin silmin mitä sille on tehtävissä.
MK1:ssä on hydraulipumppu ja nostoa ohjaava venttiili vaihdelaatikossa, MK2:ssa se on ulosottovaihteen kotelon siällä traktorin takana.
Hydrauliikassa on ns. TCU -venttiili, jolla saa nostatettua painoa takapyörille kun kyntää kannatuspyörällisellä auralla. Perustoiminta, eli nosto-lasku on hoidettu siten, että nostolaitteen pitäisi pysyä ylhäällä kun kytkimen painaa pohjaan ja pumppu pysähtyy. Sen pitäisi laskeutua vasta kun pito-laskuventtiili avautuu, muistaakseni vipua taakse vetämällä. Noissa vanhoissa malleissa on metalliset männänrenkaat nostomännässä ja vuoto on niissä yleistä. Siellä voi olla renkaat huonot, sylinteri huono tai jopa molemmat.
Mitä kannattaisi tehdä: Vaihtaa öljyt ja moottoriöljyn suodatin. Alkuperäisissä öljysuosituksissa on vaihdelaatikon suositus W90 ja moottoriin talvella W30, kesällä W20. Siellä toimii 10W30 yleisöljy ihan hyvin molemmissa. Alennuspyörästöissä voisi olla parempi käyttää 80W90 -öljyä kun alkuperäissuositus on W120. Myös polttoianesuodattimet kannattaa vaihtaa pikapuoliin jos kone on pitkään ollut yksillä jalantiloilla, samoin jäähdytysneste.
Vuotava takapyörän stefa ei korjaannu muuten kuin vaihtamalla, mutta ihan pikku nopotus ei ole niin vaarallista, että sille pitäisi heti tehdä jotain. Hydrauliikkapuoli kannattaisi katsoa, että siellä venttiilit liikkuu, mutta niitä ei pääse näkemään kuin kaivamalla pumppu/venttiilipaketti näkyville, Mk1:ssä vaihdelaatikon kannen alta ja MK2 -mallissa ulosottovaihde irrottamalla. Jos nostosylinteri ei ole pahemmin naarmuilla, niin mäntään voisi onnistua nykyaikaisemman tiivisteen sovittaminen metallisten renkaiden sijaan. Pikku laittoa siinä on vähäksi aikaa, onneksi sähköpuoli noissa on vielä yksinkertainen, joten siinä ei ole paljon uusittavaa vaikka vetää kaikki sähköt uusiksi.
900 on käynyt jo hiukan harvinaiseksi Suomessa, mutta kyllä engelsmannit niillä ajelee vielä veteraanisarjojen kyntökilpailuja ja osallistuvat traktoritapahtumiin. 900 oli ensimmäinen malli, johon laitettiin CAV jakajapumppu ja siitä oli tulla suuri ongelma aluksi kun pumput alkoivat leikata kiinni. Ongelman syy kuitenkin löydettiin ja saatiin eliminoitua, mutta maineeseen ehti tulla klommo. Samaten ohjausta kritisoitiin ja sekin laitettiin uusiksi, mutta en muista ulkoa, että tuliko uuden mallin simpukka vasta 950 -malliin.
MK1:ssä on hydraulipumppu ja nostoa ohjaava venttiili vaihdelaatikossa, MK2:ssa se on ulosottovaihteen kotelon siällä traktorin takana.
Hydrauliikassa on ns. TCU -venttiili, jolla saa nostatettua painoa takapyörille kun kyntää kannatuspyörällisellä auralla. Perustoiminta, eli nosto-lasku on hoidettu siten, että nostolaitteen pitäisi pysyä ylhäällä kun kytkimen painaa pohjaan ja pumppu pysähtyy. Sen pitäisi laskeutua vasta kun pito-laskuventtiili avautuu, muistaakseni vipua taakse vetämällä. Noissa vanhoissa malleissa on metalliset männänrenkaat nostomännässä ja vuoto on niissä yleistä. Siellä voi olla renkaat huonot, sylinteri huono tai jopa molemmat.
Mitä kannattaisi tehdä: Vaihtaa öljyt ja moottoriöljyn suodatin. Alkuperäisissä öljysuosituksissa on vaihdelaatikon suositus W90 ja moottoriin talvella W30, kesällä W20. Siellä toimii 10W30 yleisöljy ihan hyvin molemmissa. Alennuspyörästöissä voisi olla parempi käyttää 80W90 -öljyä kun alkuperäissuositus on W120. Myös polttoianesuodattimet kannattaa vaihtaa pikapuoliin jos kone on pitkään ollut yksillä jalantiloilla, samoin jäähdytysneste.
Vuotava takapyörän stefa ei korjaannu muuten kuin vaihtamalla, mutta ihan pikku nopotus ei ole niin vaarallista, että sille pitäisi heti tehdä jotain. Hydrauliikkapuoli kannattaisi katsoa, että siellä venttiilit liikkuu, mutta niitä ei pääse näkemään kuin kaivamalla pumppu/venttiilipaketti näkyville, Mk1:ssä vaihdelaatikon kannen alta ja MK2 -mallissa ulosottovaihde irrottamalla. Jos nostosylinteri ei ole pahemmin naarmuilla, niin mäntään voisi onnistua nykyaikaisemman tiivisteen sovittaminen metallisten renkaiden sijaan. Pikku laittoa siinä on vähäksi aikaa, onneksi sähköpuoli noissa on vielä yksinkertainen, joten siinä ei ole paljon uusittavaa vaikka vetää kaikki sähköt uusiksi.
900 on käynyt jo hiukan harvinaiseksi Suomessa, mutta kyllä engelsmannit niillä ajelee vielä veteraanisarjojen kyntökilpailuja ja osallistuvat traktoritapahtumiin. 900 oli ensimmäinen malli, johon laitettiin CAV jakajapumppu ja siitä oli tulla suuri ongelma aluksi kun pumput alkoivat leikata kiinni. Ongelman syy kuitenkin löydettiin ja saatiin eliminoitua, mutta maineeseen ehti tulla klommo. Samaten ohjausta kritisoitiin ja sekin laitettiin uusiksi, mutta en muista ulkoa, että tuliko uuden mallin simpukka vasta 950 -malliin.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ma Syys 09 2013, 13:02, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 900? Aloittelijalle apua
Onnittelut löydöstä.
Ysisatasen MK kakkoseen vaihtui ohjausvaihde. Vanhemmassa se oli sama kuin 25-30 malleissa. Sen tunnistaa siitä, että se on vähän toisessa laidassa. Uudistuksessa se siirtyi keskelle kojelautaa. Vanhanmallinen simpukka oli, niinkuin Erkki kirjoittaa, hiukka ongelmallinen klapin takia. Uudet säännöt määrittelivät sen tietyn kokoiseksi ja jo tehtaalla joutuivat valikoimaan osia, että saivat uuden traktorin ohjausvälykset kohdalleen, hankalaa. Ohjauksen välysten yksi mahdollinen aiheuttaja on ratinakselin ylälaakeri. Liikkuuko ratti ylös alas kun sitä pyörittelee? Laakerin tiukkaaminen saattaa kyllä olla haastavaa 50 vuotta paikallaan olleilla osilla, saattavat olla lujassa ja vaativat liottelua ym. kikkoja.
Kyllä se piippu on tarkoitettu pysymään paikallaan maan vetovoiman avulla. Käyttötunnit tai ehkä jonkunlainen vaurio on saanut aikaan väljyyttä siihen. Kopittomalla traktorilla ajeltiin mataliinkin paikkoihin ja joskus saattoi piippu unohtua irroittaa.
Ai niin. Tarkennuksena vielä, vaihteisto, tasauspyörästö (eli perä) ja hydrauliikka käyttää yhteistä öljyä. Takapyöriä lähinnä olevilla portaali alennusvaihteilla on sitten omat öljynsä.
Ysisatasen MK kakkoseen vaihtui ohjausvaihde. Vanhemmassa se oli sama kuin 25-30 malleissa. Sen tunnistaa siitä, että se on vähän toisessa laidassa. Uudistuksessa se siirtyi keskelle kojelautaa. Vanhanmallinen simpukka oli, niinkuin Erkki kirjoittaa, hiukka ongelmallinen klapin takia. Uudet säännöt määrittelivät sen tietyn kokoiseksi ja jo tehtaalla joutuivat valikoimaan osia, että saivat uuden traktorin ohjausvälykset kohdalleen, hankalaa. Ohjauksen välysten yksi mahdollinen aiheuttaja on ratinakselin ylälaakeri. Liikkuuko ratti ylös alas kun sitä pyörittelee? Laakerin tiukkaaminen saattaa kyllä olla haastavaa 50 vuotta paikallaan olleilla osilla, saattavat olla lujassa ja vaativat liottelua ym. kikkoja.
Kyllä se piippu on tarkoitettu pysymään paikallaan maan vetovoiman avulla. Käyttötunnit tai ehkä jonkunlainen vaurio on saanut aikaan väljyyttä siihen. Kopittomalla traktorilla ajeltiin mataliinkin paikkoihin ja joskus saattoi piippu unohtua irroittaa.
Ai niin. Tarkennuksena vielä, vaihteisto, tasauspyörästö (eli perä) ja hydrauliikka käyttää yhteistä öljyä. Takapyöriä lähinnä olevilla portaali alennusvaihteilla on sitten omat öljynsä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 900? Aloittelijalle apua
Kiitos vastauksista, unohdin ekassa kirjoituksessa mainita että ratti ei ole keskellä vaan oikealla puolella. Eli kyseessä on siis mk1 malli.
Oliko niin että koneeseen menee 4l ja laatikko/perä 20l öljyä?
Oliko niin että koneeseen menee 4l ja laatikko/perä 20l öljyä?
Eemi- David Brown : 900 mk1
Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 900? Aloittelijalle apua
Jaa, että Mk1. Harvinainen peli on sellainen täällä päin. Moottoriin taitaa mennä jotain 7 litran paikkeille, vaihdelaatikkoa en tiedä tarkkaan, mutta kai se jotain 20 litraa on, vähän alle tai vähän päälle. Vetopyörästöihin menee runsaat pari litraa puolelleen.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ti Syys 10 2013, 08:05, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 900? Aloittelijalle apua
Onneksi olkoon. 12 vuotta ja 9 kuukautta oli 900 Mk1 nurkissa, taitaa olla tälläkin hetkellä kaupan. Ohjauksen apusimpukka on välyksen tekiä,siellä on joutsenkaula etuakselin kohdalla jossa on harvat kierteet. Omani käytyin sorvarilla joka täytti kierteet ja porasi ne vastapelurista pois ja teki tilalle holkin, kun vielä vaihtoi raidetangonpäät niin hyvä tuli. Toinen vaiva mikä ilmeni oli löystyvät etupyörän mutterit, tämä ilmeni kun vasen etupyörä lähti omille teilleen kesken maantieajon. Porasin navasta kierteet pois ja prässäsin tilalle pultit ja mutterit päälle. Nostolaite toimii kun kytkinpoljin on ylhäällä. Rasvauskohteista ja tilavuuksista löytyy kuva kyl tallin ovesta. Voisin huomenissa katella noi määrät. Vaihteisto taisi olla 16 L.Alunperin on ollut + maadoitettu,joten se kannattaa ottaa huomioon.
exso- David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004
Viestien lukumäärä : 541
Paikkakunta : Suur-Sammatti
Vs: DB 900? Aloittelijalle apua
Tuossa ei kyllä taida olla alkuperäset sähköt, on ainaki sen verran virityksen näköset ja molemmat akut on maadotettu miinuksesta.. En hirveesti sähköhommista ymmärrä mutta tarkotuksena olisi jossain vaiheess laittaa sähköt uusiks, toi on kyl niin yksinkertanen et onnistuu varmaa ilman sähköalan tutkintoa
Mitä mittareita tuossa on alkuperäisenä? Nyt ei oo ku jäähytysnesteen lämpö ja pari tyhjää mittarin paikkaa.
Mitä mittareita tuossa on alkuperäisenä? Nyt ei oo ku jäähytysnesteen lämpö ja pari tyhjää mittarin paikkaa.
Eemi- David Brown : 900 mk1
Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 900? Aloittelijalle apua
Öljynpaine, Moottorinlämpötila ja Lataus. Omassa koneessa oli vanhat johdot alla, vedetty uudet päälle ja muutettu - maadotteiseksi ja maalattu koko komeus punaisella yli. Kaikki vanhat johdot pois ja uudet tilalle,ei ole iso työ ja samalla tuli ajovaloille releet ja vilkulle perävaunua varten. Päävirtakytkin on hyvä lisäys ostoslistalle.
exso- David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004
Viestien lukumäärä : 541
Paikkakunta : Suur-Sammatti
Vs: DB 900? Aloittelijalle apua
Tossa ei näkyny vanhoja alla, uudet on vedetty suorinta reittiä aina paikasta a paikkaan b eikä pahemmin oo niputeltu ja liitoksissa ei oo sähkärin teippiä säästeltyexso kirjoitti:Öljynpaine, Moottorinlämpötila ja Lataus. Omassa koneessa oli vanhat johdot alla, vedetty uudet päälle ja muutettu - maadotteiseksi ja maalattu koko komeus punaisella yli. Kaikki vanhat johdot pois ja uudet tilalle,ei ole iso työ ja samalla tuli ajovaloille releet ja vilkulle perävaunua varten. Päävirtakytkin on hyvä lisäys ostoslistalle.
Päävirtakytkin on laitettuna jo. Mikähän mahtaa olla yksi noista kolmesta napista mitä kojelaudasta löytyy? Yks on startille ja toinen on valoille, mutta kolmannesta ei tapahdu mitää. Voiskohan olla töötti joka ei toimi? Vai onks ton ikäsis ollu tööttiä?
Eemi- David Brown : 900 mk1
Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 900? Aloittelijalle apua
Kyl siellä äänimerkkikin on ollut aikoinaan keulilla.
Täytösmäärät
Moottori 8,0 L vaihtoväli 120 H, suodattimen vaihtoväli 240 H.
Ilmansuodatin 1,3 L
Vaihteisto 16,0 L
Kinkut eli porttaalit 1,7 L X 2 kpl
Jäähdytin 15,0 L
Polttoainesäiliö 52,0 L
Rasvanippoja kaikkiaan 21 kpl lukumäärässä työntövarsi mukana.
Täytösmäärät
Moottori 8,0 L vaihtoväli 120 H, suodattimen vaihtoväli 240 H.
Ilmansuodatin 1,3 L
Vaihteisto 16,0 L
Kinkut eli porttaalit 1,7 L X 2 kpl
Jäähdytin 15,0 L
Polttoainesäiliö 52,0 L
Rasvanippoja kaikkiaan 21 kpl lukumäärässä työntövarsi mukana.
exso- David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004
Viestien lukumäärä : 541
Paikkakunta : Suur-Sammatti
Vs: DB 900? Aloittelijalle apua
Kiitos täyttömääristä, pääsee viikonloppuna huoltamaa rattoria. Ei kellää satu olemaa nurkissa tyhjänpanttina oikeanpuoleista etusäleikköä? Täytyy yrittää vielä ettiä varastosta jos löytyis, keulan taavetti logo löyty romujen seasta.
Työntövarsi, jos se nyt tuo on nimeltään ja voimanulosoton akseli uupuu myös lingosta. Täytyy niitäki vielä yrittää etsiä.
Pieni takakauha löyty heinien seasta tallin nurkalta ja juontolaitekin. Kauhaan on jääny kuorma soraaki silloin ku se on siihen jätetty eli varmaa vähintää 10v sitte.
Työntövarsi, jos se nyt tuo on nimeltään ja voimanulosoton akseli uupuu myös lingosta. Täytyy niitäki vielä yrittää etsiä.
Pieni takakauha löyty heinien seasta tallin nurkalta ja juontolaitekin. Kauhaan on jääny kuorma soraaki silloin ku se on siihen jätetty eli varmaa vähintää 10v sitte.
Eemi- David Brown : 900 mk1
Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 900? Aloittelijalle apua
Harvinaisen laitteen sitten omistat,meillä oli tommonen kun pikkupoika olin mutta siinä jätti vanhaisäntä vedet pakkasella lohkoon ja loppuja ei tarvinne kertoa!
Hieman harmittaa kuin se piti purkaa ja loput hävittää,no viel löytyy 850 Taavi mut alkaa olla jo aikas loppuun ajettu.
Juu on siel töötin nappikin ollu jo niissä malleissa,ja noissa vanhoissa ei ollu kovin tarkkaa minkälaisia tai muotosia ne napit,mittarit,valot sun muut oli kun taisivat sinne jälkikäteen myydä millon missäkin liikkeessä kaikenmoisia varaosiakin.
Jos haluaa pitää alkuperäsen näkösenä niin mahdollisimman vanhaa laittaa mutta jos päivittää niin sillonhan se on vaan mielikuvituksesta kiinni mitä laittaa,jos siel on jo vaihtovirtalaturi kun kerta - maissa niin aina vaan parempi,riittääpi sitten virtaakin paremmillekkin valoille
Jos haluaa varmanpäälle pelata niin öljyt pois öljypohjat irti ja ne ja siivilät pesuun uudet tiivarit tekee ja pohjat ja siivilät kiinni ja öljyt perään niin kummasti muuttu raksa,ainakin meillä kun oli varmaan sen 35v ollu ne lootaöljytkin sisällä heh.
Ohjaus simpukasta ei vissiin saa kuin imemällä,(ainakin uudempi simpukka) sinne kans uutta öljyä tilalle,juu ja ilmanputsarin alaosasta kans öljy vaihtoon ja suodattimen voi pestä,kyllä se siitä onneks ei ollu kun sen 5v seisonu niin voipi pienellä vaivalla saada kaikki tehtyä,ne polttoaine suotimet vois tietty vaihtaa kans ja jos tankissa rojua niin sen tyhjentää ja sakkakupin kans.
NIIN kai siellä on glykoolit sisällä eikä pelkkää vettä? talvi kun tulee ettei käy kuin meillä! siinäpä niitä on sitten puhdetöitä kun vaan kerkee tekee heh
Ja ei muuta ku kovaa ajoo ja huolimatonta huoltoo sanos entinen naapuri (no vitsi vitsi) meillä tais sitä vanhal ukol ollakkin?
Hieman harmittaa kuin se piti purkaa ja loput hävittää,no viel löytyy 850 Taavi mut alkaa olla jo aikas loppuun ajettu.
Juu on siel töötin nappikin ollu jo niissä malleissa,ja noissa vanhoissa ei ollu kovin tarkkaa minkälaisia tai muotosia ne napit,mittarit,valot sun muut oli kun taisivat sinne jälkikäteen myydä millon missäkin liikkeessä kaikenmoisia varaosiakin.
Jos haluaa pitää alkuperäsen näkösenä niin mahdollisimman vanhaa laittaa mutta jos päivittää niin sillonhan se on vaan mielikuvituksesta kiinni mitä laittaa,jos siel on jo vaihtovirtalaturi kun kerta - maissa niin aina vaan parempi,riittääpi sitten virtaakin paremmillekkin valoille
Jos haluaa varmanpäälle pelata niin öljyt pois öljypohjat irti ja ne ja siivilät pesuun uudet tiivarit tekee ja pohjat ja siivilät kiinni ja öljyt perään niin kummasti muuttu raksa,ainakin meillä kun oli varmaan sen 35v ollu ne lootaöljytkin sisällä heh.
Ohjaus simpukasta ei vissiin saa kuin imemällä,(ainakin uudempi simpukka) sinne kans uutta öljyä tilalle,juu ja ilmanputsarin alaosasta kans öljy vaihtoon ja suodattimen voi pestä,kyllä se siitä onneks ei ollu kun sen 5v seisonu niin voipi pienellä vaivalla saada kaikki tehtyä,ne polttoaine suotimet vois tietty vaihtaa kans ja jos tankissa rojua niin sen tyhjentää ja sakkakupin kans.
NIIN kai siellä on glykoolit sisällä eikä pelkkää vettä? talvi kun tulee ettei käy kuin meillä! siinäpä niitä on sitten puhdetöitä kun vaan kerkee tekee heh
Ja ei muuta ku kovaa ajoo ja huolimatonta huoltoo sanos entinen naapuri (no vitsi vitsi) meillä tais sitä vanhal ukol ollakkin?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» kummallinen huohotus tehostimessa, apua tarvitaan
» 950 osien hakuun apua
» taavettia (880) ostamassa apua kiire
» [b]Apua ! Case 1390 nostolaite[/b]
» Apua tarvittaisiin... Super Cropmaster -52
» 950 osien hakuun apua
» taavettia (880) ostamassa apua kiire
» [b]Apua ! Case 1390 nostolaite[/b]
» Apua tarvittaisiin... Super Cropmaster -52
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa