995/ nostolaite
4 posters
Sivu 1 / 1
995/ nostolaite
Tiedusteleepi, mistä saisi edullisesti ostaa/ vaihtaa kunnostettu nostolaitteen venttilipaketti
Taavettiini, en keksi tähän kiireeseen oikein muuta.
Taavettiini, en keksi tähän kiireeseen oikein muuta.
pertsa- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 995/ nostolaite
Mikä on vanhassa venttiilissä korjaamattomassa kunnossa? Antero kunnostaa vanhan ellei se ole ihan out of the game.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm La Marras 02 2013, 08:14, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 995/ nostolaite
Kiitos herätyksestä, kai se on otettava oikein tosissaan käsittelyyn niin oppiipahan senkin sielun-
elämästä jotakin!
elämästä jotakin!
pertsa- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 995/ nostolaite
Siinä on tarkat paikat ohjausventtiilin koron säätö ja TCU -venttiilin säätö. Muuten magick box on pura-puhdista-kokoa -kamaa. Katso miten päin laskeutumisnopeuden säädön venttiilin kara on porauksessaan, että tulee kootessa oikein päin. Jos systeemisssä on ollut haamunostoa, niin pesän etuseinästä löytyy ns. latching valve jonka porauksessa on holkki, joka saattaa joskus ajan saatossa löystyä. Se pitää panna paikalleen niin, että holkin sivussa oleva reikä on kohdakkain lohkossa olevan poikittaisen reijän kanssa ja varmistaa Lockitetella että se pysyykin siinä.
Jos ohjausventtiilin karaan on syöpynyt pahoja koloja niin sen korjaaminen ei onnistu. Kaikki muu kyllä pitäisi olla tehtävissä. Engelsmannin keskustelupalstalla juuri eilen yksi amerikkalainen sai systeemin pelittämään kun otti sen auki ja pani kuntoon. Traktori on joku vuosikausia hylättynä mököttänyt yksilö jossa peräöljyt oli puoliksi vettä.
Jos ohjausventtiilin karaan on syöpynyt pahoja koloja niin sen korjaaminen ei onnistu. Kaikki muu kyllä pitäisi olla tehtävissä. Engelsmannin keskustelupalstalla juuri eilen yksi amerikkalainen sai systeemin pelittämään kun otti sen auki ja pani kuntoon. Traktori on joku vuosikausia hylättynä mököttänyt yksilö jossa peräöljyt oli puoliksi vettä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Nostolaitteesta.
Kun sain Erkitä "herätyksen" 995-nostolaiteongelman tutkimiseen tuli pari kysymystä eteen.
Ensiksi kun tuntuu laskuvivun tangossa oleva pitkä kierrejousi on löysä eli ei ole minkäänlaista
jäkitystä mihinkään suuntaan, kuuluukohan sihen joku sokka tai muu toppari?
Toiseksi ensaa mittarilleni painetta esim. kipin liittimestä hyvin vähän, enemmän tulee sitten
istuimen oikealta puola olevan takimmaisen tulpan alta 50 bar. Olisikohan ottava
pumpun kunto järkeilyyn.
Ensiksi kun tuntuu laskuvivun tangossa oleva pitkä kierrejousi on löysä eli ei ole minkäänlaista
jäkitystä mihinkään suuntaan, kuuluukohan sihen joku sokka tai muu toppari?
Toiseksi ensaa mittarilleni painetta esim. kipin liittimestä hyvin vähän, enemmän tulee sitten
istuimen oikealta puola olevan takimmaisen tulpan alta 50 bar. Olisikohan ottava
pumpun kunto järkeilyyn.
pertsa- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 995/ nostolaite
Se kierretanko liikuttaa pitkällä vivulla vain ohjausventtiiliä, siis esiohjausventtiiliä eikä siinä ole paljon vastusta.
Miten sait painetta siihen istuimen oikealla puolella olevaan takimmaiseen napaan? Siinä on vain väliotto venttiililohkolle menvästä linjasta ja jos nostolaite ei nosta niin linjan pitäisi olla käytänössä paineeton. Kun nostolaite nostaa jotain niin siihen tulee sama paine kuin nostosylinteriin.
Kokeile vielä sellaista temppua että avaa nostoventtiilin tulppa ja ota jousi pois karan päältä. Katkaise rautatangosta sopiva pätkä, hiukan jousta lyhyempi, niin, että kun laitat tapin luistin päälle ja kierrät tulpan kiinni, niin tulppa ei varsinaisesti paina tappia, mutta estää sen nousemasta ylös. Kun nostoventtili on alas lukittu niin pitäisi varsien nousta ja kun vetää nostovivun ihan taakse niin siitä istuimen oikealla puolella olevasta propusta on uutena löytynyt 140 baria painetta. Jos paine on vain muutamankymmene baria niin pumppu voi olla lopussa, imusuodatin voi olla tukossa tai pumpun takana venttiilille lähtevän putken liitoksesta voi olla 0-rengas hituloina.
Miten sait painetta siihen istuimen oikealla puolella olevaan takimmaiseen napaan? Siinä on vain väliotto venttiililohkolle menvästä linjasta ja jos nostolaite ei nosta niin linjan pitäisi olla käytänössä paineeton. Kun nostolaite nostaa jotain niin siihen tulee sama paine kuin nostosylinteriin.
Kokeile vielä sellaista temppua että avaa nostoventtiilin tulppa ja ota jousi pois karan päältä. Katkaise rautatangosta sopiva pätkä, hiukan jousta lyhyempi, niin, että kun laitat tapin luistin päälle ja kierrät tulpan kiinni, niin tulppa ei varsinaisesti paina tappia, mutta estää sen nousemasta ylös. Kun nostoventtili on alas lukittu niin pitäisi varsien nousta ja kun vetää nostovivun ihan taakse niin siitä istuimen oikealla puolella olevasta propusta on uutena löytynyt 140 baria painetta. Jos paine on vain muutamankymmene baria niin pumppu voi olla lopussa, imusuodatin voi olla tukossa tai pumpun takana venttiilille lähtevän putken liitoksesta voi olla 0-rengas hituloina.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
995-nostolaite
Kiitoksa runsaasti, näitä asioita edelleen pähkäillessäni ja vinkkejä saatuani pumppuhommiksi näyttää
menevän kun suodatin ja öljyt on uusittu.
Palaan seuraavien ongelmien kanssa asiaan myöhemmin!
menevän kun suodatin ja öljyt on uusittu.
Palaan seuraavien ongelmien kanssa asiaan myöhemmin!
pertsa- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
995-hydr. pumppu
Kuukausien jälkeen pääsin taas "seurustelemaan" Taavettini kanssa ja irroitin pumpun löytääkseni
jotain näkyvää vikaa.
Kävi ilmi että kaikki O-renkaat olivat ihan kovia, myös se imupuolen rengas siellä pumpun alla.
Pumppu ainakin pyörii tasaisesti mutta olisiko syytä sekin aukaista ettei tarvi uudestaan avata?
Niitä O-renkaiden kokoja kyllä haluaisin kuulla!
jotain näkyvää vikaa.
Kävi ilmi että kaikki O-renkaat olivat ihan kovia, myös se imupuolen rengas siellä pumpun alla.
Pumppu ainakin pyörii tasaisesti mutta olisiko syytä sekin aukaista ettei tarvi uudestaan avata?
Niitä O-renkaiden kokoja kyllä haluaisin kuulla!
pertsa- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 995/ nostolaite
Pumppuun saa todennäköisesti tivistesarjan, ainakin Ylistarosta jos ei muualta. Jos pumppu on pesästä väljä niin se ei parane tiivisteitä vaihtamalla. Kun pumppu on irrallaan, niin lähettäisin sen kyllä Ylistaroon tiivarinvaihtoon, niin se tulee testattua samalla reissulla, että onko siitä vielä iloa. Uudet pumput maksaa maailmalla kolmisen sataa. 0-renkaat on todennäköisesti tuumakokoja.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 995/ nostolaite
279 euroa näkyy maksavan uusi pumppu www.hydraulikkapumppu.fi liikkeessä.
Kunnostus maksaa 200.
Kannattaa miettiä kumpaan investoi.
Kunnostus maksaa 200.
Kannattaa miettiä kumpaan investoi.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
995-hydrauliikka!
Jatkoin opskeluani Taavettini kanssa ja irroitin hydr.pumpun enkä silmämääräisesti nähnyt mitään
muuta kuin ehkä pyöri aika kevyesti.
Iroitin pumpulta lähyevän messinkiputken ja molempiin päihin uudet O-renkaat sekä myös
pudotusventtiilin vasemmalla puolella kahteen muuhunkin uudet renkaat, takimmainen näyttää olvan
pumpulta tuleva paine joka jatkaa venttiiliryhmälle. Jossain ohjeessa neuvotaan siihen etummaiseen
7/8" paluuliityntä ja 3/8 UNF on takimmainen on paine, on kai tarkoitettu lisälaitteille paine.
O-rengasvaihdon ansiosta sain tästä liittimestä entisen 50 bar asemasta 110 bar.
Missähä mahta olla seuraava vuoto tai tukos kun ei kipin liittimestä tule edelleenkään kun 50 bar.
Kyllä pumppukin varmaan alkaa olla tiensä päässä.
muuta kuin ehkä pyöri aika kevyesti.
Iroitin pumpulta lähyevän messinkiputken ja molempiin päihin uudet O-renkaat sekä myös
pudotusventtiilin vasemmalla puolella kahteen muuhunkin uudet renkaat, takimmainen näyttää olvan
pumpulta tuleva paine joka jatkaa venttiiliryhmälle. Jossain ohjeessa neuvotaan siihen etummaiseen
7/8" paluuliityntä ja 3/8 UNF on takimmainen on paine, on kai tarkoitettu lisälaitteille paine.
O-rengasvaihdon ansiosta sain tästä liittimestä entisen 50 bar asemasta 110 bar.
Missähä mahta olla seuraava vuoto tai tukos kun ei kipin liittimestä tule edelleenkään kun 50 bar.
Kyllä pumppukin varmaan alkaa olla tiensä päässä.
pertsa- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 995/ nostolaite
Et tainnut uusia pumppuun mitään tiivisteitä?
En vieläkään ymmärrä miten mittaat paineen istuimen oikealla puolelle olevasta kamelinkyttyrän takimmaisesta liittimestä. Missä asennossa nostovipu on kun mittari näyttää 110 bar? Jo siitä liittimestä löytyy 110 niin ei ole oikeastaan mitenkään mahdollista, että kipin liittimestä löytyy merkittävästi vähemmän koska molemmat pisteet ovat samassa linjassa. Se voi olla mahdollista, että mittarin ja kipin liittimen pikaliittimet eivät ole yhteensopivat ja pikaliitin hukkaa paineen. Jos kokeilet laittaa jotain traktorin perään kiinni niin 110 barin paineella nostolaite jaksaa nostaa noin tonnin.
En vieläkään ymmärrä miten mittaat paineen istuimen oikealla puolelle olevasta kamelinkyttyrän takimmaisesta liittimestä. Missä asennossa nostovipu on kun mittari näyttää 110 bar? Jo siitä liittimestä löytyy 110 niin ei ole oikeastaan mitenkään mahdollista, että kipin liittimestä löytyy merkittävästi vähemmän koska molemmat pisteet ovat samassa linjassa. Se voi olla mahdollista, että mittarin ja kipin liittimen pikaliittimet eivät ole yhteensopivat ja pikaliitin hukkaa paineen. Jos kokeilet laittaa jotain traktorin perään kiinni niin 110 barin paineella nostolaite jaksaa nostaa noin tonnin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 995/ nostolaite
Pumpun paineen saa mitattu vain sillä tavalla, että irrotetaan kamelikyttyrä ja tulpataan takimmainen putki (3 putkea sojottaa pystyssä) tapilla jossa on laippa ja O-rengas tiivisteenä laipan ja putken pään väliin. Sitten asennetaan kamelin kyttyrä takaisin ja mitataan paine korkeammasta tulpasta. Korkeammasta tulpasta ei voi ottaa ulos painetta ulkopuolisille laitteille. Sellainen kytkentä ei toimi koska paine nousee vain nostolaitteen ollessa jatkuvalla pumppauksella tai venttiilipesäkkeelle vievä takimmainen putki on tulpattu.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
995/ nostolaite
Anteeksi erittäin runsaasti kun intän vaan tällaisesta asiasta, kuitenkin siinä"kamelinkyttyrässä on takimmaisessa nuoli ylös- ja etummaisessa alaspäin.
Eikä oleihan oma keksintö kun olen vain lukenut painettua sanaa: David Brown suomenkielinen ohjekirja/
IMG-3148 ( pdunkel@nic.fi)
Siinä kuitenkin sanotaan että ulkopuolisia sylintereitä ja nestemoottoreita varten saadaan paineöljy
liitännästä B tai kolmitieventtiilistä ja paluuöljy ehdottomasti takaisi liitäntään A.
Voisiko siinä kolmitieventtiilissä olla jokin tukos kun kaikki pikaliittimet ovat ihan OK?
Eiköhän tämän "Loordin" anatomia minullekin valkene!
Se nostovipu oli ihan taka-asennossa kun tällaisen paineen sain.
Eikä oleihan oma keksintö kun olen vain lukenut painettua sanaa: David Brown suomenkielinen ohjekirja/
IMG-3148 ( pdunkel@nic.fi)
Siinä kuitenkin sanotaan että ulkopuolisia sylintereitä ja nestemoottoreita varten saadaan paineöljy
liitännästä B tai kolmitieventtiilistä ja paluuöljy ehdottomasti takaisi liitäntään A.
Voisiko siinä kolmitieventtiilissä olla jokin tukos kun kaikki pikaliittimet ovat ihan OK?
Eiköhän tämän "Loordin" anatomia minullekin valkene!
Se nostovipu oli ihan taka-asennossa kun tällaisen paineen sain.
pertsa- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 995/ nostolaite
Jees, sillä opilla tulee täysi paine systeemiin. Okein.
Runsaan kymenen vuoden aikana, mitä näillä palstoilla olen käynyt keskusteluja en ole törmännyt sellaiseen asiaan kuin tukos varsinaisessa paineinjassa tai kolmitieventtiilissä. Jos systeemiin tulee tukoksia, niin ne on nostoventtiilissä tai ohjausventtiilissä. Jos jompi kumpi niistä on tukossa niin painetta ei saa myöskään kamelinkyttyrään. Kokeileppa mitata molemat pisteet vielä toiseen kertaan, ihan varmuuden vuoksi.
Kuluuko ulosottovaihteesta ylimääräinen kurina kun nostovivun vetää ihan taakse?
Runsaan kymenen vuoden aikana, mitä näillä palstoilla olen käynyt keskusteluja en ole törmännyt sellaiseen asiaan kuin tukos varsinaisessa paineinjassa tai kolmitieventtiilissä. Jos systeemiin tulee tukoksia, niin ne on nostoventtiilissä tai ohjausventtiilissä. Jos jompi kumpi niistä on tukossa niin painetta ei saa myöskään kamelinkyttyrään. Kokeileppa mitata molemat pisteet vielä toiseen kertaan, ihan varmuuden vuoksi.
Kuluuko ulosottovaihteesta ylimääräinen kurina kun nostovivun vetää ihan taakse?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 995/ nostolaite
Aivan niin, nostolaitteen hallintavipu tulee olla täysin takaa-asennossa ja nostolaite täysin ylhäällä tai 3-tieventtiili sellaisessa asennossa, että sen kautta ei pääse kulkemaan öljyä, jos halutaan painetta kamelikyttyrän takimmaisesta tulpasta. Asia on kuitenkin niin, että siitä kohtaa saatava paine on järjestelmän paine, joten vuoto venttiilipesäkkeessä tai venttiilipesäkkeestä 3-tieventtiilille kulkevassa putkessa vaikuttaa saatavaan paineeseen ja tuottoon. Pelkän pumpun ja sen päällä olevan ylipaineventtiilin aikaansaama paine saadaan VAIN tulppaamalla putki joka menee venttiilipesäkkeelle (lue aikaisempi postini). Pumpun kunnon selvittäminen onnistuu VAIN tulppaamalla takimmainen putki.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 995/ nostolaite
Juu, jos nosto- tai laskuventtiilien toiminassa on ongelmaa tai linjassa on reipas vuoto niin paineet ei nouse vaikka vipu on ihan takana. Paine pitäisi silti olla samalla hehtaarilla kipin ulosotossa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 995/ nostolaite
Pertsa, mittaa nyt ensin sen pumpun paine annettujen ohjeiden mukaan ja kerro saamasi tulos. Kunnossa olevan pumpun paine tulee olla 140 bar moottorin käydessä tyhjäkäyntiä. Tämä asia leviää mahdottomuuksien metsikköön jos ei voida sulkea pois joku mahdollinen vikapaikka ennen, kun siirrytään miettimään toista.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
995-nostolaite
Vivun takaasennossa ollessa ei juuri mitään erikoista ääntä kuulu, ehkä pieni muutos jossain venttiilisysteemin
paikkeilla.
Näillä kuulumisilla itse kallistuisin venttilipaketin irroitukseen ja putsaukseen.
Voihan kolmitieventtilille tuleva messinkiputki olla paineen karkaamisen kohde kun saa kipin
liittimeen kun vaivoin 50 bar. Eiköhän se siitä valkene kun purkaa venttilipaketin pois!
Aika mielenkiintoinen projekti Eläkeläisellä.
paikkeilla.
Näillä kuulumisilla itse kallistuisin venttilipaketin irroitukseen ja putsaukseen.
Voihan kolmitieventtilille tuleva messinkiputki olla paineen karkaamisen kohde kun saa kipin
liittimeen kun vaivoin 50 bar. Eiköhän se siitä valkene kun purkaa venttilipaketin pois!
Aika mielenkiintoinen projekti Eläkeläisellä.
pertsa- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: 995/ nostolaite
Pertsa, mittaa se pumpun paine antamilleni ohjeilla äläkä anna mielikuvituksen laukata asioiden edelle. Voit tehdä ihan mitä vaan ilman, että paineet nousee jos pumppu ei anna paineita. Putki venttiilipesäkkeeltä kolmitieventtiilille on samassa piirissä johon kuuluu myös venttiilipesäke ja kamelin kyttyrä silloin, kun käyttövipu on takaa-asennossa. Paineen tulee siis olla sama kippiputkessa ja kamelinkyttyrässä, kun kolmitieventtiili on asennossa 1 (tai 2), eli syöttö kippiputkelle.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 995/ nostolaite
Päätoiminnot pystyy testaamaan yksinkertaisin toimenpitein lähes mitään purkamatta: Tai se on oikeastaan niin päin, että venttiilipakettia ei pysty testaamaan irtaallaan kuin tarkoitukseen tehdyssä testipenkissä.
1. Pumpun huono paine. Irrota kamelinkyttyrä ja sulje takimmainen putken pää vaikka sileäksi viilatulla kolikolla ja laita osa paikalleen. Kiinnitä mittari ja käynnistä traktori. Totea paineen korkeus tyhjäkäynnillä ja isommilla kierroksilla. Jos pumppu on hyvässä iskussa niin löytyy 140 bar ja ulosottovaihteen kotelosta kuuluu ylipaineventtiilin hurina.
2. Männän tiiviste vuotaa. Kiinnitä työlaite traktorin nostolaitteeseen ja nosta se ylös traktorin hydrauliikalla. Käännä kolmitieventtiili asentoon "2" ja työnnä nostovipu eteen. Jos työlaite pysyy ylhäällä tuntikausia, niin männän tiiviste on vielä kohtalaisessa kunnossa, jos nostolaite laskeutuu muutamassa minuutissa, on tiiviste vaihtokunnossa.
3. Pitoventtiili vuotaa. Kun on varmistettu ettei nostolatteen männän tiiviste vuoda merkittävästi, nosta työlaite ylös traktorin hydrauliikalla ja sammuta moottori. Jos työlaite pysyy hyvin ylhäällä niin pitoventtiili pitää. Jos työlaite laskutuu muutamassa minuutissa niin pitoventtiili vuotaa. Mahdollisesti venttiilin porauksen pohjalapun seegerirenkaalla lukittu pohjalevy on löystynyt kiinnityksestä. Vuoto voi olla myös putkilinjassa, mikä on kuitenkin varsin epätodennäköistä. Putkilinjan voi testata irrottamalla kolmitieventtiili. Sen takaa paljastuvaan tuloputkeen painettu paineilma pysyy hyvin linjassa kun nostovipu on takana.
4. Nostoventtiili ei sulkeudu kunnolla. Kun on varmistettu 3 edellä mainittua kohtaa, irrota nostoventtiilin päällä oleva jousi ja korvaa se jäykällä tapilla, joka avulla voit lukita nostoventtiin alas tulpan kiinni kiertämällä. Tappi pitää olla niin lyhyt, että siihen jää hitunen välystä kun tulppa on kiinni. Kiinnitä painemittari vaikka kamelinkyttyrän takanapaan ja käynnistä traktori. Kun nostovivun vetää taakse niin mittariin pitää tulla sama paine kuin kohdassa 1. Jos näin käy, mutta systeemiin ei saa kunnon painetta kun nostoventtiilin jousi on paikallaan, niin tarkista vielä kerran nostoventtiilin sisällä olevan nylon sihdin ja kuristinlevyn puhtaus. Jos ne ovat puhtaat, niin tarkista, että ohjausventtiili, joka sijaitsee nostoventtiilin takana (tuplamutterit, olikohan 14 mm avainväli) laskeutuu tiiviisti venttiililohkon pintaa vasten kun nostovipu on takana. Jos venttiili jää hiukan raolleen niin kokeile painaa sitä vaikka ruuvimensselin kärjellä niin että se laskeutuu kunnolla alas.
Kun nuo on kokeiltu niin pystyy suunnittelemaan paremmin mitä kannattaa avata ja mitä sieltä pitäisi löytyä. Se on kokonaan eri asia jos haluat mielenkiinnosta purkaa venttiilin ja tutustua sen sielunelämään. Anterolla on Untamalassa testipenkki, jossa venttiilipesän pystyy testaamaan ja säätämään traktorista irtaallaan.
1. Pumpun huono paine. Irrota kamelinkyttyrä ja sulje takimmainen putken pää vaikka sileäksi viilatulla kolikolla ja laita osa paikalleen. Kiinnitä mittari ja käynnistä traktori. Totea paineen korkeus tyhjäkäynnillä ja isommilla kierroksilla. Jos pumppu on hyvässä iskussa niin löytyy 140 bar ja ulosottovaihteen kotelosta kuuluu ylipaineventtiilin hurina.
2. Männän tiiviste vuotaa. Kiinnitä työlaite traktorin nostolaitteeseen ja nosta se ylös traktorin hydrauliikalla. Käännä kolmitieventtiili asentoon "2" ja työnnä nostovipu eteen. Jos työlaite pysyy ylhäällä tuntikausia, niin männän tiiviste on vielä kohtalaisessa kunnossa, jos nostolaite laskeutuu muutamassa minuutissa, on tiiviste vaihtokunnossa.
3. Pitoventtiili vuotaa. Kun on varmistettu ettei nostolatteen männän tiiviste vuoda merkittävästi, nosta työlaite ylös traktorin hydrauliikalla ja sammuta moottori. Jos työlaite pysyy hyvin ylhäällä niin pitoventtiili pitää. Jos työlaite laskutuu muutamassa minuutissa niin pitoventtiili vuotaa. Mahdollisesti venttiilin porauksen pohjalapun seegerirenkaalla lukittu pohjalevy on löystynyt kiinnityksestä. Vuoto voi olla myös putkilinjassa, mikä on kuitenkin varsin epätodennäköistä. Putkilinjan voi testata irrottamalla kolmitieventtiili. Sen takaa paljastuvaan tuloputkeen painettu paineilma pysyy hyvin linjassa kun nostovipu on takana.
4. Nostoventtiili ei sulkeudu kunnolla. Kun on varmistettu 3 edellä mainittua kohtaa, irrota nostoventtiilin päällä oleva jousi ja korvaa se jäykällä tapilla, joka avulla voit lukita nostoventtiin alas tulpan kiinni kiertämällä. Tappi pitää olla niin lyhyt, että siihen jää hitunen välystä kun tulppa on kiinni. Kiinnitä painemittari vaikka kamelinkyttyrän takanapaan ja käynnistä traktori. Kun nostovivun vetää taakse niin mittariin pitää tulla sama paine kuin kohdassa 1. Jos näin käy, mutta systeemiin ei saa kunnon painetta kun nostoventtiilin jousi on paikallaan, niin tarkista vielä kerran nostoventtiilin sisällä olevan nylon sihdin ja kuristinlevyn puhtaus. Jos ne ovat puhtaat, niin tarkista, että ohjausventtiili, joka sijaitsee nostoventtiilin takana (tuplamutterit, olikohan 14 mm avainväli) laskeutuu tiiviisti venttiililohkon pintaa vasten kun nostovipu on takana. Jos venttiili jää hiukan raolleen niin kokeile painaa sitä vaikka ruuvimensselin kärjellä niin että se laskeutuu kunnolla alas.
Kun nuo on kokeiltu niin pystyy suunnittelemaan paremmin mitä kannattaa avata ja mitä sieltä pitäisi löytyä. Se on kokonaan eri asia jos haluat mielenkiinnosta purkaa venttiilin ja tutustua sen sielunelämään. Anterolla on Untamalassa testipenkki, jossa venttiilipesän pystyy testaamaan ja säätämään traktorista irtaallaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Similar topics
» 880 nostolaite
» David Brown 1290 nostolaite ei toimi...
» 996-nostolaite
» Montako 2D taavettia on tuotu suomeen
» 990 nostolaite
» David Brown 1290 nostolaite ei toimi...
» 996-nostolaite
» Montako 2D taavettia on tuotu suomeen
» 990 nostolaite
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa