Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

selctamatic ohivirtausventtiili

Siirry alas

selctamatic ohivirtausventtiili Empty selctamatic ohivirtausventtiili

Viesti  erkki Pe Marras 22 2013, 19:22

Selectamaticin ohivirtausventtiili tai nostoventtiili (rakkalla lapsella on monta nimeä) on se luisti, joka löytyy nostovivun takana olevan soikean luukun alta, oikeanpuolimmaisen propun alta. Proppu aukeaa isolla ruuvimensselillä tai varovasti napauttamalla ruuvimensselillä ja vasaralla vastapäivään. Jousen ja prikan poistamisen jälkeen porauksesta saa ongittua ylös luistin. Luistin sisällä on messinkiruuvin alla kuristinlevy ja sen alla nailonista tehty siivilä, joka estää roskien pääsyn kuristinlevyn reikää tukkimaan.
 
Jos öljyssä on paljon sakkaa niin luistin sisällä oleva siivilä tahtoo tukkeutua ja nostot hidastua vähitellen. Aikaa myöden siivilä voi tukkeutua kokonaan ja nostot loppua siihen. Sehän välistä tuntuu, että mihin sellaista kuristinlevyä tarvitaan, joten kokeilin heittää sekä siivilän että kuristimen pois kokonaan. Luistin päässä oleva reikä on varmaan kolmisen milliä halkaisijaltaan, siitä mahtuu roskat menemään läpi ihan hyvin.
Nostolaite toimii hyvin, nostaa ja pitää, jos liikauttaa nostovuipua sentin, niin varret nytkähtää tuuman ylöspäin salamannopeasti. Tuo hermostuneen tuntuinen nosto voi tuntua hiukan stressaavalta, mutta isompi probleema tulee siitä, että ilman kuristinlevyä tyhjät varret ei halua laskeutua ollenkaan ja jos kaasuttelee niin varsiin tulee haamunostoa. Se johtuu siitä, että ohivirtausventtiilin päällä oleva jousi on niin jäpäkkä, ettei ohivirtauspaine jaksa pitää luistia ylhäällä kun nostolaite on pito/laskuasennossa.
 
Jos joskus käy niin, että öljyt pääsee oikein vanhoiksi ja todella likaiseen kuntoon ja tekee mieli heittää nostoventtiilistä siivilä ja kuristusprikka hemmettiin, niin sen jälkeen nostolaite nostaa ja pitää, mutta laskeutuu vain kuormitettuna. Toinen ongelma tulee siitä, että ilman kuristusprikkaa nostoventtiilin kara menee joka nostolla iskumaisesti alas ja aikaa myöten vasaroi porauksen pohjalla olevan, seegerirenkaalla lukitun pohjalevy irti tai löysälle. Näitä ei tule vastaan -68 jälkeen tehdyissä selectoissa, joissa on vaihdelaatikon alla imupuolella täysvirtausuodatin, mutta 65..67 malliessa, joissa on vain ohivirtausssuodatin, on öljyssä aina enempi moskia seassa.
 
Vaihteistoöljy kannattaa vaihtaa esim. 500...1000 tunnin välein ja huolehtia siitä, että suodatus toimii. Kuristinprikka kannattaa pitää paikallaan, mutta en usko että on haittaa vaikka sen reikää rotsaa jollakin konstilla hiukan isommaksi. Periaatteessa kaikki partikkelit, jotka on tarpeeksi suuria tukkimaan reijän, jäävät silloin siivilään.
 
Puuffff. Olipas juttu..mutta ymärtää ken tahtoo/osaa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5096

arskas likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa