Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Suutintesteriä halvalla?

3 posters

Siirry alas

Suutintesteriä halvalla? Empty Suutintesteriä halvalla?

Viesti  Selectamatic La Elo 08 2009, 20:02

Tuossa, kun on taavetin moottoriprojekti aluillaan ja pitäisi siihen uusia suuttimet ja samalla kahteen muuhunkin taavettiin, niin ajattelin, josko hommaisi suutintesterin omaksi, niin ei tarvitsisi lähteä aina kiikuttamaan niitä pajalle ja kyllähän se itsensä äkkiä takaisin maksaa, kun kyläläisille säätelisi suuttimet kohdilleen, eikä se ihan ilmaista ole tuolla pajallakaan tarkastuttaa.

Farmilaite myy suutintesteriä 319€
Onko jossain saatavana halvempia ja onko tuo hyvä malli?
Entä tarvitseeko noihin hommata jotain sovittimia vai onko niissä joku yleismallin pidin, johon käy kaikki erilaiset suuttimet?
Entä mistä saa ostettua niitä säätölevyjä, joilla sitä painetta säädetään ja onko ne yleismallisia vai onko niitä paljonkin erilasia?

Mitkä on 990 Selectamatic -69, 995 -72 ja 996 -74 avautumispaineet?

Selectamatic

Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

Suutintesteriä halvalla? Empty Vs: Suutintesteriä halvalla?

Viesti  ikilika Ti Marras 10 2009, 14:50

Itseasiassa tämä suutintesterin hankinta on itelläkin veronpalautusrahoista tarkotus suorittaa, samoin säätöprikkasarja kanssa. Näitä nyt muutamia olen kattonu enkä tiedä onko niissä suuriakaan eroja pumppuosissa ym putkissa. Kuitenkin semmonen se tarvii olla missä on se oma säiliö löpölle ja allas ritilällä, eli kaikki samassa nipussa, saa nostaa pois pöydältä kun ei tarvita. Irtokaluina olis varmasti halvempi mutta epäkäytännöllisempi ja aina kaikki ympäri tallia kun on liikaa irto-osia... Kertokaa jos tiedätte minkä sarjan mittari ei pidä paikkaansa tai putkiliitokset on huonoja tai muita ostopäätökseen vaikuttavia vikoja.
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Suutintesteriä halvalla? Empty Vs: Suutintesteriä halvalla?

Viesti  Vieraili Ti Marras 10 2009, 18:47

Joo,se Farmilaitteen peli on vissiin Zeca 400,ilmeisesti,itse ostin sellaisen mustan valurautasen testerin ensin,ilmeisesti made in intia,TMS.,Oli täysi susi kyllä tuo yksilö,ei toiminu ollenkaa,samanlaisia testereitä näkyvät tilanneen suoraan saksasta jotain noin 100 euron hintaan porukalla joku talli,oli juttua tuolla netissä.

Voi ne olla entisessä itäsaksassaki tehty kyllä,vähän sen näkösiä ne on ,vuoti polttoainettaki,ja painepumppu oikea rampsumalinen.

Itsellä nyt tuo yllämainittu merkki ja tyyppi,ja siinä tulee pari putkea mukana,ja ovat sopivia,tuo peli on korkeaa laatua,toki itsellä se ei tullut tuota reittiä.

Taavetin suutin säädetään suutinrungon päässä olevalla kierteellä kohilleen,siihen ei tarvi levyjä.

175 baariin olen säädelly taavetin suihkut.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Suutintesteriä halvalla? Empty Vs: Suutintesteriä halvalla?

Viesti  Vieraili Ti Marras 10 2009, 18:48

Mulla on toi farmilaitteelta hankittu testeri ja hyvin se on pelittänyt.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Suutintesteriä halvalla? Empty Vs: Suutintesteriä halvalla?

Viesti  Vieraili Ti Marras 10 2009, 22:14

Avautumispaineet uudella suuttimella 18750kPa (2720 psi)
Vanha suutin 17650kPa (2560psi)
Paineenlaskuaika 14755kPa -9860kPa 6-25 sekuntia
Hyvät suuttimet ,mitä ite oon laittanut koneeseen pääsevät yli 15 sec

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Suutintesteriä halvalla? Empty Vs: Suutintesteriä halvalla?

Viesti  Vieraili Ke Marras 11 2009, 09:31

Joo,tuo suuttimen pito on tärkeä homma,jos viisari laskee hetimiten,on kärki uusittava.

Toinen on suihkauksen malli,jos kärki on hyvä,se oikein narahtaa,ja tasanen sumupölähdys tulee kaikista reijistä,jos se ikäänkuin näkyvänä polttoaineena suihkahtaa,silloin suihku toisinsanoen kusee,ja kärki pitää uusia.

Tuo 175 baaria on ilmoitettu vuoden 1988 huoltotiedottessa kaikille malleillle 1194-1694,jos pumppu on hyvä kestää sitä nostaakki,ainahan se on parempi palamistulos mitä suurempi paine on suihkuissa.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Suutintesteriä halvalla? Empty Vs: Suutintesteriä halvalla?

Viesti  Vieraili Ke Marras 11 2009, 18:02

Jaa sekö on muutettu huoltotiedotteessa 175 bariin.Koskeeko se myös uusia suuttimia??
Tuohon isompaan lukemaan olen uudet suuttimet pyrkinyt säätämään. Tuntuu toimivan.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Suutintesteriä halvalla? Empty Vs: Suutintesteriä halvalla?

Viesti  ikilika Ke Marras 11 2009, 20:48

Jaaha, nettiä tossa selailin ja se on biltemakin pistäny suutintesterin valikoimiinsa, hinta 199e ja tuotenro:151396. Eikös tämä oo justiisa samanmoinen kun tuo farmilaitteen testeri mitä se myy 319e??
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Suutintesteriä halvalla? Empty Vs: Suutintesteriä halvalla?

Viesti  Vieraili Su Joulu 06 2009, 09:48

Saattaa olla isoki merkitys suihkuilla,jos ne on paljonajetut ja vanhat,viimeviikolla laitettiin muutamaan Valmettiin uudet käret,ja säädettiin kohdilleen paineet,aikaisemmin oli yksi sylinteri lähteny käyntiin noin minuutin päästä siitä kun moottori kävi,korjauksen jälkeen moottori kävi heti kohtuullisen hyvin,vanhat neulat oli niin jumissa,että sormivoimin niitä ei saanu kärjistä ulos.

Pienellä rahalla saattaa saada traktorin moottorin paljon paremmin käyväksi,lähinaapuri sillä kylällä kävi kattomassa kun laitettiin niitä suihkuja tuohon,pitää keväänpäälle käydä hänellekin valluun ne uusimassa,tuntui siinä orbitrolliki kaipaavan korjaussarjaa,kyllä kannattaa noihin suuttimiin panostaa edes joskus,30 vuotta on pitkä aika samoille kärjille.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Suutintesteriä halvalla? Empty Vs: Suutintesteriä halvalla?

Viesti  erkki Su Joulu 06 2009, 12:23

Suuttimiin liittyy omanlaisensa historia. VAK 1:n moottori on DB:n omaa suunnittelua, mutta jo 30-luvun lopulla ymmärrettiin, että tulevaisuuden traktorit ovat dieseleitä. Moottorin peruskonstruktiota tehtiin mahdollisesti Albert Kerseyn johdolla, mutta konsulttina oli tiiviisti Alexander Taub, joka oli tehnyt mm. Vauxhallille erittäin lujia ja pieniruokaisia laihaseosmoottoreita. Koska oli odotettavissa, että sama moottori dieslelöidään myöhemmin, niin suunnittelutiimiin otettiin mukaan Harry Recardo, joka siihen aikaan oli yksi johtavia diesel-asiantuntijoita Englannissa ja koko maailmassakin. Moottorin peruskonstruktio tehtiin niin järeäksi, että samaan alakertaan voi laittaa dieselin kannen ja ruiskuvehkeet.

Dieselöinti tuli ajankohtaiseksi kymmenen vuotta myöhemmin kun Cropmaster oli jo markkinoilla bensiini-petrooli- versiona. Herbert Ashfield kertoo miten dieseliin tehtiin uusi kansi ja uudet männät. Tarkoitus oli heti alusta pitäen tehdä taloudellinen suorasuihkutusmoottori, mutta asiantuntijat sanoivat, että runsaan 500 kuution pytty on aivan liian pieni suorasuihkutukselle. Iskutilavuutta pitää olla moninkertainen määrä, että homma voi toimia. Kokeita tehtiin ja tehoakin saatiin suunnilleen haluttu määrä, mutta moottori savusi mustaa kauheasti ja polttoaineen kulutus oli suuri. Silloin tuli korviin epävirallinen huhu, että CAV tekee kokeita suoraruiskutusmoottoreihin tarkoitetulla nelireikäsuuttimella. Ashfield otti yhteyttä CAV.een välittömästi ja moottoria alettiin testaamaan uudenlaisilla suuttimilla. Tulokset ylittivät odotukset ja kun diesel Cropmaster tuli markkinoille 1949, siinä oli uusin teknologia käytössä: Pieni nopeakierroksinen suorasuihkutusdiesel, jossa oli neilreikäsuuttimet ja ennennäkemätön taloudellisuus.

Voi kuulostaa siltä, että tuohan on normaalia kehitystä, mutta samaan aikaan Zetor oli markkinoilla kaksipyttyisellä harvakierroksisella etukammiodieselillä, jossa on 140 kilon vauhtipyörä ja valtava akkuarsenaali ja hehkusysteemi käynnistyksen helpottamiseksi, Fordsonin diesel tuli markkinoille monta vuotta myöhemmin jos ei oteta lukuun sarjaa sarvipää Majoreita, joissa oli Perkinsin kuutonen, Fergusonin sai dieselinä jotain viisi- kuusi vuotta myöhemmin ja sekin oli tehty niin, että Standard Vanguardin bensakoneeseen pantiin etukammiodieselin kansi ja käynnistymiseen piti olla hehkua ja eetteriä, ties mitä. Nuffield tuli pian DB:n perässä diesel-markkinoille Perkinsin moottorilla ja vaihtoi myöhemmin BMC suorasuihkutusdieseliin, mutta kehitys siellä ei ollut suuri yllätys koska Henry Merritin mukana Nuffieldille oli lähtenyt useita avainhenkilöitä DB:ltä hieman aikaisemmin. Valmet teki nopeakäyntisen suorasuihkutusdieselin lähes kymmenen vuotta myöhemmin ja siitä tuli kotimaassa menestystarina.

Etukammio- ja pyörrekammio -dieseleitä käytetuun ainakin Mc Cormicilla ja John Deerellä ja monessa muussakin paikasssa sitekästi jopa 60-luvun puoleen väliin saakka kunnes huomattiin, että suoraruisku toimii ja on hyvä.
Fordilla asia hiffattin heti dieselajan alussa ja Majorin dieselistä tuli maailmamenestys, erittäin hyvä moottori, hyvä käynnistyjä ja taloudellinenkin kun ei ota liikaa voimasavua ulos.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Suutintesteriä halvalla? Empty Vs: Suutintesteriä halvalla?

Viesti  ikilika Su Helmi 21 2010, 20:18

Joo, sen verta kylmää keliä piti tänään sunnuntaina ettei pihalla paljoa viittiny olla, jotenka kulutin aikaani tallissa tehden suutintesterin ite. Ei toi varallisuus anna myöten tällä hetkellä ostaa edes bilteman 199e vekotinta joten penkomaan tallia. Pumpuksi keksin rasvaprässin, sehän jaksaa n.400bar, hitsasin prässin letkuliitokseen opelin pumpusta otetun suutinputken lähdön, jalaksi sattu eksymään sierran vanha kytkinkaaveli(koppa), putken virkaan sai taipua vanha opelin suutinputki, mittarin lainasin happipullosta, asteikko 300bar asti. Mittariliitoksen tein messinkisestä putkiliittimestä johon porasin suutinputken kokosen reijän sivulle, siitä putki pumpulle ja suuttimelle. Suutinputkien ja messinkihelan liitoksen sain juotettua tiiviiksi. (tätä ekaksi epäilin koska suutinputkihan on jotain rautaseosta), Alumiinilatasta pieni tuki putkelle ennen suutinta. Pakoputkiklemmareilla vedin prässin kaavelin vaihteistonpuoleiseen tasoon kiinni. Nyt saa tukevasti koko klömpin seinälle kaavelin moottoriin kuuluvasta päästä vaikka kymmenellä ruuvilla. Testasin taavin yhdellä suuttimella joka aukes jo 150bar ja löpö lensi "suorana" sivuille, eli sökö! Että tämmönen prototyyppi kötöstin tänään tongue Koitan huomenna laittaa kuvan, on puhelimen piuha työpaikalla niin en saa kuvaa kotikoneelle.
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Suutintesteriä halvalla? Empty Vs: Suutintesteriä halvalla?

Viesti  ikilika Ma Helmi 22 2010, 08:45

Eipä mun taidoilla tähän onnistunut kuvaa saamaan, mutta täältä ne löytyy: http://ikilika.kuvat.fi/kuvat/Suutintesterin%20prototyyppi/ Nyt kun totesin tuon mahdolliseksi ja toimivaksi niin teen seuraavan huomattavasti siistimmin ja pakasta vedetyllä rasvaprässillä ja uudella mittarilla. (ei se aina tartte olla kaunis ja monimutkanen toimiakseen) Smile
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa