db 990 vesivuoto
+2
otsoni
ville400
6 posters
Sivu 1 / 1
db 990 vesivuoto
on alkanut vuotaa vettä vähän lohkolämmittimen juuresta , mikä siellä on tiivisteenä o rengas vai mikä? lohkolämmitin merkkiä calix
ville400- Viestien lukumäärä : 24
Vs: db 990 vesivuoto
Onko pientä kostumista vai oikein tiputtelua?
Jokunen vuosi sitten vaihoin isäukon Sierraan kans uuden Calixin vastuksen ja huomasin että kas pakkasilla hieman kostuu mutta muulloin ei jotenka empä ole mitää tehny.
Asennusreijän putsasin kyllä hyvin mutta aika näköjään tekee kaikkee,jälkikirrauskin voisi auttaa ainaki uudessa?
Samaa ilmiötä olen havainnu muissakin vehkeissä pakkasilla,millon tiputtaa syyläri millon letku,lämpimänä ei näy mitää ongelmaa,taitaa se neste vaan supistua niin paljon kylmänä että tulee pikkusestakin välistä pois?
Jokunen vuosi sitten vaihoin isäukon Sierraan kans uuden Calixin vastuksen ja huomasin että kas pakkasilla hieman kostuu mutta muulloin ei jotenka empä ole mitää tehny.
Asennusreijän putsasin kyllä hyvin mutta aika näköjään tekee kaikkee,jälkikirrauskin voisi auttaa ainaki uudessa?
Samaa ilmiötä olen havainnu muissakin vehkeissä pakkasilla,millon tiputtaa syyläri millon letku,lämpimänä ei näy mitää ongelmaa,taitaa se neste vaan supistua niin paljon kylmänä että tulee pikkusestakin välistä pois?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: db 990 vesivuoto
Nesteiden viskositeetti pienenee kun lämpötila nousee. Vaikka tuntuu, että vesi on sulana aina yhtä notkeaa, mutta kyllä se kuumana mahtuu menemään pienemmästä rakosesta. Lisäksi lohkolämmittimen piuhojen ulostulot toimivat hieman jäähdytysripojan tavoin, joten plugi voi olla hienokseltaan kylmempi kuin lohko, jolloin välys kasvaa, todella vähän kylläkin, mutta siihen suuntaan.
Lämpöliike on tosi pieni milleinä mitaten, teräksellä noin 1,2 mm metriä ja sataa astetta kohti, mutta voimat on niin suuret, että ilmiö on otettava esim. traktorin suunnittelussa huomioon. Moottorin kohta onkin melkein kaikissa traktoreissa oma itsekantava palasensa, joka saa laajeta ja supistua pituutta vapaasti kun lämpötila muuttuu. Jos traktorissa on erillinen runko, niin moottoria ei käy pulttaaminen siihen jäykästi ettei tule repeämiä. Mm. Majorissa on lämpöliike ratkaistu niin, että moottorin etupää on pituussuuntaan joustavien levyjen varassa. Kumityynyripustustakin näytetään käytetyn joissakin traktoreissa. DB:ssä lohkon alaosan ja sivupalkkien lämpötilassa ei ole kovin isoja eroja, joten se vastaa rakenteeltaan itsekantavaa moottoria.
Lämpöliike on tosi pieni milleinä mitaten, teräksellä noin 1,2 mm metriä ja sataa astetta kohti, mutta voimat on niin suuret, että ilmiö on otettava esim. traktorin suunnittelussa huomioon. Moottorin kohta onkin melkein kaikissa traktoreissa oma itsekantava palasensa, joka saa laajeta ja supistua pituutta vapaasti kun lämpötila muuttuu. Jos traktorissa on erillinen runko, niin moottoria ei käy pulttaaminen siihen jäykästi ettei tule repeämiä. Mm. Majorissa on lämpöliike ratkaistu niin, että moottorin etupää on pituussuuntaan joustavien levyjen varassa. Kumityynyripustustakin näytetään käytetyn joissakin traktoreissa. DB:ssä lohkon alaosan ja sivupalkkien lämpötilassa ei ole kovin isoja eroja, joten se vastaa rakenteeltaan itsekantavaa moottoria.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: db 990 vesivuoto
Sepä se kun puhutaan vedestä MUTTA Glykolipa tuleekin pienemmästä reijästä kun motti kylmenee,noin mulla ainakin käyny joka vehkeessä.
Kuumana tietty laajenee paikat ja turpoo niin ei vuoda,AIVAN oikeessa olet heh,joo munmielesta tuo Taavin lohkosysteemi on erikoinen mutta vahvantuntuinen,onkos muissa vehkeissä kyseistä kokoonpanoa olleskaan?
Kuumana tietty laajenee paikat ja turpoo niin ei vuoda,AIVAN oikeessa olet heh,joo munmielesta tuo Taavin lohkosysteemi on erikoinen mutta vahvantuntuinen,onkos muissa vehkeissä kyseistä kokoonpanoa olleskaan?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: db 990 vesivuoto
Jos on todella pieni reikä, niin silloin glykoli siis erottuu seoksesta ja tihkuu ulos. Seos laimenee ja laimenee ja kovan pakkasen tullessa kone paukahtaa umpijäähän. Ymmärsinkö oikein?Tessu kirjoitti:Sepä se kun puhutaan vedestä MUTTA Glykolipa tuleekin pienemmästä reijästä kun motti kylmenee,noin mulla ainakin käyny joka vehkeessä.
Kuumana tietty laajenee paikat ja turpoo niin ei vuoda,AIVAN oikeessa olet heh,joo munmielesta tuo Taavin lohkosysteemi on erikoinen mutta vahvantuntuinen,onkos muissa vehkeissä kyseistä kokoonpanoa olleskaan?
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: db 990 vesivuoto
En usko, että menee noin. Jos alkoholin ja veden voisi erottaa siivilöimällä niin viinankeitto olisi turha keksintö.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm La Maalis 08 2014, 11:56, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: db 990 vesivuoto
Palatakseni alkuperäiseen ongelmaan, eli vuotoon lohkolämmittimen laipan seudulta. Lohkolämmitin irrotetaan, lohkon poraus ja lohkolämmitin puhdistetaan kunnolla, O-rengas vaihdetaan uuteen ja O-rengas sekä lohkolämmittimen laipan ulkoreunaan sivelletään ohut kerros moottorisilikonia. Sitten vaan osat takaisin paikoilleen. Mikäli vuoto tulee vastuslankojen juuresta, täytyy koko lohkolämmitin vaihtaa uuteen. Syöpyneitä tai vaurioituja osia ei kannata asentaa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: db 990 vesivuoto
Ainakin mulla talvella vuotaa ja kesällä pitää kun aineet supistuu,joo vanhoja rupisia ei kannata koskaan laittaa mitään osaa ,kokeuiltu on monessa ja jos meinaa että jollain laittella pidempääkin käyttöä on niin yhen kesän/talven nääköjää joku osa mullakin kestäny kun vanhana laitettu ja sitten taas hajoo.
Molemmista autoista hajos lämpövastus ja uudet hankin tilalle niin toiminu on,Calixilla on muutes ollu laatuongelmia aikoinaan yleensä itse vastus ollu ehjä,lyöny siitä muovinsisältä maihin oikoseen ja polttaa sulakkeen!
Molemmista autoista hajos lämpövastus ja uudet hankin tilalle niin toiminu on,Calixilla on muutes ollu laatuongelmia aikoinaan yleensä itse vastus ollu ehjä,lyöny siitä muovinsisältä maihin oikoseen ja polttaa sulakkeen!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa