Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Latching valve

3 posters

Siirry alas

Latching valve Empty Latching valve

Viesti  outsider Su Maalis 16 2014, 13:50

Muutamissa topiceissa on ollut kirjoittelua latching valven kiinnitysholkin löystymisetä ja siitä aiheutuvasta haamunostosta tyhjillä varsilla vaikka nostolaitteen käyttövipu laskuasennossa.

Oman tutkimukseni mukaan holkissa oleva reikä voi olla missä asennossa tahansa koska holkin pää on kartio ja näin öljy pääsee liikkumaan reiän asennosta riippumatta.

Haamunosto johtuu siis itse latching valven "väärästä asennosta" holkin löystymisen johdosta.
Elikkä pääasia että kiinnitysholkki kiinniruuvattu lukitteen kera.

Olle varmaan tietää onko näin?
 Very Happy  Very Happy

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Latching valve Empty Vs: Latching valve

Viesti  OlleK Su Maalis 16 2014, 14:54

Nopeutusventtiilin holkin kyljessä oleva reikä yhdistää ohivirtausventtiilin ohjauspaineen venttiilikaran vapaaseen tilaan ja sen kautta karaventtiiliin. Reikä täytyy olla kohdallaan jotta ohjauspaine pääsisi pois ohivirtausventtiilin päältä. Jos reikä on pois oikeasta kohdasta nousee ohjauspaine ohivirtausventtiilin yläpuolelle ja venttiili pysyy kiinni riippumatta karaventtiilin asennosta. Tällöin on nostolaitteessa aina nosto päällä. Holkin pään kartiomaisuus ei vaikuta tähän asiaan millään tavalla. Ja vielä, nopeutusventtiili toimii paine-erolla. Paine-ero saadaan aikaan, kun karaventtiilin kannaksen kohdalla oleva läpivirtausaukko on hieman pienempi, kuin ohivirtausventtiilissä olevan reikälevyn reiän poikkipinta-ala. Tässä tilanteessa voisi pumppu jäädä osiyttain päälle, ja tämä estetään nopeutusventtiilin avulla joka siis sulkee ohivirtausventtiilin ohjauspiirin "nopeasti" ja varmasti.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

Latching valve Empty Vs: Latching valve

Viesti  outsider Su Maalis 16 2014, 16:40

Ok

No selvispä tuokin.
Ihmettelin vain kun minulla sattumoisin on muutama vanha selectamatic-venttiili hyllyssä .
Tarkistelin niistä tuota holkin reikää ja 3:ssa viidestä jos veti holkin kiinni pohjaan saakka niin reikä jäi noin 90 astetta "vajaaksi".
Elikkä 3/4 kierrosta pit ruuvata auki joota sai reiät kohdakkain.

Yhden holkin reikä oli jotakuinkin kohdallaan kun ruuvasi pohjaan saakka.
Yhteenkään holkkiin ei ole esim päähän merkattu missäkohdin reikä on.
 
Ja esim meisselin uraan nähden reiät olivat eri kohdassa.

Laittoivatko tehtaalla säätöpenkin avulla reiät kohdakkain?


Jokatapauksessa holkin pää on ohuempi (kartio on väärä sana)kuin kierteen kohta  ,joten ainakin jonkinverran öljyä pääsee läpi vaikka reiät eivät ole kohdakkain.
 Rolling Eyes  Rolling Eyes

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Latching valve Empty Vs: Latching valve

Viesti  OlleK Su Maalis 16 2014, 17:25

Pesäkkeen poraus ja holkki puhdistetaan aineella joka poistaa kaiken rasvan (cleaner fluid). Tämän jälkeen sivellään ohut kerros holkki lukitetta (Loctite on hyvä merkki) holkin ulkopintaan (sormin ei saa koskea osiin tai lukitus nesteeseen, sormissa on rasvaa). Sitten katsotaan missä kohtaa holkin reikä on ja työnnetään holkki paikalleen ja tarkistetaan asento työntämällä halkaisijaltaan noin 2 mm teräslanka ohivirtausventtiilin porauksessa olevasta reiästä holkin reiän läpi. Holkki tulee työntää täysin pohjaan holkissa olevan lukituslangan määräämään syvyyteen muuten lukitus irtoaa, kun tulppa asennetaan ja kiristetään. Langan pää tulee näkyviin holkin sisäpuolelle jos reikä on kohdallaan. Tässä vaiheessa on holkki vielä sen verran löysä porauksessa, että sen asentoa voi kääntää edellä mainitun langan avulla. Sitten jätetään koko homma kovettumaan ainakin tunniksi jonka jälkeen asennetaan venttiilikara, jousi ja tulppa. Holkki pysyy siis paikallaan ja tiivistetään poraukseen Loctite holkkilukitteen avulla. Mitään öljyä ei kuulu päästä holkin ohi missään vaiheessa, se aiheuttaa toimintahäiriöitä nostolaitteen toimintaan koska osa ohivirtausventtiilin ohjauspaineesta pääsee karkaamaan ennen karaventtiiliä.  Tarpeeksi suuri vuoto voi johtaa haamunostoihin, koska paine-ero ei pääse muodostumaan ja ohivirtausventtiili ei mene kunnolla kiinni noston alkuvaiheessa.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

Latching valve Empty Vs: Latching valve

Viesti  outsider Su Maalis 16 2014, 17:58

Jahas .
Nyt on visiin puhuttu eri asioista.

Holkki ei ilmene varaosakuvista.

Minä olen tarkoittanut RUUVATTAVAN tulpan päässä olevaa reikää.Siis tulpan millä venttiilikara ja jousi lukitaan paikoilleen.

Elikkäs porauksessa on siis erillinen holkki ?

En onneksi ole koskaan törmännyt moiseen ongelmaan.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Latching valve Empty Vs: Latching valve

Viesti  OlleK Su Maalis 16 2014, 18:42

Ne haamunostot tulevat nimenomaan siitä, kun pesäkkeessä oleva holkki pääsee kiertymään ja tukkimaan ohivirtausventtiilin ohjauskanavan. Tulpassa olevalla reiällä ei ole mitään tekemistä haamunostojen kanssa, kunhan reikä on auki. En kyllä ole ikinä nähnyt nopeutusventtiilin tulpassa reikää joka olisi ollut tukkeessa ja olen sentään nähnyt ainakin sata venttiilipesäkettä purettuna pieniin osiin. Siis sellaisia osia irrotettuna joita ei näytetä varaosakirjassa. David Brown Traktori Oy sai aikanaan tilattua tehtaalta näitä ei varaosakirjassa näkyviä osia ja kaikki sen aikaiset asentajat opetettiin korjaamaan venttiilipesäke ja testaamaan sen pitävyys ja suorittamaan kaikki säädöt viimeisen päälle. Pihlajaniemen Antero Ylistaron Untamalassa on yksi niitä asentajia joita olen opettanut tekemään nämä työt.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

Latching valve Empty Vs: Latching valve

Viesti  OlleK Su Maalis 16 2014, 19:26

Tuli vielä yksi asia mieleen. Se tulpassa oleva reikä ei tarvitse olla minkään kanssa linjassa. Tulppa vaan kiristetään kunnolla kiinni ja sillä selvä. Jos tulppa ei ole kunnolla pesäkkeen porauksessa olevan holkin ulkopintaa vasten, voi holkki lähteä irti vaikka se on Loctitella lukittu, jolloin holkki voi kiertyä ja reikä siirtyä väärään kohtaan.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

Latching valve Empty Vs: Latching valve

Viesti  outsider Ma Maalis 17 2014, 12:00

Nyt kun holkki-asia selvis niin tarkastin huvikseni nuo "Liedon case-konkurssi-lohkot" 5kpl.

Eipä ollut niissä yhdessäkään ko holkki irti vaikka ovat syystä tai toisesta vaihdettu.
Joten ei ihan jokapäiväistä tuo irtoaminen.

Juu sehän ois tämä holkki-asiakin selvinnyt helpommin jos siitä olisi kuva varaosakirjoissa. Cool

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Latching valve Empty Vs: Latching valve

Viesti  erkki Ma Maalis 17 2014, 12:28

Holkin rooli on esiintynyt DBTC:n keskustelupalstalla harvakseltaan ehkä kymmenisen vuotta. Itte en ole koskaan joutunut semmoista tutkimaan, mutta joitakin tapauksia tiedän Suomessakin, että on tehtaan tekemä kiinnitys antanut periksi. Tavallisin seuraamus on nimenomaan haamunosto, varsinkin isommilla kierroksilla varret alkavat pyrkiä itse aikojaan ylös tyhjiltään ja pienen kuormankin kanssa.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5097

Takaisin alkuun Siirry alas

Latching valve Empty Vs: Latching valve

Viesti  OlleK Ma Maalis 17 2014, 12:46

Varaosakirjoissa on kuvattu vain ne osat jotka ovat kaikkien maahantuojien hankittavissa. Tehtaan tytäryhtiöillä oli joitakin erityisehtoja, joihin kuului muun muassa eräiden ei yleisessä myynnissä olevien osien hankintamahdollisuus. Nämä osat saatiin hankittua kokoonpanolinjalta tehtaan huolto-osaston erikoisluvalla.-

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

Latching valve Empty Vs: Latching valve

Viesti  outsider Ti Huhti 01 2014, 17:56

Törmäsin sitten projektini kanssa ongelmaan että nostolaite nousi heti kun laittoi moottorin käyntiin.Nostovivun asennosta riippumatta.

Oireet siis viittasivat  latching valven holkin irtoamiseen.

Vika ei ollut kuitenkaan holkissa vaan itse latching valve oli jumissa pesässään.

Liekkö jumittunut kun ei ainakaan 4 vuoteen ollut käytetty.

Meinasin jo lähettää koko härpäkkeen Pihlajaniemelle hoitoon mutta huolellisen puhdistuksen jälkeen laitoinkin paikoilleen.
Ainakin haamunostot loppui.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa