Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

KYLMÄKÄYNNISTU

+2
erkki
Markku46
6 posters

Siirry alas

KYLMÄKÄYNNISTU Empty KYLMÄKÄYNNISTU

Viesti  Markku46 Pe Maalis 21 2014, 08:51

Taavetti implematic 4.syl. 1964 jakajapumpussa on kylmäkäynnistysvipu pumpun pohjassa. Kertokaa sen toiminta?
Jos vipu onkin nyt väärässä asennossa, voiko se aiheuttaa vaurioita pumpulle ajon aikana.

Markku46

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 20

Takaisin alkuun Siirry alas

KYLMÄKÄYNNISTU Empty Vs: KYLMÄKÄYNNISTU

Viesti  erkki Pe Maalis 21 2014, 12:27

Pumpun pohjassa on pieni hana, jolla voidaan sulkea pumpun automaattinen ennakon säätö siten, että ajoitus on jatkuvasti myöhäisimmässä asennossaan. Hana suljetaan ennen käynnistystä ja moottorin käynnistymisen jälkeen se avataan, jolloin käynti muuttuu normaaliksi.

Jos hana unohtuu kiinni niin se aiheuttaa sen, että moottori käy huonosti ja savuttaa harmaata ylenmäärin. En keksi mitään syytä, miten se kuitenkaan voisi vaurioittaa pumppua. Tällaisia tapauksia on tullut ilmi keskustelupalstoilla muutamia kertoja ja tilanne on pättynyt siihen, että hana on avattu ja moottori on alkanut toimia normaaliin tapaan.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

KYLMÄKÄYNNISTU Empty Taavetin kylmäkäynnistys ruuvi pumpussa

Viesti  Markku46 Pe Maalis 21 2014, 19:44

Milloin kylmäkäynnistys nänni on niin sanotusti kiinni. Minne sitä veivataan, tai vissiin auki asennossa ajetaan tukka putkella

Markku46

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 20

Takaisin alkuun Siirry alas

KYLMÄKÄYNNISTU Empty Vs: KYLMÄKÄYNNISTU

Viesti  OlleK Pe Maalis 21 2014, 19:57

Pumpun alla olevassa "hanassa" on oikeakätinen kierre. Kääntämällä ruuvi kiinni ennen käynnistystä lukitaan automaattien ruiskutusennakon säädin myöhäisimpään asentoonsa. Tämä helpottaa käynnistysmoottorin työskentelyä, kun sylintereihin ei ruiskuteta polttoainetta ennen, kun männät ovat yläasennossa. Käynnistysmoottori pystyy näin pyörittämään moottori hieman nopeammin ja lämpötila sylintereissä nousee sen vuoksi hieman korkeammalle. Kun moottori on käynnistynyt annetaan sen käydä tyhjäkäyntiä ja avataan ruuvi. Ota huomioon, että ruuvi on pumpun alla, kun kierrät sitä kiinni ja auki.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

KYLMÄKÄYNNISTU Empty KYLMÄKÄYNNISTU

Viesti  Markku46 Pe Maalis 21 2014, 20:08

Hyvin selostettu, ymmärsin. Kiitos

Markku46

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 20

Takaisin alkuun Siirry alas

KYLMÄKÄYNNISTU Empty Vs: KYLMÄKÄYNNISTU

Viesti  PenttiV Ti Maalis 25 2014, 07:52

Onko samanlainen ruuvi myös kolmisylinterisessä Implessä?

Terv. Pentti V.
PenttiV
PenttiV

David Brown : DB Implematic 880 vm-64 ja Implematic 1200 vm-70
DBTCF:n jäsen nro : 2
Viestien lukumäärä : 47
Paikkakunta : KANGASALA

Takaisin alkuun Siirry alas

KYLMÄKÄYNNISTU Empty Vs: KYLMÄKÄYNNISTU

Viesti  outsider Ti Maalis 25 2014, 08:28

PenttiV kirjoitti:Onko samanlainen ruuvi myös kolmisylinterisessä Implessä?

Terv. Pentti V.
Moi

Kyllä siitäkin T-hana löytyy :Joskus on vain T:stä tullut I elikkä hanan päässä oleva tappi väännnetty poikki.

Toiminta sama kuin nelipytttyisessä elikkä myötäpäivään kylmäkäynnistys päälle ja kun moottori käy  niin käännä vastapäivään.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

KYLMÄKÄYNNISTU Empty Vs: KYLMÄKÄYNNISTU

Viesti  Tessu Su Maalis 30 2014, 15:37

Tai sitten on käyny niinkun mulla että on menny jumiin koko ruuvi kun ei auennu ees tongeilla penkissä vääntäen enkä viittiny poikki vääntää kun ei oo ehjää tilalle

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

KYLMÄKÄYNNISTU Empty Vs: KYLMÄKÄYNNISTU

Viesti  OlleK Su Maalis 30 2014, 16:53

Jos moottorin käynnissä ei ole havaittavissa "röpötystä" ja savutusta on ennakon säädön ruuvi auki eli käännetty täysin vasemmalle. Joten älä yritä avata ruuvia siinä tapauksessa vaan vetää se kiinnipäin eli myötä päivään.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

KYLMÄKÄYNNISTU Empty Vs: KYLMÄKÄYNNISTU

Viesti  Tessu Su Maalis 30 2014, 21:18

No kun se ei mee kiinni eikä auki,on vissiin ollu joskus vesitippa vissii pohjalla ja ruostunu kiinni,no saa olla tos normiasennossa kun vaan kesäkäyttöä.
Niin ja eipä käyny vanhemmasta 900 Tavinpumpusta osat ristiin oli taas eroa hieman jokapaikoissa,että ei se ulkonäköaina meinaa että samat osat olis sisäl heh!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa