David Brown 850 implematic-entisöinti
+2
outsider
Ville Toivonen
6 posters
Sivu 1 / 1
David Brown 850 implematic-entisöinti
Terve.
Olen "purkanut" DB 850 implen kuoristaan ja seuraavaksi tarkoitus tiivistellä öljyvuodoistaan ja viedä maalaukseen. Traktorini tarrat on kullanvärisillä kirjaimilla, traktori vuodelta 1961. Millä maaleilla ja värisävyillä olette maalanneet koneitanne?
DBTC:n sivuilta löytyy kartta, jossa vaihtoehdot punaiselle :
DB Hunting Pink (Cherry)BS538 1939-1962 ja DB Red(Currant red)BS5391962-1965 (950 on)
Sekä vaihtoehdot keltaiselle:
DB Primrose Yellow BS310 1958-1965 (wheel centres) ja DB Highway Yellow BS356 1960-1988
Kumpia värejä tulisi käyttää edellä mainitun koneen maalaukseen. Vai onko antaa kenties jokin täkäläinen värisävy Ral tms, joka vastaisi edes lähelle alkuperäistä?
Olen "purkanut" DB 850 implen kuoristaan ja seuraavaksi tarkoitus tiivistellä öljyvuodoistaan ja viedä maalaukseen. Traktorini tarrat on kullanvärisillä kirjaimilla, traktori vuodelta 1961. Millä maaleilla ja värisävyillä olette maalanneet koneitanne?
DBTC:n sivuilta löytyy kartta, jossa vaihtoehdot punaiselle :
DB Hunting Pink (Cherry)BS538 1939-1962 ja DB Red(Currant red)BS5391962-1965 (950 on)
Sekä vaihtoehdot keltaiselle:
DB Primrose Yellow BS310 1958-1965 (wheel centres) ja DB Highway Yellow BS356 1960-1988
Kumpia värejä tulisi käyttää edellä mainitun koneen maalaukseen. Vai onko antaa kenties jokin täkäläinen värisävy Ral tms, joka vastaisi edes lähelle alkuperäistä?
Ville Toivonen- David Brown : 850 Implematic
Viestien lukumäärä : 2
Ikä : 36
Paikkakunta : Pöytyä
Vs: David Brown 850 implematic-entisöinti
62 on tosiaan vaihtunut tuo punaisen sävy.
Koska sinulla on vanhempi niin se kuuluis maalata punaisella hunting pinkillä.
Se on huikan kirkkaampi (oranssisempi) kuin currant red.
Tuolle sävylle en ole korvaajaa hakenut.
Currant red on hyvin lähellä RAL 3002 tai BMW308 sävyjä.
Primrose yellow on lähellä Peugeot KBM sävyä.Noita olen käyttänyt,ylärivin 880:ssa voit nähdä lopputukloksen.
Pari kertaa olen tilannut primrose yellow-maalia Englannistakin.Eri sävyä olivat vaikka purkin kyljessä sama teksti.
Noille BS-sävyillekin löytyy kortit joistakin maaliliikkeistä .Niissä neljässä misssä itse olen asioinut ,ei BS-kortteja ollut (British standard ?).
Summa summarum maali-sävyissä ei ole yhtä totuutta.
Koska sinulla on vanhempi niin se kuuluis maalata punaisella hunting pinkillä.
Se on huikan kirkkaampi (oranssisempi) kuin currant red.
Tuolle sävylle en ole korvaajaa hakenut.
Currant red on hyvin lähellä RAL 3002 tai BMW308 sävyjä.
Primrose yellow on lähellä Peugeot KBM sävyä.Noita olen käyttänyt,ylärivin 880:ssa voit nähdä lopputukloksen.
Pari kertaa olen tilannut primrose yellow-maalia Englannistakin.Eri sävyä olivat vaikka purkin kyljessä sama teksti.
Noille BS-sävyillekin löytyy kortit joistakin maaliliikkeistä .Niissä neljässä misssä itse olen asioinut ,ei BS-kortteja ollut (British standard ?).
Summa summarum maali-sävyissä ei ole yhtä totuutta.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: David Brown 850 implematic-entisöinti
Pistänpä tähän pari riviä, kun nuo värit työhistoriasta johtuen kiinnostaa vieläkin.
Isoista kaupungeista ja joistakin pienemmistäkin (Salo) löytyy semmosia maalikauppoja, jotka tuntee myös sumujen saarten maalistandardit. Tuohon keltaseen en ota sen kummemmin kantaa, kuuntele Outsideria.
Mutta tuo rattorin alkuperäinen väri. Asiaa voi lähestyä kahdella tavalla. Toinen on yrittää löytää koneesta päivettymätön kohta maalia ja sitä verrata näytteisiin (RAL tai Pantone viuhka esimerkiksi) tai mitata värimittarilla. Toinen tapa sitten on yrittää etsiä sitä standardin mukaan. Tuo mainittu BS Hunting Pink itse asiassa on sama kuin Post Office Red, eli ei muuta kuin saarelle vertaamaan vanhojen valuraudasta tehtyjen postilaatikkojen väriä.
Ja sitten kun löydät sopivat värit, niin ne kannattaa tehdä johonkin teollisuusmaaliin mieluummin kuin automaaliin. Koneet eivät ole yleensä yhtä kiiltäviä kuin autot. Tämä on todettu näillä sivuilla monesti ennenkin, mutta todetaan taas.
En malta olla pistämättä tähän lievästi off topicia.
Hunting Pink mietitytti minua joskus kovin, kun minusta se väri ei ollut lähelläkään vaaleanpunaista eli pinkkiä. Sitten selvisi, ettei se Pink ole väri ollenkaan vaan brittien metsästystakin alkuperäisen tekijän vaatturi Thomas Pinkin sukunimi. Että silleen.
RAL on alkuaan saksalainen värijärjestelmä (Reichs-Ausschluss fur...), jolla poistettiin aiemmin pakollinen näytelevyjen vertailu (vertaillaan niitä chippejä silti vieläkin). Värejä oli alkuaan muutama kymmenen, nykyään muutama sata (RAL Classic).
Koska RAL ja BS värit perustuvat käyttökohteen mukaan määritettyyn standardiin, niillä ei välttämättä ole toisessa järjestelmässä vastaavaa väriä. Eli toisin sanoen, ensin on keksitty väri, vaikkapa BPOn postilaatikon väri ja sitten sille on annettu standardinumero. Ja koska punaisia brittipostilaatikoita ei ole mantereella, ei ole tarvittu RAL väriä. Näin se menee.
Ja periaatteessa väri koostuu kolmesta osasta, sävy (hue), kirkkaus (brightness) ja kylläisyys (saturation) plus tietysti silmälle näkyy myös kiiltoaste
Isoista kaupungeista ja joistakin pienemmistäkin (Salo) löytyy semmosia maalikauppoja, jotka tuntee myös sumujen saarten maalistandardit. Tuohon keltaseen en ota sen kummemmin kantaa, kuuntele Outsideria.
Mutta tuo rattorin alkuperäinen väri. Asiaa voi lähestyä kahdella tavalla. Toinen on yrittää löytää koneesta päivettymätön kohta maalia ja sitä verrata näytteisiin (RAL tai Pantone viuhka esimerkiksi) tai mitata värimittarilla. Toinen tapa sitten on yrittää etsiä sitä standardin mukaan. Tuo mainittu BS Hunting Pink itse asiassa on sama kuin Post Office Red, eli ei muuta kuin saarelle vertaamaan vanhojen valuraudasta tehtyjen postilaatikkojen väriä.
Ja sitten kun löydät sopivat värit, niin ne kannattaa tehdä johonkin teollisuusmaaliin mieluummin kuin automaaliin. Koneet eivät ole yleensä yhtä kiiltäviä kuin autot. Tämä on todettu näillä sivuilla monesti ennenkin, mutta todetaan taas.
En malta olla pistämättä tähän lievästi off topicia.
Hunting Pink mietitytti minua joskus kovin, kun minusta se väri ei ollut lähelläkään vaaleanpunaista eli pinkkiä. Sitten selvisi, ettei se Pink ole väri ollenkaan vaan brittien metsästystakin alkuperäisen tekijän vaatturi Thomas Pinkin sukunimi. Että silleen.
RAL on alkuaan saksalainen värijärjestelmä (Reichs-Ausschluss fur...), jolla poistettiin aiemmin pakollinen näytelevyjen vertailu (vertaillaan niitä chippejä silti vieläkin). Värejä oli alkuaan muutama kymmenen, nykyään muutama sata (RAL Classic).
Koska RAL ja BS värit perustuvat käyttökohteen mukaan määritettyyn standardiin, niillä ei välttämättä ole toisessa järjestelmässä vastaavaa väriä. Eli toisin sanoen, ensin on keksitty väri, vaikkapa BPOn postilaatikon väri ja sitten sille on annettu standardinumero. Ja koska punaisia brittipostilaatikoita ei ole mantereella, ei ole tarvittu RAL väriä. Näin se menee.
Ja periaatteessa väri koostuu kolmesta osasta, sävy (hue), kirkkaus (brightness) ja kylläisyys (saturation) plus tietysti silmälle näkyy myös kiiltoaste
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David Brown 850 implematic-entisöinti
British Standart sävyillä saa teetettyä maaleja vielä tänäänki ihan jopa tikkurilan maaleihinki,googlettamalla löytyy ei ole tähtitiedettä se,jopa näissä pitäjissä työkonemaalit saa BS -sävyillä.
En malta olla kertomatta vanhan ukon havainnointia vanhojen koneiden näyttelystä kun hän totesi että ei ne ollu pojjaat taavetit näin heläkän värisiä kun ne Veholta uutena haittiin...,lieneekö tehny sitten muisti tepposen vai onko sävyjä "tuunattu"
En malta olla kertomatta vanhan ukon havainnointia vanhojen koneiden näyttelystä kun hän totesi että ei ne ollu pojjaat taavetit näin heläkän värisiä kun ne Veholta uutena haittiin...,lieneekö tehny sitten muisti tepposen vai onko sävyjä "tuunattu"
Vierailija- Vierailija
Tosiaan....
Värit tuntuukin olevan niin, ettei yhtä totuutta löydykkään. Hieman foorumia selailtuani huomasin, että hyvin monella tavalla ja monella värillä pääsee varmasti hyvään ja alkuperäistäkin jäljittävään lopputulokseen.
Itselleni riittävään lopputulokseen päästään tosiaan ylärivin 880:n väreillä. Turun väri ja varaosa tuntui ymmärtävän brittistandardien päälle, hankinta ei sinällään ole ongelma. Valinta sensijaan on. Suosittelivat jotakin raskaan kaluston maalia.
Koneen ruotoa en ole ajatellut hiekkapuhaltaa, ainoastaan jokin tehokas liuotin ja kuumavesi/höyrypesuri. Irto-osat hiekkapuhalletaan ja konepelti on automaalaamossa oiottavana ja siloteltavana/ pohjamaalattavana. Itse maalaus tapahtuu teollisuusmaalaamossa. Onko suositella jotakin hyvää liuotinta rungon puhdistamiseen ennen maalausta?
Itselleni riittävään lopputulokseen päästään tosiaan ylärivin 880:n väreillä. Turun väri ja varaosa tuntui ymmärtävän brittistandardien päälle, hankinta ei sinällään ole ongelma. Valinta sensijaan on. Suosittelivat jotakin raskaan kaluston maalia.
Koneen ruotoa en ole ajatellut hiekkapuhaltaa, ainoastaan jokin tehokas liuotin ja kuumavesi/höyrypesuri. Irto-osat hiekkapuhalletaan ja konepelti on automaalaamossa oiottavana ja siloteltavana/ pohjamaalattavana. Itse maalaus tapahtuu teollisuusmaalaamossa. Onko suositella jotakin hyvää liuotinta rungon puhdistamiseen ennen maalausta?
Ville Toivonen- David Brown : 850 Implematic
Viestien lukumäärä : 2
Ikä : 36
Paikkakunta : Pöytyä
Vs: David Brown 850 implematic-entisöinti
Turun väri tuntuu tietävän asian,se tosiaan pitää olla raskaankaluston maalia,ns.kuorma-automaalia joka on erittäin kestävä ja hyvä maali kun siinä sallitaan vähän ökympien myrkkyjen käyttö kun henkilöautopuolella.
Sieltä saat sitten alkuperäisten BS-standartien mukaiset sävyt mitä tehdas on käyttäny ja pesuaineena ite käytän RK-24,kyllä puhdistuu öljy,on kurjan näköisiä huonosti pestyt traktorinrungot maalauksen jälkeisen ensimmäisen painepesun jälkeen...
Sieltä saat sitten alkuperäisten BS-standartien mukaiset sävyt mitä tehdas on käyttäny ja pesuaineena ite käytän RK-24,kyllä puhdistuu öljy,on kurjan näköisiä huonosti pestyt traktorinrungot maalauksen jälkeisen ensimmäisen painepesun jälkeen...
Vierailija- Vierailija
Vs: David Brown 850 implematic-entisöinti
dupontin raskaan-kaluston akryyli on todella hyvä maali.kiilto on aivan huippuluokkaa ja hyvä maalata,kulutus kestävyys on hyvä.aivan henkilöauto maali tasoa.monia merkkejä kokeiltu,dupont paras.
harrastaja- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 153
Vs: David Brown 850 implematic-entisöinti
Eikös se ole pääasia että on kunnon värit päällä ja vanteissa ym,jos se sävy ihan pikkiriikkisen heittää niin huomaako sitä moni? aurinkokin sen punasen muuttaa aika nopeesti pihalla seisoessa.
Jos käyttöön vielä laite tulee niin kyllä maalikin siitä joskus vielä irtoo ja kuluu,täysin vain museoon seisomaan onkin ihan erijuttu sitten.
Olette kyllä oikeilla jäljillä sitä en kiistä,tuolla netissäkin kun myyvät museo traktoreita ja kun tämmönen normisällikin jo näkee että HETKINEN eihän tuo väri ole mitenkään se oma heh.
Suuresti kyllä arvosta niitä jotka taitaa sen oikean sävyn löytymisen ja onnistumisen,on niitä kiva katella tuolla maailmalla kun on oikein hienoja,se on sitten tuo Taavi saman ikänen kun tää meijänkin,punaväristä en tiedä kuka ruiskinu ja millo ja missä mutta vielä se siinä on pysyny.
Jos käyttöön vielä laite tulee niin kyllä maalikin siitä joskus vielä irtoo ja kuluu,täysin vain museoon seisomaan onkin ihan erijuttu sitten.
Olette kyllä oikeilla jäljillä sitä en kiistä,tuolla netissäkin kun myyvät museo traktoreita ja kun tämmönen normisällikin jo näkee että HETKINEN eihän tuo väri ole mitenkään se oma heh.
Suuresti kyllä arvosta niitä jotka taitaa sen oikean sävyn löytymisen ja onnistumisen,on niitä kiva katella tuolla maailmalla kun on oikein hienoja,se on sitten tuo Taavi saman ikänen kun tää meijänkin,punaväristä en tiedä kuka ruiskinu ja millo ja missä mutta vielä se siinä on pysyny.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David Brown 850 implematic-entisöinti
Värisävyn lisäksi kiilto on huomioon otettava ominaisuus. Varsinkin henkilöautomaaleilla traktorista tulee komeampi kuin alkuperäinen, mutta harvoin kai se varsinaisesti haittaa mitään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Similar topics
» Entisöinti projekti - David Brown 1290
» David Brown 880 Implematic
» David Brown 950 Implematic
» David Brown implematic -63
» david brown 850 implematic vm62
» David Brown 880 Implematic
» David Brown 950 Implematic
» David Brown implematic -63
» david brown 850 implematic vm62
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa