Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Uusi DB-aiheinen kirja julkaistu

2 posters

Siirry alas

Uusi DB-aiheinen kirja julkaistu Empty Uusi DB-aiheinen kirja julkaistu

Viesti  erkki Ma Toukokuu 26 2014, 18:17

Tilasin Club Shopista Stuart Gibbardin uusimman kirjan "the David Brown Tractor Story, part 2" ja saatuani sen viimein kotiin, lukaisin kyseisen 360 -sivuisen tiiliskiven viikolopun ratoksi. On hyvin kirjoitettu ja mielenkiintoinen opus.

Kirjasarjan eka osa kertoi yhtiön historiaa Cropmasteriin saakka ja tämä toinen osa jatkaa eteenpäin vuodesta 1949 aina implematicien kauden loppuun 1964. Kirjassa on erittäin paljon tarinaa kaikesta kehitystyöstä mitä traktoreiden ympärillä tapahtui tuon 15 vuoden jakson aikana.
Myös harvinaiemmista tuotteista kuten telakoneista, 50D:stä ja 2D:stä on pitkästi tarinaa ja paljon kuvia. Myös 900-mallin kohta on kerrottu varsin tarkasti. Tulee selville mm. sellaisia asioita, että 900-mallin syntyaikoina haisteltiin markkinoita tarkkaan ja mietittiin Majorin painoluokkaan menemistä, mutta päädyttiin kuitenkin laittamaan painopiste keskiraskaaseen luokkaan, lähinnä siin 30D:n seuraajaksi. Kokemus osoitti, että 50D oli kotimaan markkinoille liian raskas ja kallis eikä sen menekki rohkaissut kasvattamaan painoa.

Mikä on mileenkiintoista, niin Melthamissa oli valmiina hydrauliikka myös 50D malliin, mutta Ashfield ja Hull tulivat siihen johtopäätökseen, että niin raskaan traktorin työlaitteista tulee väkisin niin suuria, ettei niitä ole järkevää tehdä nostolaitesovitteisiksi, joten hydrauliikka jätettiin hyllyyn ja sen seurauksena todennäköisesti jäi monet kaupatkin tekemättä. 50D aloitti elämänsä telatraktorina, mutta kun Etelä-Amerikan ja Australian sokeripelloilla oli selvästi kysyntää raskaille pyörätraktoreille, niin sellainen myös tehtiin.

HS-vaihteiston patenttihakemus on jätetty jo 50 -luvulla ja hydraulinen pikavaihde oli kuvioissa mukana jo 900-mallin suunnitelun aikana. Hull kertoo, että HS -viahteisto oli tuotteena ylivoimaisesti pisimpään kehitysosaston projektina hänen uransa aikana, olikohan peräti 14 vuotta. Viimesinä vaiheina systeemiin kehitettiin sekvenssiventtiili, jolla vaihto saatiin oleellisesti pehmeämmäksi kuin esim Fordin Select-0-speed. Täysautomaattisen laatikon kehitys pantiin jäihin kun vaihteen vaihtamisesta ei saatu niin luontevaa, ettei se olisi joskus yllättänyt kuljettajaa. Myös se, että traktorin kierrosluku vaihteli kovasti vaihtamisen yhteydessä, teki traktorista hermostuneen tuntuisen, käyttäjät eivät pitäneet sen äänestä. Käsihallintaiseen puoliautomaattiin tultiin siis täysautomaattisen laatikon paluujälkiä pitkin.

DB "kelluva" vaihteisto kehtitettiin 950 -malliin kun 900:n vaihdelaatikkoa oli moitittu meluisaksi ja täryiseksi. Kirja tiesi kertoa, että valitukset loppuivat siihen kun laatikko sai olla pienten välysholkkien varassa rungon sisällä, jolloin kaikki tärinä ei välittynyt enää runkoon.

950-mallin rinnalle suunniteltiin 1050 -mallia, jossa oli joko ahdettu tai vapaasti hengittävä suoraan lohkoon porattu 3.6 litrainen nelonen. Turbolla moottorista lähti kevyesti 70 hp ja hieman paineita nostamalla vaikka 90 hp, mutta kehitys lähti kuitenkin siihen suuntaan, että 950:n moottoria suurennettiin ja siihen laitettiin läpi hengittävä kansi, jonka jälkeen siitä irtosi kevyesti 52 hp ja raamikkaampaan runkoon asennettuna saatiin markkinoille 990 implematic. 990 imple kävi kaupaksi erittäin hyvin, vajaassa viidessä vuodessa 40 000 kappaletta. Suunniteltu 1050 -malli toimi myöhemmin konseptitraktorina kun 1200 suunniteltiin. 60-luvun alussa oli kuusipyttyisen 5,2 litran moottorit tehty protovaiheeseen sekä turbolla että ilman, mutta ilmeisesti kustannussyistä se ei päässyt traktorin keulalle ennen 70-luvun loppupuolta.

Syy miksi 60-luvulle tullessa mallikirjoa supistettin ja työlaitevalikoimaa karsittiin kovalla kädellä, oli talousvaikeudet joihin yhtiö ajautui 50-luvun lopulla. Ashfield laski, että jos halutaan takaisin kannattavalle uralle, niin pienen tuotantovolyymin mallit, kaikki telakoneet, 2D ja 50D saavat mennä ja tehdas keskittyy keskiraskaaseen luokkaa, jossa se voi käyttää mahdollisimman paljon yhteisiä komponenetteja eri mallien kesken. Itse David Brown myönsi ajatuksen oikeaksi ja firma saatiin kannattavaksi kun keskityttiin aluksi 950 ja 850 implematiciin ja hiukan myöhemmin 880:aan ja 990:aan.

Kirjassa on todella paljon mielenkiintoista tarinaa ja hyviä kuvia: Julkaisija Old Pond publishhing ja Club shopista ja muistakin kaupoista myydään hintaan 34.95 puntaa kappale plus lähetyskulut.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5096

Takaisin alkuun Siirry alas

Uusi DB-aiheinen kirja julkaistu Empty Vs: Uusi DB-aiheinen kirja julkaistu

Viesti  paju Ke Toukokuu 28 2014, 00:38

Pitääpä yrittää päästä käsiksi. Tosin ite en ole niin kova lukemaan että viikonlopun aikana saisin tuhottua 360 sivua  Shocked 

paju

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa