880 Selecta savuttaa
2 posters
Sivu 1 / 1
880 Selecta savuttaa
Viime syksynä käynnistin traktorin nollakelillä pakkosyötön avulla ja hyvin käynnistyi.Vähän aikaa
käytyään, käynti muuttui epätasaiseksi ja alkoi savuttamaan oikein kunnolla.(pakkosyöttö oli jo
pois).Varovasti kierroksia ja savuaminen väheni.Ajoin pienen lenkin jättäen traktorin sitten käyntiin.
Taas vähän aikaa käytyään alkoi itsekseen savuttaa ja kävi epätasaisesti ja ns.rumalla äänellä.Näiden
tapahtumien jälkeen savuttamista on on esiintynyt aina kun joko lisää äkisti kaasua tai käy tyhjäkäynnillä
ja sitten lisää kierroksia.Savun väri on sininen ja haiskahtaa kitkerältä.Olen ajanut n.20tuntia oireen
alkamisesta,eikä ole parantunut jos ei pahentunutkaan.Öljyä ei näyttäisi kuluttavan enempää kuin
aiemmin.Ensin epälin öljyrenkaan katkeamista,mutta eikös silloin pitäisi öljynkulutuksen lisääntyä?Voisiko
oire johtua syöttöpumpun oikkuilusta?Kone on kyllä huohottanut aiemminkin jonkin verran ja savuttanut,
mutta vain kuormitettaessa ja äkillisesti kierroksia lisättäessä.Itse en ole kovin perillä näistä dieselkoneista
ja niiden oikuista.Mistähän kannattaisi lähteä vikaa etsimään?
käytyään, käynti muuttui epätasaiseksi ja alkoi savuttamaan oikein kunnolla.(pakkosyöttö oli jo
pois).Varovasti kierroksia ja savuaminen väheni.Ajoin pienen lenkin jättäen traktorin sitten käyntiin.
Taas vähän aikaa käytyään alkoi itsekseen savuttaa ja kävi epätasaisesti ja ns.rumalla äänellä.Näiden
tapahtumien jälkeen savuttamista on on esiintynyt aina kun joko lisää äkisti kaasua tai käy tyhjäkäynnillä
ja sitten lisää kierroksia.Savun väri on sininen ja haiskahtaa kitkerältä.Olen ajanut n.20tuntia oireen
alkamisesta,eikä ole parantunut jos ei pahentunutkaan.Öljyä ei näyttäisi kuluttavan enempää kuin
aiemmin.Ensin epälin öljyrenkaan katkeamista,mutta eikös silloin pitäisi öljynkulutuksen lisääntyä?Voisiko
oire johtua syöttöpumpun oikkuilusta?Kone on kyllä huohottanut aiemminkin jonkin verran ja savuttanut,
mutta vain kuormitettaessa ja äkillisesti kierroksia lisättäessä.Itse en ole kovin perillä näistä dieselkoneista
ja niiden oikuista.Mistähän kannattaisi lähteä vikaa etsimään?
pauli- David Brown : DB 880 Sel. vm.71
DBTCF:n jäsen nro : 27
Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Suolahti
Vs: 880 Selecta savuttaa
Onko savutus ja ruma käynti samanlaista kun ns. pakkosyöttö päällä?
Semmoiset oireet tulee nimittäin myöhäisestä ruiskutushetkestä. Pumpussa on siäänrakennettu automaattinen säädin joka vetää ajoitusta aikaiselle kun moottori käy. Kun tuo kylmäkäynnistysruuvi on kiinni, se sulkee kanavan , josta polttoaineen paine pääsee painamaan ennakonsäädintä, jolloin ruiskustushetki jää myöhäiselle ja kylmä moottori käynnistyy paremmin. Kun hanan kiertää auki, niin ennakko säätyy aikaisemmalle. Ennakonsäätöpaine on ns. pumpun välipaine, joka on maksimissaan jotain 4...5 barin paikkeilla. Välipaineen tuottaa pumpun peräpäässä oleva ristisiipinen pumppu ja painetta säätää pumpun kannessa oleva välipaineensäätöventtiili.
Jos järkevän matkan päässä on perinteinen ja osaava dieselhuolto niin ajele sinne ja mittauta pumpun välipaine. Jos se ei ole normaali tasolla nin tuollaiset oireet voi syntyä ja vika voi olla joko välipainepumpussa tai välipaineen säätöventtiilissä. Molemmat pitäisi olla ihan arkirutiinilla korjattavissa dieselpajalla, osatkaan ei pitäisi olla kovin hinnakkaat.
Jos välipaine on kunnossa niin sitten pitää käyttää pumppua irti ja tarkistaa pumpun käyttöakselin laakerin kunto. Siinä on urakuulalaakeri, joka väljistyessään päästää akselia nousemaan tavallista ylemmäksi ja koska pumppu ottaa käyttövoimansa nokka-akselilta viistohampaisilla ristikkäispyörillä, siirtyy ajoitus myöhemmälle kun laakeri kuluu. Tuo kuluminen kylläkin tapahtuu hitaasti ja vähitellen, joten oireet ei nyt kyllä oikein natsaa ellei laakerista ole hajonnut kuulahäkki ja jokunen kuula livahtanut pakosalle.
Savutusta ja huonoa käyntiä, "kolkatusta" tulee kyllä huonosta suuttimestakin jos se ei sumuta kunnolla vaan "kusee" Ne pystyy tarkistamaan kotikonstillakin kun vaan saa ne pois reijistään. Irtonaisen suuttimen voi laittaa ruiskuputken nokkaan kinni ja pyörittää startilla niin näkee minkälaisen sumun se ampuu. Ehkä tuo kannattaa kokeilla ennenkuin teet mitään muuta. Suuttimien takaisinasennuksessa pitää käyttää porauksen alapäässä uusia kupariprikkoja tai ainakin vanhat pitää ottaa ylös ja hehkuttaa pehmeiksi.
Semmoiset oireet tulee nimittäin myöhäisestä ruiskutushetkestä. Pumpussa on siäänrakennettu automaattinen säädin joka vetää ajoitusta aikaiselle kun moottori käy. Kun tuo kylmäkäynnistysruuvi on kiinni, se sulkee kanavan , josta polttoaineen paine pääsee painamaan ennakonsäädintä, jolloin ruiskustushetki jää myöhäiselle ja kylmä moottori käynnistyy paremmin. Kun hanan kiertää auki, niin ennakko säätyy aikaisemmalle. Ennakonsäätöpaine on ns. pumpun välipaine, joka on maksimissaan jotain 4...5 barin paikkeilla. Välipaineen tuottaa pumpun peräpäässä oleva ristisiipinen pumppu ja painetta säätää pumpun kannessa oleva välipaineensäätöventtiili.
Jos järkevän matkan päässä on perinteinen ja osaava dieselhuolto niin ajele sinne ja mittauta pumpun välipaine. Jos se ei ole normaali tasolla nin tuollaiset oireet voi syntyä ja vika voi olla joko välipainepumpussa tai välipaineen säätöventtiilissä. Molemmat pitäisi olla ihan arkirutiinilla korjattavissa dieselpajalla, osatkaan ei pitäisi olla kovin hinnakkaat.
Jos välipaine on kunnossa niin sitten pitää käyttää pumppua irti ja tarkistaa pumpun käyttöakselin laakerin kunto. Siinä on urakuulalaakeri, joka väljistyessään päästää akselia nousemaan tavallista ylemmäksi ja koska pumppu ottaa käyttövoimansa nokka-akselilta viistohampaisilla ristikkäispyörillä, siirtyy ajoitus myöhemmälle kun laakeri kuluu. Tuo kuluminen kylläkin tapahtuu hitaasti ja vähitellen, joten oireet ei nyt kyllä oikein natsaa ellei laakerista ole hajonnut kuulahäkki ja jokunen kuula livahtanut pakosalle.
Savutusta ja huonoa käyntiä, "kolkatusta" tulee kyllä huonosta suuttimestakin jos se ei sumuta kunnolla vaan "kusee" Ne pystyy tarkistamaan kotikonstillakin kun vaan saa ne pois reijistään. Irtonaisen suuttimen voi laittaa ruiskuputken nokkaan kinni ja pyörittää startilla niin näkee minkälaisen sumun se ampuu. Ehkä tuo kannattaa kokeilla ennenkuin teet mitään muuta. Suuttimien takaisinasennuksessa pitää käyttää porauksen alapäässä uusia kupariprikkoja tai ainakin vanhat pitää ottaa ylös ja hehkuttaa pehmeiksi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 880 Selecta savuttaa
Kyllä tuo ruma käyntiääni ja savutus oli samanlaista kuin olisi ns. pakkosyöttö ollut päällä.
Myöhemmin on esiintynyt ainoastaan voimakasta savutusta.Lähimmmälle korjaamolle on
matkaa n.30km.En vielä tiedä onko heillä valmiuksia polttoaineen syöttölaitteiden testaukseen/
korjaukseen.Traktori on kotoa n.130kn etäisyydellä kesäpaikalla.Täytyy alkaa selvitellä keneltä
löytyisi apuja.Kiitos suuntaa-antavista neuvoista mistä vikaa kannattaisi etsiä.
Myöhemmin on esiintynyt ainoastaan voimakasta savutusta.Lähimmmälle korjaamolle on
matkaa n.30km.En vielä tiedä onko heillä valmiuksia polttoaineen syöttölaitteiden testaukseen/
korjaukseen.Traktori on kotoa n.130kn etäisyydellä kesäpaikalla.Täytyy alkaa selvitellä keneltä
löytyisi apuja.Kiitos suuntaa-antavista neuvoista mistä vikaa kannattaisi etsiä.
pauli- David Brown : DB 880 Sel. vm.71
DBTCF:n jäsen nro : 27
Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Suolahti
Vs: 880 Selecta savuttaa
Syy tuohon savuttamiseen taisi löytyä.Korjaamolta apua kysellessäni ja oireet kerrottuani "vanha"korjaaja kehoitti
tarkistamaan onko syyllinen vuotava hehkutulppa.Irroitin tulpalle tulevan putken ja tuppasin sen,jonka jälkeen oireita
ei esiintynyt.Nyt on uusi tulppa paikoillaan,eikä ainakaan toistaiseksi ongelmaa ole käynnin tai savutuksen suhteen.
Mistä muuten tietää että hehkua on pidetty tarpeeksi kauan päällä ennen startia?Ohjekirja ei tunne koko hehkutus-
systeemiä.
tarkistamaan onko syyllinen vuotava hehkutulppa.Irroitin tulpalle tulevan putken ja tuppasin sen,jonka jälkeen oireita
ei esiintynyt.Nyt on uusi tulppa paikoillaan,eikä ainakaan toistaiseksi ongelmaa ole käynnin tai savutuksen suhteen.
Mistä muuten tietää että hehkua on pidetty tarpeeksi kauan päällä ennen startia?Ohjekirja ei tunne koko hehkutus-
systeemiä.
pauli- David Brown : DB 880 Sel. vm.71
DBTCF:n jäsen nro : 27
Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Suolahti
Vs: 880 Selecta savuttaa
Jassoo, että oli noin yksinkertainen vika.
Mitään ohjetta hehkutusajasta en ole nähnyt minäkään ohjekirjassa, mutta kun kuuntelee tarkasti niin noin puolen minuutin kuluttua voi imusarjasta kuulua pieni tussahdus, joka on sen merkki, että polttoaine valahti kuumalle vastukselle ja leimahti tuleen.
Itte olen vaan vääntänyt avaimesta hehlun päälle ja laskenut hitaasti kolmeenkymmeneen - kolmeenkymmeneen viiteen ennen starttausta ja hyvin on aina käynnistynyt. Pelkästään hehkulangan kuumeneminenkin nähtävästi nostaa imuilman lämpötilaa niin että se vaikuttaa käynnistymiseen selvästi.
Mitään ohjetta hehkutusajasta en ole nähnyt minäkään ohjekirjassa, mutta kun kuuntelee tarkasti niin noin puolen minuutin kuluttua voi imusarjasta kuulua pieni tussahdus, joka on sen merkki, että polttoaine valahti kuumalle vastukselle ja leimahti tuleen.
Itte olen vaan vääntänyt avaimesta hehlun päälle ja laskenut hitaasti kolmeenkymmeneen - kolmeenkymmeneen viiteen ennen starttausta ja hyvin on aina käynnistynyt. Pelkästään hehkulangan kuumeneminenkin nähtävästi nostaa imuilman lämpötilaa niin että se vaikuttaa käynnistymiseen selvästi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Similar topics
» David Brown 990 vm 77 savuttaa ja tehoton
» DB885 savuttaa sinistä - tyhjäkäynnilla ja kylmänä ???
» Hydrauliikkamysteeri selecta
» DB 990 selecta -66
» 880 selecta ajoitus
» DB885 savuttaa sinistä - tyhjäkäynnilla ja kylmänä ???
» Hydrauliikkamysteeri selecta
» DB 990 selecta -66
» 880 selecta ajoitus
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa