Puristuspaineet
3 posters
Sivu 1 / 1
Puristuspaineet
Voikos noista diisseleistä mitata puristuspaineet siitä suuttimen reiästä jollain konstin, 1200 s v.m 71 pitäisi alkaa purkamaan kun ei oikein lähde käymään kylmänä ja huohottelee reippahasti. Mietin vaan että olisiko fiksua ensin vähän mittailla paineita ettei turhia liikoja availe. Tunteja on se 4300 ja kaikki on kellossa mutta on seissyt kovin pitkään ja käydessä tyhjää kuuluu semmonen fläpätys pakoputkesta. Kun antaa kierroksia niin työntää tummaa ei niinkään sinistä, tyhjäkäynnillä taasen hiukan sinertävää. Venttiilit on säädetty, suutinkärjet testattu.
tapiootti- David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : Hankasalmi
Vs: Puristuspaineet
Kyllä paineet pystyy mittaamaan jos on käytettävissä sellainen adapteri, joka kiristetään suuttimen tilalle. Jotain lähemmäs 30 baria sieltä pitäisi löytyä.
Huonot puristukset voi tulla vuotavista venttileistä ja huohotus on ohipuhallusta, joten moottorissa saattaa olla molempia oireita. Varsinkin jos menneisyydessä on käytetty pilottia kylmäkäynnistykseen niin voi olla poikkinaisia männänrenkaitakin.
Huonot puristukset voi tulla vuotavista venttileistä ja huohotus on ohipuhallusta, joten moottorissa saattaa olla molempia oireita. Varsinkin jos menneisyydessä on käytetty pilottia kylmäkäynnistykseen niin voi olla poikkinaisia männänrenkaitakin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Puristuspaineet
Puristuspainemittausta paremmin voi vuotokohtaa yrittää paikallistaa ohivirtaustestillä. Periaatteessa venttiilit kiinni olevaan sylinteriin puhalletaan paineilmaa ja sitten kuulostellaan mistä tuhisee, imu- vai pakosarjasta, öljykorkista tai kupliiko ehkä tsyyläri.
Vuodon vakavuutta voi arvioida tarkoitusta varten valmistetulla mittarilla. Sellaisen pystyy kätevä mies konstruoimaan itsekin. Tarvitaan kompura, mittarilla varustettu paineenalennusventtiili, letkua, toinen painemittari (vaikkapa renkaantäyttölaite), kuristin, jossa esimerkiksi millinen reikä ja vaikein kaikista, suuttimen tilalle reikään käypänen tiivis sovituskappale. Nämä osat yhdistetään toisiinsa tässä järjestyksessä. Paineenalennusventtiilillä säädetään lähtevä paine vaikkapa kolmeen baariin, lasketaan ilmaa sylinteriin ja luetaan toinen (rengaspaine) mittari. Jos sen lukema on alle 10% vähemmän kuin alennusventtiilin mittari, kone on kunnossa. Jos taas enemmän, niin voi alkaa harkitsemaan mitä sitten tehdä. Uudessa koneessa tuon lukeman laskun pitäisi olla olematon, ehkä 1-2%. Nämä lukemat ja mitat sitten on tempaistu ihan minun hatusta eikä mistään oppaasta, mutta tarkoitus lienee selvä.
Vuodon vakavuutta voi arvioida tarkoitusta varten valmistetulla mittarilla. Sellaisen pystyy kätevä mies konstruoimaan itsekin. Tarvitaan kompura, mittarilla varustettu paineenalennusventtiili, letkua, toinen painemittari (vaikkapa renkaantäyttölaite), kuristin, jossa esimerkiksi millinen reikä ja vaikein kaikista, suuttimen tilalle reikään käypänen tiivis sovituskappale. Nämä osat yhdistetään toisiinsa tässä järjestyksessä. Paineenalennusventtiilillä säädetään lähtevä paine vaikkapa kolmeen baariin, lasketaan ilmaa sylinteriin ja luetaan toinen (rengaspaine) mittari. Jos sen lukema on alle 10% vähemmän kuin alennusventtiilin mittari, kone on kunnossa. Jos taas enemmän, niin voi alkaa harkitsemaan mitä sitten tehdä. Uudessa koneessa tuon lukeman laskun pitäisi olla olematon, ehkä 1-2%. Nämä lukemat ja mitat sitten on tempaistu ihan minun hatusta eikä mistään oppaasta, mutta tarkoitus lienee selvä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Puristuspaineet
Hupsista, tuli pieni painovirhe edelliseen. Se kuristinreikä pitää tietysti tulla mittarien väliin. Mittarien näyttämien ero suhteuttaa vuodon suuruuden kuristimen reiän kokoon. Ja tietysti myös tätä käytettäessä tulee sekä imu että pakoventtiilin olla varmasti kiinni, käytännössä jossain ruiskutuskohdan tietämillä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Puristuspaineet
Kiitosta, päätin purkaa sadepäivän ratoksi moottorin ja olihan tuo kansi koneistusta vaille.
tapiootti- David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : Hankasalmi
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa