Valmet 565
+3
käyttäjä
erkki
Paulig
7 posters
Sivu 1 / 1
Valmet 565
Onko tietoa Valmet 565 (todennäköisesti 565/I) traktorista ? Kiinnostaisi tietää, onko moottori märkäputkikone vai lohkoon porattu ?
Onkos muuta nippelitietoa, mitä ostaessa kannattas erityisesti vilkaista, olisi kyseinen traktori kaupan ja kiinnostus heräsi. Hydraulipumppu on nokalla, ei moottorin sivussa, joten päättelisin koneen olevan ensimmäistä versiota.
Onkos muuta nippelitietoa, mitä ostaessa kannattas erityisesti vilkaista, olisi kyseinen traktori kaupan ja kiinnostus heräsi. Hydraulipumppu on nokalla, ei moottorin sivussa, joten päättelisin koneen olevan ensimmäistä versiota.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Valmet 565
Märkäputkikone on. Ne alkaa olla jo niin vanhoja, etteivät syöpymät putkissa ja lohkossa ole kovinkaan harvinaisia. Sehän on sellaista karkeahkoa perustekniikkaa, jos käy ja vetää hyvin niin sehän on hyvä alku. Mouruava vaihdelaatikko on vakiovaruste, mutta varmista se, ettei laatikko hylji vaihteita. Varaosapuoli on kuulemma viime vuosina muuttunut paikoitellen kinkkiseksi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Valmet 565
Koneeseen on kuulemma tehty koneremppa, hoonattu (?) yms.
Pitääpä koeajaa jonkinmoinen lenkki ja käydä vaihteet läpi. Ainahan nämä on sellasia ostoksia, jonka lopputuloksen vasta pidemmässä käytössä näkee.
Pitääpä koeajaa jonkinmoinen lenkki ja käydä vaihteet läpi. Ainahan nämä on sellasia ostoksia, jonka lopputuloksen vasta pidemmässä käytössä näkee.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Valmet 565
Jos 565 valametisssa / sepelimyllyvalametissa/ on vettä öljyjen seassa niin perinteisesti ei kannata.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: Valmet 565
käyttäjä kirjoitti:Jos 565 valametisssa / sepelimyllyvalametissa/ on vettä öljyjen seassa niin perinteisesti ei kannata.
No se on selvä. Tämä yksilö olisi konerempattu. Täytyy käydä katsastamassa, minkalainen mylly sieltä löytyy. Olis taavetin seuraksi tarve löytää pieni traktori.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Valmet 565
Nokkapumppu on kytkettävissä liukuholkilla.Tarkista etteivät spoorit ole kovin kuluneet väljiksi.Kuluneisuus
tietää kampiakselin päässä olevan akselinpätkän uusintaa.Kone on silloin purettava ja akselinpätkä hitsattava.
tietää kampiakselin päässä olevan akselinpätkän uusintaa.Kone on silloin purettava ja akselinpätkä hitsattava.
pauli- David Brown : DB 880 Sel. vm.71
DBTCF:n jäsen nro : 27
Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Suolahti
Vs: Valmet 565
565-Valmetista minulla on eniten kokemusta, tähän omaan vähäiseen ikään nähden. Valmettihan on sitä aivan perustekniikkaa, kuin vain voi olla. Ykköslähdön 565:ssa on tosiaan nokkapumppu, peltikaukalo penkki (ei siis vielä pehmustettu/jousitettu) Moottori 310A mallia, runkolaakereiden takimmainen liuska on muita leveämpi ja muistaakseni siihen oli myöskin ympätty päittäislaakeri. No tuota laakeria ei saanut enään ainakaan vuonna -99, jolloin tehtiin meitin 565:seen moottoriremontti. Nykypäivän tilanteesta en enään tiedä.
Sylinterikannessa on sellainen "ongelma", ettei venttileillä ole alunperin "seetejä" ja tästä johtuen venttiilit painuu kanteen ja puristukset pienenee vaikeuttaen käynnistystä.
Jarrut on rumpujarrut, ja sijaitsevat takaronkkien vaihteiston puoleisessa päässä, joten jos jarruremppaa joutuu tekemään, niin työ sinänsä on helppo, mutta osat ovat kuitenkin kohtuu painavia...
Eli testaa jarrut, että ne ottavat edes jollakinlailla kiinni.
Hydrauliikan öljytilavuus ei ole järin suuri, ilman lisäsäiliötä tilavuus on muistaakseni 10L. Ja hydrauliikkahan näissä on erillään vaihteisto öljyistä, eli omat öljyt vaihteisto/perä ja hydrauliikalla.
Tuo hydr.pumpun liukukytkin on hyvin suurella todennäköisyydellä jo joko hitsattu kiinteäksi tai muuten vain lukittu kiinteäksi, juuri sen poorin kulumisen johdosta.
Jos kuitenkaan tuota lukitusta ei ole tehty vielä ja poori rupeaa suttaamaan tyhjää, niin kampiakselin päässä oleva poori on kuitenkin kohtuu pitkä,joten sen liukuholkin voi yleensä työntää syvemmälle hihnapyörän sisään ja sitten esim. hitsata se liukuholkin kiinteäksi...
Mitähän muuta, vaihteistossa on alunperin ollut synkronointi 2-3 ja kertojan hitaan, nopean vaihteen välillä. Voimanulosotto yksinopeuksinen.
Ja varmana omana mielipiteenä, varmin kone meillä on ollut nimenomaan tuo 565-Valmetti, lähtee kelillä kuin kelillä käyntiin.
Sylinterikannessa on sellainen "ongelma", ettei venttileillä ole alunperin "seetejä" ja tästä johtuen venttiilit painuu kanteen ja puristukset pienenee vaikeuttaen käynnistystä.
Jarrut on rumpujarrut, ja sijaitsevat takaronkkien vaihteiston puoleisessa päässä, joten jos jarruremppaa joutuu tekemään, niin työ sinänsä on helppo, mutta osat ovat kuitenkin kohtuu painavia...
Eli testaa jarrut, että ne ottavat edes jollakinlailla kiinni.
Hydrauliikan öljytilavuus ei ole järin suuri, ilman lisäsäiliötä tilavuus on muistaakseni 10L. Ja hydrauliikkahan näissä on erillään vaihteisto öljyistä, eli omat öljyt vaihteisto/perä ja hydrauliikalla.
Tuo hydr.pumpun liukukytkin on hyvin suurella todennäköisyydellä jo joko hitsattu kiinteäksi tai muuten vain lukittu kiinteäksi, juuri sen poorin kulumisen johdosta.
Jos kuitenkaan tuota lukitusta ei ole tehty vielä ja poori rupeaa suttaamaan tyhjää, niin kampiakselin päässä oleva poori on kuitenkin kohtuu pitkä,joten sen liukuholkin voi yleensä työntää syvemmälle hihnapyörän sisään ja sitten esim. hitsata se liukuholkin kiinteäksi...
Mitähän muuta, vaihteistossa on alunperin ollut synkronointi 2-3 ja kertojan hitaan, nopean vaihteen välillä. Voimanulosotto yksinopeuksinen.
Ja varmana omana mielipiteenä, varmin kone meillä on ollut nimenomaan tuo 565-Valmetti, lähtee kelillä kuin kelillä käyntiin.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: Valmet 565
Kiitos hyvistä kommenteista. Tässähän tuli jo muutama seikka, joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Kun koneremppa on jo tehty, niin täytyypä kysyä päittäislaakerin tilannetta.
Onko II malli paljonkin paranneltu, kun sellainenkin olisi tarjolla, tosin huonompi kuntoisena ?
Eniten mietityttää märkäputkikone, se, kuinka pätevästi koneremontti on tehty, jotta koneessa pysyis nesteet ja öljyt omissa oloissaan. Muutenhan koneen voi testata ajamalla melko pitkälle.
Onko II malli paljonkin paranneltu, kun sellainenkin olisi tarjolla, tosin huonompi kuntoisena ?
Eniten mietityttää märkäputkikone, se, kuinka pätevästi koneremontti on tehty, jotta koneessa pysyis nesteet ja öljyt omissa oloissaan. Muutenhan koneen voi testata ajamalla melko pitkälle.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Valmet 565
Kakkosversiossa ei ole oikein muuta eroa, kuin hydr.pumppu on moottorin oikealla sivulla, penkki oli jousitettu, ratti syväkeskeisempi, ohjauksen osat aavistuksen jämäkämmät, moottori 310B mallia. Nämä nyt näin äkkiseltään tuli mieleeni.
Etuakselissa on melko varmasti välystä keinussa ja olka-akseleissa, mutta niinhän ne tahtoo olla vähän kaikissa vanhoissa traktoreissa, joissa rasvaamisvälit ovat venyneet pitkiksi.
Kakkosmalliin tuli myös lisävaruste mahdollisuudet, kuten mekaaninen ryömintävaihde ja hydraulinen ryömintävaihde, ohjaustehostin. Aikoinaan Valmetilla tuli tuon hydraulisen ryömintävaihteen yhteydessä mainoslause: Valmetilla pääsee nyt maailmanennätys hitautta! Nopeus taisi olla portaattomasti säädettynä välillä 0-300m/h
Vaihteiston/perän äänethän vanhoissa valmeteissa aivan jotain käsittämätöntä, varsinkin tienopeuksissa. Nimimerkillä: Tourulan mouru, mainoslause: Perästä kuuluu...
Etuakselissa on melko varmasti välystä keinussa ja olka-akseleissa, mutta niinhän ne tahtoo olla vähän kaikissa vanhoissa traktoreissa, joissa rasvaamisvälit ovat venyneet pitkiksi.
Kakkosmalliin tuli myös lisävaruste mahdollisuudet, kuten mekaaninen ryömintävaihde ja hydraulinen ryömintävaihde, ohjaustehostin. Aikoinaan Valmetilla tuli tuon hydraulisen ryömintävaihteen yhteydessä mainoslause: Valmetilla pääsee nyt maailmanennätys hitautta! Nopeus taisi olla portaattomasti säädettynä välillä 0-300m/h
Vaihteiston/perän äänethän vanhoissa valmeteissa aivan jotain käsittämätöntä, varsinkin tienopeuksissa. Nimimerkillä: Tourulan mouru, mainoslause: Perästä kuuluu...
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: Valmet 565
Tasauspyörästön lukko on niissä kanssa omanlaisensa. Vanhemmuuttaan ne tahtoo olla sellaisia, ettei oikeaa lukitusta paljon saa aikaan. Jos koneremonti yhteydessä on rempattu myös kansi niin se on hyvä käynnistyjä. Noita huonokantisia on kyllä jonkin verran vielä töissä ja usein niissä on starttipilottipullo työkalulaatikossa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Valmet 565
Ei taida Valmetti olla ainut rautakantinen, missä istukat on koneistettu suoraan valuun. Jostain syystä vallu vaan on tullu tunnetuksi tästä venttiilien painumisesta kanteen. Uusien seetien laittaminen on ihan tunnettua tekniikkaa eikä kauhean kalliskaan operaatio, eli kannattaa teettää jos vähänkään epäilyttää ja kansi on irti.
Muuten, eikös sitä kansiasiaa voi kysäistä myyjältä kun kaupoista juttelee. Semmosta asiaa tuskin kannattaa olla kertomatta oli se kuinka päin tahansa. Tuo koneremontti taasen on semmonen sana, minkä sisällöstä ja laadusta ihmisillä saattaa olla kovinkin erilaisia käsityksiä. Sen kun kuulee jossain, niin kannattaa tehdä tarkentavia kysymyksiä.
Muuten, eikös sitä kansiasiaa voi kysäistä myyjältä kun kaupoista juttelee. Semmosta asiaa tuskin kannattaa olla kertomatta oli se kuinka päin tahansa. Tuo koneremontti taasen on semmonen sana, minkä sisällöstä ja laadusta ihmisillä saattaa olla kovinkin erilaisia käsityksiä. Sen kun kuulee jossain, niin kannattaa tehdä tarkentavia kysymyksiä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Valmet 565
Juu, joku remontti voi olla tehty hoonatuilla putkilla ja ehkä jopa uusilla renkailla, toinen missä on uutta putket, männät, renkaat, laakerit koneistettuun akseliin, totaalinen kansihomma tehty uusilla venoilla ja kansi ja lohkopinnat oiottu, ja tietty sitten ihan kaikkea tältä väliltä .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Valmet 565
Jäi vielä kone harkintaan. Siisti peli kyllä.
Syöttöpumpum puolella, pakosarjasta ilmeisesti, oli roiskunut todella tummaa öljyä moottorin ja syöttöpumpun kylkeen. Johtuneeko, että koneessa on vielä sisäänajo kesken ? Tai sitten kaikki polttoaine ei pala koneessa.
Keväämmällä sitten jatketaan mahdollisesti kaupantekoa, kun pakkaset ja lumet on kadonneet.
Syöttöpumpum puolella, pakosarjasta ilmeisesti, oli roiskunut todella tummaa öljyä moottorin ja syöttöpumpun kylkeen. Johtuneeko, että koneessa on vielä sisäänajo kesken ? Tai sitten kaikki polttoaine ei pala koneessa.
Keväämmällä sitten jatketaan mahdollisesti kaupantekoa, kun pakkaset ja lumet on kadonneet.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Valmet 565
Koneremontin jälkeen useinkin käy niin, että renkaiden pitää hiukan asettua pyttyihin ja siinä sisäänajon aikana tulee hiukan mustaa mänjää pakopuolelta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Similar topics
» Valtra/Valmet
» Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
» Ostetaan Valmet 33 etunapa
» valmet 20 -55 entisöity hieno
» 1690 ruiskutuspumppu (valmet)
» Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
» Ostetaan Valmet 33 etunapa
» valmet 20 -55 entisöity hieno
» 1690 ruiskutuspumppu (valmet)
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa