Case 1394 etuakseli remonttia
+7
jusape
sami
sopanja
Gary Grand
mattkau
outsider
otsoni
11 posters
Sivu 1 / 3
Sivu 1 / 3 • 1, 2, 3
Case 1394 etuakseli remonttia
Tervehdys ja iltaa
Alunperin oli tarkotus korjata ohjaus sylinterin ulompi laakerisilmä mutta hommahan aina laajenee kun jotain alkaa ropata. Huomasin että olkatapeissakin väljää ainakin toisella puolella.
Pitäisikö sen ohjaus sylkyn kiinnityspultti tulla sen laakerisilmän läpi? Ei ole edes ruosteessa mutta ei liiku edes ulosvetäjällä.
Alunperin oli tarkotus korjata ohjaus sylinterin ulompi laakerisilmä mutta hommahan aina laajenee kun jotain alkaa ropata. Huomasin että olkatapeissakin väljää ainakin toisella puolella.
Pitäisikö sen ohjaus sylkyn kiinnityspultti tulla sen laakerisilmän läpi? Ei ole edes ruosteessa mutta ei liiku edes ulosvetäjällä.
sami- David Brown : 990imp. 1394hs 4-veto
Viestien lukumäärä : 109
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Kyllä se lopulta irtos.
Kuinka paljon joudun purkamaan että saan ne olkatapit irti ja mitä muuta pitäs huomioida, en ole koskaan nelivetoo ropannut vielä niin kyselen ettei tarvis mennä perse edellä puuhun..
Kiitos etukäteen avusta
Kuinka paljon joudun purkamaan että saan ne olkatapit irti ja mitä muuta pitäs huomioida, en ole koskaan nelivetoo ropannut vielä niin kyselen ettei tarvis mennä perse edellä puuhun..
Kiitos etukäteen avusta
sami- David Brown : 990imp. 1394hs 4-veto
Viestien lukumäärä : 109
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Tuossa linkki carraron purkuun
http://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor/903-4/FrontAxel
Olkatapit lähtee kun kannet aukaisee ja tekee ulosvetäjän joka käy tappien milliseen hienokierteesen.Kaupasta sopivat millijenkapulti joihin hitsaa 20mm kierretangosta jatkot, sopiva putki minkä sisään olkatappi mahtuu päähän kierretangolle kansi johon reikä ja kovaa vääntöä ja moskalla naputtelua, ehkä vähän lämpöäkin. Todennäköisesti on tiukassa.Se on kyllä sitten koko napa irti. Siinä voisi vaidella stefat vetoakselille molempiin suuntiin ja tukilaakerin tasauspyörästön puolelle. Murroskin kannattaa rasvailla jollain laadukkaalla (kalliilla) vaseliinilla. Onnistuu sellaisella prässin laitettavalla neulalla varovasti tiivisteiden välistä.Siinä jotain ulkomuistista aluksi.
http://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor/903-4/FrontAxel
Olkatapit lähtee kun kannet aukaisee ja tekee ulosvetäjän joka käy tappien milliseen hienokierteesen.Kaupasta sopivat millijenkapulti joihin hitsaa 20mm kierretangosta jatkot, sopiva putki minkä sisään olkatappi mahtuu päähän kierretangolle kansi johon reikä ja kovaa vääntöä ja moskalla naputtelua, ehkä vähän lämpöäkin. Todennäköisesti on tiukassa.Se on kyllä sitten koko napa irti. Siinä voisi vaidella stefat vetoakselille molempiin suuntiin ja tukilaakerin tasauspyörästön puolelle. Murroskin kannattaa rasvailla jollain laadukkaalla (kalliilla) vaseliinilla. Onnistuu sellaisella prässin laitettavalla neulalla varovasti tiivisteiden välistä.Siinä jotain ulkomuistista aluksi.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Kiitokia Otsonille, näillähän pääsee hyvin eteenpäin.
Eli kun olka tapit saa irti niin vetarin voi vaan vetää irti kummastakin päästä, eli ui spoorilla vapaasti eikä ole lukittu navan tai perän sisältä ja sieltä ei irtoa mitään?
Eli kun olka tapit saa irti niin vetarin voi vaan vetää irti kummastakin päästä, eli ui spoorilla vapaasti eikä ole lukittu navan tai perän sisältä ja sieltä ei irtoa mitään?
sami- David Brown : 990imp. 1394hs 4-veto
Viestien lukumäärä : 109
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Pari vuotta kun purkasin, ei enää kaikkea muista. Siitä Juubin ohjeesta näkyy miten napa on auki.Vetoakseli on lukkorenkaalla kiinni.Se planeetta pyörästö ruuvaillaan ekaksi pois.Aurinkopyörä jää sitten ulkopuolelle kun akselin vetää pois. Tasauspyörästön puolella on akselin päällä lukitusruuvi, joka pitää tukilaakeria paikallaan. Akselin voi vetää pois tasauspyörästöstä ilman että mitään tippuu sisään.
Olkatappien kansien alla on shimmit millä laakeritiukkus on säädetty. Ota talteen.
Vetoakselin tukilaakeri tasauspyörästön puolella on normaalia leveämpi mutta yksirivinen. Tarvikekauppiaalta tuli made in ussr laakeri, vaihdoin siihen synteettisen vaseliinin.
Pyörän laakeriin ja stefaan jos tahtoo päästä kasiksi, niin sitten sakaramutteri on aukaistava.
Ei tässä vielä varmaankaan kaikki............ muisti palailee pätkittäin
Niin ne olkatappien ulosveto-hienojenka-millipultit on ohkasempia kuin 20mm, Ehkä 12 tai 14 mutta jatko pitää olla 20mm että kestää mutteri ulosveto voiman.
Olkatappien kansien alla on shimmit millä laakeritiukkus on säädetty. Ota talteen.
Vetoakselin tukilaakeri tasauspyörästön puolella on normaalia leveämpi mutta yksirivinen. Tarvikekauppiaalta tuli made in ussr laakeri, vaihdoin siihen synteettisen vaseliinin.
Pyörän laakeriin ja stefaan jos tahtoo päästä kasiksi, niin sitten sakaramutteri on aukaistava.
Ei tässä vielä varmaankaan kaikki............ muisti palailee pätkittäin
Niin ne olkatappien ulosveto-hienojenka-millipultit on ohkasempia kuin 20mm, Ehkä 12 tai 14 mutta jatko pitää olla 20mm että kestää mutteri ulosveto voiman.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Tuossa kaikki mitä tippu kun irrotti alapuolen kannen.
sami- David Brown : 990imp. 1394hs 4-veto
Viestien lukumäärä : 109
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Aika heikossa hapessa on etuakselin olkatapit,voi olla jo vauriota kääntökotelossa,tee jämerä ulosvedin esim paksusta ainesputkesta johon jämy kansi johon reikä keskelle,14mm tiheämpinousunen kierre alapäähän ja ite vetotappi jämympää tankoa,16-20mm,vedä alatappi ensin pois ja sitten ylätappi.
Uusi suosiolla kaikki laakerit,myös ehjät on vialliset,jos putsaa laakeripinnan ja katot tarkemmin on rullan kolot jo ehjissäkin.
Pölysuojat ja todennäköisesti alatapit myös menee uusiksi,se on onni onnettomuudessa että etuakseli on carraron tekemä ja kaikki osat on siinä millimitoituksella tehty ja näinollen nuo laakerit on edulliset.
Jos kääntökotelo jyrsiytyny pilaan alapään laakeripesästä,vie koneistajalle että täyttää ja jyrsii uuden pesän,koteloita noihin ei ole enää saanu aikoihinkaan.
Uusi suosiolla kaikki laakerit,myös ehjät on vialliset,jos putsaa laakeripinnan ja katot tarkemmin on rullan kolot jo ehjissäkin.
Pölysuojat ja todennäköisesti alatapit myös menee uusiksi,se on onni onnettomuudessa että etuakseli on carraron tekemä ja kaikki osat on siinä millimitoituksella tehty ja näinollen nuo laakerit on edulliset.
Jos kääntökotelo jyrsiytyny pilaan alapään laakeripesästä,vie koneistajalle että täyttää ja jyrsii uuden pesän,koteloita noihin ei ole enää saanu aikoihinkaan.
Vierailija- Vierailija
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Luulin että on hampaanpalasia navan sisällä mutta onneksi oli jäätä..
Juu huomen illalla näkee missä kunnossa pesät ja tapit ovat. Onneksi on työpaikalla kaikki metallintyöstö koneet,hitsit ja mahollisuus karkaista ja hioa niin onnistuu tehdä ja korjata jos joku osa siltä näyttää.
sami- David Brown : 990imp. 1394hs 4-veto
Viestien lukumäärä : 109
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Öljynvaihdon aika
Huohottimenkautta vesi kaiketi mennyt. Huohotin kannattaa putsailla, niin ei tule painetta napaan ja varaosakaupasta uusi hattu. Hattuja on monenmerkkisiä mutta esim espanjalainen Veterano (http://www.alko.fi/haku/tuotteet/?q=veterano&tags=) on ollut varsin tyylikäs ja hyvin sopiva. Se pakkauksen mukana tullut neste on jotenkin piloille painattunutta ettei taida kelvata lasinpesuunkaan
Huohottimenkautta vesi kaiketi mennyt. Huohotin kannattaa putsailla, niin ei tule painetta napaan ja varaosakaupasta uusi hattu. Hattuja on monenmerkkisiä mutta esim espanjalainen Veterano (http://www.alko.fi/haku/tuotteet/?q=veterano&tags=) on ollut varsin tyylikäs ja hyvin sopiva. Se pakkauksen mukana tullut neste on jotenkin piloille painattunutta ettei taida kelvata lasinpesuunkaan
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Onneksi ei ole pesissä kulumaa ja ylempi olkatappi ok,alempi muljaantunut..Laakerit jo löytyykin mutta ne tiivistekumit niihin olkatappeihin täityy varmaan tilata,ei taida löytyä tavallisesta laakerikaupasta.
Niitä irrallisia shimmilevyjä ei ollut ylhäällä eikä alhaalla.
Maaleista päätellen niitä kansia ei ollut avattu kertaakaan kun sama musta maali peitti saumat, oli jo aikakin nyt avata.
Niitä irrallisia shimmilevyjä ei ollut ylhäällä eikä alhaalla.
Maaleista päätellen niitä kansia ei ollut avattu kertaakaan kun sama musta maali peitti saumat, oli jo aikakin nyt avata.
sami- David Brown : 990imp. 1394hs 4-veto
Viestien lukumäärä : 109
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Tuollainen ulosvedin pitää olla,se ei saa antaa yhtään periksi niin lähtee tapit irti että kötisee.
Hyvä juttu että kotelot säily,ilmeisesti laakerin kooli suojasi sen,monasti ulosvetokierrekki on niin murjounu alapuolelta että vaatii ensin sen aukasun.
Marjakankaalta saat tapit ja pölysuojat ne on Carraron kamaa,pölysuoja tulee hieman erilaisena ,vaihda ohjauksen suodatin myös jos et ole sitä vaihtanu,todennäköisesti sontana seki,niitä ei moni vaiha
Hyvä juttu että kotelot säily,ilmeisesti laakerin kooli suojasi sen,monasti ulosvetokierrekki on niin murjounu alapuolelta että vaatii ensin sen aukasun.
Marjakankaalta saat tapit ja pölysuojat ne on Carraron kamaa,pölysuoja tulee hieman erilaisena ,vaihda ohjauksen suodatin myös jos et ole sitä vaihtanu,todennäköisesti sontana seki,niitä ei moni vaiha
Vierailija- Vierailija
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Ne tapit ovat pehmeitä joten sorvaan itse kun ovat yksinkertaiset kikkareet.
Marjakankaalta pitää juu tilata suodattimia ja samalla ne pölysuojat tappeihin.
Mutta niitä shimmejä ei ollut, täytyy vain kasata laakerit ja kannet, tunkilla nostaa napaa ja mittakellolla tarkistaa välys. Sitten askartelee ylös sopivasta mellapellistä shimmit.
Kuinkas paljo jätetään välystä vai pistetäänkö hennosti esikiristyksen puolelle joitain satkuja ?
Marjakankaalta pitää juu tilata suodattimia ja samalla ne pölysuojat tappeihin.
Mutta niitä shimmejä ei ollut, täytyy vain kasata laakerit ja kannet, tunkilla nostaa napaa ja mittakellolla tarkistaa välys. Sitten askartelee ylös sopivasta mellapellistä shimmit.
Kuinkas paljo jätetään välystä vai pistetäänkö hennosti esikiristyksen puolelle joitain satkuja ?
sami- David Brown : 990imp. 1394hs 4-veto
Viestien lukumäärä : 109
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Ilman parempaa tietoa sanoisin, että ei ainakaan välystä.Marjakankaalla on shimmejäkin, oli kyllä jotain muovia.Ollek:lla olisi varmaan tieto virallisesta tiukkuudesta. Pistä yv:tä Ollelle.
Hieno ulosvetäjä, kuva kuuluisi oikeastaan galleriaan remonttiosioon
Hieno ulosvetäjä, kuva kuuluisi oikeastaan galleriaan remonttiosioon
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Sen tapin ulosveto kierre oli M14*1,5mm
sami- David Brown : 990imp. 1394hs 4-veto
Viestien lukumäärä : 109
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
otsoni kirjoitti:Ilman parempaa tietoa sanoisin, että ei ainakaan välystä.Marjakankaalla on shimmejäkin, oli kyllä jotain muovia.Ollek:lla olisi varmaan tieto virallisesta tiukkuudesta. Pistä yv:tä Ollelle.
Hieno ulosvetäjä, kuva kuuluisi oikeastaan galleriaan remonttiosioon
Taitaa Marjakankaan shimmit olla carraro 709 -akseliin .Ne on muovia ja kolmion muotoisia.
AE2:ssa on metallishimmit jos on. Ainakin 1690:n AE3:ssa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Vihje vastaisuuden varalle muille remonttimiehille. Jos kerran kierre on tuo, niin Volkkarin (tai VAG konsernin nykyautot) pyöränpultti on tuolla kierteellä. Kantaan saa sitten napakasti kiinni sen jatkokierretangon.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Otan mitat talteen jos joku tarvitsee tulevaisuudessa.
sami- David Brown : 990imp. 1394hs 4-veto
Viestien lukumäärä : 109
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Onnittelut tuon etuakselirempan suhteen. Pääsit vielä vähällä..
Mulla on edelleen vähän vaiheessa tuolla projektipuolella oleva DB 996 etuakseli. No, akselihan on napattu 1490:stä, joka on ollu selkeästi rajussa etukuormainkäytössä huonolla pidolla.
Siihen kun pääsi uusimaan laakerien lisäksi tietysti nuo tapit, ja kairaamaan akseliputkesta tappien reiät ylikokoisiksi. Navat oli molemmat halkeilleet sisemmän pyöränlaakerin kohdalta ja ne joutui holkittamaan.
Homma on vielä vaiheessa mutta eiköhän se tänä talvena nytkähdä etiäpäin.
Mulla on edelleen vähän vaiheessa tuolla projektipuolella oleva DB 996 etuakseli. No, akselihan on napattu 1490:stä, joka on ollu selkeästi rajussa etukuormainkäytössä huonolla pidolla.
Siihen kun pääsi uusimaan laakerien lisäksi tietysti nuo tapit, ja kairaamaan akseliputkesta tappien reiät ylikokoisiksi. Navat oli molemmat halkeilleet sisemmän pyöränlaakerin kohdalta ja ne joutui holkittamaan.
Homma on vielä vaiheessa mutta eiköhän se tänä talvena nytkähdä etiäpäin.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Jos sulla on noi tappien mitat ja laakereiden tiedot ylhäällä niin ottaisin mielelläni tiedot vastaan oman rempan varalle. Omassa ei ole alemmissa kansissa rasvanippoja eikä edes paikkoja nipoille. Väljääkin tuntuisi olevan jonkin verran. Mistä materiaalista nuo tapit kannattaa tehdä? Selvisikö millainen välys pystysuunnassa kuuluu olla?
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Juuri luen korjaamo-opasta ja siinä sanottiin että 0,40mm kumpaankin laakeriin esikiristystä,tuntuu hiukan paljolta päittäin yhteensä 0,8mm kiristystä.. Sorvasin sen olkatapin samasta aineesta josta vetoakseleita tehdään, en muista materiaali tietoja nyt mutta aamulla voin töissä katsoa.
sami- David Brown : 990imp. 1394hs 4-veto
Viestien lukumäärä : 109
Vs: Case 1394 etuakseli remonttia
Laakerit on 32305, navan vetarin stefa on 40 55 10
sami- David Brown : 990imp. 1394hs 4-veto
Viestien lukumäärä : 109
Sivu 1 / 3 • 1, 2, 3
Sivu 1 / 3
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa