Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

pyöreät vai soikeat ajovalot

3 posters

Siirry alas

pyöreät vai soikeat ajovalot Empty pyöreät vai soikeat ajovalot

Viesti  Vieraili Su Tammi 04 2009, 23:07

historiaa tietävät saa vastata. 1390 ajovaloissa on sekä pyöreää sivuille asennettuja, sekä neliskanttista nokkaan asennettuja valoja. se mikä asiassa olen ihmeissäni niin -83 case tarroilla olevia on noilla pyöreillä, sitten on myös neliskanttisilla. mutta sitten on vanhempaa DB:tä on jo kanssa neliskanttisilla. miksi niitä sitten on kuitenkin case:nakin vielä myyty pyöreällä ajovaloilla. näitä on aika paljon tälläisiä. ei varmaan kaikissa ole omistajat vaihtanut keulapeltejä.


Viimeinen muokkaaja, blackhawk pvm Pe Helmi 20 2009, 22:33, muokattu 1 kertaa

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

pyöreät vai soikeat ajovalot Empty Vs: pyöreät vai soikeat ajovalot

Viesti  Vieraili Ma Tammi 05 2009, 09:30

Tuo oli yksi asia,mikä kummastutti aikanaan,kun poikasena vertailtiin traktorin ulkonäköä.

Alunperin valot oli -90 sarjalaisissa etumaskin alaosassa,siellä on tila niille viimeiseeen 94 sarjalaiseen asti,ja mielestäni oli hyvä paikka siellä.

Suomen maahantuontikatsastus ei hyväksyny taavetteja alamaskissa olevilla valoilla,perusteet oli ollu vaikka mitä,ei kylläkään järjellisiä,90 sarjan taavetti on kuulemma ollu ulkonäöltään aikanaan ylitse muiden,niin siellä on ollut katsastuksessa henkilöitä,mitkä ei sitä sulattanu,ja yrittivät saada keulaa noin rumemmaksi,ja onnistuivatki siinä.


Muut merkit hyväksyttiin vastaavilla valoilla,keula oli kuulemma liian kapea,joten valojen väli olis ollu liian vähän,samoin vilkut,piti pitkiin varsiin laittaa,ym. ihmeellisyyksiä.

Katsokaapa vaikka Belaruksen,Fordin,Massikan ym. valoja,täyttääkö ne paremmin nuo kriteerit,ei varmasti.

Sitten tehdas nosti valot ylös konepellin runkoon,ja samat kelpasi muualleki maailmaan,ei suomelle alkaneet jenkit enää kumartamaan,uudet tuulet jo puhalsi ,ei auttanut suomen viranomaisilla muuta kun hyväksyä ne sinne,ja se on tapahtunu -83-84 vuosina,vielä ensimmäinen 1394,joka on tullut siinä vuodenvaihteessa esittelykoneena,valot oli sivulla,se tuli sittemmin meille-84 vuoden puolella,ja oli noin 15 vuotta,voin joskus laittaa kuvanki siitä,kun saan scannattua sen.

Siinä oli noin 10000 tuntia,kun Isäni myi sen pois,ja oli siisti ja ehyt kaikinpuolin,vähän harmittaa,tuo 1394,mikä sille jäi,ei ole läheskään niin siistikuntoinen,mutta tuo esittelykone oli takapotku.

Tällainen tarina siitä aikanaan oli,kaikki alamaskissa olevat valot on asennettu myöhemmin suomessa,oli ne hörökovat kyllä muutamanlaiset valot,metässäki tökki joka risuun,ja murjo maskista paloja.

Tuohon omaan 1690 tilasin alavalot Pihlajaniemeltä,muuten vanhemmissa koneissa lamput on ollu alkujaan tuolla ylhäällä kullatussa ylämaskissa,taitaa Vetelin 1200 koneessa olla siellä,mikä on galleriassa niitä valoja saa Marjakankaalta,jos joku haluaa asentaa sellaiset.Tarkoitin 990-1412 malleja.sellaista.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

pyöreät vai soikeat ajovalot Empty Vs: pyöreät vai soikeat ajovalot

Viesti  Vieraili Ma Tammi 05 2009, 09:43

Joo,vielä noista vanhempien koneiden ylävaloista,muutamia 990 malleja on tullut suomeen valmiiksi asennetulla DB etukuormaimella,niissä on valot ylhäällä maskissa,Sarakylässä on yksi sellainen,taisi olla -67 mallia ,silloin jos valot on ylhäällä,siinä ei kuulu olla kullattua säleikköä,vaan se pitää irroittaa, Vetelin mies kertoi kesällä.kun kävin ihastelemassa sen kokoelmaa,siitä reissusta on komea kuva.kun kymmenkunta taavettia seisoo rivissa,kaikki saman omistajan,toki kokoelmaan on tullut 2 kuutosta se jälkeen lisää.Itse asiassa voisin laittaa niitä joskus tuonne galleriaan luvan jälkeen,mutta siellä on nyt täyttä,ei mene läpi kuvat.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

pyöreät vai soikeat ajovalot Empty Vs: pyöreät vai soikeat ajovalot

Viesti  Vieraili Ma Tammi 05 2009, 14:26

tulipas mahtavasti tietoa.. kiitos.. joo elikkä kaikki hörökorvavalot on sitten suomessa asennettu, ja suomen lainsäädännön takia. kyllä nuo neliskanttiset paremmin tuohon keulaan sopii, ja varmasti on ollut aikalaisekseen modermin näköinen, kun tähän vielä tuli tuo sekura 2 hyttikin. mielestäni valmet 502:sen maskissa on kanssa nuo ajovalot lähellä toisia. mutta tää onkin sitten kotimainen.
galleriaan vain noinkin kattavia kuvaksia. ylläpito etsiikin uutta galleriaa tuon vanhan lisäksi, niin eiköhän niitä jollakin aikavälillä saa siirrettyä tänne.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

pyöreät vai soikeat ajovalot Empty Vs: pyöreät vai soikeat ajovalot

Viesti  TIKO Pe Tammi 09 2009, 22:13

Munkin 1390 taavissa -82 mallisessa oli alunperin pyöreät, teininä revin ne pois velipojan kanssa ja asennettiin sopivankokoiset autonvalot tilalle alkuperäieen paikkaan. Ulkonäkösyistä. Razz

Joo, tuttavan 1290 nelikossa ne hörövalot ei ehjää päivää nähneet, metsässä kun ajeli hän jonkun verran. maskikin repeili melkoisesti. Asennettiin sitten konepeiton päälle mikkihiirikorvat. Valokuviotahan pystyi niissä muuttamaa reunakumit kääntämällä uuteen kohtaan.
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

pyöreät vai soikeat ajovalot Empty Vs: pyöreät vai soikeat ajovalot

Viesti  taavettimies La Tammi 10 2009, 08:30

1690 on sen verran uusi että siinä on nuo valot jo maskissa, 1490 muutettiin itse aikanaan hörövalot maskiin lähinnä metsäkäytön ja ulkonäön takia. Mielestäni nuo alhaalla maskissa olevat valot (velimhan 1690) on kyllä komeat juuri tuollaiseen 90- sarjan takavetoon, neliveto malleissa ei niin komeat (miun mielipide). Sitten kun verrataan esim 1200 valoja niin kyllä kumpikin valoratkaisu miellyttää silmää, ihme kyllä. Tuossa yläpalkin 1200 on hyvin asenntut valot sopivat kuin nyrkki silmään, mutta sitten kun välillä näkee niitä kuvia missä valot on pultattu etukuormaajan takia hätäsesti konepellin päälle... Mad .

Jos nyt lähtisin entisöimään taavettia, laittaisin siihen ne valot mitkä siinä on tehtaalla tullessaan ollut. Smile
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

pyöreät vai soikeat ajovalot Empty Vs: pyöreät vai soikeat ajovalot

Viesti  exso Pe Tammi 23 2009, 17:10

Tallissa majailevassa DB 1200 on ollut uudesta asti yläajovalot ja tuossa kullanvärisessä pellissä reiät lamppuja varten.Tosin traktori ei koskaan ole ollut rekisteröitynä Suomessa,vaikka taloon tulikin 26.1.1971 ja poistui 31.7.2000 kovia kokeneena.
exso
exso

David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004
Viestien lukumäärä : 541
Paikkakunta : Suur-Sammatti

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa