Jarruventtiili perävaunulle
3 posters
Sivu 1 / 1
Jarruventtiili perävaunulle
Tervehdys!
Minkäslainen operaatio on 1690:iin rakennella perävaunun jarruja varten venttiili? Mitäs tuon kyseisen koneen muuttaminen liikennetraktoktoriksi vaatii? Nopeutusta ei vielä ole tehty johtuen rahoituksen saannin kiristymisestä (pankki=vaimo). Lienee siis nelivetoon luokkaa 2000-3000 euroa?
Terveisin Mika
Minkäslainen operaatio on 1690:iin rakennella perävaunun jarruja varten venttiili? Mitäs tuon kyseisen koneen muuttaminen liikennetraktoktoriksi vaatii? Nopeutusta ei vielä ole tehty johtuen rahoituksen saannin kiristymisestä (pankki=vaimo). Lienee siis nelivetoon luokkaa 2000-3000 euroa?
Terveisin Mika
Mika- Viestien lukumäärä : 12
Vs: Jarruventtiili perävaunulle
Jarruventtiilin asennus ei sinänsä ole isokaan homma, se on vain venttiili joka säätää jarrunesteen paineen mukaan hydrauliikan painetta perävaunun jarruille.
Toinen kysymys olikin hankalampi, siihen osannee vastata vain katsastusmies. Jos nyt menee katsastamaan oikeaa liikennetraktoria, muutamia vaatimuksia tässä:
-umpivanteet
-ympäriinsä lokasuojat jotka ovat leveämmällä kuin renkaat
-jarrupolkimesta säätyvät jarrut joka pyörässä/nelivedosta riippumattomat
-ajopiirturi
Muutamia huomio:
-Nämä säännöt ei tunnu olevan jokapaikassa samat, yllätys yllätys
-Maatalousajossa ei mitään merkitystä, koska liikennetrektoria ei katsota liikennetraktoriksi maatalousajossa
-40 nopeutus maksaa tuon noin 2500 euroa, ei tarvitse olla liikennetraktori
-55 nopeutusta ei ole tehty yhtään kovalaatikkoiseen nelivetoon, vaatii erillisen laatikon mahan alle, nivelletyn kardaanin, tähän saisi ehkä oman jarrulevyn siten että se jarruttaa etuakselia ilman nelivetoa, edellyttää että se täyttää vaatimukset ja siitä on dokumentit...
Että semmosta tuli mieleen
Edit: takavetoisen katsastaminen liikennetraktoriksi on käytännössä mahdotonta, ne mitkä on joskus tehty, saavat kyllä olla. Vähän kuten vaneripenkkiset pakettiautot.
Toinen kysymys olikin hankalampi, siihen osannee vastata vain katsastusmies. Jos nyt menee katsastamaan oikeaa liikennetraktoria, muutamia vaatimuksia tässä:
-umpivanteet
-ympäriinsä lokasuojat jotka ovat leveämmällä kuin renkaat
-jarrupolkimesta säätyvät jarrut joka pyörässä/nelivedosta riippumattomat
-ajopiirturi
Muutamia huomio:
-Nämä säännöt ei tunnu olevan jokapaikassa samat, yllätys yllätys
-Maatalousajossa ei mitään merkitystä, koska liikennetrektoria ei katsota liikennetraktoriksi maatalousajossa
-40 nopeutus maksaa tuon noin 2500 euroa, ei tarvitse olla liikennetraktori
-55 nopeutusta ei ole tehty yhtään kovalaatikkoiseen nelivetoon, vaatii erillisen laatikon mahan alle, nivelletyn kardaanin, tähän saisi ehkä oman jarrulevyn siten että se jarruttaa etuakselia ilman nelivetoa, edellyttää että se täyttää vaatimukset ja siitä on dokumentit...
Että semmosta tuli mieleen
Edit: takavetoisen katsastaminen liikennetraktoriksi on käytännössä mahdotonta, ne mitkä on joskus tehty, saavat kyllä olla. Vähän kuten vaneripenkkiset pakettiautot.
Vieraili- Vierailija
Jarruventtiili perävaunulle
Moro!
Kiitos vastauksesta. Se valaisi hyvin asiaa. Jos on ylimääräsitä aikaa (ja rahaa), niin täytyy tuo 1690 nopeuttaa ja laittaa jarruventtiili perävaunulle. Tosin nykyisin tuo ei paljon muuta tee kuin kantaa multaa kukkapenkeille. Ei tartte edes lumitöitä tehdä, kun kunnan aura käy pihassa kääntämässä. Viimeiset peltotyöt näillä näkymin tuli tehtyä tänä vuonna 30d:llä, 1390:llä ja 1690:llä. Mutta tätyy kait sitä jotain harrastuksia miehellä olla. Hyvää syksyä kaikille taavetin omistajille.
Terv Mika
Kiitos vastauksesta. Se valaisi hyvin asiaa. Jos on ylimääräsitä aikaa (ja rahaa), niin täytyy tuo 1690 nopeuttaa ja laittaa jarruventtiili perävaunulle. Tosin nykyisin tuo ei paljon muuta tee kuin kantaa multaa kukkapenkeille. Ei tartte edes lumitöitä tehdä, kun kunnan aura käy pihassa kääntämässä. Viimeiset peltotyöt näillä näkymin tuli tehtyä tänä vuonna 30d:llä, 1390:llä ja 1690:llä. Mutta tätyy kait sitä jotain harrastuksia miehellä olla. Hyvää syksyä kaikille taavetin omistajille.
Terv Mika
Mika- Viestien lukumäärä : 12
Vs: Jarruventtiili perävaunulle
Onko tosiaan näin,että voin nopeutttaa taavin 55km/h ,enkä tarvi mitään muutoskatsatuksia jos ajan maatalousajoa??
Vieraili- Vierailija
Vs: Jarruventtiili perävaunulle
Tästäkin asiasta on monta eri tulkintaa, minun käsittääkseni ei tarvitse katsastaa maatalous käytössä.Case1594 kirjoitti:Onko tosiaan näin,että voin nopeutttaa taavin 55km/h ,enkä tarvi mitään muutoskatsatuksia jos ajan maatalousajoa??
Massikka_mies taisi kerran mainita että joku hänen tuttavansa oli saanut sakkoja liikenne luvan puuttumisesta kun ajeli liikenne traktorilla, vai oliko että maatalous traktori joka laitettu kulkemaan vähän kovempaa, en oikein muista tarkalleen että miten se meni
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Jarruventtiili perävaunulle
Case1594 kirjoitti:Onko tosiaan näin,että voin nopeutttaa taavin 55km/h ,enkä tarvi mitään muutoskatsatuksia jos ajan maatalousajoa??
Ei ole, traktorin suurin rakenteellinen nopeus 40, liikennetraktorin 50 km/h. Kyse on siitä, kun laki sanoo:
Muun kuin liikennetraktorin suurin sallittu kytkentämassa on 10000 kiloa. Tämä ei koske maa- ja metsätaloudessa käytettäviä traktoreita.
Toisessa kohdassa seisoo:
Liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria joka on maa- tai metsätalousajossa.
Tähä aiheeseen liittyy kaksi oleellisen vaikeaa kysymystä, joihin on mahdotonta saada viranomaiselta yksiselitteistä vastausta, tai saa, mutta eri mieheltä eri vastauksen. Eli:
1. Mikä kaikki ajo on maa- ja metsätalousajoa, jos aletaan rajaa vetämään, ja kyse on näistä urakointihommista yleensä, joita tehdään maatalouden sivuelinkeinona.
2. Saako tällä liikennetraktorilla ajaa maatalousajossa 50km/h, vai vain osakaasulla 40.
Vastauksia on monia, mutta ne joiden kanssa ei tule ongelmia, ovat:
1. Suoraan maa- ja metsätalouteen kohdistuva ajo, olipa se sitten omaa tai urakkahommana jollekkin muulle isännälle.
2. Liikennetraktorilla saa ajaa T-kortilla 40km/h maatalouskäytössä.
Kumpaakaan vastausta ei löydy mistään, mutta ne ovat muotoutuneet käytännöksi, jonka kanssa ei tule ongelmia käyttäjän asemassa. Tuo ajokorttihomma on ollut uusinnan alla kuulemma, en tiedä onko tullut tuoreita muutoksia.
Vieraili- Vierailija
Vs: Jarruventtiili perävaunulle
Joo,täällähän on mielenkiintoiset keskustelut meneillään,.viranomaisilla on tiedossa,että maataloustraktoreilla ajetaan viittäkymmentä,ja ne ei ole katsastettu liikennetraktoriksi,ja tähän tullaan puuttumaan jollain aikavälillä sitten kuulemma.
Tuo minun takapotkuni on virallisesti katsastettu liikennetraktoriksi vuonna 1990,ja se on tosiaan niin,että mitkä silloin on hyväksytty,niin ne saa sitten olla myös,nyt se ei enää onnistuisi aivan helposti,tuohon ei ole silloin tarvinnu tehdä ilmeisesti mitään isompaa.
Oliko se niin,että 1992 on jo tullu nämä uudemmat määräykset voimaan,ja nyt on taas jotain uutta tekeillä,mutta ilmeisesti lähinnä selkeytykseksi vaan.tuo on aika kiemurainen laki.
Olen nyt ottanut selvää noista asioista tietyn asian vuoksi,ja noin se on ,niinkuin hirsiukko tuossa kertoili,oma tyttöni saa ajaa tuolla minun 1690 taavetillani vain maa ja metsätalouteen kuuluvaa ajoa,ja sitäkin vaan 40 km/h,kun hänellä on vaan t-kortti.
Tien päällä ei saa kuskata mitään muuta kun työkoneen työmaalle.
Senverran on olemassa itelläki toimintaa tuollaki puolen,että jonkun reissun vois oma tyttöni ajaa tällä takapotkullaki t-kortilla,veroilmoituksesta kuulemma katotaan,oliko se c lomake, jos joudutaan vuosittain täyttämään,se periaatteessa riittää.
Se jarruventtiilihomma,siitä on varaosakirjassa kuvat,miten se on -94 sarjalaisissa ollu,boshin venttiili ja paine kakstoimisen ja painesuotimen välistä siihen.
Tuo minun takapotkuni on virallisesti katsastettu liikennetraktoriksi vuonna 1990,ja se on tosiaan niin,että mitkä silloin on hyväksytty,niin ne saa sitten olla myös,nyt se ei enää onnistuisi aivan helposti,tuohon ei ole silloin tarvinnu tehdä ilmeisesti mitään isompaa.
Oliko se niin,että 1992 on jo tullu nämä uudemmat määräykset voimaan,ja nyt on taas jotain uutta tekeillä,mutta ilmeisesti lähinnä selkeytykseksi vaan.tuo on aika kiemurainen laki.
Olen nyt ottanut selvää noista asioista tietyn asian vuoksi,ja noin se on ,niinkuin hirsiukko tuossa kertoili,oma tyttöni saa ajaa tuolla minun 1690 taavetillani vain maa ja metsätalouteen kuuluvaa ajoa,ja sitäkin vaan 40 km/h,kun hänellä on vaan t-kortti.
Tien päällä ei saa kuskata mitään muuta kun työkoneen työmaalle.
Senverran on olemassa itelläki toimintaa tuollaki puolen,että jonkun reissun vois oma tyttöni ajaa tällä takapotkullaki t-kortilla,veroilmoituksesta kuulemma katotaan,oliko se c lomake, jos joudutaan vuosittain täyttämään,se periaatteessa riittää.
Se jarruventtiilihomma,siitä on varaosakirjassa kuvat,miten se on -94 sarjalaisissa ollu,boshin venttiili ja paine kakstoimisen ja painesuotimen välistä siihen.
Viimeinen muokkaaja, velimhan pvm Ke Loka 07 2009, 22:15, muokattu 1 kertaa
Vieraili- Vierailija
Vs: Jarruventtiili perävaunulle
joo itse en asiasta tiedä yhtään mitään mutta.. maatalous ajoa saa ajaa T-kortilla liikenne traktorilla ja vähäisessä ajossa ei tarvita mitään lupiakaan mutta jos on enemmän maatalous ajoa tarvitaan liikennelupa.. naapuri sai kesällä juuri kyseisestä asiasta sakot koska ajoi liikenne traktorilla rehua ilman liikenne lupaa ja poliisit määrittelivät että se ei ole vähäistä ajoa.. tiedä sitten..
massikka_mies- Ylläpito
- Viestien lukumäärä : 445
Paikkakunta : Ylämaa
Vs: Jarruventtiili perävaunulle
Ajoneuvolaki
14 § (30.12.2004/1328)
4) «liikennetraktori»: tavaran kuljetukseen tarkoitetut kuormaa kantavat nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit; «liikennetraktori» on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna; liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin; liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa;
L polttoainemaksusta
7 §
Maa- ja metsätaloudessa käytettävät traktorit
Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Metsätalouden kuljetukseksi katsotaan muun ohessa puun korjuuseen käytettävän traktorin siirtäminen puutavaraa kuljettamatta yleisellä tiellä työkohteeseen tai työkohteesta toiseen sekä puutavaran siirtäminen yleisen tien yli.
Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:
1) maatilatalouden harjoittajan oman tilan puutavaran hankintakauppaan;
2) maatilatalouden harjoittajan oman tilan maa- ja kiviaineksen myyntiin;
3) maatilatalouden harjoittajan omaan puutarhaviljelyyn tai turkistarhaukseen silloinkin, kun niitä harjoitetaan maa- ja metsätaloudesta erillisenä liikkeenä; sekä
4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
Maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan verovelvollista, jota verotetaan maatilatalouden tuloverolain (543/1967) nojalla tai metsätalouden tulosta tuloverolain (1535/1992) 43 §:n nojalla. Maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvänä kuljetuksena ei pidetä korvausta vastaan tapahtuvaa kuljetusta. Mitä tässä pykälässä säädetään maatilatalouden harjoittajan omasta tilasta, sovelletaan myös maatilatalouden harjoittajan muutoinkin kuin omistussuhteen perusteella hallitsemaan tilaan.
Summa summarum
Olen huomannut että läheskään kaikki esson jutut ei tosiasiassa pidä paikkaansa, ei ne syyt miksi sakkoja on saatu, eikä mikään muukaan. Jos edellämainitun vastaisesti on sakkoja jaettu asiassa, on siellä SOKEA TALUTTANUT RAMPAA, näin kuvainnollisesti.
Minusta ainakin yksiselitteinen asia tältä kannalta, onko liikennetraktori liikennetraktori, jos sillä ajetaan vaikka rehua.
14 § (30.12.2004/1328)
4) «liikennetraktori»: tavaran kuljetukseen tarkoitetut kuormaa kantavat nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit; «liikennetraktori» on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna; liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin; liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa;
L polttoainemaksusta
7 §
Maa- ja metsätaloudessa käytettävät traktorit
Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Metsätalouden kuljetukseksi katsotaan muun ohessa puun korjuuseen käytettävän traktorin siirtäminen puutavaraa kuljettamatta yleisellä tiellä työkohteeseen tai työkohteesta toiseen sekä puutavaran siirtäminen yleisen tien yli.
Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:
1) maatilatalouden harjoittajan oman tilan puutavaran hankintakauppaan;
2) maatilatalouden harjoittajan oman tilan maa- ja kiviaineksen myyntiin;
3) maatilatalouden harjoittajan omaan puutarhaviljelyyn tai turkistarhaukseen silloinkin, kun niitä harjoitetaan maa- ja metsätaloudesta erillisenä liikkeenä; sekä
4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
Maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan verovelvollista, jota verotetaan maatilatalouden tuloverolain (543/1967) nojalla tai metsätalouden tulosta tuloverolain (1535/1992) 43 §:n nojalla. Maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvänä kuljetuksena ei pidetä korvausta vastaan tapahtuvaa kuljetusta. Mitä tässä pykälässä säädetään maatilatalouden harjoittajan omasta tilasta, sovelletaan myös maatilatalouden harjoittajan muutoinkin kuin omistussuhteen perusteella hallitsemaan tilaan.
Summa summarum
Olen huomannut että läheskään kaikki esson jutut ei tosiasiassa pidä paikkaansa, ei ne syyt miksi sakkoja on saatu, eikä mikään muukaan. Jos edellämainitun vastaisesti on sakkoja jaettu asiassa, on siellä SOKEA TALUTTANUT RAMPAA, näin kuvainnollisesti.
Minusta ainakin yksiselitteinen asia tältä kannalta, onko liikennetraktori liikennetraktori, jos sillä ajetaan vaikka rehua.
Vieraili- Vierailija
Vs: Jarruventtiili perävaunulle
Semmosta,on yksi porukka,mikä tietää nuo asiat,kuorma-automiehet paikallisilla huoltoasemilla,sitten kun siihen vielä kärrymääräykset,jarrumääräykset, painomääräykset,ja jos liikennetraktorisi on niin vanha,että siinä ei ole jarruventtiiliä ym.ei ole yksinkertainen yhtälö,sitten vielä liikennelupahommat päälle,joo taitaa tulla myyntiin yksi kappale Case 1690 takaveto vm-83 liikennetraktori kohta,ei taho tietää mitä tuolla saa ajaa virallisesti,semmosta.
Vieraili- Vierailija
Vs: Jarruventtiili perävaunulle
Äläs nyt, antaa niitten sonnanjauhajien jauhaa mitä haluavat, sullahan on vehkeet ja luvat kunnossa.
Ne ongelmat tulee vasta jos aletaan rahtia ajamaan, liikennelupia ei omissa hommissa tarvita vaikka olisi kuorma-auto. Painot on OK, kortti on OK, kone on OK. Antaa katteellisen posken soida, ei ne muuta voi.
Ne ongelmat tulee vasta jos aletaan rahtia ajamaan, liikennelupia ei omissa hommissa tarvita vaikka olisi kuorma-auto. Painot on OK, kortti on OK, kone on OK. Antaa katteellisen posken soida, ei ne muuta voi.
Vieraili- Vierailija
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa