1290 Joku perässä paukkuu
+2
jusape
maku79
6 posters
Sivu 1 / 1
1290 Joku perässä paukkuu
Osaisikohan joku auttaa mistä lähtisi metsästämään vikaa, kun perä jyskyttää.
Jarrut käytetty auki kun ajattelin että vika siellä ja olikin yksi pultti mikä pitää kenkiä paikallaan oli kääntynyt noin 10mm auki ja kengät pääsivat laahaamaan rummun laitaan. mutta ei pauke jatkuu vaikka kengät oikeilla paikoillaan.??
Jarrut käytetty auki kun ajattelin että vika siellä ja olikin yksi pultti mikä pitää kenkiä paikallaan oli kääntynyt noin 10mm auki ja kengät pääsivat laahaamaan rummun laitaan. mutta ei pauke jatkuu vaikka kengät oikeilla paikoillaan.??
maku79- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: 1290 Joku perässä paukkuu
Onko taajuudeltaan kuinka nopeatahtinen ja tasainen ääni, esim paukaus / takapyörän kierros ??
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1290 Joku perässä paukkuu
jusape kirjoitti:Onko taajuudeltaan kuinka nopeatahtinen ja tasainen ääni, esim paukaus / takapyörän kierros ??
Jokseenkin tasaisesti paukahtaa, eikä vaikutusta vaikka painaa jarrua tai ajaa lukko päällä.
maku79- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: 1290 Joku perässä paukkuu
Pysäytä ensin toinen ja sitten toinen takapyörä painamalla ohjausjarrua. Jatkuuko pauke koko ajan samana vai loppuko se, kun jompikumpi takapyörä ei pyöri? Käytä moottoria pienillä kierroksilla ja valitse hidas vaihde. Alusta jonka päällä ajat tulee olla melko pehmeä, asfaltti ei kelpaa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1290 Joku perässä paukkuu
Ettei olisi alennuspyörästöstä hammas irtipoikkikatki.... Jos kolaus tasainen on.... Kerta takapyörän kierrokselle, niin iso ratas, jos 4-5krt kierros, pikkurattaalta piikki porsinut....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1290 Joku perässä paukkuu
Näin on. Kuulostele miltä puolelta ääni tulee. Avaat sen 13mm pulttikannoilla olevan luukun öljyjen laskun jälkeen. Tunkilla ylös se puoli niin voi renkaasta pyörittää ja apumies katselee hampaiden kunnon. Sitten tietää enempi. Jos ei isosta hampipyörästä lohjennut niin vetoakselista voi olla pala pois. Vetoakselinkin näkee samalla.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1290 Joku perässä paukkuu
Heitetäänpä vielä yksi arvaus kehiin:Tasauspyörästön lautaspyörän kiinnityspultit löystyneet .
Saa näkyviin perärepun irroittamalla.
Saa näkyviin perärepun irroittamalla.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1290 Joku perässä paukkuu
Ajamalla toinen takapyörä lukittuna paikalleen ohjausjarrun avulla paljastaa, onko naksumisen lähde jommassakummassa pyöränvälityksessä vaiko tasauspyörästössä (lautaspyöräparissa). Jos naksuminen jatkuu riippumatta siitä, kumpi pyörä ei pyöri, johtaa se lautaspyöräpariin, joka pyörii aina. Jos jommankumman pyörän pysäyttäminen hiljentää naksumisen, osoittaa se kumpi pyöränvälitys on viallinen, koska toinen pyörä ei pyöri.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1290 Joku perässä paukkuu
Voi olla juuri näin, pyörän välilykset ehjät rattaat kuin uudet. Ei auta kun peräreppu purkaa.outsider kirjoitti:Heitetäänpä vielä yksi arvaus kehiin:Tasauspyörästön lautaspyörän kiinnityspultit löystyneet .
Saa näkyviin perärepun irroittamalla.
maku79- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: 1290 Joku perässä paukkuu
maku79 kirjoitti:Voi olla juuri näin, pyörän välilykset ehjät rattaat kuin uudet. Ei auta kun peräreppu purkaa.outsider kirjoitti:Heitetäänpä vielä yksi arvaus kehiin:Tasauspyörästön lautaspyörän kiinnityspultit löystyneet .
Saa näkyviin perärepun irroittamalla.
Nonii peräreppu auki ja tadaa lautaspyörästä 3 hammasta rikki
maku79- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: 1290 Joku perässä paukkuu
maku79 kirjoitti:
Nonii peräreppu auki ja tadaa lautaspyörästä 3 hammasta rikki
No ei ihme jos paukkuu.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1290 Joku perässä paukkuu
Ennenkuin purat tasauspyörästöä/vaihdelaatikkoa niin kannattaa nyt kyllä selvittää vian aiheuttaja, koska tietämyksieni perusteella Taaveteissa ei yleensä ole ollut lautaspyörä heikko paikka... Käyppäs katsomassa tuolta galleriasta "korjaukset" osiosta valokuviani 995:sen vaihteistoremontista, mulla kävi lautaspyörän kanssa samaten, ja aiheuttajaksi paljastui väljistynyt murikka-akselin laakerintila, joka aiheutti sen että kun koneelle tuli äkillinen suunnanvaihdos, niin hampaat yrittivät mennä päälletysten ja seurauksena oli katkenneita hampaita lautaspyörässä. Eli jos laakeritila on väljistynyt niin hammaskosketus on murikkarattaalla ja lautaspyörällä väärä.
David- David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165
Vs: 1290 Joku perässä paukkuu
Joo pitää tutkia onko laakerivikoja kävin jo tossa aikasemmin katsomassa kuvia. toivottasti omassa ei olee samaa vikaa, ei millään viittis purkaa koko laatikkoa. onneksi osat löytyi ikh purkaamolta.David kirjoitti:Ennenkuin purat tasauspyörästöä/vaihdelaatikkoa niin kannattaa nyt kyllä selvittää vian aiheuttaja, koska tietämyksieni perusteella Taaveteissa ei yleensä ole ollut lautaspyörä heikko paikka... Käyppäs katsomassa tuolta galleriasta "korjaukset" osiosta valokuviani 995:sen vaihteistoremontista, mulla kävi lautaspyörän kanssa samaten, ja aiheuttajaksi paljastui väljistynyt murikka-akselin laakerintila, joka aiheutti sen että kun koneelle tuli äkillinen suunnanvaihdos, niin hampaat yrittivät mennä päälletysten ja seurauksena oli katkenneita hampaita lautaspyörässä. Eli jos laakeritila on väljistynyt niin hammaskosketus on murikkarattaalla ja lautaspyörällä väärä.
maku79- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: 1290 Joku perässä paukkuu
Juu kannattaa tosiaan selvittää vian aiheuttaja, ettei vika uusiinnu saman (mahdollisen) seikan vuoksi... Ei tarvi pelätä vaihteistoremonttia, se on lopuuksi kohtuu nätti työmaa. Jos itseltä taikka joltain tutulta löytyy nostokalustoa hytin nostoon, ja jos on käytettävissä kytkimen "katkaisurata", tai vaikka esim. pumppukärry ja tarpeeksi puupölkkyjä sekä tunkkeja ja vähän avaimia, niin ei kulu mahdottomia aikoja kun sulla on vaihdelaatikko käsillä. Jos kyseinen työmaa tulee eteen, niin mullekkin voi soittaa ruuvausneuvojen puitteissa, numeroni pitäisi löytyä DBTCF-osiosta.
David- David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165
Vs: 1290 Joku perässä paukkuu
Hampaiden puuttuminen lautaspyörästä tarkoittaa koko vaihteiston purkua. Tämä johtuu siitä, että lautaspyörä ja pieni vetopyörästö muodostavat "lautaspyöräparin". Näitä kahta osaa ei pidä vaihtaa yksitellen, vaan aina parina. Hammaskosketus osien välillä on näet sovitettu osien valmistuksen yhteydessä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1290 Joku perässä paukkuu
OlleK kirjoitti:Hampaiden puuttuminen lautaspyörästä tarkoittaa koko vaihteiston purkua. Tämä johtuu siitä, että lautaspyörä ja pieni vetopyörästö muodostavat "lautaspyöräparin". Näitä kahta osaa ei pidä vaihtaa yksitellen, vaan aina parina. Hammaskosketus osien välillä on näet sovitettu osien valmistuksen yhteydessä.
Juu tiedetään mutta pitää ainakin kokeilla maalilla miten toimii, on nimittäin hiekkapihalla aika projekti purkaa koko rurkea.
maku79- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Similar topics
» Nyt kulkee muulitkin Taavetin perässä
» DB 1290 vm:82 lisähydrauliikka
» 1290:n hydraulisuodattimen asennus
» 1290
» db 1290
» DB 1290 vm:82 lisähydrauliikka
» 1290:n hydraulisuodattimen asennus
» 1290
» db 1290
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa