DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
+2
käyttäjä
sepeli
6 posters
Sivu 1 / 1
DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Kyseessä 990 vm.-67märkäputkikone. Keväällä huomasin öljynpinnan kohonneen ja syyläristä vesi vajautunut,joten jostain menee vesi öljytilaan.
Nostin kannen pois eikä kan nentiivisteen kautta näyttänyt menevän, avasin öljypohjan ja täytin lohkon vedellä ja huomasin syl.putken alapäästä tippuvan vesipisaroita harvakseltaan. Otin kiertokanget irti ja työnsin männät pois koloistaan. Putket koitin irrottaa tunkkaamalla mutta ei onnistunut, joten teetin ulosvetäjän kaverilla. Sillä sain putket irti ja huomasin niiden syöpyneen tosi pahasti. Putket tilaukseen ja männänrenkaat +tiivisteet. Männät näyttivät vielä kelvollisilta. Kannen käytin koneistamolla, plaanattiin ja venttiilit hiottiin. Kasasin koneen ja ilmauksen jälkeen lähti hyvin käymään ,ajoin koneen kuumaksi ja jälkikiristin kannenpultit ja käynnistin koneen ja kävi ihan hyvin mutta työkaluja vielä kootessa sammui ihan kuin pysäyttimestä. Starttailin ja lähti käymään huonosti ja työnsi paljon savua. Otin venttiilikopan irti ja löytyi 3 katkennutta ja yksi vääntynyt nostotanko. Mikä mahtaa olla syynä ?
Nostin kannen pois eikä kan nentiivisteen kautta näyttänyt menevän, avasin öljypohjan ja täytin lohkon vedellä ja huomasin syl.putken alapäästä tippuvan vesipisaroita harvakseltaan. Otin kiertokanget irti ja työnsin männät pois koloistaan. Putket koitin irrottaa tunkkaamalla mutta ei onnistunut, joten teetin ulosvetäjän kaverilla. Sillä sain putket irti ja huomasin niiden syöpyneen tosi pahasti. Putket tilaukseen ja männänrenkaat +tiivisteet. Männät näyttivät vielä kelvollisilta. Kannen käytin koneistamolla, plaanattiin ja venttiilit hiottiin. Kasasin koneen ja ilmauksen jälkeen lähti hyvin käymään ,ajoin koneen kuumaksi ja jälkikiristin kannenpultit ja käynnistin koneen ja kävi ihan hyvin mutta työkaluja vielä kootessa sammui ihan kuin pysäyttimestä. Starttailin ja lähti käymään huonosti ja työnsi paljon savua. Otin venttiilikopan irti ja löytyi 3 katkennutta ja yksi vääntynyt nostotanko. Mikä mahtaa olla syynä ?
sepeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Siirretty pois ukk:sta oikeaan alafoorumiin.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Venttiilien hirttäminen ei tunnu mahdolliselta jos kerran moottorikoneistamo on hionnut venttiilit. Onkohan osa keinuvivuista leikannut kiinni keinuvipuakseliin? Toimiiko keinuvipuakselin voitelu?
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Jälkikiristyksen jälkeen katsottu venttiilisäädöt ?
Jos kansi plaanattu, ( mahdollisesti sama tehty joskus historiassa ennenkin) niin on hyvinkin mahdollista että venttiilit alkaa ottaa mäntiin kiinni.
Näin kävi kerran itsellä tuon 1410 koneen kans, kansi kun oli höylässä käynyt, ja sama oli tehty joskus aiemminkin jo.... Piti ottaa kansi uudelleen auki ja upottaa venttiileitä syvemmälle kanteen.
( naputti ihan lievästi ensikäynnissä, eli peli seis 5min tyhjäkäynnin jälkeen kun asiaa ihmettelin, ja kansi uudelleen auki, näkyi jälki venoista männänlaen noessa )
Imuventtiilihän avautuu jo ennen kuin mäntä on YKK:ssa, ja pakoventtiili sulkeutuu vasta YKK:n jälkeen, moottoreista riippuen nämä asteet on 5-12astetta.
Eli vaihtohetkellä kumpikaan venttiili ei ole kiinni, vaan kutakuinkin saman verran auki, eli ehkä 0.2-1mm jopa
Jos kansi plaanattu, ( mahdollisesti sama tehty joskus historiassa ennenkin) niin on hyvinkin mahdollista että venttiilit alkaa ottaa mäntiin kiinni.
Näin kävi kerran itsellä tuon 1410 koneen kans, kansi kun oli höylässä käynyt, ja sama oli tehty joskus aiemminkin jo.... Piti ottaa kansi uudelleen auki ja upottaa venttiileitä syvemmälle kanteen.
( naputti ihan lievästi ensikäynnissä, eli peli seis 5min tyhjäkäynnin jälkeen kun asiaa ihmettelin, ja kansi uudelleen auki, näkyi jälki venoista männänlaen noessa )
Imuventtiilihän avautuu jo ennen kuin mäntä on YKK:ssa, ja pakoventtiili sulkeutuu vasta YKK:n jälkeen, moottoreista riippuen nämä asteet on 5-12astetta.
Eli vaihtohetkellä kumpikaan venttiili ei ole kiinni, vaan kutakuinkin saman verran auki, eli ehkä 0.2-1mm jopa
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Keinuvivut toimii ja saavat voitelua.Venttiilejä en säätänyt enää kannen kirimisen jälkeen.Täytyy kai nostaa taas kansi pois ja katsoa mitä sinne kuuluu.Tällä hetkellä ei homma inspiroi.
sepeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Jälkikiristyksen jälkeen välykset saattaa mennä olemattomaksi, tai venttiilit voi jopa kantaa.....
Siis AIVAN ehdoton toimenpide tuo säätö uudelleen jälkikiristyksen jälkeen, koska massatiiviste voi painua jopa 0.3mm enemmän kasaan kerran lämpimänä käytyään.....
Siis AIVAN ehdoton toimenpide tuo säätö uudelleen jälkikiristyksen jälkeen, koska massatiiviste voi painua jopa 0.3mm enemmän kasaan kerran lämpimänä käytyään.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
En menisi kantta irroittamaan .
Vika voi olla tuo minkä Jusape mainitsi tai
Voisko olla että kannen jälkikiristyksessä venttiilin nostotangon alapäät siirtyi pois "kuopastaan"??
Itse säätäisin venttiilit uudestaan kun saat suorat puikot ensin.
Minultakin voi löytyä muutama suora.
Vika voi olla tuo minkä Jusape mainitsi tai
Voisko olla että kannen jälkikiristyksessä venttiilin nostotangon alapäät siirtyi pois "kuopastaan"??
Itse säätäisin venttiilit uudestaan kun saat suorat puikot ensin.
Minultakin voi löytyä muutama suora.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Kannentiiviste on kuparitiiviste, onko huonompi kuin massatiiviste? Onko paksuus sama kiristyksen jälkeen?
sepeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Makuasia kumpi parempi.
Kyllä se kuparitiivistekin painuu .Jusape varmaan tietää paremmin kuinka paljon painuu.
Jokatapauksessa venttiilit on syytä säätää uudelleen kannenkiristyksen jälkeen.
Kyllä se kuparitiivistekin painuu .Jusape varmaan tietää paremmin kuinka paljon painuu.
Jokatapauksessa venttiilit on syytä säätää uudelleen kannenkiristyksen jälkeen.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Kiitos kaikille neuvoista.Täytyy hankkia nostotangot ja säätää venttiilit ja koettaa saisko savuja tulemaan.Jos en löydä tästä läheltä tankoja niin Outsideriltä täytyy kysellä.
sepeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
"kuparitiiviste" tarkoittanee täskohtaa kuparipinnoitettua tiivistettä, jossa on ohut massakerros kahden ohuen kuparipinnoitteen välissä.
Sen painuma n. 50-80% puhtaasti massatiivisteeseen verrattuna, eli kymmenys-max.kolme kymmenystä milleinä, riippuen tiivisteen "käyttämättömänä", kuparipinnotteiden, ja massaosuuden paksuudesta yhdessä.
Mutta tämä kymmenyskin, viistoista satkua, voi riittää nollaamaan 0.30mm venttiilivälykset, koska keinuvivuissa on välityssuhdetta nokan nostoa korottavasti, yleensä suhteet 1:1.3 - 1:1.5.
Täyskuparitiivisteen ( kuparilevystä ensin vesileikatun, sitten hehkutetun ja päästetyn ) painuma on taasen maksimissaan muutama satanen, eli jälkikiristystä ei käytännössä tarvitse tehdä edes. ( Tälläistä tiivistettä ei saa periaatteessa edes yhdellä kädellä keskeltä tai saati pelkästään toisesta päästä nostaa ilmaan vaakatasossa, kupari on siinä niin pehmeää, että tiiviste voi nitkahtaa omasta painostaan jäykkyyttä heikentävien reikien vuoksi ! ! )
Lisäksi testeissä Nuffin kanssa on havaittu, että "tarvike-massatiivisteen" kokoonpainuma voi olla jopa +0.50mm ( 1.85mm -> 1.30-1.35mm) , kun "orkkis-merkki-massatiivisteen" painuma oli parhaimmillaan alle 0.15mm ( 1.40mm -> 1.30mm ) , vaikka momenttina oli ohjearvoa suurempi momentti, sekä lisäksi öljyttyä kierrettä parempi voitelu kierteissä, joka myös lisäsi kiristysvoimaa.
Kerrankin kun kiristin kannen 170Nm "ylimomenttiin", HD49 voidelluilla kierteillä ( n. 230Nm öljyttynä, ohje 135Nm ), ei jälkikiristyksessä tavoitellussa lopullisessa 150Nm momentissa massa painunut enää yhtään, osasyynä tähän erikoispultit joissa parempi venymäkäytös .....
Sen painuma n. 50-80% puhtaasti massatiivisteeseen verrattuna, eli kymmenys-max.kolme kymmenystä milleinä, riippuen tiivisteen "käyttämättömänä", kuparipinnotteiden, ja massaosuuden paksuudesta yhdessä.
Mutta tämä kymmenyskin, viistoista satkua, voi riittää nollaamaan 0.30mm venttiilivälykset, koska keinuvivuissa on välityssuhdetta nokan nostoa korottavasti, yleensä suhteet 1:1.3 - 1:1.5.
Täyskuparitiivisteen ( kuparilevystä ensin vesileikatun, sitten hehkutetun ja päästetyn ) painuma on taasen maksimissaan muutama satanen, eli jälkikiristystä ei käytännössä tarvitse tehdä edes. ( Tälläistä tiivistettä ei saa periaatteessa edes yhdellä kädellä keskeltä tai saati pelkästään toisesta päästä nostaa ilmaan vaakatasossa, kupari on siinä niin pehmeää, että tiiviste voi nitkahtaa omasta painostaan jäykkyyttä heikentävien reikien vuoksi ! ! )
Lisäksi testeissä Nuffin kanssa on havaittu, että "tarvike-massatiivisteen" kokoonpainuma voi olla jopa +0.50mm ( 1.85mm -> 1.30-1.35mm) , kun "orkkis-merkki-massatiivisteen" painuma oli parhaimmillaan alle 0.15mm ( 1.40mm -> 1.30mm ) , vaikka momenttina oli ohjearvoa suurempi momentti, sekä lisäksi öljyttyä kierrettä parempi voitelu kierteissä, joka myös lisäsi kiristysvoimaa.
Kerrankin kun kiristin kannen 170Nm "ylimomenttiin", HD49 voidelluilla kierteillä ( n. 230Nm öljyttynä, ohje 135Nm ), ei jälkikiristyksessä tavoitellussa lopullisessa 150Nm momentissa massa painunut enää yhtään, osasyynä tähän erikoispultit joissa parempi venymäkäytös .....
Viimeinen muokkaaja, jusape pvm Ke Elo 05 2015, 22:02, muokattu 1 kertaa
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Hienoa että löytyy näin asiantuntevaa porukkaa tältä foorumilta, että tavallinen tallaajakin hyötyy näistä tiedoista,kiitos!!
sepeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Kokeile nyt joka tapauksessa ihan ensin ehjillä tangoilla ja säädä venttiilit, vaikka hiukan reiluun välykseen.
Itse aina tälläisiä vanhoja koneita kootessa, säätelen esim ohjervona olevasta 0.30 mm sijasta 0.5-0.6mm , kaiken varalta, ja vasta kunnolla lämpimäksi käytön ja jälkikiristyksen jälkeen olen alkanu säädellä sinne joko liki ohjearvoa (jos mahdollisesti toinen kiristys vielä ) tai ohjearvoon.
En ihan vielä hätäilisi kannen aukaisulla heti, ensin näiden asioiden tarkistus......
Esim Nuffin orkkis "kuparitiiviste" (molemmin puolin kuparipinnoite, välissä ohut massa) on paksuudeltaan vain 1.2mm käyttämättömänä, ja käytettynä 1.1mm, eli ei paljoa painu.
Koska kokoonpainuvan materiaalin osuus on paksuudesta olematon. Tosin valitettavasti näitä ko. tiivisteitä on nykyään käytännössä mahdotonta saada....
Ja täyskuparitiivisteitä ei juuri mihinkään koneeseen myydä, omaan Nuffiinkin on olemassa moinen tiiviste, mutta se on pienessä, muutamien kappaleiden sarjana, täällä Suomessa varta vasten tehdyistä yksi.....
E: hiukan lisätty, ja tarkennettu edellisen viestini tekstiä
Itse aina tälläisiä vanhoja koneita kootessa, säätelen esim ohjervona olevasta 0.30 mm sijasta 0.5-0.6mm , kaiken varalta, ja vasta kunnolla lämpimäksi käytön ja jälkikiristyksen jälkeen olen alkanu säädellä sinne joko liki ohjearvoa (jos mahdollisesti toinen kiristys vielä ) tai ohjearvoon.
En ihan vielä hätäilisi kannen aukaisulla heti, ensin näiden asioiden tarkistus......
Esim Nuffin orkkis "kuparitiiviste" (molemmin puolin kuparipinnoite, välissä ohut massa) on paksuudeltaan vain 1.2mm käyttämättömänä, ja käytettynä 1.1mm, eli ei paljoa painu.
Koska kokoonpainuvan materiaalin osuus on paksuudesta olematon. Tosin valitettavasti näitä ko. tiivisteitä on nykyään käytännössä mahdotonta saada....
Ja täyskuparitiivisteitä ei juuri mihinkään koneeseen myydä, omaan Nuffiinkin on olemassa moinen tiiviste, mutta se on pienessä, muutamien kappaleiden sarjana, täällä Suomessa varta vasten tehdyistä yksi.....
E: hiukan lisätty, ja tarkennettu edellisen viestini tekstiä
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Homma jatkuu ensiviikolla,tangot pitäisi olla alkuviikolla postissa ja pääsen hyvillä neuvoilla säätöhommiin.☺
sepeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Hyvä. Voi olla hyvässä lykyssä, että pääset pelkällä "säikähdyksellä" tästä hommasta......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
sepeli kirjoitti:Hienoa että löytyy näin asiantuntevaa porukkaa tältä foorumilta, että tavallinen tallaajakin hyötyy näistä tiedoista,kiitos!!
Tavan tallaajia täs ittekkin ollaan.... Tosin Nuffin virittelyn takia on joutunut tutkimaan ja mittaileen juttuja, joista ei itsekkään vielä, vuosi- vajaa kaksi, sitten tiennyt mitään....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Siis onko todella semmosia iha numpikuparia olevia kannentiivisteitä olemassa traktoreihin ja autoihin ku nniistä tuntuu toiset puhuvan?
Aikoinaan 900 Taaviin tiivareita vaihettiin niin ne oli että kuparilevyjen välissä oli massaa ja taas henkilöautoissa en oo pitkää aikaa nähny kuparia missään?
Monissa muissa laitteissa oon nähny kuparitiivareita ja yhteen pakoputken lähtöönkin tein ihan ite kuparilevystä että sitten kestäiskin,lieko täyskuparista monestapaikasta saakaan?
Aikoinaan 900 Taaviin tiivareita vaihettiin niin ne oli että kuparilevyjen välissä oli massaa ja taas henkilöautoissa en oo pitkää aikaa nähny kuparia missään?
Monissa muissa laitteissa oon nähny kuparitiivareita ja yhteen pakoputken lähtöönkin tein ihan ite kuparilevystä että sitten kestäiskin,lieko täyskuparista monestapaikasta saakaan?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Tessu kirjoitti:Siis onko todella semmosia iha numpikuparia olevia kannentiivisteitä olemassa traktoreihin ja autoihin ku nniistä tuntuu toiset puhuvan?
Aikoinaan 900 Taaviin tiivareita vaihettiin niin ne oli että kuparilevyjen välissä oli massaa ja taas henkilöautoissa en oo pitkää aikaa nähny kuparia missään?
Monissa muissa laitteissa oon nähny kuparitiivareita ja yhteen pakoputken lähtöönkin tein ihan ite kuparilevystä että sitten kestäiskin,lieko täyskuparista monestapaikasta saakaan?
Ei varmaan mihinkään täyskuparista kaupasta saa. Ohuella kuparilevyllä molemmin puolin pinnoitettuja massatiivisteitä ne varmaan on kaikki, vaikka puhutaan "kuparitiivisteestä"
Mutta ihan kuparilevystä tehtyjä tiivisteitä on ittellä Nuffiin pari tuolla pajalla, ja TÄYSKUPARITIIVISTEEN kanssa pitää olla kaikki mitat just eikä melkein kohdillaan, esim putkien korkeus lohkopinnasta......
Yleisesti taitanee olla niin että putken olake pitää olla 0.xx mm lohkon yli ( esim haarukassa 0.08-0.12 ) ja korkeusheitto keskenään 0.00-0.03mm.
Massatiiviste, vaikka kuparipinnotteinen, antaa vähän anteeksi tason suoruuksia tai mittaheittoja, täyskuparisella tiivisteellä marginaalit virhemittoihin on todella minimaaliset .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Noniin sain suorat nostinpuikot ja asentelin paikalleen,säätelin jusapen ohjeita noudattaen välykset yläkanttiin ja käynnistin koneen peläten pahinta mutta taavi käynnistyikin napista eikä mitään hälyttäviä ääniä kuulunut joten ei muuta kun "raakaa" ajoa. Kiitokset vielä kaikille tähän viestiketjuun vastanneille, syy ongelmaan oli juuri se minkä jusape havaitsi.
sepeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Taisit siis päästä sillä pienellä säikähdyksellä koko hommasta..... Hyvä niin, ja hyviä toimintasavuja ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Erittäin hienoa että Taavi taas toimii,ei ne isotpojat turhaa oo kehunu...vissiin?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Kiristä kansi vaiks vielä kertaalleen n.50h käyttötunnin jälkeen ja samalla venasäätö sinne ohjearvoon sen kiristyksen jälkeen. Hyvä vaan, jos näin pienellä lopulta pääsee
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Joo koetetaan muistaa,taavi on mulla mökkikäytössä ja käyttötunteja tulee vuosittain melko vähän.
sepeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: DB-990 Katkaisi 3 venttiilinnostotankoa
Periaatteessa lyhyehkössä käytössä, eli jos koneella ajetaan joka käyttökerta edes senverran, että se lämpiää kunnolla normilämpöön, ja sitten taas jäähtyy, niin 10-15 käyttökertaa vastaa jo hyvinkin tuota "entisaikojen" 50h määrää, kun silloin se 50h saattoi tulla töitä päivän tehdessä hyvinkin alle kymmenellä käynnistyskerralla.
Tuos omas Nuffis kerran vaan huomasin, että kasauksen jälkeen tietty käymään ja tunti ajelua, ja jälkikiristys oli suoritettu, niin sitten muutaman kymmenen käyttökerran jälkeen piruuttani ajattelin tarkistaa kireyden, kun alkuperäinen ohje -60 luvulla oli uusille koneille, että toinen kiristys 50h huollossa, niin menihän ne mutterit vielä hieman lisää piukempaan. Tässä oli normi tarvike-massatiiviste silloin , ja mutterit ( 1/2" UNF ) toisessa jälkikiristyksessä meni 1/8 -1/4 kierrosta lisää kiinni.
Tuos omas Nuffis kerran vaan huomasin, että kasauksen jälkeen tietty käymään ja tunti ajelua, ja jälkikiristys oli suoritettu, niin sitten muutaman kymmenen käyttökerran jälkeen piruuttani ajattelin tarkistaa kireyden, kun alkuperäinen ohje -60 luvulla oli uusille koneille, että toinen kiristys 50h huollossa, niin menihän ne mutterit vielä hieman lisää piukempaan. Tässä oli normi tarvike-massatiiviste silloin , ja mutterit ( 1/2" UNF ) toisessa jälkikiristyksessä meni 1/8 -1/4 kierrosta lisää kiinni.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa