990 implematic, laturin päivittäminen tehokkaampaan
2 posters
Sivu 1 / 1
990 implematic, laturin päivittäminen tehokkaampaan
Mitäs tässä tulisi tehdä, kun tuntuu ettei tuo alkuperäinen laturi oikein jaksa ylläpitää virtoja (latauksen merkkivalo kyllä sammuu, kun kierrokset nousee 1/4 maksimista. Silti nykyisellä valaistuksella (alkuperäiset ajovalot, lokasuojavalot + h4 työvalot) tuntuu, että vaikka koko päivän kone puksuttaisi kierroksilla, seuraava starttaus on aina mysteeri, kun ei tunnu olevan tarpeeksi puhtia starttaukseen, eli ei lataa tarpeeksi. Vai voisiko tuo hukata virtaa johonkin muualle. Pitänee asentaa virtalukon lisäksi vielä päävirtakytkin, vai?
Akku on reilun vuoden vanha 125ah ja kunnossa. Pitäisikö tuohon laittaa nykyaikainen esim. auton laturi? Kuinka tehokas, ja miten kytkennät eroavat tuosta vanhasta laturista.
Talvikin tulossa, eikä viitsisi aina naapurin buusteria kysyä lainaan (joka kerta joutuu kuuntelemaan sitä narinaa siitä, kuinka massikka ei milloinkaan kuulemma tarvitse apuvirtaa)
Akku on reilun vuoden vanha 125ah ja kunnossa. Pitäisikö tuohon laittaa nykyaikainen esim. auton laturi? Kuinka tehokas, ja miten kytkennät eroavat tuosta vanhasta laturista.
Talvikin tulossa, eikä viitsisi aina naapurin buusteria kysyä lainaan (joka kerta joutuu kuuntelemaan sitä narinaa siitä, kuinka massikka ei milloinkaan kuulemma tarvitse apuvirtaa)
lefa42- Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Sastamala
Vs: 990 implematic, laturin päivittäminen tehokkaampaan
Joo,onko siinä se tasavirtalaturi paikallaan,jos on,ei varmaan pysy virrassa lyhyillä ajoilla,muuta vaihtovirtalaturi siihen,ja osta samalla vähän isompi sellainen.
Itse olen asennellu taavetteihin joissa käytetään työvaloja enemmältiki sen NAP 900 laturin,se yleismalli menee heittämällä,ainoastaan laturin hihna on vähän lyhyennäppi,mutta kun keinottelee,ja muuttaa kiristyskorvarautaa,niin yltää,tuon koko on jotain 65-70 amppeerin luokkaa,kestää pitää kuutta lamppua päällä,ja jää reserviäki vielä.
Kytkentää pitää vähän muuttaa,mutta ei ole kummoinen homma sekään.
Se entinen latausrelehomma pitäs purkaa pois.
Se päävirtakytkin on hyvä homma vanhoihin koneisiin,laita ihmeessä se.
Itse olen asennellu taavetteihin joissa käytetään työvaloja enemmältiki sen NAP 900 laturin,se yleismalli menee heittämällä,ainoastaan laturin hihna on vähän lyhyennäppi,mutta kun keinottelee,ja muuttaa kiristyskorvarautaa,niin yltää,tuon koko on jotain 65-70 amppeerin luokkaa,kestää pitää kuutta lamppua päällä,ja jää reserviäki vielä.
Kytkentää pitää vähän muuttaa,mutta ei ole kummoinen homma sekään.
Se entinen latausrelehomma pitäs purkaa pois.
Se päävirtakytkin on hyvä homma vanhoihin koneisiin,laita ihmeessä se.
Vieraili- Vierailija
Vs: 990 implematic, laturin päivittäminen tehokkaampaan
Starttaako hyvin apubuusterin kanssa? Tunnetaan tapauksia, että startista on yksi hiili kulahtanut lyhyeksi ja startti pyörittää vain yhdellä hiiliparilla. Kyllä se kesällä käynnistyy niinkin, mutta talvikelissä se on auttamattoman hidas.
Mittaa latausjännite, sillä se parhaiten selviää. Omassa 1200:ssa oli lataus kehnonlaista ja siinä oli vikana lataussäätimen maajohdon hapettunut kiinnitys runkoon. Tai ainakin se alkoi lataamaan noin 13.5 volttia kun olin kirskutellut kiinnityksiä. Kunnossa oleva tasavirtalaturi jaksaa ruokkia traktorin omat lamput ja peräkärryn valotkin ihan hyvin, mutta kyllä tasavirtalaturi on sikäli parempi, että se lataa hyvin jo pienillä kierroksilla.
Mittaa latausjännite, sillä se parhaiten selviää. Omassa 1200:ssa oli lataus kehnonlaista ja siinä oli vikana lataussäätimen maajohdon hapettunut kiinnitys runkoon. Tai ainakin se alkoi lataamaan noin 13.5 volttia kun olin kirskutellut kiinnityksiä. Kunnossa oleva tasavirtalaturi jaksaa ruokkia traktorin omat lamput ja peräkärryn valotkin ihan hyvin, mutta kyllä tasavirtalaturi on sikäli parempi, että se lataa hyvin jo pienillä kierroksilla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 implematic, laturin päivittäminen tehokkaampaan
Täytyy mittailla, startti toimii oikein ja ilman buusteriakin, kun on akussa vaan virtaa, tuntuu vain siltä, että valot päällä ajellessa ei latautuisi ollenkaan. Startin kunnosta olen kuitenkin satavarma.
Mittailen ja tutkin kontakteja.. Millä kierroksilla tuon latauksen valon pitäisi sammua?
Mittailen ja tutkin kontakteja.. Millä kierroksilla tuon latauksen valon pitäisi sammua?
lefa42- Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Sastamala
Vs: 990 implematic, laturin päivittäminen tehokkaampaan
Tasavirtalaturilla saattaa latauksen merkkivalo tuikutella ihan alakierroksilla, minusta jossain alle 800.
Mutta kyllä ajokierroksilla pitäisi jännitteen nousta yli 13.5:en muttei paljon tai juurikaan yli 14 voltin.
Noin vanhassa traktorissa voi olla jopa pieniä maavuotoja jossain jos se tuntuu että valot päällä ei akkuun riitä virtaskaa. Tavallisia valoja pitäisi pystyä käyttämään ilman ongelmia.
Mutta kyllä ajokierroksilla pitäisi jännitteen nousta yli 13.5:en muttei paljon tai juurikaan yli 14 voltin.
Noin vanhassa traktorissa voi olla jopa pieniä maavuotoja jossain jos se tuntuu että valot päällä ei akkuun riitä virtaskaa. Tavallisia valoja pitäisi pystyä käyttämään ilman ongelmia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 implematic, laturin päivittäminen tehokkaampaan
Palataampas aiheeseen, nyt olisi tuollainen "heittämällä paikoilleen" mallinen vaihtovirtalaturi auton takapenkillä, ja vaikka kovin modernilta näyttää (ja varmaan taavetin ulkonäön pilaakin), ajattelin tuon laittaa paikoilleen.
Yksinkertainen kysymys, mitenkäs tuon kytken sähköjärjestelmään? Eli olisiko heittää kaaviota vanhasta systeemistä vs. uudesta, jotta näkisin enempiä käräyttelemättä, miten tuo kuuluu laittaa. Jos vaikka viikonlopun tienoilla asentelisin paikoilleen.
Yksinkertainen kysymys, mitenkäs tuon kytken sähköjärjestelmään? Eli olisiko heittää kaaviota vanhasta systeemistä vs. uudesta, jotta näkisin enempiä käräyttelemättä, miten tuo kuuluu laittaa. Jos vaikka viikonlopun tienoilla asentelisin paikoilleen.
lefa42- Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Sastamala
Vs: 990 implematic, laturin päivittäminen tehokkaampaan
tuossa kaavio uudempiin olisko 90 sarjalaisesta
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1681014.jpg
pudota rele pois käytöstä sieltä paksut johdot yhteen ja vanhan laturin johtoihin vaihdat liittimet
tai vedä uusi johto startin päähän ja heräte johto latausvalolta
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1681014.jpg
pudota rele pois käytöstä sieltä paksut johdot yhteen ja vanhan laturin johtoihin vaihdat liittimet
tai vedä uusi johto startin päähän ja heräte johto latausvalolta
Vieraili- Vierailija
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa