Miten lisää syöttöä?
4 posters
Sivu 1 / 1
Miten lisää syöttöä?
Ihmetelly tuota 1390:n pumppua, kun haluaisin pikkasen lisää syöttöä. Pumpusta kannen alta, mutta miten? Molemmin päinhän on kolma reikää jouselle, vivun päässä keskimmäisesä ja levyn päässä nyt alimmassa. Puutuu kone vähän herkästi, niin jos vähänkin sais lisää ruokaa koneelle? Sama juttu, kun hakkuria pyörittää. Kone ottaa mielestäni laiskasti kierroksia.
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: Miten lisää syöttöä?
Maksimi syötön säätö on pumpun kyljessä olevan neliskanttisen luukun takana. Siellä on roottorissa muistaakseni pari ruuvia laipassa, jotka pitävät paikoillaan korkeapainemäntien rajoitinlevyä. Ruuvit pitää löysätä ja kääntää peltilevyä niin päin, että korkeapainemäntien iskunpituus kasvaa. En muista kumpaan suuntaan se tapahtuu.
Syötön lisäyksellä saa kyllä savua lisää vetoon ja ärhäkämmän vastauksen kaasupolkimelle, mutta nokiset pakokaasut kyllä sotkee moottoria, saattaa jopa jumittaa männänrenkaat pitkässä juoksussa. Malttia.
Syötön lisäyksellä saa kyllä savua lisää vetoon ja ärhäkämmän vastauksen kaasupolkimelle, mutta nokiset pakokaasut kyllä sotkee moottoria, saattaa jopa jumittaa männänrenkaat pitkässä juoksussa. Malttia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Miten lisää syöttöä?
jounitapio kirjoitti:Ihmetelly tuota 1390:n pumppua, kun haluaisin pikkasen lisää syöttöä. Pumpusta kannen alta, mutta miten? Molemmin päinhän on kolma reikää jouselle, vivun päässä keskimmäisesä ja levyn päässä nyt alimmassa. Puutuu kone vähän herkästi, niin jos vähänkin sais lisää ruokaa koneelle? Sama juttu, kun hakkuria pyörittää. Kone ottaa mielestäni laiskasti kierroksia.
Hetkinen, ottaa laiskasti kierroksia? onkos sitten jakajapumpan ajoitus kohdillaan? Ainakin oma 1390 otti kierroksia aika ripeästi tyhjiltään kaasutellessa.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Miten lisää syöttöä?
Juu, maltilla pitää ruveta sääteleen. Uskalla vanhaa konetta kovin ruveta riivaamaan. No poikahan tuo löysi ameriikaksi kirjotetut ja kuvitetut ohjeet.
http://www.tractorbynet.com/forums/parts-repairs/243583-adjusting-fuel-mixture-lucas-cav.html
http://www.tractorbynet.com/forums/parts-repairs/243583-adjusting-fuel-mixture-lucas-cav.html
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: Miten lisää syöttöä?
Vois kyllä ajotuskin olla hieman pielessä, toki. Onko mitään karkeaa nyrkkisääntöä, milloin tietää ajotuksen olevan kohdillaan? Nuista pumpun ajotusten säätämisistä kun aika vähän kokemusta.
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: Miten lisää syöttöä?
Jakajapumpussa on pumpun välipaineella toimiva automaattinen ennakonsäädin, joten ajoituksen tarkistaminen kotikonstilla vaatii aika kehittyneet laitteet. Jakajapumpullisissa traktoreissa tapaa olla stanssattuna pumpun runkoon ja kiinnitylsaippaan kohdakkain olevat merkit, joiden mukaan takaisinasennus tehdään jos pumppua käytetään irrallaan.
Suinkaan ei ole poisssuljettu ajatus, että ennakkosäädin ei toimi enää samoin kuin uutena, vaan syystä tai toisesta jättää ajoituksen hitusen myöhäiselle, mikä laiskistaa moottoria aika lailla. Voisi olla paikallaan laittaa muutamaan tankilliseen prosentti kaksitahtiöljyä, jos se vaikka notkistaisi paikkoja. Toinen asia, jota ei usein oteta huomioon, on, että jos traktori on jatkuvasti koven kevyellä käytöllä, niin se karstaa itseltään muutamia hevosvoimia pois. Karstanpolttoon tarvitaan muutama päivä kunnon töitä. Nuo traktorit jotka jää eläkkeelle papan kanssa yhtä aikaa ja alkavat kauppakasseiksi on usein ihan tukossa, mutta elpyvät kyllä kun joutuvat uudestaan töihin.
Suinkaan ei ole poisssuljettu ajatus, että ennakkosäädin ei toimi enää samoin kuin uutena, vaan syystä tai toisesta jättää ajoituksen hitusen myöhäiselle, mikä laiskistaa moottoria aika lailla. Voisi olla paikallaan laittaa muutamaan tankilliseen prosentti kaksitahtiöljyä, jos se vaikka notkistaisi paikkoja. Toinen asia, jota ei usein oteta huomioon, on, että jos traktori on jatkuvasti koven kevyellä käytöllä, niin se karstaa itseltään muutamia hevosvoimia pois. Karstanpolttoon tarvitaan muutama päivä kunnon töitä. Nuo traktorit jotka jää eläkkeelle papan kanssa yhtä aikaa ja alkavat kauppakasseiksi on usein ihan tukossa, mutta elpyvät kyllä kun joutuvat uudestaan töihin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Miten lisää syöttöä?
Voi tosiaankin olla tuo ennakkosäädin jumissa, kone on vissiinkin seisonut käyttämättä ennen minulle tuloa. 2-tahti öljyä vois lisäillä muutenkin aina välillä polttoaineen sekaan. Ja minullakin kevyessä polttopuun ajossa ja hakkurin pyörittäjänä, eikä se lumihommien tekokaan kovin raskasta tekemistä ole.
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: Miten lisää syöttöä?
Kylmänä käyminen on myrkkyä eikä moottoria saa kuumaksi kunnolla kuin peltotöissä tai esim. kenttäsirkkelin väännössä. Raskaan kärryn vedossa ehkä kanssa, mutta sitä vedätystä pitää olla tuntikausia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Miten lisää syöttöä?
Kahtelin ajotusmerkkejä pumpun juuresta, vaan enpä löytäny? Ajotusta on todennäkösesti käännelty jossain vaiheessa, kun on ihan toisessa laidassa säätö.
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: Miten lisää syöttöä?
jounitapio kirjoitti:Kahtelin ajotusmerkkejä pumpun juuresta, vaan enpä löytäny? Ajotusta on todennäkösesti käännelty jossain vaiheessa, kun on ihan toisessa laidassa säätö.
Kyllä siellä on jos tehtaan jäljiltä tuo pumppu, stanssattuna viiva kummallekin puolelle. Jakajakotelon puolella ja pumpun juuressa. Koitappa katsoa vielä. Joskus meillä kävi niin että ei saatu 1390 käyntiä millään sopivaksi ajoitusta kääntämällä. Syy löytyi rikkinäisestä kansipahvista. Pieni pala sylinterien välistä lähtenyt ja paineet vuorottelivat sylinteristä toiseen
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Miten lisää syöttöä?
Polttoainepumpun vasemmassa kiinnityskorvakkeessa on pieni viiva stanssattu ja kiinnityslaipassa vastaavalla kohdalla.
Voi olla joskus hankala nähdä maalin alta.
Jos säätö on toisessa laidassa nyt niin vois uskoa että ei ole ajoitus kohdalaan.
Voi olla joskus hankala nähdä maalin alta.
Jos säätö on toisessa laidassa nyt niin vois uskoa että ei ole ajoitus kohdalaan.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa