Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 990 -78 jarruremontti

3 posters

Siirry alas

DB 990 -78 jarruremontti Empty DB 990 -78 jarruremontti

Viesti  Rojolainen Ti Kesä 14 2016, 12:06

Tilanne on se, että taavetti seisoi pari vuotta moottoririkon vuoksi muutama vuosi sitten . Unohdin käsijarrun päälle koko seisonta-ajaksi ja jarrut tietenkin liimautuivat kiinni. Kun koneremontin jälkeen lähdin koeajolle, Taavetti piti rynkäyttää väkisin liikkeelle, eikä jarrut ole sen jälkeen ottaneet kuin oikealta puolen hyvin heikosti. Olen tuolla pärjäillyt piha-ajossa ilmankin jarruja, mutta nyt olisi tarvetta myös tieajoon, joten jarruremontti tuli tarpeelliseksi.

Otin vasemman puolen jarrut auki ja jarrupinnat olivat murusina ja öljykylvyssä, kuten oletinkin. Lisäksi vasemman puolen jarrupoljin painuu vain pari senttiä ja tökkää kuin seinään. Syytä en ole vielä keksinyt, mitä olen tuota päällisin puolin katsellut. Liikettä kuitenkin jarruissa näkyy poljinta painaessa. Ehkä tuokin selviää, kunhan puhdistan paikat ja puran mekanismin.

Elikkä uutta osaa pitää laittaa ainakin jarruhihnat ja akselin stefat. Kannattaakohan jarrurummun puolen stefa vaihtaa myös? Muitakin vinkkejä ja ajatuksia otan mielellään vastaan!

Rojolainen

David Brown : 990
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Pudasjärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 -78 jarruremontti Empty Vs: DB 990 -78 jarruremontti

Viesti  erkki Ti Kesä 14 2016, 12:27

Minun käsitykseni ja kokemukseni on, että vetoakselin stefan vuoto on pääsääntöinen syy jarrujen öljyyntymiseen. Rummin selkäpuolelta tulevat tipat ei pääse suoraan jarrupinnoille vaikka sieltäkin muumama tippa joskus tulisi läpi.

Eikös näissä malleissa ole jarrusylinterit portaalien ulkopuolella? Portaalin seinämän läpi menevä akseli saattaa vähäisen käytön seurauksena jumahtaa tönköksi reikäänsä. Sen saa uudelleen liikekannalle sitkeällä liuotushoidolla yhdistettynä voiman käyttöön.

Kun vedät oikean puolen portaalin auki, niin muista lukita tasauspyörästön lukko pohjaan.

Jos jarrunestesäiluöön on joskus menneisyydessä lisätty tavallista jarrunestettä, niin sylintereissä pystyy olemaan kumit pahoin turvoksissa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 -78 jarruremontti Empty Vs: DB 990 -78 jarruremontti

Viesti  jusape Ti Kesä 14 2016, 12:51

Niin, jarruihin kun kuuluu mineraaliöljy, eli vihreä LHM, ei jarruneste.....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 -78 jarruremontti Empty Vs: DB 990 -78 jarruremontti

Viesti  Rojolainen Ti Kesä 14 2016, 12:52

Ulkopuolella on sylinterit. Läpi menevä akseli kyllä pyörähtää hieman poljinta painaessa. LHM öljyä on tuossa tietojeni mukaan aina käytetty. Viime kesänä uusin kytkin- ja jarrunestesäiliöt. Samalla vaihdoin nesteet koko systeemiin.

Rojolainen

David Brown : 990
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Pudasjärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa