Lumenauraus
+3
mattkau
jusape
erkki
7 posters
Sivu 1 / 1
Lumenauraus
Tuolla David Brown -traktorit keskustelussa on sivuttu DPA -keskustelussa myös lumenauraushommaa, joten avaan uuden ketjun siitä aiheesta tänne.
Varsinkin takavetotraktorilla, jossa on kevyt keula, sukeltaa helposti ojaan jos ei ole varuillaan. Vinoon asetettu takalana käännättää jatkuvasti keulaa ojaan päin. Siinä aikansa pärjää sillä, että tekee vastaohjausta, mutta kun tulee isompi paakku, niin poikittainen heilahdus on kyllä niin kova ja nopea, ettei siihen ehdi reagoimaan oikein millään. Jos saa nopeasti jarrut kiinni, niin voi onnistua tulemaan peruuttamalla takaisin kantavalle tielle, mutta jos etupyörä menee tyhjän päälle, niin eipä tahdo nousta enää pakilla vaikka olisi ketjut päällä. Usein tie viettää vielä ojaan päin sen verran, että jos takapyörät hiukan sutii, niin ne luistaa samalla ojaan päin.
Jos pää vielä kääntyy ja jaksaa istua traktorin päällä selkä kierossa, niin takalana kannattaa kääntää työntöasentoon ja puskea lumet peruuttamalla. Kun terän kääntää runkonivelestä sivuun, sillä saa ulottuvuutta pientareen päälle ja lumipenkan saa työnnettyä etäämmälle ojan päälle. Lisäksi siinä on se etu, että terä hylkii traktoria tien keskilinjaa kohti, jolloin kovaan penkkaan puskeminen ei suista ajopeliä ojaan. Taavetissa on aika nopea pakki, joten kun tielle on tullut sen verran polannetta, ettei tarvitse pelätä lanan tökkäämistä, pystyy isolla pakilla saamaan sen verran vauhtiakin, että sopivasti kaareva lanan terä heittää osan lumesta ojan päälle, siis auraa ihan oikeasti.
Ihan umpihankeenkin pääsee pakilla aika hyvin kun ensi vedon tekee lana suoraan poikittain. Kun pito loppuu, voi ottaa uudelleen hieman vauhtia ja tyrkätä päältä ensin yhden kerroksen ja toisella tökkäyksellä sitten maata myöden. Kun oppii samalla hiukan painottamaan takapäätä nostolaitteella, niin aikamoiseen hankeen tuollakin tavalla etenee. Kauas ei viitsi, mutta harvoin kai umpihankiavaukset kovin pitkiä ovat.
Jos lumihommaa on paljon, niin siinä voisi olla kätsy sellainen lana, jossa terä on keskeltä nivelöity, että sen saa käännettyä V-muotoon. Pakilla pusku onnistuisi kuin auralla ikään ja vastaavasti piha-alueella saisi V-muotoisella terällä kerralla siirrettyä isomman määrän. Hese on hiukan tuolla idealla tehty, mutta itte vierastan sitä, että lanan terä on pystysuoraan maata vasten. Kyllä siinä tarvii olla hiukan ottokulmaa lumellakin.
Varsinkin takavetotraktorilla, jossa on kevyt keula, sukeltaa helposti ojaan jos ei ole varuillaan. Vinoon asetettu takalana käännättää jatkuvasti keulaa ojaan päin. Siinä aikansa pärjää sillä, että tekee vastaohjausta, mutta kun tulee isompi paakku, niin poikittainen heilahdus on kyllä niin kova ja nopea, ettei siihen ehdi reagoimaan oikein millään. Jos saa nopeasti jarrut kiinni, niin voi onnistua tulemaan peruuttamalla takaisin kantavalle tielle, mutta jos etupyörä menee tyhjän päälle, niin eipä tahdo nousta enää pakilla vaikka olisi ketjut päällä. Usein tie viettää vielä ojaan päin sen verran, että jos takapyörät hiukan sutii, niin ne luistaa samalla ojaan päin.
Jos pää vielä kääntyy ja jaksaa istua traktorin päällä selkä kierossa, niin takalana kannattaa kääntää työntöasentoon ja puskea lumet peruuttamalla. Kun terän kääntää runkonivelestä sivuun, sillä saa ulottuvuutta pientareen päälle ja lumipenkan saa työnnettyä etäämmälle ojan päälle. Lisäksi siinä on se etu, että terä hylkii traktoria tien keskilinjaa kohti, jolloin kovaan penkkaan puskeminen ei suista ajopeliä ojaan. Taavetissa on aika nopea pakki, joten kun tielle on tullut sen verran polannetta, ettei tarvitse pelätä lanan tökkäämistä, pystyy isolla pakilla saamaan sen verran vauhtiakin, että sopivasti kaareva lanan terä heittää osan lumesta ojan päälle, siis auraa ihan oikeasti.
Ihan umpihankeenkin pääsee pakilla aika hyvin kun ensi vedon tekee lana suoraan poikittain. Kun pito loppuu, voi ottaa uudelleen hieman vauhtia ja tyrkätä päältä ensin yhden kerroksen ja toisella tökkäyksellä sitten maata myöden. Kun oppii samalla hiukan painottamaan takapäätä nostolaitteella, niin aikamoiseen hankeen tuollakin tavalla etenee. Kauas ei viitsi, mutta harvoin kai umpihankiavaukset kovin pitkiä ovat.
Jos lumihommaa on paljon, niin siinä voisi olla kätsy sellainen lana, jossa terä on keskeltä nivelöity, että sen saa käännettyä V-muotoon. Pakilla pusku onnistuisi kuin auralla ikään ja vastaavasti piha-alueella saisi V-muotoisella terällä kerralla siirrettyä isomman määrän. Hese on hiukan tuolla idealla tehty, mutta itte vierastan sitä, että lanan terä on pystysuoraan maata vasten. Kyllä siinä tarvii olla hiukan ottokulmaa lumellakin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Lumenauraus
Toki kohtisuorassakin oleva terä toimii, mutta tälläisissa tapauksissa painoa pitää olla perälevyssä.
Jokin "halpis" perälevy, jonka kokonaispaino on luokkaa 200kg, ei toimi suoralla teräkulmalla, mutta josko levy painaa 500-700kg, niin sitä tosin ei varmaan enää taavilla liikutella,
mutta taasen toisaalta eipä teräkulmallakaan enää niin merkitystä ole ....
Jokin "halpis" perälevy, jonka kokonaispaino on luokkaa 200kg, ei toimi suoralla teräkulmalla, mutta josko levy painaa 500-700kg, niin sitä tosin ei varmaan enää taavilla liikutella,
mutta taasen toisaalta eipä teräkulmallakaan enää niin merkitystä ole ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Lumenauraus
jusape kirjoitti:Toki kohtisuorassakin oleva terä toimii, mutta tälläisissa tapauksissa painoa pitää olla perälevyssä.
Jokin "halpis" perälevy, jonka kokonaispaino on luokkaa 200kg, ei toimi suoralla teräkulmalla, mutta josko levy painaa 500-700kg, niin sitä tosin ei varmaan enää taavilla liikutella,
mutta taasen toisaalta eipä teräkulmallakaan enää niin merkitystä ole ....
Mjoo. Riippuu millä taavilla liikutellaan lanaa. Kuutonen tarvii jo järeän lanan. Sain minä vanhalla eskon 2m lanalla 1390 työntövarren tapin poikki.. joskus 20v sitten Sen traktorin puoleisen. Yhden kerran olen tänä talvena lumia kolaillut traktorilla omasta pihastani. Aika vähän on lunta ollut. En mä jotain 5cm sadetta ala heti lanaileen. Turhaa puuhaa. Emäntä hoitaa lumikolalla kevyet lumet.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Lumenauraus
Muutaman sadan metrin pituinen pihakuja pysyy auki perälevyhommillakin ihan hyvin jos vaan on niska notkea. Linko tietenkin olisi hyvä olemassa, mutta jos sitä tarvii muutaman kerran talvessa, niin tahtoopa jäädä hankkimatta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Lumenauraus
Juu, kyllähän se tuo lumen kolaus on oma taiteen lajinsa ja oman mausteen siihen antaa yksöiskytkin niinkun Exso taisi aiemmin mainita. Pienellä rattorilla on omat rajoituksensa tietty. Selvä asia on, että kun keula kevenee niin ohjaavien pyörien sivupito vähenee. Nämä kaikki täytyy tietysti ottaa huomioon jo ennenkuin on joutunut ojaan.
Minä jätän aurauskauden ensimmäiset lumet maahan ja poljen ne alas autolla tai rattorilla vieri viereen ajamalla tai jos kovin paljon tulee niin käännän perälevyn takaperin ja ajelen selkäpuolella että saa maahan sopivan kovan pohjan. Tuo kampaterä oikeinpäin käytettynä ensilumella vie kaikki soratkin mukanaan. Sen oon lisäksi huomannu että kaupunkilaiset uusavuttomat sun muut asiaa ymmärtämättömät hätäilee sen ensimmäisen lumen kanssa. Pitäisi heti olla kaapimassa pois kun ensimmäiset hiutaleet ilmestyy maahan. Ja anteeksi jos loukkasin joitakin väestöryhmiä tällä, ei ollut vihapuhetta.
Naapuri tuossa pari vuotta takaperin osti lingon kun niin halvalla just sillo sattu saamaan. Lumet kun suli pois melkein samantien, niin kaveri tasotteli sulasta tiestä sillä lingolla enimmät urat. Kysyttäessä vastasi, että jäi kiintiöstä käyttämättä kun lumet lähti liian äkkiä.
Minä jätän aurauskauden ensimmäiset lumet maahan ja poljen ne alas autolla tai rattorilla vieri viereen ajamalla tai jos kovin paljon tulee niin käännän perälevyn takaperin ja ajelen selkäpuolella että saa maahan sopivan kovan pohjan. Tuo kampaterä oikeinpäin käytettynä ensilumella vie kaikki soratkin mukanaan. Sen oon lisäksi huomannu että kaupunkilaiset uusavuttomat sun muut asiaa ymmärtämättömät hätäilee sen ensimmäisen lumen kanssa. Pitäisi heti olla kaapimassa pois kun ensimmäiset hiutaleet ilmestyy maahan. Ja anteeksi jos loukkasin joitakin väestöryhmiä tällä, ei ollut vihapuhetta.
Naapuri tuossa pari vuotta takaperin osti lingon kun niin halvalla just sillo sattu saamaan. Lumet kun suli pois melkein samantien, niin kaveri tasotteli sulasta tiestä sillä lingolla enimmät urat. Kysyttäessä vastasi, että jäi kiintiöstä käyttämättä kun lumet lähti liian äkkiä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Lumenauraus
Kyllä talvet on muuttuneet täällä etelässä ainakin. 20v sitten sai lingota useampaan kertaan talven aikana, nyt vissiin viimeks linko ollut käytössä jotain 3v sitten.
Jokunen vuosi sitten perälevylläkin isäukko hätäpäissään kahdesti lanaili nuoskalumia pois tieltä, olis ne kyllä muutamas päivässä muutenkin sulaneet kyllä .....
Jokunen vuosi sitten perälevylläkin isäukko hätäpäissään kahdesti lanaili nuoskalumia pois tieltä, olis ne kyllä muutamas päivässä muutenkin sulaneet kyllä .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Lumenauraus
Mulla on ollut Voima-linko (2.4m leveä alennusvaihteellinen vehje) ilman ajoja jo 3 talvea.. vai jo 4.. Huh. Sitä ennen kinoksia riitti..
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Lumenauraus
On tuota lunta saanut jo pariin otteeseen pihasta/tieltä pois työnnellä, vaikken ihan vähän takia hommaan ala.
Viime talvena ei ollu Taavi vielä tontilla, niin sai tehdä kolan kanssa töitä ihan urakalla.
Takalanana on joku halpa ja kevyt vehjes, johon vasta pistin uuden hammastetun huulilevyn kun edellinen omistaja oli sen hangannut(lumetonta tietä vasten?!?) hitsisaumoja myöten pois.
Jonkinmoista painoa se kyllä kaipaa teräkulman ottavuudesta huolimatta.. Paitsi tietenkin sulalle maalle sataneen luman kanssa.. Melkoisen siivun otin ekalla aurauskerralla nurmikosta.
Viime talvena ei ollu Taavi vielä tontilla, niin sai tehdä kolan kanssa töitä ihan urakalla.
Takalanana on joku halpa ja kevyt vehjes, johon vasta pistin uuden hammastetun huulilevyn kun edellinen omistaja oli sen hangannut(lumetonta tietä vasten?!?) hitsisaumoja myöten pois.
Jonkinmoista painoa se kyllä kaipaa teräkulman ottavuudesta huolimatta.. Paitsi tietenkin sulalle maalle sataneen luman kanssa.. Melkoisen siivun otin ekalla aurauskerralla nurmikosta.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: Lumenauraus
Ittellä kasikasikympissä alatalkkarin punanen iso linko perässä, selekeesti taavia leveempi. Ekat ja tokat lumet tulee polettua autolla pihaan kiinni. perkeleenmoinen ajeleminen edestakaisin mutta kun sen jaksaa tehä niin hyvä linkoilla kunnon pohjaa vasten. Tosssa alatalkkarissa ei ole vaihdettavia huulilevyjä. Hitsailin sinne poskiin lanaterät ettei ala emäterä kulua liikaa.Hyvin sillä pöllyttelee pihan puhtaaksi. Samaten n:2km. yksityistien ja parit muut pihat puhtaaksi. Etuset ei vaan meinaa pysyä telluspallossa kiinni joten pari fiiun nokkapainoa etukuormaajapuskurissa kiinni. Perälevyä en omista joten suojia en saa siivotttua pois. Tarvii vaan varrota että pakasee.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: Lumenauraus
Millasia perälevyjä teillä on Taaveteissa, itse hommasin juuri 2,5m hydraulisella levynkäännöllä tuon 1390 nelikon perään. Jotenki tuntuu jämerän oloiselta, vaikkei paina kuin 400kg, ainakin maantiellä otti välillä kunnon laukan, kun oli vähän töyssyjä, mutta se mukana tullut vanha 2m tuntui kuitenkin niin pieneltä tuohon traktoriin, kun vanhassa Ford 3000 on ollut sellainen.
Janha- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa