kovan laatikon äänet
3 posters
Sivu 1 / 1
kovan laatikon äänet
Terve kaikille!
Mitäpä luulette tästä?
Kun ajelen 1690T koneella pikkupuolella on kaikki ok. Kun vaihdan "kertojasta" isommalle puolelle, niin alkaa korvia kuumottaa. Niin pakilla, kuin eteenkin ajellessa laatikko "valittaa". Kuuluu sellainen metallinen hankausääni, joka saa jokaiselle konemi...henkilölle hiukset pystyyn...siis hankaava rohina. Öljyt ok. Joka paikassa. Kuultu ääni liittyy suoraan ajonopeuteen, siis sen "taajuus muuttuu kierrosten/ajonopeuden mukaan. Se on kuin epävireinen kitara...vouvaa tai jotain...olin aurahommissa ja aattelin, että laitan isolle puolelle tuon kulun... No teinkin niin ja hetken aurauksen jälkeen kuulostelin outoa SÄVELTÄ...Koneen ääni on ihana. Kuutosen murinaa turbon vihellyksellä maustettuna. Mutta tuo outo sivuääni huolestuttaa! Wolinaa...ei kuulu "pikkupuolella, mutta korostuu pakilla erityisesti... ja hieman heikompana kaikilla vaihteilla eteen. Huomion arvoinen seikka on, ettei ääntä juurikaan kuulu ajettaessa pikkupuolen vaihteilla.
Mitäpä luulette tästä?
Kun ajelen 1690T koneella pikkupuolella on kaikki ok. Kun vaihdan "kertojasta" isommalle puolelle, niin alkaa korvia kuumottaa. Niin pakilla, kuin eteenkin ajellessa laatikko "valittaa". Kuuluu sellainen metallinen hankausääni, joka saa jokaiselle konemi...henkilölle hiukset pystyyn...siis hankaava rohina. Öljyt ok. Joka paikassa. Kuultu ääni liittyy suoraan ajonopeuteen, siis sen "taajuus muuttuu kierrosten/ajonopeuden mukaan. Se on kuin epävireinen kitara...vouvaa tai jotain...olin aurahommissa ja aattelin, että laitan isolle puolelle tuon kulun... No teinkin niin ja hetken aurauksen jälkeen kuulostelin outoa SÄVELTÄ...Koneen ääni on ihana. Kuutosen murinaa turbon vihellyksellä maustettuna. Mutta tuo outo sivuääni huolestuttaa! Wolinaa...ei kuulu "pikkupuolella, mutta korostuu pakilla erityisesti... ja hieman heikompana kaikilla vaihteilla eteen. Huomion arvoinen seikka on, ettei ääntä juurikaan kuulu ajettaessa pikkupuolen vaihteilla.
BonaFide- David Brown : 1690T
DBTCF:n jäsen nro : 153
Viestien lukumäärä : 29
Ikä : 61
Paikkakunta : Ivalo
Vs: kovan laatikon äänet
Aika suurella todennäköisyydellä äänilähde löytyy kytkinakselin isommasta hammaspyörästä. Kun kertojaa tyrkitään isomalle vauhdissa ja hammaspyörät korahtaa joka kerta, alkaa tuo hammaspyörä kulahtaa ja siihen tulee skraadia. Myös ryhmäpyörään tulee iskemää, mutta ei niin nopeasti kuin aluevaihteeseen. Silloin alkaa ulista myös kakkosvaihde. Vanhoissa laatikoissa saattaa nähdä aluevaihteen pyöriä, joissa on hampaan alkuperäisestä leveydestä jäljellä vain runsaat puolet ja siinä on sitten vaihteen hylkimisreaktio ihan nurkan takana. Ykkönen ja pakki on siirtopyörävaihteita, joten tuo laatikon sorvaaminen tekee aikaa myöden äänimaailmaa lisää niihinkin. Laatikon kunniaksi on kuitenkin sanottava, että hammaspyöristä ei herkkään katkee kokonaisia hampaita ja laakeroinniltaankin se on lujaa sorttia. Tunnettu asia on, että ryömintävaihteet ei tahdo jaksaa raskasta vetoa, joten kyntöön oikea vaihde on nopea ykkönen, jota vastapäätä on nopea pakkin. Ryöminnän nopea kolmonen soveltuu vauhtinsa puolesta kyntöön ihan hyvin, mutta silloin voima kulkee pitkää reittiä: ensin nopeutta alennetaan yksillä pyörillä ja sitten korotetaan toisilla. Sitä ei voi suositella.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: kovan laatikon äänet
Nelivedon loota pitää myös pientä volinaa etuveto kytkettynä
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa