DB 950 ruiskutuspumppu
+5
juko
Tessu
jusape
erkki
kaarha-7
9 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
DB 950 ruiskutuspumppu
Hei tietäjät.
Taavetin siirtopumppu tuo ruiskutuspumpulle polttoöljyn ruiskutuspumpulle, mutta rpumppu suutinputkesta vain tiputtaa.
Täytyy kai viedä pumppu pajalle. Mitäköhän remontti maksaa?
Harry Kaartinen
Karjalohja
0400-450441
Taavetin siirtopumppu tuo ruiskutuspumpulle polttoöljyn ruiskutuspumpulle, mutta rpumppu suutinputkesta vain tiputtaa.
Täytyy kai viedä pumppu pajalle. Mitäköhän remontti maksaa?
Harry Kaartinen
Karjalohja
0400-450441
kaarha-7- David Brown : Case 1490, 950, 990
DBTCF:n jäsen nro : 61
Viestien lukumäärä : 20
Ikä : 64
Paikkakunta : Karjalohja
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
Hinnasta en osaa sanoa mitään, mutta ainakin pari kikkaa voit kokeilla ennen pumpun irrotusta.
Siellä on nimittäin saattanut annosteluventtiili jumahtaa kiinni -asentoon, mikä ei ole kovin harvinaista CAV:n jakajapumpun kohdalla.
Ilmaa systeemi siirtopumpulla mahdollisimman hyvin, käännä sammutus pois päältä ja löysää yhden suutinputken liitos. Sitä ei tarvi avata, riittää, että liitos on löysällä. Samalla kun pyörität moottoria startilla, koputa pumpun kylkeen pienellä vasaralla, kuoren kylkeen, suunnilleen pumpun kannen takapään kohtaan. Iskut ei saa eikä tarvitse olla kovia, vaan vähän kuin löisit pientä naulaa tuoreeseen puuhun. Tuolla tempulla moni annosteluventtiili on lähtenyt liikeelle ja pumppu alkanut toimia normaalisti. Sen huomaa siitä, että pakoputkesta alkaa tulla harmaata haikua ja moottori saattaa käynnistyä kolmella pytyllä.
Toinen vikapaikka saattaa olla tehonsa menettänyt välipainepumppu. Kun starttaat ja avaat samalla pumpun ilmausruuvia, sieltä pitäisi pyrkiä polttoainetta ulos lähes vesijohtoverkoston painetta vastaavalla voimalla.
Jos näyttää siltä, että pumpun kuoren sisään ei kehity kunnollista painetta, kannattaa kokeilla vielä hinauskäynnistystä, jossa moottori saa kunnon kierrokset. Joskus se vaan lähtee sillä keinolla ja toimii sen jälkeen jokseenkin normaalisti. Prosentti öljyä polttoaineen seassa parantaa pumpun sisuskalujen voitelua ja on omiaan estämään mm. annosteluventtiilin jumiutumisen.
Siellä on nimittäin saattanut annosteluventtiili jumahtaa kiinni -asentoon, mikä ei ole kovin harvinaista CAV:n jakajapumpun kohdalla.
Ilmaa systeemi siirtopumpulla mahdollisimman hyvin, käännä sammutus pois päältä ja löysää yhden suutinputken liitos. Sitä ei tarvi avata, riittää, että liitos on löysällä. Samalla kun pyörität moottoria startilla, koputa pumpun kylkeen pienellä vasaralla, kuoren kylkeen, suunnilleen pumpun kannen takapään kohtaan. Iskut ei saa eikä tarvitse olla kovia, vaan vähän kuin löisit pientä naulaa tuoreeseen puuhun. Tuolla tempulla moni annosteluventtiili on lähtenyt liikeelle ja pumppu alkanut toimia normaalisti. Sen huomaa siitä, että pakoputkesta alkaa tulla harmaata haikua ja moottori saattaa käynnistyä kolmella pytyllä.
Toinen vikapaikka saattaa olla tehonsa menettänyt välipainepumppu. Kun starttaat ja avaat samalla pumpun ilmausruuvia, sieltä pitäisi pyrkiä polttoainetta ulos lähes vesijohtoverkoston painetta vastaavalla voimalla.
Jos näyttää siltä, että pumpun kuoren sisään ei kehity kunnollista painetta, kannattaa kokeilla vielä hinauskäynnistystä, jossa moottori saa kunnon kierrokset. Joskus se vaan lähtee sillä keinolla ja toimii sen jälkeen jokseenkin normaalisti. Prosentti öljyä polttoaineen seassa parantaa pumpun sisuskalujen voitelua ja on omiaan estämään mm. annosteluventtiilin jumiutumisen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
Vuotaakos siis syöttöpumpun ja jonkin niiden 4:jän suutinputken liitoksesta ?
Vaiko eikö ainetta tule kunnolla syöttöpumpulle ?? Hiukkan epäselvä avaus jutulle ??
Vaiko eikö ainetta tule kunnolla syöttöpumpulle ?? Hiukkan epäselvä avaus jutulle ??
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
DB 950 ruiskutuspumppu
Terve,
ei vuoda mistään, mutta kun avaa suutinputken, polttoainetta tulee vain tiputtaen. Eikä savuta yhtään.
Harry
ei vuoda mistään, mutta kun avaa suutinputken, polttoainetta tulee vain tiputtaen. Eikä savuta yhtään.
Harry
kaarha-7- David Brown : Case 1490, 950, 990
DBTCF:n jäsen nro : 61
Viestien lukumäärä : 20
Ikä : 64
Paikkakunta : Karjalohja
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
oletko koittanu startilla lentääkö sitten lientä putkesta?
Eipä onnistunu meilläkää Taavin ilmanus suuttimista käsipumpulla vaan piti startilla pyörittää.
Niin ei kai sammutin ole päällä? sillon ei kyllä ainetta tule
Eipä onnistunu meilläkää Taavin ilmanus suuttimista käsipumpulla vaan piti startilla pyörittää.
Niin ei kai sammutin ole päällä? sillon ei kyllä ainetta tule
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
Samat oireet kuin aloittajalle. Putsasin sen sihdin joka on pumpun sisällä. Onko se annostelu venttiili sama mikää on sen mötikän sisässä, missä sihti on?
juko- Viestien lukumäärä : 21
950 n ruiskutuspumppu
Hei,
anteeksi, etten ole kommentoinut aiemmin jo ratkenneesta ongelmasta. Minulla siirtopummppu tuntui vapaana , eli auki ennen ruiskutuspumppua antavan polttoainetta, mutta päädyin kuitenkin halvimpana kokeiluna vaihtamaan siirtopumpun. Ja voilá - ongelma poistui.
Eli hörähtipä ilmauksen jälkeen käyntiiin. Vanhan pumpun kalvo ainakin näytti ehjältä - mutta jokin ihmeparantuminen tässä tapahtui..
anteeksi, etten ole kommentoinut aiemmin jo ratkenneesta ongelmasta. Minulla siirtopummppu tuntui vapaana , eli auki ennen ruiskutuspumppua antavan polttoainetta, mutta päädyin kuitenkin halvimpana kokeiluna vaihtamaan siirtopumpun. Ja voilá - ongelma poistui.
Eli hörähtipä ilmauksen jälkeen käyntiiin. Vanhan pumpun kalvo ainakin näytti ehjältä - mutta jokin ihmeparantuminen tässä tapahtui..
kaarha-7- David Brown : Case 1490, 950, 990
DBTCF:n jäsen nro : 61
Viestien lukumäärä : 20
Ikä : 64
Paikkakunta : Karjalohja
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
Joo, vaihdoin siirtopumpun. Mutta ei ollut vaikutusta.
juko- Viestien lukumäärä : 21
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
Tuleeko ilmausruuveista kunnolla ainetta startilla pyörittäen, jos ei siirtopumpun käyttötappi voi olla kulunu liianlyhyeksi
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
Tulee reippaasti kaikista muista, paitsi suutin putkista..on varmaan uskottava että pumpun vaihto edessä. Alkoi vuosi sitten pikkuhiljaa noi oireet. Ensin tehottomuus ja sitten huono käynnistyvyys
juko- Viestien lukumäärä : 21
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
Tai sitte vaikka ennen koko pumpun uusintaa kattois välipainepumpun lamellien kunnon.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
Juu, välipainepumppuun kannattaa kokeilla vaihtaa uudet siivet.
Annosteluventtiili on pumpun kannen alla. Sen vipuseen on yhdistetty jousi, joka ottaa impulssia keskipakosäätiestä.
Annosteluventtiili on pumpun kannen alla. Sen vipuseen on yhdistetty jousi, joka ottaa impulssia keskipakosäätiestä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
No niin, asia nytkähtänyt taas eteenpäin. Elikkä uusi pumppu ollut hakusessa. En löytänyt netistä mistään, vaan piti
turvautua paikalliseen tammer dieseliin. Uusi pumppu englannista hintaan 1380 euroa. Vanhaa pumppua ei tartte antaa vaihdossa..
Elämä on...onneksi saa kumminkin rahalla, ettei tarvitse vanhoista vaatteista luopua..
turvautua paikalliseen tammer dieseliin. Uusi pumppu englannista hintaan 1380 euroa. Vanhaa pumppua ei tartte antaa vaihdossa..
Elämä on...onneksi saa kumminkin rahalla, ettei tarvitse vanhoista vaatteista luopua..
juko- Viestien lukumäärä : 21
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
No luulis kyllä että olis joku jo tuohon hintaa Suomessakin pumpun huoltanu tai myyny toimivan... samoja jakajapumppuja on käytetty erilaitteissa pilvinpimein,ei kai kaikki voi rikki olla?? vai eikö enää ole osaavia korjaajia/asentajiakaan.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
Juko on tehnyt ratkaisunsa, jossa ei ole onnella eikä sattumalla sijaa. Hyvä niin, ainakin niiltä osin kone tuli kuntoon eikä siinä ole minusta tarvis sen enempää jälkiviisastella. Ja lisää positiivista palautetta, Juko kertoi mitä teki, peukut sille. Tämä viimeinen osuus pyrkii monta kertaa unohtumaan.
On myös totta, että mekaanisten polttoainelaitteiden osaajat ovat häviävä luonnonvara ja ihan luonnollisista syistä. Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana ovat yhteispaine- ja muut sähköisesti ohjatut systeemit vallanneet markkinat. Niiden huolto ja korjaus on ihan erilaista. Hieman kärjistetysti esittäen niitä ei korjata vaan hoito tapahtuu iskemällä analysaattori kiinni koneeseen, tulkitsemalla tulokset ja vaihtamalla huonot osat oli ne sitten sähköisiä tai mekaanisia. Vanhojen mekaanisten polttoainelaitteiden huolto taasen vaatii taitoa, erilaista kokemusta, aikaa, melkoisen massiivisen testauslaitteiston ja yleensä osien irrottamisen koneesta ennen testausta.
On myös totta, että mekaanisten polttoainelaitteiden osaajat ovat häviävä luonnonvara ja ihan luonnollisista syistä. Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana ovat yhteispaine- ja muut sähköisesti ohjatut systeemit vallanneet markkinat. Niiden huolto ja korjaus on ihan erilaista. Hieman kärjistetysti esittäen niitä ei korjata vaan hoito tapahtuu iskemällä analysaattori kiinni koneeseen, tulkitsemalla tulokset ja vaihtamalla huonot osat oli ne sitten sähköisiä tai mekaanisia. Vanhojen mekaanisten polttoainelaitteiden huolto taasen vaatii taitoa, erilaista kokemusta, aikaa, melkoisen massiivisen testauslaitteiston ja yleensä osien irrottamisen koneesta ennen testausta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
Onneksi sumujen saarilta saa hyvin DB osia.
https://www.ebay.com/itm/David-Brown-950-AD-4-40H-Injector-Injection-Pump-More-Pumps-Available/182666558484?hash=item2a87c67c14%3Ag%3AAVMAAOxyUrZS4TnA&LH_PrefLoc=5&_sacat=0&_nkw=david+brown+injection+pump&_from=R40&rt=nc&LH_TitleDesc=0
https://www.ebay.com/itm/David-Brown-950-AD-4-40H-Injector-Injection-Pump-More-Pumps-Available/182666558484?hash=item2a87c67c14%3Ag%3AAVMAAOxyUrZS4TnA&LH_PrefLoc=5&_sacat=0&_nkw=david+brown+injection+pump&_from=R40&rt=nc&LH_TitleDesc=0
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
Jep ei ollut tarkoiotus pahoittaa kenenkään mieltä eikä viisastella,on tuossa nettissäkin joku video millä joku ulkolainen mies purkaa ja huoltaa CAV pumpun,ei tuo rakettitiedettä ole sitä en t iedä saako Suomesta sitten enää osia mistään?? itsellä ei kyllä olis varaa laittaa suuria summia osiin mutta hyvä että toiset saa kuntoon JA pisteet niille,se on hyvä että vanhat koneet pysyy ajossa!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
Jeps, tilasin pumpun vasta tänään ja kyseessä on 1494:n pumppu, mikä on eri mallia kun 950:ssä. Mutta joo.. löysin kyllä linkin joka johti
englantiin, mutta kun ei ole kielitaitoa ja vanha pumppu olisi pitänyt lähettää sinne niin jäi tekemättä.. olisi tietysti päässyt halvemmalle, mutta
16 vuotta ollut tuo case ja vähillä remonteilla, niin voihan siihen vähän investoidakin
juko- Viestien lukumäärä : 21
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
1494 traktorissa on turboahdettu moottori ja siinä on erilaiset suuttimet kun 950:sen turbottomassa moottorissa. 950:sen moottorin sylinterihalkaisija ja iskun pituus on pienempi kuin 1494:sessa ja moottorin iskutilavuudessa on näin ollen noin 1 litran ero. Ruiskutusennakossa on suuri ero näiden moottoreiden välillä ja 1494 pumpusta puuttuu "kylmäkäynnistysruuvi" pumpun alta Näiden kahden moottorin syöttöpumppujen välillä on niin suuria, jopa rakenteellisia, eroja että 1494:sen pumppu ei millään sovellu 950:seen.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
950:n kanssa yhteensopivia pumppuja löytyy paitsi 950:stä, myös nelipyttyisestä 880:sta ja todennäköisesti myös 850:stä, jonka pumppuun ehkä täytyy lisätä hiukan syöttöä, että löytyy kaikki hepat sitten pikkasen isommastakin moottorista. 990:sta en tiedä, että onko käyttöakseli samanlainen, mutta 990 implen sädöillä 950:n pitäisi toimia, joskin hiukan savuisesti jos syöttöä ei pienennä.
Vanhan liiton dieselkorjaamot osaavat testata ja korjata CAV:n jakajapumpun. Se pitäisi olla ihan peruskauraa. Itt ekyllä kokeilisin ensin vaihtaa välipainepumpun siivet. Huono välipainepumppu tekee juuri nuo oireet: huono käynnistyvyys ja voimatomuus, jotka pahenevat vähitellen.
Vanhan liiton dieselkorjaamot osaavat testata ja korjata CAV:n jakajapumpun. Se pitäisi olla ihan peruskauraa. Itt ekyllä kokeilisin ensin vaihtaa välipainepumpun siivet. Huono välipainepumppu tekee juuri nuo oireet: huono käynnistyvyys ja voimatomuus, jotka pahenevat vähitellen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
Lievää savutusta voi olla odotettavissa.... 950 on n.45 hv SAE ja 1494 83hv DIN teholtaan, eli 1494 pumpulla syöttömäärä noin karkeasti tuplaantuu ja pienemmästä ja ahtamattomasta moottorista johtuen happi loppuu.... ??
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
Niimpä tuo aina käy itelläkin mielessä jos ja kun jostain jotain tilaa että käykö osa varmasti paikalleen ja tässä ei ainakaan ihan suoraan,ja kuten Erkki mainitsi niin korjaamoitakin vielä löyty,kyllä tuohon hintaan voi pumpun lähettää melkeen minne vaan Suomessa ei se noin paljoa tule maksamaan kaikkineen päivineen.
Luulis pumppuja olevan kun laitteita on romutettu paljonkin ja pumppuja olli millo missäkin laitteessa,näyttävät ulospäin samanlaisilta ja ammattimies kyllä saa käymään hieman erityylisenkin paikalleen kunhan vaan sinne menee.
Omasta mielestä on nuo pumput aika pitkäikäsiä,monia vanhoja on laiminlyöty eikä paljon huollettu silti ne vaan toimii, 16vuotta ei ole kovin pitkäikä,toki traktori on sitten vanhempi...
Sepä tuossa on että jos ulkomailta tilaa niin kieltä pitäs osata ja hyvin ja tietää miten ja millä maksetaan,mulla ei noista tietoa ole juurikaan
Luulis pumppuja olevan kun laitteita on romutettu paljonkin ja pumppuja olli millo missäkin laitteessa,näyttävät ulospäin samanlaisilta ja ammattimies kyllä saa käymään hieman erityylisenkin paikalleen kunhan vaan sinne menee.
Omasta mielestä on nuo pumput aika pitkäikäsiä,monia vanhoja on laiminlyöty eikä paljon huollettu silti ne vaan toimii, 16vuotta ei ole kovin pitkäikä,toki traktori on sitten vanhempi...
Sepä tuossa on että jos ulkomailta tilaa niin kieltä pitäs osata ja hyvin ja tietää miten ja millä maksetaan,mulla ei noista tietoa ole juurikaan
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
Jeps, hain uuden pumpun tänään. Kuukauden kesti toimitus. Onko uuden paikalleen asennuksessa huomioitava muuta, kun että käyttöratas
pysyy samassa asennossa kun purkaessakin?
Pumpun akselissa näkyi kiilauran tapainen kolo, ilmeisesti se menee vain tietyssä asennossa paikalleen.
En ole ennen pumppua vaihtanut, mutta kertahan se on ensimmäinenkin...otan neuvoja kyllä mielellään vastaan.
pysyy samassa asennossa kun purkaessakin?
Pumpun akselissa näkyi kiilauran tapainen kolo, ilmeisesti se menee vain tietyssä asennossa paikalleen.
En ole ennen pumppua vaihtanut, mutta kertahan se on ensimmäinenkin...otan neuvoja kyllä mielellään vastaan.
juko- Viestien lukumäärä : 21
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
Käyttörattaassa sekä pumpun akselissa on 1 boorin ura, jota ei ole sinne tehty. Eli niillä pumpun akselia ei saa väär.än asentoon asentaessa, kun ei sovi kuin siihen yhteen asentoon.
Ikäänkuin perinteinen kiilaura siivapyörässä/rattaassa ja ura kiilalle akselilla
Ikäänkuin perinteinen kiilaura siivapyörässä/rattaassa ja ura kiilalle akselilla
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 950 ruiskutuspumppu
Sain uuden pumpun paikalleen ja ongelmat poistui. Kiitos neuvoista
juko- Viestien lukumäärä : 21
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» 585 Ruiskutuspumppu
» Ruiskutuspumppu
» 1690 ruiskutuspumppu
» 1690 ruiskutuspumppu (valmet)
» DB 1290 -83 Ruiskutuspumppu öljynvaihto.
» Ruiskutuspumppu
» 1690 ruiskutuspumppu
» 1690 ruiskutuspumppu (valmet)
» DB 1290 -83 Ruiskutuspumppu öljynvaihto.
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa