Classic Motor Show
5 posters
Sivu 1 / 1
Classic Motor Show
Tuli sitten lauantaina pyörähdettyä Lahdessa. Ensimmäistä kertaa olin käymässä ja tuli mieleen ettei varmasti ollut viimeinen. Paljon oli nähtävää, Suomen ainoita ja maailman harvinaisuuksia. Ei voi kuin ihmetellä ja ihailla ihmisten innostusta ja paneutumista rakentamaan ja pitämään kunnossa klassikoita. Esimerkiksi en ollut tiennyt että Moto Guzzi on tehnyt moottoripyörän päälle lava-auton, vähän isomman kuin Piaggio APE.
Oli siellä joitakin traktorimerkkejä ja merkkikerhoja edustettuna myös ja tietysti yksi niistä oli DBTC. Tuttuja näkyi Exso teltan vahtina ja Jusape. Näytillä oli ysiviiskymppinen niinkuin oli puhe. Hyvin oli kone laitettu. Ei juuri näkynyt korvaavia tarvikeosia eikä kirkaskantaisia itseporautuvia tai Torxeja. Siellä takapäässä parin herrasmiehen kanssa ihmeteltiin kun vain yksi vaihde oli ulosotossa. Jälkeenpäin (alkaa vissiin kellotaajuus jätättää) tuli mieleen enkä huomannut tarkistaa, että oliko se livedrive vai muuten vaan säästömalli. Noiden vanhempien taavettien (joissa kiväärinlukkomallinen kytkentävipu) perään ei mahtunut toisen nopeuden rattaat, jos siellä oli remmipyörän kulmavaihde ja hydepumppu. Siis kysymys, oliko se livedrive?
Muiden kerhojen ständeillä oli sitten Porschella Allgaier, oranssi esi-Porsche, Nuffiporukalla Nuffieldin "toinen korimalli" eli se oranssi pyöreenokkanen ja Gruppa Belaruksella kuulemma Suomen ainoa liikkuva Valto eli HTZ T-28 ja Viron kilvissä oleva siisti kaalitraktori t-16, sopiva joka pihan monitoimitraktoriksi jos DB 2D'tä ei onnistu saamaan.
Oli siellä joitakin traktorimerkkejä ja merkkikerhoja edustettuna myös ja tietysti yksi niistä oli DBTC. Tuttuja näkyi Exso teltan vahtina ja Jusape. Näytillä oli ysiviiskymppinen niinkuin oli puhe. Hyvin oli kone laitettu. Ei juuri näkynyt korvaavia tarvikeosia eikä kirkaskantaisia itseporautuvia tai Torxeja. Siellä takapäässä parin herrasmiehen kanssa ihmeteltiin kun vain yksi vaihde oli ulosotossa. Jälkeenpäin (alkaa vissiin kellotaajuus jätättää) tuli mieleen enkä huomannut tarkistaa, että oliko se livedrive vai muuten vaan säästömalli. Noiden vanhempien taavettien (joissa kiväärinlukkomallinen kytkentävipu) perään ei mahtunut toisen nopeuden rattaat, jos siellä oli remmipyörän kulmavaihde ja hydepumppu. Siis kysymys, oliko se livedrive?
Muiden kerhojen ständeillä oli sitten Porschella Allgaier, oranssi esi-Porsche, Nuffiporukalla Nuffieldin "toinen korimalli" eli se oranssi pyöreenokkanen ja Gruppa Belaruksella kuulemma Suomen ainoa liikkuva Valto eli HTZ T-28 ja Viron kilvissä oleva siisti kaalitraktori t-16, sopiva joka pihan monitoimitraktoriksi jos DB 2D'tä ei onnistu saamaan.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Classic Motor Show
Menee offtopiciksi, mutta kun Matti otti puheeksi tuon Moto Guzzin kolmipyörän, niin sitä pitää hiukan kommentoida. Kolmipyöräinen raskas rinkelimopo oli tuotannossa 1928 -1980. Pelissä on aika järeä takapää ja 500-kuutionen makaavasylinterinen moottori. Sota-aikana tehtiin niinkin järeitä pelejä, joissa oli kantavuutta jopa 1500 kg. Kevyitä kolmipyöriä on tehty 50 - 60 -luvulla 50, 100 ja 200 -kuutioisilla moottoreilla, joista kaksi pienintä ovat kaksitahtisia.
Tavarapyörät on asia erikseen, mutta nyt ihan viime vuosina on alettu omissa autotalleissa rakentamaan myös ns. trikejä Moto Guzzin kardaanivetoisen v2 -moottorin ympärille. Moto Guzzin tehdas Mandellossa on nykyään Piaggion omistuksessa ja se täyttää 100 vuotta neljän vuoden kuluttua.
Tavarapyörät on asia erikseen, mutta nyt ihan viime vuosina on alettu omissa autotalleissa rakentamaan myös ns. trikejä Moto Guzzin kardaanivetoisen v2 -moottorin ympärille. Moto Guzzin tehdas Mandellossa on nykyään Piaggion omistuksessa ja se täyttää 100 vuotta neljän vuoden kuluttua.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Classic Motor Show
Ei tuo nyt kovin paha off topic ollut. Tämähän on osastolla "sana on vapaa" ja toisaalta, minä kyllä melkein arvasin sinun kommentoivan tätä.
Mutta vielä kerran, kyllä ihmisillä riittää viitseliäisyyttä ja taitoa kun sille päälle alkaa. Vielä yksi juttu. Siellä oli yksi viimeisen päälle kunnostettu Amerikan taksi Checker, joka oli aikanaan tuotu olympialaisten väkeä kuljettamaan. Joidenkin tietojen mukaan on maailman viimeinen tuota mallia.
Ja yksi ei niin kovin paljon entisöity eli suoraan töistä tuotu Leopard vaunu, johon on rakennettu päälle Marksman torni (kaksi 35mm Oerlikonia). Varmaan ihan näppärä peli tiputtelemaan vaikkapa maahanlaskujoukkojen koptereita.
Mutta vielä kerran, kyllä ihmisillä riittää viitseliäisyyttä ja taitoa kun sille päälle alkaa. Vielä yksi juttu. Siellä oli yksi viimeisen päälle kunnostettu Amerikan taksi Checker, joka oli aikanaan tuotu olympialaisten väkeä kuljettamaan. Joidenkin tietojen mukaan on maailman viimeinen tuota mallia.
Ja yksi ei niin kovin paljon entisöity eli suoraan töistä tuotu Leopard vaunu, johon on rakennettu päälle Marksman torni (kaksi 35mm Oerlikonia). Varmaan ihan näppärä peli tiputtelemaan vaikkapa maahanlaskujoukkojen koptereita.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Classic Motor Show
Oliko Zetoreita 25 mallia esillä? kun nuo hidastivat mun vehnänsiementen hakumatkaa hollolasta lauantaiaamuna.. Zetoriletka meni messiläänpäin vesijärven rantatietä. Piti körötellä 30kmh 4km. Meinasin nuo ohittaa mutta mutkainen tie ja 1494 kärry perässä. Kivahan noita oli katsella kun päästelivät edellä olan yli kuikkien, menenkö ohi. Kun pitkällä suoralla otin nuo äkkiä kiinni.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Classic Motor Show
Et sit jutuilla käynyt ?? ....... Eikös tuo 950 ollu ( ainakin tarrojen mukaan ) imple ?
Tais setkaosastolla yks 25 setu olla ..... Mut osastothan oli rakennettu jo pe, mutten ulkoalueesta tiedä, olikos siellä .....
Tais setkaosastolla yks 25 setu olla ..... Mut osastothan oli rakennettu jo pe, mutten ulkoalueesta tiedä, olikos siellä .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Classic Motor Show
Oli siellä myös 50 Super. Tuli vaan käveltyä sen osaston ohi nopsaan. On tullut siitä merkistä ehkä pikkasen yliannostusta ja naapurissakin molemmat aakkoset. On muuten 25A, millä opettelin traktorinhallinnan jaloa taitoa sillo joskus.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Classic Motor Show
Sivutoimimaajussin aika on kortilla. Aika kuluu taaveilla ajaessa eikä niitten ihailussajusape kirjoitti:Et sit jutuilla käynyt ?? ....... Eikös tuo 950 ollu ( ainakin tarrojen mukaan ) imple ?
Tais setkaosastolla yks 25 setu olla ..... Mut osastothan oli rakennettu jo pe, mutten ulkoalueesta tiedä, olikos siellä .....
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Classic Motor Show
Sunnuntaina mäkin siellä poikkesin jaTaavia siinä kateltiin ja imple se oli,sen Checkeri rojektin olen nähny kaverin luona jo paljon ennen valmistumistakin ja ompa siitä kuvakin niiltä ajoilta.
Sattuipa ikävä tapahtuma sille hepulle kun poistui lähellä vappua,oli ihan niiden osastolla muistokuva ja ledkynttilä palamassa,(ei Checker osasto kuitenkaan),siinä meni taas tietoa hautaa ja paljon,sekin mies oli monessa mukana.
Meinaakos kukaan tulla Lahteen Jokimaalle rompetorille 20-21. 5.? itte täytyy mennä jos kaikki hyvin sujuu sinne asti,kelikin kuulemma lämpiämässä...
Sattuipa ikävä tapahtuma sille hepulle kun poistui lähellä vappua,oli ihan niiden osastolla muistokuva ja ledkynttilä palamassa,(ei Checker osasto kuitenkaan),siinä meni taas tietoa hautaa ja paljon,sekin mies oli monessa mukana.
Meinaakos kukaan tulla Lahteen Jokimaalle rompetorille 20-21. 5.? itte täytyy mennä jos kaikki hyvin sujuu sinne asti,kelikin kuulemma lämpiämässä...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa