Major ei lataa.
4 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Major ei lataa.
Elikkäs oon uusinu tasavirta laturin ja lataus releen mutta ei lataa silti..mangetisointikin suoritettu.majorissa plussa maassa.mistäs vois alkaa ettimään vikaa?
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: Major ei lataa.
Ihan pakko ensimmäiseksi kysyä tyhmä kysymys. Onhan laturi ja rele "samaa paria" eli esimerkiksi Lucas-Lucas. Nimittäin Boschilla ja Luukkaalla on säätäjän kytkentä täysin päinvastainen eivätkä varmasti suostu yhteistoimintaan. No sitten, jos magnetointi on suoritettu asianmukaisesti, niin tasavirtalaturin pitäisi alkaa tuottamaan sähköä kun vaan pyörii. Eli siis piuhat irti laturista, mittari tilalle siihen isompaan liittimeen ja pyörimään. Olettaisin että olet mitannut laturin ankkuri-ja magnetointipiirit sähköä johtaviksi. Jos laturi näyttää elon merkkejä, niin seuraavaksi tutkisin kaikki latauspiiriin kuuluvat johdot ja että ne on kytketty oikeaan järjestykseen.
Jos englannin kieli ja kuvien katselu sujuu jotenkinkaan, niin tästä voisi olla hyötyä syvällisempään tarkasteluun ja systematiikan saamiseen vian etsintään.
http://www.gomog.com/allmorgan/LucasFault.pdf
Ei kait tässä juuri tällä hetkellä muuta voi kuin toivottaa onnea etsintään.
Jos englannin kieli ja kuvien katselu sujuu jotenkinkaan, niin tästä voisi olla hyötyä syvällisempään tarkasteluun ja systematiikan saamiseen vian etsintään.
http://www.gomog.com/allmorgan/LucasFault.pdf
Ei kait tässä juuri tällä hetkellä muuta voi kuin toivottaa onnea etsintään.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Major ei lataa.
Juu lucaksia molemmat laturi ja säädin.virtakyllä katoin koneen käydessä siitä usommasta liittimestä niin ei syttynny kynä..mittarilla vielä mittasin akusta niin pelkkää akun jännitettä näytti vaan.mielenkiintoista..ja haastavaa tälläi amatatöörile
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: Major ei lataa.
Kokeillaanpa seuraavaa konstia. Virtakynä ei ole oikein hyvä testausväline tässä tapauksessa, ehkä. Yleismittari on parempi. Se näyttää pienemmätkin jännitteet ja myös suunnan. Saamalla mittarilla pystytään mittaamaan myös esimerkiksi vastusarvoja ja johtavuutta. Ihan ensimmäisenä pitäisi pystyä paikallistamaan vika, onko se laturissa, releessä vai johdotuksessa.
Jos otetaan ensimmäiseksi käsittelyyn laturi. Nypätään ne kaksi johtoa irti laturin päästä. Mitataan vastusmittauksella sekä ankkuri että kentät eli iso liitin maata vasten ja pieni liitin maata vasten. Kummankin mittauksen tulisi näyttää pientä lukemaa tai nollaa, mutta ei missään tapauksessa ääretöntä. Sitten mittari jännitealueella pannaan toinen (punainen) mittajohto isompaan liittimeen ja toinen (musta) jonnekkin runkoon. Sitten pannaan traktori käyntiin ja todetaan lukemaa. Mittarissa pitäisi olla muutama voltti miinusmerkkisenä, jos kaikki on ok. Jos sitten laittaa hyppylangan ison ja pienen liittimen välille niin jännitteen pitäisi nousta sinne 12 V tai ylikin riippuen pyörimisnopeudesta. Silloin laturi on ok. Jos ei ole, niin vikaa pitää alkaa etsimään siitä. Epäilen kuitenkin polarisoinnin epäonnistumista (eli laturista tuleva jännite vääränkätistä). Polarisointihan tehdään tuomalla akun - navasta johdolla sähköä pienempään liittimeen "räpsäyttämällä" muutaman kerran. Ja akun maajohto tietysti kiinni.
Jos laturi tuntuu olevan ok, niin sitten pitää alkaa tutkimaan releen, laturin ja akun välistä johdotusta ettei siellä ole katkoksia tai johto mene väärään paikkaan.
Muuten, oliko rele ja laturi uusia vai käytettyjä.
Jos otetaan ensimmäiseksi käsittelyyn laturi. Nypätään ne kaksi johtoa irti laturin päästä. Mitataan vastusmittauksella sekä ankkuri että kentät eli iso liitin maata vasten ja pieni liitin maata vasten. Kummankin mittauksen tulisi näyttää pientä lukemaa tai nollaa, mutta ei missään tapauksessa ääretöntä. Sitten mittari jännitealueella pannaan toinen (punainen) mittajohto isompaan liittimeen ja toinen (musta) jonnekkin runkoon. Sitten pannaan traktori käyntiin ja todetaan lukemaa. Mittarissa pitäisi olla muutama voltti miinusmerkkisenä, jos kaikki on ok. Jos sitten laittaa hyppylangan ison ja pienen liittimen välille niin jännitteen pitäisi nousta sinne 12 V tai ylikin riippuen pyörimisnopeudesta. Silloin laturi on ok. Jos ei ole, niin vikaa pitää alkaa etsimään siitä. Epäilen kuitenkin polarisoinnin epäonnistumista (eli laturista tuleva jännite vääränkätistä). Polarisointihan tehdään tuomalla akun - navasta johdolla sähköä pienempään liittimeen "räpsäyttämällä" muutaman kerran. Ja akun maajohto tietysti kiinni.
Jos laturi tuntuu olevan ok, niin sitten pitää alkaa tutkimaan releen, laturin ja akun välistä johdotusta ettei siellä ole katkoksia tai johto mene väärään paikkaan.
Muuten, oliko rele ja laturi uusia vai käytettyjä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Major ei lataa.
Uusia molemmat.tuo teksti valasi rajusti meikälääsen ajatusta tuosta testauksestamattkau kirjoitti:Kokeillaanpa seuraavaa konstia. Virtakynä ei ole oikein hyvä testausväline tässä tapauksessa, ehkä. Yleismittari on parempi. Se näyttää pienemmätkin jännitteet ja myös suunnan. Saamalla mittarilla pystytään mittaamaan myös esimerkiksi vastusarvoja ja johtavuutta. Ihan ensimmäisenä pitäisi pystyä paikallistamaan vika, onko se laturissa, releessä vai johdotuksessa.
Jos otetaan ensimmäiseksi käsittelyyn laturi. Nypätään ne kaksi johtoa irti laturin päästä. Mitataan vastusmittauksella sekä ankkuri että kentät eli iso liitin maata vasten ja pieni liitin maata vasten. Kummankin mittauksen tulisi näyttää pientä lukemaa tai nollaa, mutta ei missään tapauksessa ääretöntä. Sitten mittari jännitealueella pannaan toinen (punainen) mittajohto isompaan liittimeen ja toinen (musta) jonnekkin runkoon. Sitten pannaan traktori käyntiin ja todetaan lukemaa. Mittarissa pitäisi olla muutama voltti miinusmerkkisenä, jos kaikki on ok. Jos sitten laittaa hyppylangan ison ja pienen liittimen välille niin jännitteen pitäisi nousta sinne 12 V tai ylikin riippuen pyörimisnopeudesta. Silloin laturi on ok. Jos ei ole, niin vikaa pitää alkaa etsimään siitä. Epäilen kuitenkin polarisoinnin epäonnistumista (eli laturista tuleva jännite vääränkätistä). Polarisointihan tehdään tuomalla akun - navasta johdolla sähköä pienempään liittimeen "räpsäyttämällä" muutaman kerran. Ja akun maajohto tietysti kiinni.
Jos laturi tuntuu olevan ok, niin sitten pitää alkaa tutkimaan releen, laturin ja akun välistä johdotusta ettei siellä ole katkoksia tai johto mene väärään paikkaan.
Muuten, oliko rele ja laturi uusia vai käytettyjä.
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: Major ei lataa.
No hyvä. Jos uusia niin tehtaan ukko ei varmaankaan ole päästänyt niitä käsistään viallisena.
Se säätäjähän on päällisin puolin hyvinkin yksinkertainen laite (sisällä kyllä mystiikkaa sitäkin enemmän). Oletan, että se on RB108 tyyppinen värkki, jota käyttivät useat sumujen saarten traktorintekijät tasavirtajärjestelmissään. Siinä on vain neljä liitintä joihin tulevat johdot sitten kannattaa katsoa ja testailla että ovat oikein. E (Earth) on maajohtoa varten. F (Field) on laturin magnetointikäämiä varten, jota vastaa laturin päässä se pienmpi liitin. A (Accumulator) on akkua kohti menevälle johdolle. Sehän voi tietysti liittyä mihin vain suoraan akussa kiinni olevaan, esimerkiksi startin päähän. Ja sitten D (Dynamo) päävirtajohto, josta laturin tuotto tulee releelle. Tasavirtajärjestelmähän ei tarvitse toimiakseen merkkivaloa, mutta jos sellainen on, niin se on liitetty tähän D-nastaan.
Mikä muuten oli syy uusia nämä.
Se säätäjähän on päällisin puolin hyvinkin yksinkertainen laite (sisällä kyllä mystiikkaa sitäkin enemmän). Oletan, että se on RB108 tyyppinen värkki, jota käyttivät useat sumujen saarten traktorintekijät tasavirtajärjestelmissään. Siinä on vain neljä liitintä joihin tulevat johdot sitten kannattaa katsoa ja testailla että ovat oikein. E (Earth) on maajohtoa varten. F (Field) on laturin magnetointikäämiä varten, jota vastaa laturin päässä se pienmpi liitin. A (Accumulator) on akkua kohti menevälle johdolle. Sehän voi tietysti liittyä mihin vain suoraan akussa kiinni olevaan, esimerkiksi startin päähän. Ja sitten D (Dynamo) päävirtajohto, josta laturin tuotto tulee releelle. Tasavirtajärjestelmähän ei tarvitse toimiakseen merkkivaloa, mutta jos sellainen on, niin se on liitetty tähän D-nastaan.
Mikä muuten oli syy uusia nämä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Major ei lataa.
A1 ja A tulee virtaa releessä.muut ei puhu mitään.hommasin alkuperäisen releenki sellaen pakeliitti pintasen musta väriltää.
Laturin ostin ku kun mittarilla.katoin ettei lataa ja hiilet oli hyvät siinä vanhassa.
Mutta tosiaa nyt molemmat uusia eikä vieläkään lataa.
Taisin turhaa polttaa rahaa noihin uusiin
Laturin ostin ku kun mittarilla.katoin ettei lataa ja hiilet oli hyvät siinä vanhassa.
Mutta tosiaa nyt molemmat uusia eikä vieläkään lataa.
Taisin turhaa polttaa rahaa noihin uusiin
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: Major ei lataa.
Mittarilla katoon laturin navat hyppylanka niiden väliin ja ei sano mittari mitään..konetta käytin suht isoollakin kierrokilla.ei vaikutusta..
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: Major ei lataa.
Summataanpas
A1 ja A näkyy jännite. Niin pitäkin. Nehän on suoraan kiinni akussa.
Ymmärsinkö oikein, että laturin liittimien ja maan välillä vastusmittaukset näyttää jotain pientä vastusta, kentillä ehkä jotain alle 10 ohm ja ankkuri noin 0, mutta ei ääretöntä eikä kilo-ohmien luokkaa olevaa. Eli olisi niiltä osin kunnossa. Mutta jännitettä ei näy kun pyörittää laturia. Kokeilitko uudelleen polarisoida laturin?
Sitten on yksi mahdollinen vikapaikka. Laturihan saa maata runkonsa ja kiinnitysruuvien kautta. Joskus on käynyt niin, että kiinnitysraudat on niin ruosteessa tai maalissa ettei maata löydy.
Eli jos et vielä räpsäissyt polarisointia uudelleen, niin tee se nyt. Tosimiehet räpsii myös siihen isompaan liittimeen, mutta sen kanssa saa olla tosi varovainen ettei polta näppejään tai laturia. Sitten voisi yrittää vetää johto laturin rungosta akun maahan (eli plussaan, niinhän se oli) eli maadoitetaan se suoraan akkuun. Tuo laturi on kyllä niin yksinkertainen vehje ettei sinne kovin monimutkaista vikaa pysty tulemaan, varsinkaan uuteen. En ymmärrä, jos sähköt kulkee vastusmittauksilla kuten kuuluu mutta mitään ei näy volteilla.
A1 ja A näkyy jännite. Niin pitäkin. Nehän on suoraan kiinni akussa.
Ymmärsinkö oikein, että laturin liittimien ja maan välillä vastusmittaukset näyttää jotain pientä vastusta, kentillä ehkä jotain alle 10 ohm ja ankkuri noin 0, mutta ei ääretöntä eikä kilo-ohmien luokkaa olevaa. Eli olisi niiltä osin kunnossa. Mutta jännitettä ei näy kun pyörittää laturia. Kokeilitko uudelleen polarisoida laturin?
Sitten on yksi mahdollinen vikapaikka. Laturihan saa maata runkonsa ja kiinnitysruuvien kautta. Joskus on käynyt niin, että kiinnitysraudat on niin ruosteessa tai maalissa ettei maata löydy.
Eli jos et vielä räpsäissyt polarisointia uudelleen, niin tee se nyt. Tosimiehet räpsii myös siihen isompaan liittimeen, mutta sen kanssa saa olla tosi varovainen ettei polta näppejään tai laturia. Sitten voisi yrittää vetää johto laturin rungosta akun maahan (eli plussaan, niinhän se oli) eli maadoitetaan se suoraan akkuun. Tuo laturi on kyllä niin yksinkertainen vehje ettei sinne kovin monimutkaista vikaa pysty tulemaan, varsinkaan uuteen. En ymmärrä, jos sähköt kulkee vastusmittauksilla kuten kuuluu mutta mitään ei näy volteilla.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Major ei lataa.
Tuota maa hommaa rupesin oikee järkeileen sen täytyy tutkia oikee huolella.major kuitenki vm 55 ja täysin "pitelemätön vehje(harvinaista)
Katon ja putsailen laturin kiinnitykset ja uudelleen polarisoiti siihen päälle nii katotaan mites käy
Katon ja putsailen laturin kiinnitykset ja uudelleen polarisoiti siihen päälle nii katotaan mites käy
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: Major ei lataa.
Niin siis tuli vaan mieleen, että helpoiten maadoitusongelman saa selvitettyä panemalla apustarttikaapeli laturin rungon ja akun maan välille. Tulee oiottua kaikki maatto-ongelmat.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Major ei lataa.
Maa homma selvitetty ei ollu vika siinä.mutta tuo polarisointi homma olenkahan tyriny sen jotenkin?!mattkau kirjoitti:Niin siis tuli vaan mieleen, että helpoiten maadoitusongelman saa selvitettyä panemalla apustarttikaapeli laturin rungon ja akun maan välille. Tulee oiottua kaikki maatto-ongelmat.
Pitääkö laturi pyöriä kun sen tekee?ja molemmat johdot irti kun antaa kipinää?siihen pienenen liittimeen olen kipinää antanu ja taktori ollu sillon sammuskissa..ja liittumet ollu irti molemmat iso ja pieni.
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: Major ei lataa.
Ei käsittääkseni tarvii käynnissä olla.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Major ei lataa.
Jusape oikeessa, ei tarvii käydä. Ja ne johdotkin on irti siksi, että helpompi antaa sähköä. Muuten se sinun selostus kuulusti ihan oikealle toimenpiteelle. Yksi asia ei selviä selostuksesta. Kun koskit akun miinusnavassa toisesta päästän kiinni olevalla johdolla pienempään liittimeen, antoiko se kipinää, eli onko kenttäkäämi sähköä johtava.
Siihen isopmaankin liittimeen voi sillä johdolla kosketella ja pitäisi kipinöidä. Jos laturin remmi ei ole paikallaan, niin pitäisi alkaa pyörimään vaisusti. Laturi muuttuu huonoksi moottoriksi kun sille antaa sähköä
Siihen isopmaankin liittimeen voi sillä johdolla kosketella ja pitäisi kipinöidä. Jos laturin remmi ei ole paikallaan, niin pitäisi alkaa pyörimään vaisusti. Laturi muuttuu huonoksi moottoriksi kun sille antaa sähköä
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Major ei lataa.
Kyllä kipinöi se pienempi liitin ku johto oli miinuksessa"virrassa"kiinni
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: Major ei lataa.
Eikös laturi puske virtaa vaikka olis fiilapenkissä kiinni ja
Esim porakoneella pyörittää??eli se rele vaan säätää akulle menevää virta määrän?
Esim porakoneella pyörittää??eli se rele vaan säätää akulle menevää virta määrän?
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: Major ei lataa.
Periaatteessa kyllä. Ja jos laturi on esim viilapenkissä kiinni, niin isoon napaan kun sähköä johdolla akusta syöttää ( viilapenkki tai laturin runko akkuun maadoitettuna ), laturi on ikäänkuin sähkömoottori, eli pitäisi alkaa pyörimään.
Tasavirtalaturien virrantuotto on aika pieni, eli korkeintaan muutamia kymmeniä amppeereita .
Tasavirtalaturien virrantuotto on aika pieni, eli korkeintaan muutamia kymmeniä amppeereita .
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Major ei lataa.
Eihän se laturi tiedä kuka sitä pyörittää, Majuri vai porakone. Se alkaa tekemään sähköä ja ulos tulevan jännitteen määrää kenttäkäämeihin tuleva magnetointivirta. Jos kenttiin ei tule mitään avustamaan jäännösmagnetismia, niin jännite jää sinne jonnekkin muutamaan volttiin. Siksi, jos ne laturin liittimet jumpperoidaan yhteen, niin kenttäkäämit saaavat osan tuotosta ja jännite kasvaa sinne kahteentoista ja yli.
Releellä sitten on periaatteessa kolme tehtävää, pitää akku ja laturi erillään kun kone ei käy, säätää laturin jännite sopivaksi akun latausta varten (ja tarkkailla varaustilaa) ja latausvirran rajoittaminen ettei laturi ylikuormitu.
Releellä sitten on periaatteessa kolme tehtävää, pitää akku ja laturi erillään kun kone ei käy, säätää laturin jännite sopivaksi akun latausta varten (ja tarkkailla varaustilaa) ja latausvirran rajoittaminen ettei laturi ylikuormitu.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Major ei lataa.
Mitäs kun tuohon releen A1 kohtaan menee 2 johtoo.onko laillinen muihin menee vaan yksi.
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: Major ei lataa.
Jos en ihan väärin arvaa, niin ne johdot menee kulutuskohteille. A1 on A'n kanssa rinnakkain eli suorassa yhteydessä akkuun. Voithan sinä johtoja seurailemalla tutkia mihin menevät. Ja muut johdot menee mihin kuuluukin vai?
Mutta toisaalta, jos laturin liittimestä ei tule sähköä silloin kun laturi pyörii ja johdot on irti, niin vika on laturin kytkennöissä, ei releessä.
Mutta toisaalta, jos laturin liittimestä ei tule sähköä silloin kun laturi pyörii ja johdot on irti, niin vika on laturin kytkennöissä, ei releessä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Major ei lataa.
D menee laturin isoon liittimeen jaF siihen pieneen.ilmeisesti menee oikeen.eli se osasto kunnossa. oltava tosiaan laturi osastolla kipu
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: Major ei lataa.
Otan laturin käteen huomenna ja kurkkaan mitä on syöny.on huonoo tuuria jos uusi laturi jotenki viturallaan
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: Major ei lataa.
Avattu ja hiiliä fiilattu.oli aivan liian jyrkässä kulmassa mielestäni?ei ostanut kun ihan kärki kiinni laturiin..nyt näytti mittari 0.77 navoista mitattuna mutta ei taida riittää vielä sekään.akulle 12.60-12.70 ihan kun jotai eloa olis
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: Major ei lataa.
Et kerro mikä tuo 0.77 oikein on. Jos se on laturin isommasta liittimestä maata vasten pienellä asteikolla mitattu vastus niin se on ihan hyvä sellainen, tavallisen yleismittarin tarkkuuden puitteissa.
Teitkö kokeen, miten jännite nousee kun laturin johdot on irti, eli ensin sen laturin ison liittimen ja maan välistä (voltteja muutama) ja sitten hyppylangalla iso ja pieni liitin yhteen (ja pitäisi löytyä jännitettä reilummin). Tuo mainitsemasi 12.6-7 on kyllä pieni latausjännitteeksi. Mutta toisaalta, tasavirtalaturi on aika herkkä kierroksille. Jos niitä ei ole riittävästi niin ei jaksa ladata laisinkaan (eli akun jännite on suurempi kuin laturin antama).
Tuosta hiilijutusta vaan tuli mieleen hiillien asettuminen. Minulla oli uusi pneumaattinen poravasara. Pistin sen samantien miesten töihin eli tekemään 22 millistä reikää kiveen. Ei saanut kuin muutaman kymmenen senttiä terää kiveen kun karkas savut koneesta. Sain takuuseen uuden. Sen pistin sitten autotallin lattialle omia aikojaan surraammaan vartiksi. Se kone sitten on nyt mennyt toistakymmentä vuotta ilman ongelmaa. Käyttöohjeesta luin että uudet hiilet pitää sisäänajaa juuri noin, että saavat oikean muodon.
Teitkö kokeen, miten jännite nousee kun laturin johdot on irti, eli ensin sen laturin ison liittimen ja maan välistä (voltteja muutama) ja sitten hyppylangalla iso ja pieni liitin yhteen (ja pitäisi löytyä jännitettä reilummin). Tuo mainitsemasi 12.6-7 on kyllä pieni latausjännitteeksi. Mutta toisaalta, tasavirtalaturi on aika herkkä kierroksille. Jos niitä ei ole riittävästi niin ei jaksa ladata laisinkaan (eli akun jännite on suurempi kuin laturin antama).
Tuosta hiilijutusta vaan tuli mieleen hiillien asettuminen. Minulla oli uusi pneumaattinen poravasara. Pistin sen samantien miesten töihin eli tekemään 22 millistä reikää kiveen. Ei saanut kuin muutaman kymmenen senttiä terää kiveen kun karkas savut koneesta. Sain takuuseen uuden. Sen pistin sitten autotallin lattialle omia aikojaan surraammaan vartiksi. Se kone sitten on nyt mennyt toistakymmentä vuotta ilman ongelmaa. Käyttöohjeesta luin että uudet hiilet pitää sisäänajaa juuri noin, että saavat oikean muodon.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Major ei lataa.
Tasurihan ei oikeastaan käytännössä tyhjäkäynnillä edes lataa, virrantuotto on liki samaa luokkaa mitä akun lepojännite. 1000-1500rpm koneeseen niin tulee jo ihan eri tavalla elektrisiteettiä akun suuntaan ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa