950 -61 hydraulin lisäys
+3
erkki
OlleK
TimoK
7 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
950 -61 hydraulin lisäys
Moikka kaikille,tämä aihe on ollut jo monessa keskustelussa mutta haluaisin tietää että voiko ottaa jostain hydraulipumpun jälkeen haaroituksen?
Idea olisi että olisi riippumaton traktorin omasta käyttövivusta esim. jos käyttää takakuormaajaa niin nostovarsia voisi käyttää missä korossa vaan ja venttiilipöydällä
ohjata toista sylinteriä joko 1 tai 2 toimista.Yhtäaikaa todennäköisesti oma pumppu ei jaksa mutta ei olisi tarvekkaan.
Idea olisi että olisi riippumaton traktorin omasta käyttövivusta esim. jos käyttää takakuormaajaa niin nostovarsia voisi käyttää missä korossa vaan ja venttiilipöydällä
ohjata toista sylinteriä joko 1 tai 2 toimista.Yhtäaikaa todennäköisesti oma pumppu ei jaksa mutta ei olisi tarvekkaan.
TimoK- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Nostolaite lakkaa toimimasta jos haaroitetaan pumpun putki erilliselle venttiilipöydälle, koska öljy menee aina helpointa reittiä, eli tässä tapauksessa lisähallintapöydän kautta takaisin vaihteistoon. Lisäksi kaikki putket mainitsemassasi traktorissa ovat takasillan sisällä, joten asiasta tulisi kytkentöjenkin kannalta erittäin hankala.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
hyvä huomio,tuota en tullut ajatelluksi. ,noh taitaa se erillinen pumppu olla ainut mahdollisuus sit.Onkohan kukaan muu seppä tehnyt ohjaustehostimen paikalle hydraulipumppua?
Itse suunnittelin tekeväni kiilapyörän (tuulettajan hihnavetoisen) ja laakeroisin akselin (ettei pumppuun tule sivuttaisvääntöä)ja akselin päähän pumpun?Nokkapumppua ei voi laittaa kampiakselin
päähän kun ei oo tilaa...Mietin vaan minkä tehoisen pumpun esim:hydraulipumput.fi mallistosta ostaisin ...tulee oma säiliö ja riippumaton kokonaan raksan omasta järjestelmästä.Voiko joku
viisaampi vinkata ? tai jos ajatus tuhoontuomittu niin jotain muuta...........
Itse suunnittelin tekeväni kiilapyörän (tuulettajan hihnavetoisen) ja laakeroisin akselin (ettei pumppuun tule sivuttaisvääntöä)ja akselin päähän pumpun?Nokkapumppua ei voi laittaa kampiakselin
päähän kun ei oo tilaa...Mietin vaan minkä tehoisen pumpun esim:hydraulipumput.fi mallistosta ostaisin ...tulee oma säiliö ja riippumaton kokonaan raksan omasta järjestelmästä.Voiko joku
viisaampi vinkata ? tai jos ajatus tuhoontuomittu niin jotain muuta...........
TimoK- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Kaikkein yksinkertaisin ratkaisu on voimaottoakseliin kytkettävä erillinen pumppu, jonka voi heittää paikalleen kun lsähydrauliikkaa tarvitsee. Ulosotto vaan päälle niin tuottoa riittää. Öljyä varten pystyy istuimen alle tekemään pienen säilönkin, niin riittää öljy vaikka kippkärrylle. Kyllä siihen useampi satanen uppoaa ennekuin systeemissä on letkut, venttiilit ja pikaliittimet, mutta traktori kyllä monipuolistuu paljon. Sehän siinä vaan on sitten ongelma, ettei voimaottoakselia voi käyttää yhtä aikaa lisähydrauliikan kanssa. Jos 950:ssä on hihnapyörälaite, niin siihenkin saa pumpun kytkettyä vaikka suoralla vedolla.
Omasta järjestelmästä hydrauliikan monipuolistaminen on aikamoinen homma.
Omasta järjestelmästä hydrauliikan monipuolistaminen on aikamoinen homma.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ke Loka 11 2017, 13:44, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Heitetään ajatuksena ilmoille.
Mites jos olisi niin, että jos traktorissa on oma kolmitieventtiili, silloin olisi kytkentämahdollisuus sieltä nostosylinterin päässä ja siitähän saisi haaroitettua omalla putkituksellaan erilliselle venttiilipöydälle paineen. Toimisiko se niin että sillä erillisellä venttiilipöydällä pystyisi ohjaamaan nostolaitteen toimintaa, ohi traktorin oman nostolaitevivun. Siten että nostolaite, tai siis nostolaite venttiilistö olisi kokoajan pumppaus asennossa ja öljy kiertäisikin sen uuden venttiilipöydän läpi, josta sitten ohjataan tarpeen tullen nostolaitetta ja ulkopuolisia toimilaitteita.
Eikös sen alkuperäisen kolmitieventtiilin ulkopuolinen kytkentä mahdollista tälläisen rakenteen, tai siis vielä tarkemmin sen hydrauliputkien kytkentä. ?
Eli silloin ei tarvitsisi sekaantua takasillan sisällä kulkeviin putkiin mitenkään, vaan ainoastaan siihen nostosylinterin päässä olevaan kytkentään tehdä pikku muokkaukset uusille putkilähdöille, joista sitten veisi putkella uudelle venttiilipöydälle öljyn.
Paluu öljylle joutuisi katsomaan uuden reitin vaihteistoon.
Jaa, mutta sillä paluuöljyllähän oli muuten se voitelu virka vielä vaihteistossa. Eli se pitäisi kyllä kytkeä alkuperäiseen paluuöljyputkeen joka on takasillan sisällä. Ja jos traktori on varustetttu vain yhdellä kytkimellä, niin nostolaite lakkaa kuitenkin toimimasta kytkinpolkimen pohjaan polkaisun jälkeen. Tämäkään ei ole paras mahdollinen vaihtoehto.
Tälläisiä ajatuksia tuli äkkiajattelulla mieleen. Mielipiteitä ?
Mites jos olisi niin, että jos traktorissa on oma kolmitieventtiili, silloin olisi kytkentämahdollisuus sieltä nostosylinterin päässä ja siitähän saisi haaroitettua omalla putkituksellaan erilliselle venttiilipöydälle paineen. Toimisiko se niin että sillä erillisellä venttiilipöydällä pystyisi ohjaamaan nostolaitteen toimintaa, ohi traktorin oman nostolaitevivun. Siten että nostolaite, tai siis nostolaite venttiilistö olisi kokoajan pumppaus asennossa ja öljy kiertäisikin sen uuden venttiilipöydän läpi, josta sitten ohjataan tarpeen tullen nostolaitetta ja ulkopuolisia toimilaitteita.
Eikös sen alkuperäisen kolmitieventtiilin ulkopuolinen kytkentä mahdollista tälläisen rakenteen, tai siis vielä tarkemmin sen hydrauliputkien kytkentä. ?
Eli silloin ei tarvitsisi sekaantua takasillan sisällä kulkeviin putkiin mitenkään, vaan ainoastaan siihen nostosylinterin päässä olevaan kytkentään tehdä pikku muokkaukset uusille putkilähdöille, joista sitten veisi putkella uudelle venttiilipöydälle öljyn.
Paluu öljylle joutuisi katsomaan uuden reitin vaihteistoon.
Jaa, mutta sillä paluuöljyllähän oli muuten se voitelu virka vielä vaihteistossa. Eli se pitäisi kyllä kytkeä alkuperäiseen paluuöljyputkeen joka on takasillan sisällä. Ja jos traktori on varustetttu vain yhdellä kytkimellä, niin nostolaite lakkaa kuitenkin toimimasta kytkinpolkimen pohjaan polkaisun jälkeen. Tämäkään ei ole paras mahdollinen vaihtoehto.
Tälläisiä ajatuksia tuli äkkiajattelulla mieleen. Mielipiteitä ?
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Kyllä tuotakin olen miettinyt,siihen shiiva vai mikälie laippaan(siinähän taitaa olla 1000 rpm) olisi helpoin pumppu rykästä,mutta ei oo kaksoiskytkintä ,Eikö siinä taavetin omassa nosto/lasku vipu härdellissä
ole sisällä mitään mistä vois ottaa ylimääräisiä lähtöjä? Sekin vaijerihärdelli on ihan turha.Ja minun taavetissani ei ole sitä kippiputkeakaan.Meinasin tehdä sen kytkennän joka on täällä foorumilla,mutta eikö sen
kolmitieventtiilin pitäisi olla haaroitettu ennen nostolaitesylinterille menevään banjoon... Kyse tässä vieläkin on nostolaitteen ja erillisen hydraulisylinterin käytöstä .Tuossa edellisessä viestiketjussa missä oli kuvatkin
hitsatusta jatkobanjopultista.Minusta takakuormaajan käyttö on typerää jos nostolaite nousee ensin täysin ylös ja sitten vasta kuormaajan sylinteri rupee toimimaan..vai olenko ihan hakoteillä?
ole sisällä mitään mistä vois ottaa ylimääräisiä lähtöjä? Sekin vaijerihärdelli on ihan turha.Ja minun taavetissani ei ole sitä kippiputkeakaan.Meinasin tehdä sen kytkennän joka on täällä foorumilla,mutta eikö sen
kolmitieventtiilin pitäisi olla haaroitettu ennen nostolaitesylinterille menevään banjoon... Kyse tässä vieläkin on nostolaitteen ja erillisen hydraulisylinterin käytöstä .Tuossa edellisessä viestiketjussa missä oli kuvatkin
hitsatusta jatkobanjopultista.Minusta takakuormaajan käyttö on typerää jos nostolaite nousee ensin täysin ylös ja sitten vasta kuormaajan sylinteri rupee toimimaan..vai olenko ihan hakoteillä?
TimoK- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Implematicin olma kolmitieventtiili on asennettuna nostosylinterin linjaan. Siinä on kolme hanaa, joista yksi on nostolaitteen sylinteriin ja kaksi muihin ulosottoihin. Nostovipu pitää olla takana, että siihen saa painetta. Hanojen kanssa kuormainkäyttö on hankalaa. Jos tilalle asentaa vaikka 2 venttiilisen pöydän, niin läpi menevä linja pitää kytkeä nostolaitteen sylinteriin. Silloin öljyn ulosottoon saa painetta kun nostovipu on takana ja traktorin kytkin ylhäällä.
Jos on halua hifistellä, niin toki on mahdollista ottaa öljy myös siitä linjasta, joka tulee ulosottovaihteen sisällä olevasta venttiilipesästä ja johtaa öljyn voitelulinjaan kohti vaihdelaatikkoa. Sekään ei ole ihan simppeli juttu, koska ulosottovaihteen koteloon pitää puhkaista reijät meno- ja paluuputkea varten ja tilkitä ne niin hyvin, että öljyt pysyy sisällä ja lika ulkona. Silloin kaksitoiminen venttiili on aina käytettävissä kun moottori käy ja kytkin on ylhäällä, mutta nostolaitteen vivun asennolla ei ole merkitystä.
Kytkimestä riippumaton pumppu pitää asentaa keulalle. Jos sen tekee hihnavedolla, niin se taitaa vaatia pari hihnaa, että jaksaa pyöriä kuormitettuna. Ketjuvedollakin varmaan homma onnistuu, mutta ketju pitää kyllä koteloida ja laittaa siihen jonkinlainen voitelu. Suoraa akselivetoa varten jäähdyttimen alasäiliöön pitää tinata tunneli, että saa vetoakselin tulemaan siitä alta. Keulapumppu vaatii avaran imuputken jos öljyn ottaa vaihdelaatikosta.
Jos pumppu on vaikka 12 kuutiosenttinen, niin 2000 kierroksella siitä tulee tuottoa 2000 x 12 = 24 000 kuutiosenttiä, eli 24 litraa minuutissa. Sen pienempää tuskin kannattaa edes harkita.
Jos on halua hifistellä, niin toki on mahdollista ottaa öljy myös siitä linjasta, joka tulee ulosottovaihteen sisällä olevasta venttiilipesästä ja johtaa öljyn voitelulinjaan kohti vaihdelaatikkoa. Sekään ei ole ihan simppeli juttu, koska ulosottovaihteen koteloon pitää puhkaista reijät meno- ja paluuputkea varten ja tilkitä ne niin hyvin, että öljyt pysyy sisällä ja lika ulkona. Silloin kaksitoiminen venttiili on aina käytettävissä kun moottori käy ja kytkin on ylhäällä, mutta nostolaitteen vivun asennolla ei ole merkitystä.
Kytkimestä riippumaton pumppu pitää asentaa keulalle. Jos sen tekee hihnavedolla, niin se taitaa vaatia pari hihnaa, että jaksaa pyöriä kuormitettuna. Ketjuvedollakin varmaan homma onnistuu, mutta ketju pitää kyllä koteloida ja laittaa siihen jonkinlainen voitelu. Suoraa akselivetoa varten jäähdyttimen alasäiliöön pitää tinata tunneli, että saa vetoakselin tulemaan siitä alta. Keulapumppu vaatii avaran imuputken jos öljyn ottaa vaihdelaatikosta.
Jos pumppu on vaikka 12 kuutiosenttinen, niin 2000 kierroksella siitä tulee tuottoa 2000 x 12 = 24 000 kuutiosenttiä, eli 24 litraa minuutissa. Sen pienempää tuskin kannattaa edes harkita.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Jäi pois omasta kirjoituksesta, eli sitä alkuperäistä kolmitieventtiiliä ei enään käytetä vaan käytetään vaan niitä banjoliittimiä, mitkä nostosylinterin päästä tulee. Tästä linjasta vedetään sitten sille uudelle venttiilipöydälle painelinja. Ja lukitaan oma nostolaitevipu yläasentoon, eli se tavallaan eliminoidaan pois käytöstä.
Se paluulinja pitäisi vain yhdistää siihen traktorin omaan paluulinjaan...
Toki se kytkin tekee kiusaa tässäkin tapauksessa.
Se paluulinja pitäisi vain yhdistää siihen traktorin omaan paluulinjaan...
Toki se kytkin tekee kiusaa tässäkin tapauksessa.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Mites jos laitan pumpun nokalle esim 19cm3 ,sorvaan laipan kiilahihnapyörän sisälle (pulttikiinnitteinen) ja laippaan holkki jossa sama hammasjako kuin pumpun rattaassa. Irroituskytkin ei ehkä mahdu
mitenkään .... imu vaihdelaatikon alaosasta ja venttiilipöytä ym tarvittavat hilut ja paluu vaikka laatikon päälle? mites suodatus? ja laatikkoon voi varmaan lisätä öljyä 20l lisäksi....
Riittääkö traktorin oma öljy tuohon kokoonpanoon ,mihinkään urakointiin tuolla traktorilla ei ryhdytä sit:D
mitenkään .... imu vaihdelaatikon alaosasta ja venttiilipöytä ym tarvittavat hilut ja paluu vaikka laatikon päälle? mites suodatus? ja laatikkoon voi varmaan lisätä öljyä 20l lisäksi....
Riittääkö traktorin oma öljy tuohon kokoonpanoon ,mihinkään urakointiin tuolla traktorilla ei ryhdytä sit:D
TimoK- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Hihnapyörästä taitaa olla matkaa jäähdyttimeen noin 15 cm, joten aika tarkka paikka tulee pumpun asennukselle siihen väliin. Tilaa saa ehkä tehtyä lisää jos keksit keinon siirtää jäähdytintä eteenpäin muutaman sentin verran. Kyllä idea sitten pitäisi olla toteutettavissa. Pumpun akselia varten pitää olla kunnollinen holkki, johon saa kiinni vaikka "rättinivelen". Suoraan laippaan koneistettu vastakappale syö nopeasti sekä pumpun akselin että laipan reijän väljiksi. Pumpun kiinnitystä varten pitää tehdä jonkinlainen levy, joka pultataan runkopalkkeihin. Hihnaveto on teknisesti helpompi toteuttaa. Pumpulle pitää etsiä tila vaikka syöttöpumpun yläpuolelta. Myös se vaihtiehto kannattaa edelleen ottaa huomioon, että teetät jäähdytinkorjaamolla jäähdyttimen alasäiliöön tunnelin vetoakselia varten ja asennat akselivetoisen pumpun jäähdyttimen etupuolelle.
950:stä en tiedä, mutta valkoisissa selectamaticeissa voi lisätä 3...4 litraa öljyä mittatikun ylärajan yläpuolelle ilman, että siitä koituu haittaa.
950:stä en tiedä, mutta valkoisissa selectamaticeissa voi lisätä 3...4 litraa öljyä mittatikun ylärajan yläpuolelle ilman, että siitä koituu haittaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Kyllä,tuota hihnavetoista ensin suunnittelinkin ,olisi valmiina jo joku laakeripukki (jostain sirkkelistä jossa valmiina kiilapyörä)mutta kaikki sano ettei jaksa hihnalla pyöriä...
sille olisi tilakin laturin alla tai päällä...ja irroituskytkimelle tilaa vaikka kuinka..en tiedä jos pumppu on kovin ylhäällä imeekö öljyä,tuli ongelma siinä.
Voi se ollla että syö pumpun jos on vain laipassa uraholkki ja pumpun ratas on varmaan aika tiukkasovitteinen ,se rättilaippakaan ei ole kovin vaikea toteuttaa...
sille olisi tilakin laturin alla tai päällä...ja irroituskytkimelle tilaa vaikka kuinka..en tiedä jos pumppu on kovin ylhäällä imeekö öljyä,tuli ongelma siinä.
Voi se ollla että syö pumpun jos on vain laipassa uraholkki ja pumpun ratas on varmaan aika tiukkasovitteinen ,se rättilaippakaan ei ole kovin vaikea toteuttaa...
TimoK- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Jos pumpun vedon toteuttaakin jonkin auton jakopään hammashihnarattailla ja hammasremmillä ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Hammashihnalla onnistuu tehonsiirto ihan varmasti. Siinä pitää vaan pyörät olla aika tarkasti linjattuna että pysyy remmi pyörien päällä. Lattahihnavälityksessä asian hoitaa pyörien bombeeraus, eli keskivartalolihavuus, mutta hampihihnalla se ei toimi. Hihnavälitys vaatii ainakin 2 kappaletta B -hihnoja ja runsaat 120 suuret pyörät. Mitä isommat pyörät, sen paremmin vetää. 19 kuution pumppu ja painetta esim. 160 bar, tekee tehontarvetta 2000 rpm:llä:llä seuravasti:
Teho = paine x tuotto = 16000000 N/m2 x 2000/60 x 0.000016 m3 = 8533 W = 8,5 kW
Pyöritysmomentti on silloin 8533/ (2000/60) x 2 pii = 40,7 Nm = 4 kpm. Kyllä se parilla hihnalla on tiukilla, mutta esim. rullaketjulla ei tee mitään ongelmaa. Ainoastaan sen voiteluhomman se vaati, eli kotelointia ja vaikka moottoripyörän kettingin automaattirasvarin.
Teho = paine x tuotto = 16000000 N/m2 x 2000/60 x 0.000016 m3 = 8533 W = 8,5 kW
Pyöritysmomentti on silloin 8533/ (2000/60) x 2 pii = 40,7 Nm = 4 kpm. Kyllä se parilla hihnalla on tiukilla, mutta esim. rullaketjulla ei tee mitään ongelmaa. Ainoastaan sen voiteluhomman se vaati, eli kotelointia ja vaikka moottoripyörän kettingin automaattirasvarin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Alkupään 950:ssä (non-imple) on jäähdyttimen alapäässä veiville läpimeno.Siitä sopis akseli läpi ja pumppu nokalle.Nippanappa riittävä tila.
950Impleisskin näkyy joissakin konepellin alareunassa veiville reikä ,en tiedä onko silloin myös jäähdyttimessä läpimeno.
950Impleisskin näkyy joissakin konepellin alareunassa veiville reikä ,en tiedä onko silloin myös jäähdyttimessä läpimeno.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Mites onko tuo tarpeellinen koko tcu?voiko sen poistaa kokonaan?ohjaako nosto/laskuvipu mekaanisesti pumpun päältä nostosylinteriä?saisko sieltä putkesta helpommin vaikka sähköventtiilille (sulku/auki)lähdön..
TimoK- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Pumpun päällä on venttiilistö jolla ohjataan pumpun tuotto nostosylinteriin (nosto), estää öljyn poistuminen nostosylinteristä(pito) ja päästää öljyn pois nostosylinteristä (lasku). Tämä tapahtuu yhden putken välityksellä joka kulkee pumpulta nostosylinteriin. TCU venttiili on venttiili jonka avulla voidaan säätää jatkuva paine (0-50 bar) nostosylinteriin. Tämä paine keventää työkonetta ja siirtää näin osan työkoneen painosta traktorin takapyörille. Kaikki putket ovat takasillan sisällä, joten niihin ei pääse käsiksi ulkopuolelta, se vaatii traktorin osittaisen purkamisen. En kyllä käsittää mitä aja takaa, kun kirjoitit "Mites onko tuo tarpeellinen koko tcu? Voiko sen poistaa kokonaan? ohjaako nosto/laskuvipu mekaanisesti pumpun päältä nostosylinteriä? Saisko sieltä putkesta helpommin vaikka sähköventtiilille (sulku/auki) lähdön". Ei sieltä nostolaitteesta voi mitään poistaa ilman, että vaihteiston voitelu kärsii tai tuotto nostolaitteelle loppuu kokonaan. Ja muistathan että pumppu pysähtyy, kun kytkinpoljin painetaan alas. Yleensä hydrauliikan ja Implematic nostolaitteen perustuntemus olisi eduksi ennen kun alkaa suunnittelemaan uusia toimintoja. Nokkapumppu on ehdottomasti yksinkertainen ratkaisu. Jäähdyttimen alasäiliöön saa aukon pumpun vetoakselia varten, kun tehdään tarpeelliset mittaiset ja vie jäähdyttäjän asiansa osaavaan jäähdyttäjäkorjaamoon.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Kyllä,ymmärsin mitä ajat takaa.On vaan tuo tcu karakin niin jumissa ettei pyöri mihinkään.Ja kyllä on eduksi tuntea hydrauliikan perusteet.Pahoittelen jos olen kysellyt turhuuksia viisaammilta.Nyt kuitenkin ajatukset on selvinnyt ja pumpulta nostosylinterille menevä putki tulee kulkemaan jatkossa eri reittiä,eli väliin tulee sähköventtiili joka ohjaa minne haluan paineen menevän koska takasillassa on liian ahdasta tehdä mitään.Paluu menee minne se on alunperin suunniteltukin.
TimoK- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Entä vaihtoehto B,antaa vanhan olla ja hommaa sellaisen missä ON jo valmiina tai helpommin laitettavia lisäyksiä?
Olen vaan huomannu monesti että kun vanhaa rakentaa niin saakin korjailla siinä muutakin ja joskus enempikin...
Tietty jos haluaa harrastaa niin sehän sopii mutta jos tahtoo laitetta käyttää johonkin useampaan tehtävään työhön niin itte jättäisin harraste/antiikkipelit entiselleen kuten alumperin ovat olleet.
Tämä ei ole pahalla kirjoitettu eikä kritiikkiä, olen vaan monta juttua nähny mitä on alku kiihdyksissä tehty ja sitten jotain käyny,niistä on jopa jokunen työnäyte tullu itsellenikin ihmeteltäväksi.
Ompa tuossa moni mullekkin sanonu että laita sitä ja tee noin mutta itte olen sanonu että alkaa maksaa ja itte en kaikkea osaa ja terveyskin välillä niin ja näin.
No toivon että asia kuitenkin siitä selkenee ja jos hommaan ryhdyt niin tsemppiä peliin,asiaa tuossa ainakin on kirjoitettu,kertoileppa sitten joskus miten homma etenee.
Olen vaan huomannu monesti että kun vanhaa rakentaa niin saakin korjailla siinä muutakin ja joskus enempikin...
Tietty jos haluaa harrastaa niin sehän sopii mutta jos tahtoo laitetta käyttää johonkin useampaan tehtävään työhön niin itte jättäisin harraste/antiikkipelit entiselleen kuten alumperin ovat olleet.
Tämä ei ole pahalla kirjoitettu eikä kritiikkiä, olen vaan monta juttua nähny mitä on alku kiihdyksissä tehty ja sitten jotain käyny,niistä on jopa jokunen työnäyte tullu itsellenikin ihmeteltäväksi.
Ompa tuossa moni mullekkin sanonu että laita sitä ja tee noin mutta itte olen sanonu että alkaa maksaa ja itte en kaikkea osaa ja terveyskin välillä niin ja näin.
No toivon että asia kuitenkin siitä selkenee ja jos hommaan ryhdyt niin tsemppiä peliin,asiaa tuossa ainakin on kirjoitettu,kertoileppa sitten joskus miten homma etenee.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Pumpulta tuleva putki lähtee venttiilien jälkeen. Jos haaroitat putken ja siirrät syötön lisäventtiileille 2-tieventtiilillä tapahtuu seuraavaa. Nostolaittee laskee täysin alas heti, kun käännät pumpun tuoton lisäventtiileille koska nostosylinterissä oleva öljy pääsee nyt lisähallintaventtiilin kautta takaisin vaihteistoon.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Traktorin alkuperäinen lisävaruste, eli kolmitieventtiili tekee juuri noin, siiis ohjaa pumplta tulevan paineöljyn haluttun kohteeseen. Siinä vaan ei ole sähkönappia. Mutta silloin nostovipu pitää olla takana ja kytkinpoljin ylhällä.
Kytkinpolkimesta riippumatonta lisähydrauliikkaa varten täytyy asentaa moottorin suoraan käyttämä pumppu. Jos riittää, että lisähydrauliikka on nostolaitehydrauliikasta riippumaton, on helpoin ratkaisu ulosottoakselin tai siivapyörän akselin käyttämä erillinen pumppu. Silloin siihen saa sekä tuottoa että painetta enemmän kuin traktorin omasta pumpusta. Jos öljylle on erillinen säiliö, kuten järkevää olisi, niin silloin sitä riittää enemmän ulkopuoliseen käyttöön. Siivapyörän akseli taitaa pyöriä niin nopeasti, että siinä riittää kierrokset hammaspyöräpumpulle ilman nopeutusvaihteistoakin, mutta jonkin verran pitää olla valmis ruuvaamaan ennenkuin pumppu on siihen asennettuna.
Kytkinpolkimesta riippumatonta lisähydrauliikkaa varten täytyy asentaa moottorin suoraan käyttämä pumppu. Jos riittää, että lisähydrauliikka on nostolaitehydrauliikasta riippumaton, on helpoin ratkaisu ulosottoakselin tai siivapyörän akselin käyttämä erillinen pumppu. Silloin siihen saa sekä tuottoa että painetta enemmän kuin traktorin omasta pumpusta. Jos öljylle on erillinen säiliö, kuten järkevää olisi, niin silloin sitä riittää enemmän ulkopuoliseen käyttöön. Siivapyörän akseli taitaa pyöriä niin nopeasti, että siinä riittää kierrokset hammaspyöräpumpulle ilman nopeutusvaihteistoakin, mutta jonkin verran pitää olla valmis ruuvaamaan ennenkuin pumppu on siihen asennettuna.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
No niin,käväsin tallissa ja purin kaikki perästä pois.Joku oli jo käynytkin näköjään siellä koska tcu:lle menevä liekkö kupariputki oli katkaistu ja tulpattu .Elikkä pumpulta meni putki suoraan nostosylinterille.Jokatapauksessa nyt on helpompi jatkaa tästä nyt eteenpäin.Kyllähän tuolla tilaakin on peräkotelossa
TimoK- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Monesta implestä on tuo TCU:lle menevä putki tulpattukun siellä on venttiili alkanut fuskaamaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Mites löytyykö nostasylinterin männän tiivisteitä normi hydraulikaupasta?On purettu nyt ihan kaikki hydrauliosat taavetista pois ja ja kerään ajatuksia mitä rakentelen,tossa jossain foorumisssa joku oli päivittäny selestamatikin hydraulikamppeet.....
TimoK- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Implematic ja Selectamatic hydrauliikka järjestelmät ovat tyystin erilaiset. Ensimmäinen ja tärkein ero on, että Implematic järjestelmässä on venttiilit pumpun yhteydessä ja Selectamatic järjestelmässä on erillinen venttiilipesäke takasillan sisällä. Implematic pumpusta saa öljyä putkistoon vain pumpun päällä olevien ohivirtaus ja pitoventtiilien ollessa kiinni.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 950 -61 hydraulin lisäys
Kyllä,tätä juuri tarkoitan.yleensä pumppu,hammaspyörä ja venttiilikoneisto menee uusiksi,Nyt tällä hetkellä paikallaan uusi laippa vanhan käyttövipukoneiston paikalla josta tulee läpi tappi joka ohjaa pumpun venttiilikoneistoa.Rotanloukku on takasillassa.Kyllä siitä melkoinen rojukasa lähti pois.Aika helppo rakentaa uusi käyttövipu ja käsijarru.Entisöijät on erikseen.....
TimoK- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa