DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä
5 posters
Sivu 1 / 1
DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä
Muutaman vuoden tuo ongelma on vaivannut. Vaikkapa aamulla käynnistettäessä öljynpainevalo palaa pitkään, puolisen minuuttia. Anturiviasta ei liene kyse, koska moottorin käyntiääni muuttuu pehmeämmäksi kun öljynpainevalo sammuu.
Ilmiön vahingollisuudesta ollaan meissäkin monta mieltä. Yleisesti sitä ei pidetä järin pahana. Toisaalta, eräässä venäläisessä moottorissa piti öljynpaine nostaa sähköpumpulla ennen käynnistystä.
Ajan Taavetillani melko vähän, ja moottoriöljyn vaihdan vuosittain. Öljynsuodatin on myyjän mukaan DBn merkkitarvike. Nytkin öljyä on koneessa hiukan yli ylämerkin.
Mitä asiaa tuntevat ovat ongelmastani mieltä, ja onko se kohtuullisen helposti hoidettavissa pois.
Ilmiön vahingollisuudesta ollaan meissäkin monta mieltä. Yleisesti sitä ei pidetä järin pahana. Toisaalta, eräässä venäläisessä moottorissa piti öljynpaine nostaa sähköpumpulla ennen käynnistystä.
Ajan Taavetillani melko vähän, ja moottoriöljyn vaihdan vuosittain. Öljynsuodatin on myyjän mukaan DBn merkkitarvike. Nytkin öljyä on koneessa hiukan yli ylämerkin.
Mitä asiaa tuntevat ovat ongelmastani mieltä, ja onko se kohtuullisen helposti hoidettavissa pois.
Osa-aikaeläkeläinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä
Aika pitkään se merkkivalo omassakin 880:ssa tuikuttaa käynnistyksen jälkeen, mutta mitään ongelmaa siitä ei ole toistaiseksi tullut. Liukulaakereissa on kyllä öljykalvo pitkänkin levon jälkeen, joten itse en ole ollut tuosta huolissani. Kun pumppu pyörii, niin öljy kyllä liikkuu porauksissa vaikka merkkivalo ei heti sammuisikaan.
Saataa olla että öljykellokin on aikaa myöten alkanut jätättää, en ole sitä kokeillut vaihtaa kun valo kuitenkin sammuu kun ehtii.
Saataa olla että öljykellokin on aikaa myöten alkanut jätättää, en ole sitä kokeillut vaihtaa kun valo kuitenkin sammuu kun ehtii.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5098
Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä
Entinen työkaverini, aikoinaan autoteknikoksi lukenut, sanoi takavuosilla samaa. Polttomoottorin laakereihin ei muodostu kantavaa öljykalvoa, kuten esim. höyryturpiinin laakereihin muodostuu, kun kierroksia on riittävästi. Voitelua koneen sisällä on, vaikka ääni ennen riittävää öljynpainetta onkin vähän karkea.
Pitää olla tarkkana ettei taulun kirjoita omiaan. Netissäkin pääsi vaihtumaan sanaan meissäkin.
Pitää olla tarkkana ettei taulun kirjoita omiaan. Netissäkin pääsi vaihtumaan sanaan meissäkin.
Osa-aikaeläkeläinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä
mulla tekee 880 ihan samaa.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä
Sama juttu. Ehkä ei kuitenkaan puolta minuuttia. Odottavan aika on pitkä. Pitää vain malttaa odottaa ettei ylly revittelemään vielä valon palaessa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä
Nyt aamulla, kun oli melko lämmintä, ja Taavetillani on viime aikoina ajettu, painevalo paloi kymmenisen sekkaa. Onkohan öljyissä jokin muuttunut, kun kertomani ilmiö näyttää olevan melko yleinen. Eri öljymerkkejä olen kokeillut, mutta eroa niissä ei ole ollut. Viime vuosina olen ostanut Tokmannista Teboilin öljyä.
Osa-aikaeläkeläinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä
Siis onhan ne öljyt muuttuneet, mutta tuskin se vaikuttaa valon palamiseen sillä tavalla. Enempikin se vaikuttaa pääseekö suodatin tyhjenemään ja kuinka paljon seisonta-aikana. Taavetissa ei ole suodatinkotelossa takaiskuventtiiliä ja suodatin kyljellään. Riippuu nyt ihan siitä millä kohtaa se tuloreikä on suodattimeen nähden ja pääseekö valumaan pumppuun päin, en muista ulkoa, mutta melko suuri pytty se on. Pumppu kyllä kunnossa ollessaan työntää öljyä ihan kiitettävästi, olikohan melkein saman verran mutta pienemmällä paineella kuin hydraulipumppu.
Tiedetään autoja joissa valo saattaa palaa pitkän aikaa, jos käytetty vääränlaista halpissuodatinta, sellaista jossa ei ole takaiskuventtiiliä vaikka pitäisi olla (kumiläpykkä tuloreikien takana). Tämmönen oli 127 Fiat esimerkiksi.
Tiedetään autoja joissa valo saattaa palaa pitkän aikaa, jos käytetty vääränlaista halpissuodatinta, sellaista jossa ei ole takaiskuventtiiliä vaikka pitäisi olla (kumiläpykkä tuloreikien takana). Tämmönen oli 127 Fiat esimerkiksi.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä
Sama oli Tojon KE-20 Corolla suodatin pystyssä ja jos ei takaiskuventtiiliä ollu niin hyvin roksoti pitkään kun käynnisti!
Kylmällä ilmalla kestää pidempään nostaa paineet jos öljyt on jäykkää,aika outoa on että Taavissa ei takaiskukuulaa ole kun muistaakseni Natikassakin on?
Jos nuo paineasiat mietityttää niin kannattaa ottaa kunnon mittari ja mittailla ensin kylmillä öljyillä ja sitten kuumilla,siinä sitten näkee onko kaikki ok,ne merkkivalot kun kertoo asioita vain sinneppäin ja niistä ollu täällä juttua ennenkin.
Kylmällä ilmalla kestää pidempään nostaa paineet jos öljyt on jäykkää,aika outoa on että Taavissa ei takaiskukuulaa ole kun muistaakseni Natikassakin on?
Jos nuo paineasiat mietityttää niin kannattaa ottaa kunnon mittari ja mittailla ensin kylmillä öljyillä ja sitten kuumilla,siinä sitten näkee onko kaikki ok,ne merkkivalot kun kertoo asioita vain sinneppäin ja niistä ollu täällä juttua ennenkin.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä
DB 880n öljynsuodatin on irrallinen patruuna peltikuoren sisällä. Viime vuosisadalla öljy pysyi hyvin suodatinkopassa, joten aikoinaa suunnittelijat eivät katsoneet takaiskuläppää tms. tarpeelliseksi. Tulevaisuuden ennustaminenhan on tunnetusti hankalaa!
Osa-aikaeläkeläinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä
joo no on se Natikkakin -60 luvulta ja siinä on insinööri sen jo keksiny no aina kaikissa ei ole samat kujeet,eihän taaveissa ollu hehkuja kun taas IH.ssa oli eli vuoroin vieraissa heh
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa