Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä

5 posters

Siirry alas

DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä  Empty DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä

Viesti  Osa-aikaeläkeläinen Su Huhti 22 2018, 19:03

Muutaman vuoden tuo ongelma on vaivannut. Vaikkapa aamulla käynnistettäessä öljynpainevalo palaa pitkään, puolisen minuuttia. Anturiviasta ei liene kyse, koska moottorin käyntiääni muuttuu pehmeämmäksi kun öljynpainevalo sammuu.
Ilmiön vahingollisuudesta ollaan meissäkin monta mieltä. Yleisesti sitä ei pidetä järin pahana. Toisaalta, eräässä venäläisessä moottorissa piti öljynpaine nostaa sähköpumpulla ennen käynnistystä.
Ajan Taavetillani melko vähän, ja moottoriöljyn vaihdan vuosittain. Öljynsuodatin on myyjän mukaan DBn merkkitarvike. Nytkin öljyä on koneessa hiukan yli ylämerkin.
Mitä asiaa tuntevat ovat ongelmastani mieltä, ja onko se kohtuullisen helposti hoidettavissa pois.

Osa-aikaeläkeläinen

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä  Empty Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä

Viesti  erkki Su Huhti 22 2018, 20:01

Aika pitkään se merkkivalo omassakin 880:ssa tuikuttaa käynnistyksen jälkeen, mutta mitään ongelmaa siitä ei ole toistaiseksi tullut. Liukulaakereissa on kyllä öljykalvo pitkänkin levon jälkeen, joten itse en ole ollut tuosta huolissani. Kun pumppu pyörii, niin öljy kyllä liikkuu porauksissa vaikka merkkivalo ei heti sammuisikaan.

Saataa olla että öljykellokin on aikaa myöten alkanut jätättää, en ole sitä kokeillut vaihtaa kun valo kuitenkin sammuu kun ehtii.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5098

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä  Empty Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä

Viesti  Osa-aikaeläkeläinen Su Huhti 22 2018, 20:10

Entinen työkaverini, aikoinaan autoteknikoksi lukenut, sanoi takavuosilla samaa. Polttomoottorin laakereihin ei muodostu kantavaa öljykalvoa, kuten esim. höyryturpiinin laakereihin muodostuu, kun kierroksia on riittävästi. Voitelua koneen sisällä on, vaikka ääni ennen riittävää öljynpainetta onkin vähän karkea.
Pitää olla tarkkana ettei taulun kirjoita omiaan. Netissäkin pääsi vaihtumaan sanaan meissäkin.

Osa-aikaeläkeläinen

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä  Empty Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä

Viesti  käyttäjä Su Huhti 22 2018, 21:15

mulla tekee 880 ihan samaa.

_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä
käyttäjä

David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä  Empty Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä

Viesti  mattkau Su Huhti 22 2018, 22:33

Sama juttu. Ehkä ei kuitenkaan puolta minuuttia. Odottavan aika on pitkä. Pitää vain malttaa odottaa ettei ylly revittelemään vielä valon palaessa.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä  Empty Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä

Viesti  Osa-aikaeläkeläinen Ma Huhti 23 2018, 12:38

Nyt aamulla, kun oli melko lämmintä, ja Taavetillani on viime aikoina ajettu, painevalo paloi kymmenisen sekkaa. Onkohan öljyissä jokin muuttunut, kun kertomani ilmiö näyttää olevan melko yleinen. Eri öljymerkkejä olen kokeillut, mutta eroa niissä ei ole ollut. Viime vuosina olen ostanut Tokmannista Teboilin öljyä.

Osa-aikaeläkeläinen

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä  Empty Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä

Viesti  mattkau Ma Huhti 23 2018, 13:02

Siis onhan ne öljyt muuttuneet, mutta tuskin se vaikuttaa valon palamiseen sillä tavalla. Enempikin se vaikuttaa pääseekö suodatin tyhjenemään ja kuinka paljon seisonta-aikana. Taavetissa ei ole suodatinkotelossa takaiskuventtiiliä ja suodatin kyljellään. Riippuu nyt ihan siitä millä kohtaa se tuloreikä on suodattimeen nähden ja pääseekö valumaan pumppuun päin, en muista ulkoa, mutta melko suuri pytty se on. Pumppu kyllä kunnossa ollessaan työntää öljyä ihan kiitettävästi, olikohan melkein saman verran mutta pienemmällä paineella kuin hydraulipumppu.

Tiedetään autoja joissa valo saattaa palaa pitkän aikaa, jos käytetty vääränlaista halpissuodatinta, sellaista jossa ei ole takaiskuventtiiliä vaikka pitäisi olla (kumiläpykkä tuloreikien takana). Tämmönen oli 127 Fiat esimerkiksi.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä  Empty Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä

Viesti  Tessu Ke Huhti 25 2018, 17:11

Sama oli Tojon KE-20 Corolla suodatin pystyssä ja jos ei takaiskuventtiiliä ollu niin hyvin roksoti pitkään kun käynnisti!
Kylmällä ilmalla kestää pidempään nostaa paineet jos öljyt on jäykkää,aika outoa on että Taavissa ei takaiskukuulaa ole kun muistaakseni Natikassakin on?
Jos nuo paineasiat mietityttää niin kannattaa ottaa kunnon mittari ja mittailla ensin kylmillä öljyillä ja sitten kuumilla,siinä sitten näkee onko kaikki ok,ne merkkivalot kun kertoo asioita vain sinneppäin ja niistä ollu täällä juttua ennenkin.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä  Empty Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä

Viesti  Osa-aikaeläkeläinen Ke Huhti 25 2018, 17:23

DB 880n öljynsuodatin on irrallinen patruuna peltikuoren sisällä. Viime vuosisadalla öljy pysyi hyvin suodatinkopassa, joten aikoinaa suunnittelijat eivät katsoneet takaiskuläppää tms. tarpeelliseksi. Tulevaisuuden ennustaminenhan on tunnetusti hankalaa!

Osa-aikaeläkeläinen

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä  Empty Vs: DB 880 öljynpaine pitkähkön tauon jälkeen käynnistettäessä

Viesti  Tessu To Huhti 26 2018, 13:50

joo no on se Natikkakin -60 luvulta ja siinä on insinööri sen jo keksiny no aina kaikissa ei ole samat kujeet,eihän taaveissa ollu hehkuja kun taas IH.ssa oli eli vuoroin vieraissa heh

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa